Gå til innhold

PlayStation 5: Bestilling, levering, forsinkelse og fortvilelse - Frakt og lagerstatus


Gjest Slettet-404071
Melding lagt til av Evil-Duck

Diskusjon om scalping, skryting av sin egen scalping eller scripting for å få tak i konsoller skal ikke diskuteres i tråden her.

Anbefalte innlegg

1 minute ago, Star Fox said:

Sony var vel den som var nærmest av alle å unngå hele problemet. De kunne produsert flere konsoller før lansering. 

Hvor får du den informasjonen fra? Det eneste de kunne gjort for å ha flere konsoller klare var å utsette lanseringen.

Dette er et avslørende scalper argument :)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Theo343 skrev (Akkurat nå):

Hvor får du den informasjonen fra? Det eneste de kunne gjort for å ha flere konsoller klare var å utsette lanseringen.

Dette er et avslørende scalper argument :)

Så Sony valgte å lansere tidlig med visshet om at det ville være mange flere PS5-interesserte kjøpere enn tilgjengelige konsoller? Høres ut som Sony sin feil ja.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Star Fox said:

Så Sony valgte å lansere tidlig med visshet om at det ville være mange flere PS5-interesserte kjøpere enn tilgjengelige konsoller? Høres ut som Sony sin feil ja.

Å snakke for døve ører har jeg sluttet med så det blir med dette svaret.

Sony har ingen skyld i dette. De kunne utsatt lanseringen med 6-8 måneder for å ha x-antall flere konsoller klare men det er selvsagt ingen bagatell å gjøre det. Hvor mange konsoller de endte opp med å ha klare er ikke noe Sony bestemmer alene. Men her får du bruke google og heve innsikt og kompetanse om du virkelig tror det fungerer slik.

Jeg antar at du ikke er så sneversynt og heller bruker argumentet for forsvare scalping.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (2 minutter siden):

Å snakke for døve ører har jeg sluttet med. Sony har ingen skyld i dette. De kunne utsatt lanseringen med 6-8 månederr for å ha x-antall flere konsoller klare men det er selvsagt ingen bagatell å gjøre det. Hvor mange konsoller de endte opp med å ha klare er ikke noe Sony bestemmer alene. Men her får du bruke google om du virkelig tror det fungerer slik.

Covid-19 er vel en medvirkende årsak her til at Sony ikke klarte å produsere flere konsoller. I tillegg var det et kappløp mot både Microsoft og julehandelen. Slik var det med både PS4 og PS3 også. Forskjellen var at ved PS3 så valgte de å IKKE lansere konsollen i Europa (hvis jeg husker rett). Norge fikk den i hvert fall lenge etter. Ved PS4 så husker jeg butikkene hadde alt fra 2 til 20+ maskiner ved lansering. Jeg og en kompis campet utenfor Expert (den gangen) og fikk tak i hver vår maskin etter ca 8 timer i kø.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, MrCradock said:

Covid-19 er vel en medvirkende årsak her til at Sony ikke klarte å produsere flere konsoller. I tillegg var det et kappløp mot både Microsoft og julehandelen. Slik var det med både PS4 og PS3 også. Forskjellen var at ved PS3 så valgte de å IKKE lansere konsollen i Europa (hvis jeg husker rett). Norge fikk den i hvert fall lenge etter. Ved PS4 så husker jeg butikkene hadde alt fra 2 til 20+ maskiner ved lansering. Jeg og en kompis campet utenfor Expert (den gangen) og fikk tak i hver vår maskin etter ca 8 timer i kø.

Ja. Covid-19 har nok vært en medvirkende årsak på hvor mange konsoller Sony har klart å få klare til en gitt dato i år. Hvor mye er vanskelig å si for oss "utenforstående" men det har nok påvirket flere ledd i alt fra produksjon til logistikk.

Ser man videre på alle tech lanseringene som har vært i år og eks. isolert på bare hvor mange foundries som kan levere produkter til dette så ser man flere klare flaskehalser. Det har vært tøffe forhandlinger om produksjonskapasitet hos disse blant alle som vil ha produktene sine ut på markedet før jul i 2020. Samt utfordringer på andre områder.

Sony kunne helt klart kjørt en regionoppdelt lansering for på den måten å forsyne enkeltvise markeder bedre under begrenset tilgang men jeg tror de som har konsoll til jul er glad for at det ikke skjedde. Valve gjorde eks. dette med Index.

