Gå til innhold

Spiser jeg for mye nå?


Anbefalte innlegg

Jeg er 168 cm. Lå på underskudd (1500 kcal) i en lengre periode fra ifjor høst til i høst med noen runder med vedlikehold imellom. Kjørte da et program som besto av type bootcamp styrke og noen intervalløkter på slutten av økta innimellom. Veide da stabilt 58,5 kilo gjennom hele perioden men gikk ned mange cm. 

Så byttet jeg fokus over til vanlig styrketrening 3 ganger i uka for 7 uker siden. Kjører 6 baseøvelser hver gang. 8 x 3 reps. Gikk samtidig over til vedlikeholdsbudsjett på kosthold (2000 kcal).

Tanken var å ligge på vedlikehold noen uker for å se om vekta stabiliserte seg der etterhvert for så å gå over til overskudd en periode, for å bygge muskler. 

Jeg visste at vekta kom til å gå opp noe når jeg gikk fra underskudd til vedlikehold, men nå etter 7 uker har jeg gått opp 2,7 kilo og jeg har fremdeles ikke gått over til overskudd. Det tør jeg rett og slett ikke i frykt for at jeg allerede ligger i overskudd. På meg kan det virke sånn i og med at vekta har gått jevnt og trutt oppover disse 7 ukene, og ikke stabilisert seg. 

Hva bør jeg gjøre nå? Har ikke lyst til å gå opp enda mer i vekt heller. Samtidig er jo målet nå å bygge muskler frem til våren. Ligger jeg for høyt på kalorier og bør gå ned igjen? 

Endret av fleur
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ahh chill.

Slutt å telle kalorier. Jeg har levd 44 år utwn å telle og potettrikset(forklart lenger nede) har bestandig fungert. 

Lag deg en langtidsplan hvilken vekt du ønsker om et år. Så måler du vekten regelmessig.

Dersom kurven peiker feil vei og full krise, da regulerer du med antall poteter og skiver. Ev kjøp større (for å øke vekt)  eller mindre talerken (for å få ned vekt). Skal du virkelig hardt til verks,  regulerer du smør på skiven, creme fraise og bearnaisesauce. Fettrik mat regulerer vekt meget effektivt.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Luske_Ludvig skrev (25 minutter siden):

Ahh chill.

Slutt å telle kalorier. Jeg har levd 44 år utwn å telle og potettrikset(forklart lenger nede) har bestandig fungert. 

Lag deg en langtidsplan hvilken vekt du ønsker om et år. Så måler du vekten regelmessig.

Dersom kurven peiker feil vei og full krise, da regulerer du med antall poteter og skiver. Ev kjøp større (for å øke vekt)  eller mindre talerken (for å få ned vekt). Skal du virkelig hardt til verks,  regulerer du smør på skiven, creme fraise og bearnaisesauce. Fettrik mat regulerer vekt meget effektivt.

 

Greia er at man ikke skal gå opp får mye i vekt når man skal bygge muskler, for vil ikke at det skal legge på seg som fett. Vil ha et moderat overskudd. 

Forøvrig følger jeg en kostholdsdsplan som innebærer å telle kalorier, dette har fungert utmerket til nå

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Fleur, du gjør mye rett og virker veldig godt informert! Fortsett å telle kalorier, hvis det jobber for deg. :)

Gikk du plutselig opp 2,7 kilo, da du gikk fra underskudd til vedlikehold, eller kom det litt etter litt? 
Klart du å holde vekta stadig i desember eller har du gått over til overskudd allerede?

Lenke til kommentar
jandk skrev (15 minutter siden):

Fleur, du gjør mye rett og virker veldig godt informert! Fortsett å telle kalorier, hvis det jobber for deg. :)

Gikk du plutselig opp 2,7 kilo, da du gikk fra underskudd til vedlikehold, eller kom det litt etter litt? 
Klart du å holde vekta stadig i desember eller har du gått over til overskudd allerede?

Gikk opp litt etter litt. 

I jula gikk jeg ned til 1880 kcal og har ikke gått opp noe mer nå. Men usikker på om jeg tør å øke mer nå siden jeg fremdeles er 2,7kilo mer enn da jeg gikk over til styrketrening 

Lenke til kommentar
fleur skrev (42 minutter siden):

Gikk opp litt etter litt. 

