Gå til innhold

Avis: Tesla sliter med å tiltrekke seg ansatte i Tyskland


Melding lagt til av Gavekort

Tesla-debatt som ikke er relatert til arbeidskultur eller Tesla sine fabrikker vil bli fjernet uten forvarsel.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er «fossilbil-mafian» i Tyskland som jobber mot Elon Musk. Tesla er nok en svær torn i siden på  bilprodusenter i landet Tyskland som lever av bilproduksjon. Jeg har ett godt tips til Elon Musk: importer arbeidskraft til fabrikken i Tyskland fra Kina. Musk har jo allerede fabrikk i Kina og erfaring med dyktige flittige kinesere. Så kan jo tyskerne fortsette å mekke på dinosaur-fossil-Mercedesene sine som fortsatt spyr ut forurensing. 5000 kinesere stiller nok opp på dagen for Elon Musk i Tyskland. 

Endret av ACYBN18O
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Seriøst?

Du foreslår at det importeres billig arbeidskraft til industriproduksjon fra autoritere regimer som Kina til Tyskland? Uigurer da eller?

Greit nok at ingeniører ikke er samfunnsvitere, men jeg tror resten av samfunnet vil stille spørsmål med en virksomhet som forsøker å importere billig arbeidskraft fra autoritere regimer til store fabrikker i Tyskland.

Det blir fort noe konfliktfylt over mangelnde forståelse av historie og sammfunnsutvikling, spesielt i Tyskland. De var nemlig involvert i dette for noen tiår siden, og det gikk ikke særlig bra sammfunnsmessig. Ingeniørmessig gikk det jo ganske bra forsåvidt, men det var noen andre utviklingstrekk som resten av samfunnet ønsket. De to interessene går nemlig ikke altid sammen. Forslår at du forsøker å lese deg litt opp på det...

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Ronald McKoman skrev (1 minutt siden):

Seriøst?

Du foreslår at det importeres billig arbeidskraft til industriproduksjon fra autoritere regimer som Kina til Tyskland? Uigurer da eller?

Greit nok at ingeniører ikke er samfunnsvitere, men jeg tror resten av samfunnet vil stille spørsmål med en virksomhet som forsøker å importere billig arbeidskraft fra autoritere regimer til store fabrikker i Tyskland.

Det blir fort noe konfliktfylt over mangelnde forståelse av historie og sammfunnsutvikling, spesielt i Tyskland. De var nemlig involvert i dette for noen tiår siden, og det gikk ikke særlig bra sammfunnsmessig. Ingeniørmessig gikk det jo ganske bra forsåvidt, men det var noen andre utviklingstrekk som resten av samfunnet ønsket. De to interessene går nemlig ikke altid sammen. Forslår at du forsøker å lese deg litt opp på det...

Jeg tror du må lese deg opp litt. Bare for noen få år siden tok Tyskland imot 1 million mennesker fra Syria. I all hovedsak har den integreringen vært vellykket. Da blir 5000 kinesere ett lite tall i forhold. Kineserne har en helt annen arbeidsmentalitet enn oss i Europa,de kan ikke beskyldes for å være late. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
10 minutes ago, ACYBN18O said:

Jeg tror du må lese deg opp litt. Bare for noen få år siden tok Tyskland imot 1 million mennesker fra Syria. I all hovedsak har den integreringen vært vellykket. Da blir 5000 kinesere ett lite tall i forhold. Kineserne har en helt annen arbeidsmentalitet enn oss i Europa,de kan ikke beskyldes for å være late. 

Ganske morsomt hvordan du motsier seg selv i en og samme tråd.

Roser integrering i et samfunn med kultur for fagorganisering og samtidig ønsker å importere billig arbeidskraft for å motvirke den samme kulturen.

Endret av dguzs
  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Var egentlig utgangspunkt med at det skulle importeres billig arbeidskraft eller var utgangspunktet at det skulle importeres arbeidskraft? Vi lever i en internasjonal verden og ettertraktet arbeidskraft koster så og si det samme uansett hvor man er. Det å tro at man får tak i kvalifiserte kinesere til å jobbe for f. Eks. 1000 euro i måneden vitner om en ganske så fjern forståelse av hva som foregår i Kina.

I de fleste tilfeller er billig dyrt og det gjelder også arbeidskraft. Man får hva man betaler for og det vet nok mange.