Men det er ikke Sony som er problemet her, det er scalperne.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (3 timer siden):

Men det er ikke Sony som er problemet her, det er scalperne.


Du er vel ikke litt i overkant Sony-fan ?

Det er åpenbart at det er produsenten som har skapt et marked for videresalg, scalpere utnytter kun det markedet, helt lovlig, selv om det er moralsk forkastelig.

Som det nevnes tidligere i tråden, de eneste som kunne løst dette problemet med et pennestrøk, var Sony, de er jo derfor åpenbart i det minste delvis skyldig i problemet, som kunne vært unngått ved å utsette lanseringen eller produsere flere maskiner.

Dette er ikke noe som blir laget i begrenset opplag, Sony kommer til å produsere titalls millioner av maskiner i månedene fremover.
At de til de grader ikke klarer å levere på lanseringsdatoen er Sonys feil, ingen andres, det nytter ikke å legge den skylden over på pandemien eller produsentene av deler, de eneste som har kontroll på lanseringsdatoen og produksjonen av PS5, er Sony.

Lenke til kommentar

Unpopular opinion, men jeg klarer ikke å reagere så negativt på de høye prisene på Finn. Føler at dette stiller seg i rekken av absolutt alt annet man kjøper og selger i samfunnet. Markedsprisen, som så ofte nevnt. Hva de er lagt ut for er en ting, hva de selges for er en annen. Men, så sant noen betaler en pris, så er det for noen verdt den prisen. Skjønner de som føler de heller vil ha ekstra tusenlapper i lommeboka, hvis de kan, og dermed selger. Det er opp til kjøperene å bestemme prisen, så lenge det er et marked. For noen er 15 tusen ekstra, det samme som 500 kr er til eller fra for meg, noen sitter på mange penger, og slik er det bare. 

 

Selv havnet jeg i Komplett-fella, om man kan kalle det det. Hadde et håp om å få tak i den 19., og hadde sysselsatt både mor, samboer og venninne, så vi satt 4 stykker og prøvde å komme inn på alle utsalgstidspunktene. Det gikk ikke, og jeg hadde samme frustrasjon som alle andre her, som ikke fikk. 

 

Jeg hadde aldri kommet til å solgt på Finn til overpris, fordi jeg ville ha konsollen. Men, igjen, jeg skjønner de som gjør det. De som har forhåndsbestilt og ser at det er et latterlig høyt marked. 

Det jeg er derimot veldig imot, er jo de scalperne med boter og greier. Det føler jeg allikevel er et eget kapittel. Ser jo at det også er en sammenheng, men det er også to forskjellige ting. Synes ikke løsningen er å regulere Finn, men det må lages løsninger mot boter. Det er nå min mening. 

 

I etterkant, kunne jeg godt ha gått opp et par lapper ekstra for en PS5, dette er jo med tanke på tapt inntekt, og tid jeg har brukt på å få tak i konsollen. Det er ikke rent lite tid. Det er jo tid jeg ikke får fakturert. Jeg tok jo fri/avspasering for å prøve å få tak i konsollen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

  

6 hours ago, 0laf said:

Du er vel ikke litt i overkant Sony-fan ?

Jeg har alltid vært tilhenger av innleggene dine Olaf men nå må jeg si jeg ble litt overasket og skuffet. Ikke fordi du er uenig men fordi du tyr til "fanboi" argumenter i denne saken.
Jeg forventer bedre av en forumdeltaker som deg. Men nei jeg er ingen merkefan, ei heller er @Nizzen,  @Mumriken eller andre som er techentusiaster som ofte blir beskyldt for det samme.

Quote

Det er åpenbart at det er produsenten som har skapt et marked for videresalg, scalpere utnytter kun det markedet, helt lovlig, selv om det er moralsk forkastelig.

Hvordan blir det produsentens feil at tingenes tilstand i 2020 utnyttes av scalpere? Scalpere har blitt skøvet ut av andre markeder fordi butikker har iverksatt tilstrekkelige tiltak.

Quote

Som det nevnes tidligere i tråden, de eneste som kunne løst dette problemet med et pennestrøk, var Sony,

Verktøyene jeg ser for meg at Sony (og alle andre som er rammet av dette) kunne vært

1. regionoppdelt lansering slik de har gjort ved andre tilfeller. Det betyr ikke nødvendigvis at de ville mettet markedene nok i disse regionene under forholdene man har hatt i år. Scalpere var allerede på leit etter andre markeder og de ville vært der selv om det kun ble USA og Japan først.