I jula gikk jeg ned til 1880 kcal og har ikke gått opp noe mer nå. Men usikker på om jeg tør å øke mer nå siden jeg fremdeles er 2,7kilo mer enn da jeg gikk over til styrketrening 

Da det gikk opp litt etter litt var du nok i overskudd. Uansett er 2,7 kilo etter 7 uker ikke for fort. Skal man bygge muskler, er det best å gå opp mellom 200 - 500 gram per uke. Du gjorde jo det.

Det ser nå ut som at du ligger på vedlikehold rundt 1880 kcal. Skal du gå opp med 250 gram per uke anbefales det å spise rundt 2130 kcal (250 kcal i tillegg). Trener og spiser du skikkelig, så vil en tredjedel opp til en halvdel av den ekstra vekta være muskler. Hvis du altså går opp 10 kilo, så må du gå ned 5 - 7 kilo etterpå å få den tidligere fettprosenten tilbake.

Lenke til kommentar
jandk skrev (41 minutter siden):

Da det gikk opp litt etter litt var du nok i overskudd. Uansett er 2,7 kilo etter 7 uker ikke for fort. Skal man bygge muskler, er det best å gå opp mellom 200 - 500 gram per uke. Du gjorde jo det.

Det ser nå ut som at du ligger på vedlikehold rundt 1880 kcal. Skal du gå opp med 250 gram per uke anbefales det å spise rundt 2130 kcal (250 kcal i tillegg). Trener og spiser du skikkelig, så vil en tredjedel opp til en halvdel av den ekstra vekta være muskler. Hvis du altså går opp 10 kilo, så må du gå ned 5 - 7 kilo etterpå å få den tidligere fettprosenten tilbake.

Takk for svar. Men la oss si jeg går opp 30% muskelmasse og 10 kilo. Når jeg går ned igjen vil jeg ikke miste en del muskelmasse igjen slik at jeg sitter igjen med mindre enn de 30% jeg gikk opp? 

Lenke til kommentar
jandk skrev (21 timer siden):

Nettopp, det er jo dessverre ikke bare matematikk. Men hvis du fortsetter treningen og ikke går alt for lavt med kaloriene, så skal du beholde den største delen av musklene.

Kikket litt mer på tallene nå. Ser jeg veide 58,7 kilo den 19.10. så gikk jeg opp til 59 kilo den 24.10, altså over 1 kilo på 6 dager. Så gikk det litt mer jevnt og trutt. 21.11 veide jeg 60,4 og i begynnelsen av desember veide jeg 61,4 og der har jeg stått siden. Virker som 1880 kcal er vedlikehold der jeg er nå.

Spørsmålet er hva jeg gjør videre? Alt imot meg stritter mot å gå opp flere kilo, men det er jeg jo nødt til om jeg skal bygge mer muskler nå?

Det ultimate målet på sikt er å gå ned igjen til 58,5 kilo og samtidig kunne spise 1880 kcal på vedlikehold der. Men de gangene jeg har ligget på 58,5 kilo tidligere har vedlikehold vært 1500 kcal. Kjørte f.eks. et 10 ukers fettforbrenningsprogram ifjor vår. startet på 58,9 kilo og endte på 58,8 kilo. Da spiste jeg 1500 kcal daglig igjennom hele perioden og trente bootcamp/intervalltrening 3 ganger i uka. Gikk ned i cm og ble fastere i fisken, men gikk ikke ned i kilo. Hadde jeg da ligget på 1880 kcal hadde jeg antagelig gått opp. 

Nå skal det sies at jeg aldri før nå har ligget så høyt som 1880 kcal, har i alle år ligget rundt 1200-1500 som antagelig er altfor lite. 

Men hvordan kan jeg da oppnå målet mitt for sommeren som er 58,5 kilo og kunne spise 1880 kcal på vedlikehold på den vekta?

Lenke til kommentar

Det første kilo var sikkert bare vann og mat - helt normalt når man kommer tilbake til vanlige matstørrelser etter å ha vært i underskudd. Og etterpå var du nok litt i overskudd, fordi du gikk opp 2,4 kilo fra oktober til desember (300 - 400 gram/uke).

Nå ligger du på vedlikehold  rundt 1900 kcal og 61,5 kilo.

