Gå til innhold

PlayStation 5: Bestilling, levering, forsinkelse og fortvilelse - Frakt og lagerstatus


Gjest Slettet-404071
Melding lagt til av Evil-Duck

Diskusjon om scalping, skryting av sin egen scalping eller scripting for å få tak i konsoller skal ikke diskuteres i tråden her.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
4 minutes ago, 0laf said:

For å se litt mer konkrete priser enn fantasiprisene på Finn, så kan det jo være greit å se på eBay eller Tradera, hvor sluttpris faktisk er riktig.

Det er riktignok ikke Norge, men Sverige er generelt dyrere på nye konsoller enn Norge, samt at interessen for spill er høyere i nabolandet, likevel ligger salgsprisene på 8-10 000,-

https://www.tradera.com/search?q=playstation 5&itemStatus=Ended&sortBy=MostBids&itemType=Auction&categoryId=1000005

Good. Så da ble ingen konsoller solgt i går for over 10.000 i Norge og de som hevdet salg på over 20 var oppspinn. :thumbup:

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, 0laf said:


Det har da ikke jeg hevdet, det finnes sikkert noen tullinger som betaler firedobbel pris, i stedet for å vente noen måneder å få den til rundt fem-seks lapper.

Da er det likevel unntakene og ikke regelen, men vi har uansett ikke bevis på om det skjedde. Men 8-10k er det generelle prisnivået nå kan det virke som?

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, Theo343 said:

Jeg har kun snakket om salgspris. Har du bevis for hva PS5 ble solgt for i går?

Her skjønner jeg ikke helt om hva du spør om? Mitt poeng er at jeg ikke tror PS5 går for 20k i dag. Jeg skrev at en realistisk salgspris i kveld ligger på 8k. Det er nok noe lavt, men jeg tror det ikke er langt unna sannheten. 10k, som glx-rider nevnte, tror jeg er ganske realistisk.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 minutt siden):

Da er det likevel unntakene og ikke regelen, men vi har uansett ikke bevis på om det skjedde. 


Det er åpenbart at ingen her vet akkurat hva selgere på Finn får betalt for sine varer, det er opp til selger og kjøper å avtale dette.

Jeg registrerer bare at i vårt naboland i øst, som har en velfungerende auksjonsnettside, så oppnår de ikke de høye prisene man ser på Finn, men selges lang billigere, og dette er altså maskiner som er ute på auksjon, slik at prisene er direkte satt av etterspørsel og tilgang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Sjalottløk said:

Her skjønner jeg ikke helt om hva du spør om? Mitt poeng er at jeg ikke tror PS5 går for 20k i dag. Jeg skrev at en realistisk salgspris i kveld ligger på 8k. Det er nok noe lavt, men jeg tror det ikke er langt unna sannheten. 10k, som glx-rider nevnte, tror jeg er ganske realistisk.

Vi snakket nok forbi hverandre. Uansett er det da nå bevist (så godt det går uten konkrete betalinger) av Olaf at prisnivået ligger rundt 8-10k da ebay viser faktisk salgspris. Dette er en funksjon jeg tenker finn også burde hatt :). Historier om "han fikk 24k" er nok da i sjangeren "du skulle sett den fisken".

Dette er jo bare gode nyheter og verden har ikke blitt gal after all.

 

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Støtter den. Nå har denne videresellingen gått til hodet på folk, og det syns veldig godt på Finn. Virker som om "ingen" har tatt vare på konsollen de har fått tak i. Jeg kan bla nesten fire fulle sider på Finn med PS5s til salgs, så vi snakker nok fort 200+ konsoller til salgs på Finn i dette øyeblikk.

Skjer ikke at alle disse vil bli borte. Så her må selgerne starte undercuttingen av hverandre for å få solgt konsollen sin, og prisen vil dermed naturlig synke. Så om du er på kanten til å kjøpe - For all del, ikke gjør det. Vent ut i neste uke, så kan du fort få tak i en konsoll til 8-9k tenker jeg :) Eller enda bedre, bare vent til du kan få tak i en til butikkpris..

Endret av Vertical^
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Vertical^ said:

Støtter den. Nå har denne videresellingen gått til hodet på folk, og det syns veldig godt på Finn. Virker som om "ingen" har tatt vare på konsollen de har fått tak i. Jeg kan bla nesten fire fulle sider på Finn med PS5s til salgs, så vi snakker nok fort 200+ konsoller til salgs på Finn i dette øyeblikk.

Skjer ikke at alle disse vil bli borte. Så her må selgerne starte undercuttingen av hverandre for å få solgt konsollen sin, og prisen vil dermed naturlig synke. Så om du er på kanten til å kjøpe - For all del, ikke gjør det. Vent ut i neste uke, så kan du fort få tak i en konsoll til 8-9k tenker jeg :) Eller enda bedre, bare vent til du kan få tak i en til butikkpris..