2. Utsatt lanseringen til 2021. Eks. vår/sommer 2021 eller november 2021, da ville man vært sikre på at man hadde nok. Men her er det mange faktorer som spiller inn og består nok av litt flere faktorer enn et "pennestrøk".

3. Skrudd opp prisene betraktelig slik bla. Apple har gjort.

Personlig er jeg glad for at de ikke gjorde noen av delene da verden har hatt godt av litt tech goodies i et ellers deprimerende 2020.
 

Quote

de er jo derfor åpenbart i det minste delvis skyldig i problemet, som kunne vært unngått ved å utsette lanseringen eller produsere flere maskiner.

Så og si alle de store techlanseringene har hatt det samme problemet i år, at man ikke kan produsere nok. Men man har hatt utfordringer i 2020 man ikke har hatt tidligere og jeg tror verdens gamere og techentusiaster har sett frem til lanseringer fra AMD, Nvidia, Sony, Microsoft som et høydepunkt i 2020.  Alle har lidd under samme utfordringer i 2020 og det hadde blitt et bedrøvelig år om alle skulle utsatt sine lanseringer i år.

Quote

Dette er ikke noe som blir laget i begrenset opplag, Sony kommer til å produsere titalls millioner av maskiner i månedene fremover.

Hverken Sony, Microsoft, eller AMD har hatt noe "begrenset opplag" men de er alle påvirket av at alle begrenses av leveransekjedene for å kunne produsere nok til lansering i 2020.

Quote

At de til de grader ikke klarer å levere på lanseringsdatoen er Sonys feil, ingen andres, det nytter ikke å legge den skylden over på pandemien eller produsentene av deler, de eneste som har kontroll på lanseringsdatoen og produksjonen av PS5, er Sony.

Selvsagt er det Nvidia, AMD, Sony, Microsoft sin feil at de ikke har klart å levere nok produkter til lanseringen men dette forsvarer på ingen måte scalpere. Alternativet hadde vært at samtlige utsatte alle ettertraktede tech lanseringer til 2021. Det hadde blitt et bedrøvelig 2020 for mange vil jeg tro. En stor begrensning er eks. leveransekjeden til produktene som lages (kapasitet i foundries ol.).


En viktig faktor her at scalperne har blitt skøvet ut av andre markeder (celebration!) og desperat leter etter nye potensielle markeder. Hele tech bransjen har i 2020 blitt rammet uforberedt (tatt på senga) av en global scalper horde.
Man kan ikke legge skylden på AMD, Nvidia, Sony, Microsoft, Apple for at 2020 har blitt som det har blitt. Det er mange faktorer her og skal man rangere de som kunne gjort noe for å motvirke dette så er det helt andre parter som står øverst på den listen.

Et annet moment er at etterspørsel etter tech i 2020 er argumentert fra mange mediakilder at har vokst betraktelig i 2020's "hold deg hjemme" tilstander. Det samme gjorde etterspørselen for dopapir i Norge men jeg skylder ikke på dopapir produsentene for forbrukeres hodeløse oppførsel hvor de tømmer butikkene for dopapir.

Endret av Theo343
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (4 minutter siden):

At du forsvarer scalpere her er rett og slett betenkelig. Jeg har aldri vært "merke fan" ...


Jeg forsvarer ikke scalpere, jeg sier det er moralsk forkastelig, men reagerte på at du mente Sony ikke hadde skyld i dette i det hele tatt, noe jeg er uenig i, de eneste som kunne gjort noe for å motvirke videresalget, var Sony, som ved et pennestrøk kunne utsatt lanseringen til de hadde flere konsoller å levere.

Min oppfatning er at dette er Sony sin feil, de har skapt et marked for scalpere.
At noen utnytter muligheten til å kjøpe noe de kan selge for tredobbel pris, er ikke spesielt overraskende.
Man skulle selvfølgelig håpe at folk var litt mer solidariske, ettersom det er mange som er ute etter å få kjøpe en PS5, men slik er dessverre ikke verden.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

  

44 minutes ago, 0laf said:

Min oppfatning er at dette er Sony sin feil, de har skapt et marked for scalpere.
At noen utnytter muligheten til å kjøpe noe de kan selge for tredobbel pris, er ikke spesielt overraskende.
Man skulle selvfølgelig håpe at folk var litt mer solidariske, ettersom det er mange som er ute etter å få kjøpe en PS5, men slik er dessverre ikke verden.

La oss underholde denne tanken litt. Og nei verden er ikke slik, det vet alle som har kommet seg forbi naiv alderen. Men å skylde på produsentene av varer blir for enkelt.