Hvis målet er 58,5 kilo til sommeren, så er det ingen bra idé å gå opp i vekt først. Det vil ta mye mer tid enn bare 5 - 6 måneder å gå opp i vekt, bygge muskler og gå ned til den tidligere fettprosenten igjen. Et idealt vinterprosjekt. ;) 

Da du begynt med styrketrening ble kaloribehovet ditt også større. Så det kan godt gå an, at du økte vedlikeholdsbehovet en god del. Ett kilo muskler bruker forresten bare 10 - 12 kcal daglig, fett bruker ennå mindre. Så jeg antar at du kan godt gå ned til 58,5 kilo og likevel kan spise rundt 1800 kcal. 3 kilo fett og muskler bruker jo bare opp til 30-40 kcal daglig.

Det er kanskje lurt å trene som vanlig og spise rundt 1400 - 1500 kcal de neste månedene. Så er du litt i underskudd og kan gå ned til 57,5 kilo til April eller Mai. Hvis du går opp til 1800 kcal etterpå, stabiliserer vekta seg rundt 58,5 kilo og vedlikehold er fortsett rundt 1800 kcal. :)  

Lenke til kommentar
jandk skrev (3 timer siden):

Det første kilo var sikkert bare vann og mat - helt normalt når man kommer tilbake til vanlige matstørrelser etter å ha vært i underskudd. Og etterpå var du nok litt i overskudd, fordi du gikk opp 2,4 kilo fra oktober til desember (300 - 400 gram/uke).

Nå ligger du på vedlikehold  rundt 1900 kcal og 61,5 kilo.

Hvis målet er 58,5 kilo til sommeren, så er det ingen bra idé å gå opp i vekt først. Det vil ta mye mer tid enn bare 5 - 6 måneder å gå opp i vekt, bygge muskler og gå ned til den tidligere fettprosenten igjen. Et idealt vinterprosjekt. ;) 

Da du begynt med styrketrening ble kaloribehovet ditt også større. Så det kan godt gå an, at du økte vedlikeholdsbehovet en god del. Ett kilo muskler bruker forresten bare 10 - 12 kcal daglig, fett bruker ennå mindre. Så jeg antar at du kan godt gå ned til 58,5 kilo og likevel kan spise rundt 1800 kcal. 3 kilo fett og muskler bruker jo bare opp til 30-40 kcal daglig.

Det er kanskje lurt å trene som vanlig og spise rundt 1400 - 1500 kcal de neste månedene. Så er du litt i underskudd og kan gå ned til 57,5 kilo til April eller Mai. Hvis du går opp til 1800 kcal etterpå, stabiliserer vekta seg rundt 58,5 kilo og vedlikehold er fortsett rundt 1800 kcal. :)  

Glemte å si at da jeg lå på 1500 kcal daglig og trente bootcamp/intervall (før muskelbyggende styrketrening begynte) så trente jeg også 3-4 ganger i uka, samme som nå. 

Lå på 1500 kcal i 8 måneder, hvorav 5 måneder først med styrketrening (stronglift) og etter 5 mnd gikk jeg over på bootcamp/intervall i 3 mnd, og så begynte jeg igjen på ny runde styrketrening i oktober 2020 (som nevnt over) men da fokus på muskelbygging. I hele 1500 kcal perioden gikk jeg aldri lenger ned enn 58,5 kilo så tror ikke 57,5 er realistisk. 

Endret av fleur
Lenke til kommentar

Formler til TS.

Vedlikeholdsinntak i kcal:

kroppsvekt x 30 til 34(avhengig av aktivitetsnivå&forbrenning)

Deretter -500kcal for underskudd eller +500kcal for overskudd.

Går man mer enn 500 i underskudd vil man kunne oppleve unødig tap av muskelmasse. Andre indikasjoner på at man går for lavt på inntaket er hvis du har et gjennomsnittlig vekttap på over 1kg i uka, da sett bort fra di to første ukene på underskudd da de innebærer et betydelig vanntap.

 

Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (18 minutter siden):

Formler til TS.

Vedlikeholdsinntak i kcal:

kroppsvekt x 30 til 34(avhengig av aktivitetsnivå&forbrenning)

Deretter -500kcal for underskudd eller +500kcal for overskudd.