Forøvrig så har ikke tesla opprettet fabrikk i Kina for å produsere billig. Kina fører noen tilsvarende politikk som Norge, nemlig å straffe importerte varer med svært høy beskatning. Derfor ble tesla tvunget til å bygge bilene i Kina for det kinesiske markedet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Selvstendigsaas skrev (1 minutt siden):

Var egentlig utgangspunkt med at det skulle importeres billig arbeidskraft eller var utgangspunktet at det skulle importeres arbeidskraft? Vi lever i en internasjonal verden og ettertraktet arbeidskraft koster så og si det samme uansett hvor man er. Det å tro at man får tak i kvalifiserte kinesere til å jobbe for f. Eks. 1000 euro i måneden vitner om en ganske så fjern forståelse av hva som foregår i Kina.

I de fleste tilfeller er billig dyrt og det gjelder også arbeidskraft. Man får hva man betaler for og det vet nok mange.

Forøvrig så har ikke tesla opprettet fabrikk i Kina for å produsere billig. Kina fører noen tilsvarende politikk som Norge, nemlig å straffe importerte varer med svært høy beskatning. Derfor ble tesla tvunget til å bygge bilene i Kina for det kinesiske markedet.

Nei nei nei. Det var ikke for å importere billig arbeidskraft. Men for å klare å få tak i nok arbeidsfolk. Det bor 70 milloner i Tyskland og 2000 milloner mennesker i Kina. Så de er litt flere som trenger arbeid i Kina naturligvis. Lønnen må jo selvfølgelig følge tyske tariffer uansett nasjonalitet til arbeidsfolket. Får Musk tak i de riktige folkene er det sikkert smart å smøre lønningene ekstra. 

Lenke til kommentar

Er det den negative oppmerksomheten rundt bedriftskulturen som er problemet, eller er det bedriftskulturen? Den flate stukturen til Tesla er både en fordel og en ulempe, også ifølge norske ansatte. Det er gøy og lærerikt å ha direkte forbindelse til farikken i USA, men det gjør også at man importerer en del av den amerikanske bedriftskulturen, og den stinker. Tysk bedriftskultur er ikke særlig imponerende den heller, så når de lar seg skremme fra å jobbe for Tesla, så må det være ille..

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hva snakker folk om? Tesla sliter ikke med generell arbeidskraft og folk på gulvet. De sliter med å få nok kvalifiserte folk. Folk har sluttet og ryktebørsen rundt forholdene hos Tesla sørger for at dette blir vanskeligere og vanskeligere. Ingeniører sliter ikke med å finne jobb i Tyskland med 35 timers arbeidsuke, godt med ferie og god lønn. Ergo er ikke tilsvarende jobb hos Tesla ønskelig der man plutselig kan forvente dårligere lønn, 80 timers arbeidsuke og mindre ferie. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (19 minutter siden):

Hva snakker folk om? Tesla sliter ikke med generell arbeidskraft og folk på gulvet. De sliter med å få nok kvalifiserte folk. Folk har sluttet og ryktebørsen rundt forholdene hos Tesla sørger for at dette blir vanskeligere og vanskeligere. Ingeniører sliter ikke med å finne jobb i Tyskland med 35 timers arbeidsuke, godt med ferie og god lønn. Ergo er ikke tilsvarende jobb hos Tesla ønskelig der man plutselig kan forvente dårligere lønn, 80 timers arbeidsuke og mindre ferie. 

Så du mener at f.eks Volkswagen i Tyskland ikke sliter med å få tak i dyktige ingeniører? Pussig da at Id3 har hatt masse forsinkelser og trøbbel med programvare og mye til. Sågar har flere sjefer fått sparken fordi uferdige biler er kjørt ut i markedet med masse problemer for kundene og id3 på planet på bergingsbiler over alt. Slikt tull har aldri Tesla vist til,Tesla er lysår foran Europa på programvare og effektivitet. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
ACYBN18O skrev (31 minutter siden):

Så du mener at f.eks Volkswagen i Tyskland ikke sliter med å få tak i dyktige ingeniører? Pussig da at Id3 har hatt masse forsinkelser og trøbbel med programvare og mye til. Sågar har flere sjefer fått sparken fordi uferdige biler er kjørt ut i markedet med masse problemer for kundene og id3 på planet på bergingsbiler over alt. Slikt tull har aldri Tesla vist til,Tesla er lysår foran Europa på programvare og effektivitet. 

VW startet sitt eget firma i Juni for å lage SW med mål om å ha 60% av utviklingen om flere år. De som har fått sparken er de som har hatt ansvaret for at SW skrevet typisk I land som India og i Asia ikke har kommet kjapt nok uten feil. Så VW har problemer, men ikke for å ansette folk? Dette har nylig startet, og VW. OS er ikke ferdig. Dog ID. 3 har nå fått ME2. 0 som løser problemene som har vært, men SW inn dit er neppe fra VW. Software avdelingen. 