Sony er ikke alene om å bli rammet av dette. De har skjedd med alle de store ettertraktede tech lanseringene i 2020. Den første jeg var vitne til i år var Ampere lanseringen.  Tenker du da at Nvidia, AMD, Sony og Microsoft (XSX ligger ute til 7-10k) skulle utsatt lanseringene sine til neste år for ikke å være skyldige i scalpingen?
 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (59 minutter siden):

En viktig faktor her at scalperne har blitt skøvet ut av andre markeder (celebration!) og desperat leter etter nye potensielle markeder. Hele tech bransjen har i 2020 blitt rammet uforberedt (tatt på senga) av en global scalper horde.


Dette er da ikke noe nytt, Sony har hatt lignende problemer med lanseringer i mange år, selv når de lanserte PS3 lå folk i kø utenfor butikkene for å sikre seg en, PS4 var det samme, når de lansert CE utgavene av PS4, som dog var i begrenset opplag, var forhåndssalget et shitshow av de sjeldne.

Sony lager bra produkter, men måten de selges på har vært under pari i minst et tiår, selv om det tydeligvis er flere scalpere enn det har vært tidligere i år, men siste store lansering, som var 500th mill. edition var samme greiene, de lå ute til videresalg samme dag som lansering til over dobbel pris, fordi folk kjøpte nettopp for å videreselge.

Microsoft ser ut til å ha klart å levere langt bedre, selv om de heller ikke har klart å levere nok.
Når enkelte butikker har tatt i mot tusenvis av ordre, men får noen få hundre konsoller, så er det åpenbart at produsenten burde hatt flere maskiner tilgjengelige på lanseringsdatoen, det er ingen andres feil, enn Sony.
  

Theo343 skrev (14 minutter siden):

Og nei verden er ikke slik, det vet alle som har kommet seg forbi naiv alderen.


Jo, verden er slik, det vet alle som har blitt voksne.
Er det et marked for å tjene en del penger på å enkelt videreselge noen konsoller, så vil noen åpenbart ta den muligheten, å tro noe annet er naivt.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
30 minutes ago, 0laf said:


Dette er da ikke noe nytt, Sony har hatt lignende problemer med lanseringer i mange år, selv når de lanserte PS3 lå folk i kø utenfor butikkene for å sikre seg en, PS4 var det samme, når de lansert CE utgavene av PS4, som dog var i begrenset opplag, var forhåndssalget et shitshow av de sjeldne.

Sony lager bra produkter, men måten de selges på har vært under pari i et tiår, selv om det tydeligvis er flere scalpere enn det har vært tidligere, men siste store lansering, som var 500th mill. edition var samme greiene, de lå ute samme dag som lansering til over dobbel pris, fordi folk kjøpte for å videreselge.

Jeg har selv vært vitne til gale horder som løper ned butikkvakter på tilbudsdager og nærmest sloss om dyre dunjakker i feil størrelse med eneste formål å selge det på bruktmarkedet til høyere pris. Scalping i butikker er i seg selv er inget nytt, det nye er sammenhengen vi nå opplever det.

At det har vært stor etterspørsel ved sony lanseringer er heller inget nytt nei. Det samme når man har overnattet utenfor butikken for en ny Apple telefon. Men det har vært under helt andre forhold.

Det som er nytt er de digitale scalpernes invasjon i tech markedene, som i denne samenheng blir et penere ord for kriminelle hackere. Dette har de gjort med sine verktøy, bots og scripts for å tømme nettbutikkene for varer pga. av bla. covid situasjonen som gjorde at man ikke kunne stille seg i en kø utenfor butikkene.

Når man campet utenfor butikkene i påvente av en ny konsoll eller apple telefon så hadde man regler og normer man fulgte. Maks 1 per kunde og man fulgte kørekkefølgen. Man visste hvilket nummer man var i køen og ofte hvor mange enheter som var igjen.

Alle synes det var kjedelig at man ikke fikk en konsoll men det var regulerte former. Det kom ikke kriminelle gjenger med skapbiler som kjørte forbi køen, stilte seg først i køen, tømte butkkene og dro igjen. Slik som faktisk skjedde nå.

Den digitale scalping horden har forbigått alt dette samt at butikkene ikke har vært sitt ansvar bevisst.


 

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Uderzo låste denne emne
  • Uderzo gjenåpnet denne emne
  • Uderzo låst og gjenåpnet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...