Alle ligger fortsatt ute? *skadefryd er greit en sjelden gang* Beste som kan skje at ingen får solgt til latterlige priser.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
1 minute ago, Theo343 said:

Vi snakket nok forbi hverandre. Uansett er da nå bevist av Olav at prisnivået nok ligger rundt 10k da ebay viser faktisk salgspris. Dette er en funksjon jeg tenker finn også burde hatt :)
 

Tror det. :)

Snakka med en kompis i England i går, og han sa at konsollene der gikk for 700-800£. Markedet er annerledes i Norge. 
Men, nå skal ikke jeg argumentere mot meg selv. ;) Takk for diskusjonen btw. 🍺

  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Sjalottløk said:

Tror det. :)

Snakka med en kompis i England i går, og han sa at konsollene der gikk for 700-800£. Markedet er annerledes i Norge. 
Men, nå skal ikke jeg argumentere mot meg selv. ;) Takk for diskusjonen btw. 🍺

Jeg har ikke sjekket i dag, satt med feil inntrykk fra i går og godt jeg fikk justert det ;)  Ingenting er bedre enn at konsollene i dag går for 8-10k.  Om en eller annen stakkar faktisk betalte 20k i går er mindre viktig.

8-10k er gode nyheter for de som skal kjøpe fra finn.  🍺

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har tittet en del på annonsene på Finn ute nå. De dyre (15+) ser ikke ut til å forsvinne, de som legger ut rundt 10- 15 og skriver høystbydende ser alle ut til å ha bud rundt 12/13 inne om man skal stole på hva de skriver. 
 

Jeg tar de dog med en klype salt, da flere av disse melder om maskiner som leveres mandag neste uke, og jeg tror ikke at noe som betaler mye ekstra vil vente over helgen når det er andre alternativer. :)

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, glx-rider said:

Jeg har tittet en del på annonsene på Finn ute nå. De dyre (15+) ser ikke ut til å forsvinne, de som legger ut rundt 10- 15 og skriver høystbydende ser alle ut til å ha bud rundt 12/13 inne om man skal stole på hva de skriver. 
 

Jeg tar de dog med en klype salt, da flere av disse melder om maskiner som leveres mandag neste uke, og jeg tror ikke at noe som betaler mye ekstra vil vente over helgen når det er andre alternativer. :)

 

Tror det er en del som lyver ja. Håper folk har is i magen. Finn haiene forstår nok da at prisen må settes mer realistisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, glx-rider said:

Jeg har tittet en del på annonsene på Finn ute nå. De dyre (15+) ser ikke ut til å forsvinne, de som legger ut rundt 10- 15 og skriver høystbydende ser alle ut til å ha bud rundt 12/13 inne om man skal stole på hva de skriver. 
 

Jeg tar de dog med en klype salt, da flere av disse melder om maskiner som leveres mandag neste uke, og jeg tror ikke at noe som betaler mye ekstra vil vente over helgen når det er andre alternativer. :)

 

Et godt tips til de som kjøper ting til høystbydende på Finn, er å kreve innsyn i budrunden hvis man vinner. Jeg ville ikke kjøpt noe på budrunde uten dette. Men, jeg har aldri blitt spurt om dette når jeg har solgt noe. En person har spurt om bevis på bud før han har vunnet, noe jeg avslo(pga trynefaktor).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Balthier35 said:

Kan du utdype? Nøyaktig hva gjør de?

Ikke noe nytt, og det kan ha vært tilfeldigheter innblandet også. Men har en kollega (vi chatter via teams i disse covid dager) som har vært litt aktiv på Finn gjennom mange år med god rating osv.

Han satt med en konsoll og tenkte som mange andre "kanskje jeg skal tjene noen kroner, jeg får uansett ikke tid til å spille noe særlig før jul og har en PC". Denne var forhåndsbestilt i våres/sommer, så ingen scalping i så måte.

Derfor slang han ut en annonse fort og gæli i dag for å se hvilke bud han fikk. Han gidder ikke postgang siden han bor i en storby og skrev noe ala "kom og hent, betaling via vipps når konsollen er inspisert".

For forste gang opplevde han da å ikke få godkjent annonsen med en mail om at de ønsket bilde av kvitteringen sammen med dagens avis samt bilde av varen før de godkjente annonsen.

Han selger vel 2-3 dingser i året så ikke den mest aktive men 10 år'ish gammel profil. Kan ha vært tilfeldig men virker som de er litt mer nøye nå. Som er bra.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...