Gå til innhold

Slettet profilen min på kvinneguiden, kan mine tidligere innlegg spores til meg?


Namsmannen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Brukere har ikke tilgang til IP adressene andre brukere har inne på forumet.

De som har tilgang til IP adressene kan selvfølgelig se hvilke andre innlegg som er skrevet fra noen på samme IP adresse, men dette i seg selv betyr ikke at det er samme bruker(dvs deg) som har skrevet det siden en har en tendens til å ha ulike IP adresser ulike steder og noen bytter IP adresse ganske ofte i tillegg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg er selv forum Supermoderator ("admin light") (ikke på forumet du nevner), jeg kan se IP adresser samt en del andre spor som alle brukere legger igjen enten de er innlogget eller ikke. Vanlige brukere har ikke tilgang til noe som helst av dette.

Jeg har mulighet til å søke opp IP-adresser og få en ganske nøyaktig geografisk posisjon (ofte ned til nabolag, men ikke spesifikk adresse). Søk på IP-adresser bruker man ulike tjenester til, flere er gratis tilgjengelig for hvem som helst. Derfor bør du aldri offentliggjøre din IP, selv ikke om den er dynamisk.

 

Det er to typer IP: Dynamisk og statisk. Statisk betyr at din IP aldri endrer seg. Dynamisk betyr at du får en ny IP ved start av modem etter en tids frakobling. Jeg tror de aller fleste privatkunder har dynamisk, slik var det i alle fall før.

For mange år siden betød dynamisk IP at du fikk en ny IP ved ny tilkobling til nettet. Det betyr det fortsatt, men min erfaring er at i dag får jeg i større grad en ny IP som er nesten identisk med min forrige. Og i dag når jeg søker på min egen IP får jeg en mye mer treffsikker geografisk lokasjon enn når jeg gjorde det samme for 17 år siden. Jeg bor langt fra Oslo, men dengang ble min lokasjon angitt til Oslo når jeg søkte på min IP. Den var dynamisk også dengang, jeg har aldri hatt statisk IP. I dag får jeg en mye mer treffsikker geografisk posisjon når jeg søker på en IP. Men treffsikkerheten på posisjon kan kanskje bero på hvilken ISP som eier IP-en.

 

Forumbrukere med opphøyede privilegier kan se din IP og også din epostadresse dersom du oppgav denne. Avhengig av softwaren forumet kjører på, og softwarens konfigurasjon, kan de se en liste over tidligere IP-adresser du har brukt. Forumsoftwaren registrerer også andre ting, som f.eks hvilken nettleser du bruker (dette gjør alle nettsider du besøker).

 

Om du besøker mitt forum, kan jeg ved å gjøre ett søk sannsynligvis få en ganske presis geografisk posisjon på deg. Men jeg får ikke husadressen din. Og selv om jeg skulle få husadressen din, vet jeg ikke hvem som sitter bak tastaturet. Det kan være Erna Solberg eller hvem som helst.

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Helm skrev (8 minutter siden):

Jeg har mulighet til å søke opp IP-adresser og få en ganske nøyaktig geografisk posisjon (ofte ned til nabolag, men ikke spesifikk adresse). Søk på IP-adresser bruker man ulike tjenester til, flere er gratis tilgjengelig for hvem som helst. Derfor bør du aldri offentliggjøre din IP, selv ikke om den er dynamisk.

Jobber du hos politiet? Du har ikke mulighet til å spore en IP-adresse til noe sted utenom sentralen/byen det er snakk om. Så dette er helt og holdent feil. 

For å spore opp en IP til lokasjonen må du ha verktøy som kun ISP har tilgang til, og dette er informasjon som aldri blir delt til andre enn politiet, og da slik jeg forstår det ikke før en rettsordre er gitt. 

Namsmannen skrev (På 30.11.2020 den 10.41):

Jeg slettet profilen min på KG, men har Tidligere skrevet innlegg der. Innleggene blir vel ikke slettet, men dersom noen sporer opp IP adressen min, kan de se at det er jeg som har skrevet det, selv etter kontoen min er slettet? De er anonyme innlegg forresten.

Når det kommer til IP-adresser på fora som man har brukt er det nok ikke det jeg ville bekymret meg mest for. Jeg ville heller være redd for om jeg har skrevet navnet mitt i et innlegg eller identifisert meg på andre måter som f.eks beskrivelse av person, en gitt situasjon man har vært i som en annen person kan forstå er en situasjon du/dere var i osv. 

Så jeg ville ikke bekymret meg så mye om det. 

Om det er enkelte innlegg du mener er sensitive kan du jo prøve å sende en mail til KG og høre om det er mulig å få noe fjernet. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Helm skrev (9 minutter siden):

Jeg har mulighet til å søke opp IP-adresser og få en ganske nøyaktig geografisk posisjon (ofte ned til nabolag, men ikke spesifikk adresse). Søk på IP-adresser bruker man ulike tjenester til, flere er gratis tilgjengelig for hvem som helst. Derfor bør du aldri offentliggjøre din IP, selv ikke om den er dynamisk.

