Gå til innhold

Spørsmål rundt varme- og energiavgivningsevne


Taurean

Anbefalte innlegg

Har en diskusjon gående rundt forbrenning av forskjellige typer ved/treverk. Noen hevdet at 1 kg av én type tresort avgir like mye varme som 1 kg av en annen type tresort, og at så lenge vekten er 1 kg av noe, så vil det avgi like mye varme, noe som må være fullstendig feil.

Ned til tresorter, så mener jeg at forskjellige tresorter vil avgi forskjellige mengder varme og energi, fordi den atmoære eller kjemiske oppbygningen er forskjellig i forskjellige tresorter. Altså, tre er ikke tre. Det er jo forskjellige sorter tre og alle har forskjellig oppbygning.

Men så tenkte jeg, bare for å gjøre det helt klart for dem: Stein avgir jo også energi, bare ekstremt sakte, liksom over milliarder av år? Og hvis man varmer opp stein til en høy nok temperatur, så vil den enten smelte eller avgi varme. Og gjør man dette nok ganger, så vil steinen "evaporere" eller bli til støv.

Så 1 kg stein og 1 kg ved vil ikke avgi varme på samme måte, eller i like store mengder. De har forskjellige varmeegenskaper.

Var bare et interessant tema, og temastarteren var sååååå sikker i sin sak på at 1 kg bjørk og 1 kg gran brenner "like mye".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
mobile999 skrev (1 time siden):

Det er to sider av samme sak.

Vekt/volum = tetthet

Bjørk har større tetthet enn gran.

Men hva med komposisjon av atomer? Hvis jeg heller bensin på en kubbe av bjørk, så har den plutselig mye mer varmeavgivningsevne enn grankubben. Men vekta vil ikke øke så veldig mye mer.

Lenke til kommentar
On 12/15/2020 at 5:06 AM, Taurean said:

Men hva med komposisjon av atomer? Hvis jeg heller bensin på en kubbe av bjørk, så har den plutselig mye mer varmeavgivningsevne enn grankubben. Men vekta vil ikke øke så veldig mye mer.

Ved (tørrstoff) består stort sett av cellulose, semicellulose og lignin. Alt sammen er organiske (i.e. karbonbaserte) polymerer, og vil ikke ha spesiellt stor variabilitet i brennverdi fra treslag til treslag. Det som kan variere en del er tettheten, i.e. hvor mye luft det er i veden, slik at ved målt i volum (sekk, favn etc) kan ha en god del variasjon. Etter vekt er brennvedien ganske fast på 5.3kWh/kg for helt tørr ved.

Det som også kan variere, men som er uavhengig av vedslaget er vanninnholdet. Tørket ved er ikke helt tørr, men har gjerne omkring 16% vanninnhold. Vannet stjeler mye energi p.g.a. enthalapi ved fordamping. Det tar 2300J/g å fordampe vann, dette er energi som ikke øker temperatur.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...