Om folk ønsker en jobb så antar jeg de havner hos VW over Tesla ja I Tyskland  pga bedre vilkår. Folk har jo sluttet nå før fabrikken er ferdig pga ingen orker 80 timers uker uke inn og uke ut. 

Endret av oophus
  • Liker 3
Lenke til kommentar

"Så du mener at f.eks Volkswagen i Tyskland ikke sliter med å få tak i dyktige ingeniører? Pussig da at Id3 har hatt masse forsinkelser og trøbbel med programvare og mye til. Sågar har flere sjefer fått sparken fordi uferdige biler er kjørt ut i markedet med masse problemer for kundene og id3 på planet på bergingsbiler over alt. Slikt tull har aldri Tesla vist til,Tesla er lysår foran Europa på programvare og effektivitet. "

VW sliter nok ikke med å få tak i folk, nei, det regnes som enatraktiv arbeidsplss etter tysk standard. Hvem som er gode på hva er jo et evig spørsmål, men VAG har verdens støste forsknings og utviklingbudsjett, så det er vanskelig å sette de to opp mot hverandre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
oophus skrev (4 minutter siden):

VW startet sitt eget firma i Juni for å lage SW med mål om å ha 60% av utviklingen om flere år. De som har fått sparken er de som har hatt ansvaret for at SW skrevet typisk I land som India og Asia ikke har kommet kjapt nok uten feil. Så VW har problemer, men ikke for å ansette folk? Dette har nylig startet, og VW. OS er ikke ferdig. Dog ID. 3 har nå fått ME2. 0 som løser problemene som har vært, men SW inn dit er neppe fra VW. Software avdelingen. 

Om folk ønsker en jobb så antar jeg de havner hos VW over Tesla ja I Tyskland  pga bedre vilkår. Folk har jo sluttet nå før fabrikken er ferdig pga ingen orker 80 timers uker uke inn og ute ut. 

Er ikke id3 som har feil i Norge produsert av tyske ingeniører liksom? Når jeg ser you tube av instruksjonsvideon hvordan bruke den enorme skjermen i Tesla til å konfigurere alt mellom himmel og jord på Tesla,ja da må jeg bare le når jeg ser hva Volkswagen får til på sitt nye «stjerneskudd» id3 i år 2021. Som sagt er Tesla i science fiction klasse og har etter som jeg forstår noe lignende programvare som F-35 til Lockheed Martin. Jeg har lest at tyske ingeniører som plukket fra hverandre en Tesla S var helt sjokkerte over hvor avansert data og programvare det var på bilen. De sa at tyskerne kom til å møte store problemer med å lage noe tilsvarende. Noe vi antakelig ser nå på id3 vs Tesla. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ACYBN18O skrev (4 minutter siden):

Er ikke id3 som har feil i Norge produsert av tyske ingeniører liksom?

Jo, leste du ikke det du svarer til? 

Resten av innlegget ditt har ingenting med tråden å gjøre. Ingeniører vil ikke jobbe der om de har alternativer. Godt mulig Tesla må si seg fornøyd med folk uten andre muligheter. Sånn går det når vilkårene for å jobbe der er betydelig dårligere enn alternativer i landet. Ingen ønsker å tjene mindre, med flere arbeidstimer, med mindre ferie mens EM hater fagforeninger og prøver holde ansatte utenfor disse ordningene lokalt. 

Tesla må gjøre arbeidsvilkårene bedre, først da kan Tesla være et sikkert og en god arbeidsplass. Det er det ikke nå, og folk velger heller å jobbe hos andre OEMs hvor man får ferien man har retten til samt arbeidstider som ikke gjør en utslitt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (1 time siden):

Jo, leste du ikke det du svarer til? 

Resten av innlegget ditt har ingenting med tråden å gjøre. Ingeniører vil ikke jobbe der om de har alternativer. Godt mulig Tesla må si seg fornøyd med folk uten andre muligheter. Sånn går det når vilkårene for å jobbe der er betydelig dårligere enn alternativer i landet. Ingen ønsker å tjene mindre, med flere arbeidstimer, med mindre ferie mens EM hater fagforeninger og prøver holde ansatte utenfor disse ordningene lokalt. 

Tesla må gjøre arbeidsvilkårene bedre, først da kan Tesla være et sikkert og en god arbeidsplass. Det er det ikke nå, og folk velger heller å jobbe hos andre OEMs hvor man får ferien man har retten til samt arbeidstider som ikke gjør en utslitt. 

Jo jeg leste før jeg svarte. Du sa at det liksom skulle være folk fra India og Asia som har laget krøll for id3 til Volkswagen.  Og da spurte jeg om ikke id3 lages i Tyskland. Forsto det slik at sjefen for hele id3 programmet fikk fyken,og ja det var i Tyskland og ikke i India/Asia. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...