Denne infoen er det den internettleverandøren din som har lagt inn, og er sjeldent mer nøyaktig enn tettsted/by. Årsaken er at denne informasjonen blir lagt inn i en whois database og stort sett legger en inn flere adresser samtidig(såkalte subnets). Alle adressene i samme subnet pleier da å få samme info, og derfor blir ikke informasjonen om geografisk lokasjon mer nøyaktig enn dette.

Å oppdatere informasjonen er ofte tidkrevende og man finner og derfor en god del feil i slike lister. Min IP adresse jeg kommer fra nå blir oppgitt til å være i et gammelt distrikt som nå er slått sammen med distriktet jeg er i.

Noen lister kan av og til være mer treffsikre enn andre. Årsaken til dette er at de som tilbyr listene kombinerer informasjonen som allerede er offentlig og prøver å kombinere den med info fra andre kilder på nettet, og kanskje enkel traceroute.

Mer info her: https://en.wikipedia.org/wiki/Internet_geolocation

 

Helm skrev (9 minutter siden):

Det er to typer IP: Dynamisk og statisk. Statisk betyr at din IP aldri endrer seg. Dynamisk betyr at du får en ny IP ved start av modem etter en tids frakobling. Jeg tror de aller fleste privatkunder har dynamisk, slik var det i alle fall før.

Det du snakker om nå er ikke typer IP adresser, det er hvordan adressene tildeles.

Statisk betyr at IP'en din er fast som du sier. Dynamisk betyr at du får ei adresse tildelt via noe som heter DHCP(Dynamic Host Configuration Protocol).

Mer om det her: https://en.wikipedia.org/wiki/Dynamic_Host_Configuration_Protocol

:)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Omnia vincit amor said:

Jobber du hos politiet? Du har ikke mulighet til å spore en IP-adresse til noe sted utenom sentralen/byen det er snakk om. Så dette er helt og holdent feil. 

For å spore opp en IP til lokasjonen må du ha verktøy som kun ISP har tilgang til, og dette er informasjon som aldri blir delt til andre enn politiet, og da slik jeg forstår det ikke før en rettsordre er gitt. 

Neida jeg jobber ikke hos Politiet. Vi har medlemmer fra hele verden og jeg har aldri engasjert Interpol hehe. Dette er hva jeg mener:
https://whatismyipaddress.com/ip-lookup
https://www.ip2location.com/demo
https://www.iplocation.net/
Som jeg sa finner jeg ikke boligadressene til noen. Men du kan finne omtrentlig posisjon til en IP. Hvor nøyaktig denne er kan nok variere stort, men søkeresultatene er mye mer detaljerte enn bare navn på by eller tettsted.

Jeg har et eksempel på hvor jeg har søkt opp et forummedlem og funnet ut at de har brukt et antall IP-adresser i samme by, det var en småby på USA's østkyst, og sett de ulike posisjonene til hver IP. Dette er ikke boligadresser men informasjon som deres ISP gjør offentlig tilgjengelig. Jeg antar det er sentraler eller huber eller hva du vil kalle det. Men det kan være et stort antall av dem i en by og da kan du få (i alle fall tilsynelatende) god presisjon.

Politiet og julenissen har mer presise verktøy, selvfølgelig.

 

 

1 hour ago, nomore said:

Det du snakker om nå er ikke typer IP adresser, det er hvordan adressene tildeles.

Statisk betyr at IP'en din er fast som du sier. Dynamisk betyr at du får ei adresse tildelt via noe som heter DHCP(Dynamic Host Configuration Protocol).

Takk for mer detaljert beskrivelse. Men tar du vekk detaljene sier vi i praksis det samme.

 

Lenke til kommentar

Når man ser nå noen av tjenestene som nevnes her:
- Mobilen: Jeg er tydeligvis i Nord-trøndelag.... Nope
- Fastaksess 1: Jeg befinner meg i Oslo.... Nope
- Fastaksess 2: Jeg befinner meg i hovedkontoret til internettleverandøren, som for så vidt er i samme by som jeg er i. 
- Aksess på jobb: Flekkefjord faktisk... Nope

I praksis er man på beste fall på bynivå. Svært ofte blir denne informasjonen feil. Hvis IP-adressen fortsatt er i bruk av samme kunde kan en traceroute ofte gi et bedre svar, da en del noder i nettene har informasjon som sier noe om plasseringen - men igjen, da er man på type bynivå.

Godt mulig at man har amerikanske leverandører leverer ut mer metainformasjon til geolocation-databaser/tjenester, men i Norge er det i beste fall på bynivå, men ofte stemmer ikke det heller.

Når jeg ser på f.eks. iplocation.net leverer den data fra flere databaser. De fire databasene viser helt forskjellig sted. I henhold til lengde- og breddegrad, er hele ranger satt opp på samme data, og er nok bare et tilfeldig sted i kommunen som er registrert. Kan nesten se ut som et midtpunkt i kommunen....

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...