Går man mer enn 500 i underskudd vil man kunne oppleve unødig tap av muskelmasse. Andre indikasjoner på at man går for lavt på inntaket er hvis du har et gjennomsnittlig vekttap på over 1kg i uka, da sett bort fra di to første ukene på underskudd da de innebærer et betydelig vanntap.

 

Jeg veier 61,5 og trener styrke 3 ganger i uka = 1845 (før trening). Ligger på 1880 og det virker som vedlikehold for meg. Burde ikke vedlikehold da vært høyere enn 1880 med tanke på at jeg trener 3 dager i uka? Styrketrening i seg selv forbrenner ikke så mye, men likevel... Øker jeg over 1880 kommer jeg til å gå opp. 

Lenke til kommentar
fleur skrev (31 minutter siden):

I hele 1500 kcal perioden gikk jeg aldri lenger ned enn 58,5 kilo så tror ikke 57,5 er realistisk.

Jeg tror det er mulig, kanskje med litt lavere kalorier, ja. Uansett skal vedlikeholdet være nesten det samme som det er nå.

fleur skrev (10 minutter siden):

Burde ikke vedlikehold da vært høyere enn 1880 med tanke på at jeg trener 3 dager i uka?

Trener 4 dager i uka og vedlikeholdet ligger mellom 2200 og 2500. Det er også ganske lavt, men det er jo også sterkt avhengig av hvor nøyaktig man skriver ned kaloriene.

Lenke til kommentar

Chill!

Jeg mener det er ganske sykt og urovekkende at man har et så kontrollert forhold på inntak av kalorier og vekt. Det er slik folk får spiseforstyrrelser og et veldig anstrengt forhold til kropp og utsende. Dette er på ingen måte sunt! Når man veier seg og bruker desimaltall bak kilo-vekta, og teller kalorier på denne måten - det gjør meg direkte trist å se. Man mister så utrolig mye livsglede av å hele tiden være så fokusert på dette. Har man en generell sunn og normal livsstil, så vil man også se bra ut. Enkelt og greit. 

Når du veier deg, og reagerer på 1 kg opp og ned - så er det naturlige variasjoner gjennom dagen. Ikke bare 1 kg, men opptil flere kilo. Det handler om hvor mye væske du har i deg, hvor mye avføring og om du har klippet neglene eller ikke. For å sette det på spissen. Kjenner en profesjonell bokser i Serbia som veier omtrent det samme som deg. Før vektmåling ligger han i et badekar og svetter i flere timer. På den måten mister han 4 kg på få timer. Men dette er heller ikke sunt. 

Jeg er utdannet kokk. Så jeg vet det er veldig vanskelig å telle nøyaktig antall kalorier i maten man lager. Med mindre du velger mye ferdigmat. Komponerer du egne matretter, oppskrifter og lignende - blir det veldig vanskelig å få korrekt måling på dette. Dessuten varierer energibruken din. Hjernen din forbruker mest, så om du har mye stress i hverdagen, en pågående konflikt eller annet du sitter å grubler på. Forbrenner du mye mer enn på dager der alt går på en rosa sky. På vinteren bruker du mer kalorier enn på sommeren - så dette referansepunktet ditt på 1880 er ganske sært - etter mitt syn. 

Det er synd å se at vår kultur har blitt så kroppsfokuserte. Særlig blant unge i dag. 

(Nå får jeg vel masse pes på grunn av dette innlegget... men drit på! Jeg syns dette er et viktig budskap!)

Lenke til kommentar
Kris85 skrev (15 timer siden):

Chill!

Jeg mener det er ganske sykt og urovekkende at man har et så kontrollert forhold på inntak av kalorier og vekt. Det er slik folk får spiseforstyrrelser og et veldig anstrengt forhold til kropp og utsende. Dette er på ingen måte sunt! Når man veier seg og bruker desimaltall bak kilo-vekta, og teller kalorier på denne måten - det gjør meg direkte trist å se. Man mister så utrolig mye livsglede av å hele tiden være så fokusert på dette. Har man en generell sunn og normal livsstil, så vil man også se bra ut. Enkelt og greit. 

Når du veier deg, og reagerer på 1 kg opp og ned - så er det naturlige variasjoner gjennom dagen. Ikke bare 1 kg, men opptil flere kilo. Det handler om hvor mye væske du har i deg, hvor mye avføring og om du har klippet neglene eller ikke. For å sette det på spissen. Kjenner en profesjonell bokser i Serbia som veier omtrent det samme som deg. Før vektmåling ligger han i et badekar og svetter i flere timer. På den måten mister han 4 kg på få timer. Men dette er heller ikke sunt. 

Jeg er utdannet kokk. Så jeg vet det er veldig vanskelig å telle nøyaktig antall kalorier i maten man lager. Med mindre du velger mye ferdigmat. Komponerer du egne matretter, oppskrifter og lignende - blir det veldig vanskelig å få korrekt måling på dette. Dessuten varierer energibruken din. Hjernen din forbruker mest, så om du har mye stress i hverdagen, en pågående konflikt eller annet du sitter å grubler på. Forbrenner du mye mer enn på dager der alt går på en rosa sky. På vinteren bruker du mer kalorier enn på sommeren - så dette referansepunktet ditt på 1880 er ganske sært - etter mitt syn. 

Det er synd å se at vår kultur har blitt så kroppsfokuserte. Særlig blant unge i dag. 

(Nå får jeg vel masse pes på grunn av dette innlegget... men drit på! Jeg syns dette er et viktig budskap!)

Hei. Er forsåvidt enig i mye av det du skriver men samtidig er det først nå etter jeg begynte å kontrollere matinntaket at ting har gått riktig vei. Har trent og spist "sunt" i 20 år men ikke fått de resultatene jeg ønsket. Så gikk jeg over til flexikost - an app som er basert på makroer, slik at man får optimalt inntak av proteiner, karbohydrater og fett til hvert eneste måltid. Kan også legge inn egne oppskrifter og spiser t.o.m. Is (lettversjon) hver kveld fordi jeg kan 😀Det har fungert veldig fint til nå. Føler ikke at det er styrete eller kontrollerende i det hele tatt da det blir en vane. 

Har aldri spist så god og variert noen gsng så for meg fungerer dette veldig bra. Det har blitt en livsstil 

Forøvrig er jeg ikke så opphengt i vekt som det kan virke som. Jeg bryr meg ikke om jeg veier 58 eller 62 så lenge kroppssammensetningen er riktig. Men av erfaring var jeg veldig fornøyd da jeg veide rundt 58,5kilo sist, så brukte det som et referansepunkt. 

Lenke til kommentar
jandk skrev (20 timer siden):

Det første kilo var sikkert bare vann og mat - helt normalt når man kommer tilbake til vanlige matstørrelser etter å ha vært i underskudd. Og etterpå var du nok litt i overskudd, fordi du gikk opp 2,4 kilo fra oktober til desember (300 - 400 gram/uke).

Nå ligger du på vedlikehold  rundt 1900 kcal og 61,5 kilo.

Hvis målet er 58,5 kilo til sommeren, så er det ingen bra idé å gå opp i vekt først. Det vil ta mye mer tid enn bare 5 - 6 måneder å gå opp i vekt, bygge muskler og gå ned til den tidligere fettprosenten igjen. Et idealt vinterprosjekt. ;) 

Da du begynt med styrketrening ble kaloribehovet ditt også større. Så det kan godt gå an, at du økte vedlikeholdsbehovet en god del. Ett kilo muskler bruker forresten bare 10 - 12 kcal daglig, fett bruker ennå mindre. Så jeg antar at du kan godt gå ned til 58,5 kilo og likevel kan spise rundt 1800 kcal. 3 kilo fett og muskler bruker jo bare opp til 30-40 kcal daglig.

Det er kanskje lurt å trene som vanlig og spise rundt 1400 - 1500 kcal de neste månedene. Så er du litt i underskudd og kan gå ned til 57,5 kilo til April eller Mai. Hvis du går opp til 1800 kcal etterpå, stabiliserer vekta seg rundt 58,5 kilo og vedlikehold er fortsett rundt 1800 kcal. :)  

Forresten har jeg pleid å starte et type fettforbrenningsprogram 1.mars som varer i 10 uker. Hadde egentlig tenkt til å kjøre litt overskudd nå fram mot mars. Kanskje jeg går opp bittelitt til, men er vel ingen umulighet å komme ned igjen til 58,5 kilo på de 10 ukene selvom jeg starter på feks 63 kilo? 4,5 kilo på 10 uker med 1500 kcal daglig og kun fettforbrennende trening. 

Endret av fleur
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...