Gå til innhold

PlayStation 5: Bestilling, levering, forsinkelse og fortvilelse - Frakt og lagerstatus


Gjest Slettet-404071
Melding lagt til av Evil-Duck

Diskusjon om scalping, skryting av sin egen scalping eller scripting for å få tak i konsoller skal ikke diskuteres i tråden her.

Anbefalte innlegg

Theo343 skrev (12 minutter siden):

Når man campet utenfor butikkene i påvente av en ny konsoll eller apple telefon så hadde man regler og normer man fulgte. Maks 1 per kunde og man fulgte kørekkefølgen. 


Samt at de aller fleste faktisk fikk kjøpe varen de hadde ventet i kø for.

Når man hører at enkelte nettbutikker har hatt 6-7000 bestillinger, men har fått et par hundre konsoller på lanseringsdatoen, så har de klart å dekke 2-3% av etterspørselen, som er helt forferdelig dårlig av produsenten, uansett hva scalpere har drevet med.

Tenk det pr-marerittet det hadde vært om 600 mennesker lå i kø utenfor en butikk halve natten, når butikken åpnet så hadde de to eksemplarer til salgs, slik at 598 av kundene som hadde ventet utenfor måtte gå hjem tomhendt.

Det er dette Sony nå har gjort i salget på nett, det er så dårlig levert at de burde skamme seg.

Skamme seg burde selvfølgelig de som har brukt scripts og ufine metoder for å kjøpe mange konsoller for å videreselge gjøre også.
Men igjen, finnes det åpning for lettjente penger i et marked, så er det alltid noen som vil utnytte den åpningen, det er helt naturlig.
Å tro at alle som kjøper en PS5 er solidariske med folk de ikke kjenner, er kun naivt.
Den som enklest i stor grad kunne eliminert dette markedet for videresalg, var Sony.

Dette er ikke noe som slippes i begrenset opplag. Selv om Sony hadde hatt for mange konsoller til lanseringsdatoen, så ville de jo uansett fått solgt de frem mot jul og til neste år, de planlegger jo å selge den konsollen i noen år fremover.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk endelig svar fra Coolshop! Jeg får kanskje PS5en i desember. 🙂

Sitat

Der var meget tryk på! Men din er er gået igennem og vi forventer, at du får din PS5 leveret i december. Men da det er en forudbestilling, hvilket betyder, at vi ikke har dem på lager nu – er vi afhængig af vores leverandør, så vi kan desværre ikke give en præcis melding.

Men vi håber på at vi kan leverer til dig ultimo december. Desværre kan vi ikke give dig en konkret dato på hvornår du kan forvente din konsol, men ligeså snart vi ved dette, så vil du naturligvis modtage en email. 

 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (5 minutter siden):

Samt at de aller fleste faktisk fikk kjøpe varen de hadde ventet i kø for.

Hvor stor etterspørsel var det på PS4 sin lansering i forhold til ps5?

 

Når mener du sony skulle lagt ut konsollen for salg da?

Når de hadde produsert 100+ millioner? Slik at de kunne dekke for alle potensielle kunder?

 

Det er tåpelig å klage på at en bedrift ikke har produsert nok til å dekke etterspørselen når de fortsatt holder på med produksjonen.

 

Lenke til kommentar
11 minutes ago, 0laf said:


Samt at de aller fleste faktisk fikk kjøpe varen de hadde ventet i kø for.

Når man hører at enkelte nettbutikker har hatt 6-7000 bestillinger, men har fått et par hundre konsoller på lanseringsdatoen, så har de klart å dekke 2.5% av etterspørslene, som er helt forferdelig dårlig av produsenten, uansett hva scalpere har drevet med.

Tenk det pr-marerittet om 600 mennesker lå i kø utenfor en butikk halve natten, når butikken åpnet så hadde de to eksemplarer til salgs, slik at 598 av kundene som hadde ventet utenfor måtte gå hjem tomhendt.

Det er dette Sony nå har gjort i salget på nett, det er så dårlig levert at de burde skamme seg.

Det burde selvfølgelig de som har brukt scripts og ufine metoder for å kjøpe mange konsoller for å videreselge, men igjen, finnes det åpning for å tjene penger i et marked, så er det alltid noen som vil utnytte den åpningen, det er helt naturlig, og den som enklest i stor grad kunne eliminert det markedet, var Sony.

Da bør jo nesten hele tech bransjen skamme seg i 2020? Dette skjedde ikke bare med Sony i år.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (3 minutter siden):

Da bør jo nesten hele tech bransjen skamme seg i 2020? Dette skjedde ikke bare med Sony i år.

Rettere sagt burde vel alle suksessrike firma i verden skamme seg, da de alltid blir utsolgt.

 

iPhone, klokker, sko, biler... Nå rundt jul blir jo ribbe utsolgt, skal man da utsette julen til det blir produsert mer ribbe?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Iki skrev (4 minutter siden):

Når mener du sony skulle lagt ut konsollen for salg da?
Når de hadde produsert 100+ millioner? Slik at de kunne dekke for alle potensielle kunder?

Det er tåpelig å klage på at en bedrift ikke har produsert nok til å dekke etterspørselen når de fortsatt holder på med produksjonen.


Akkurat når vet ikke jeg, jeg har vel ingen anelse om hvordan de produserer PS5, eller hvor mange, men at de burde ventet til de klarte å levere med enn 2% av etterspørselen er åpenbart.

Jeg hevder ikke at de burde hatt 100 millioner på lager eller whatever, men de burde hatt nok til å levere til minst halvparten av kundene etter min mening.

Sony kommer til å holde med løpende produksjon i mange år fremover, jeg kan ikke helt se hva det har å gjøre med hvorvidt de har produsert nok til dekke et minimum av etterspørselen ved lansering?
  

Iki skrev (3 minutter siden):

Hvor stor etterspørsel var det på PS4 sin lansering i forhold til ps5?

Aner ikke, men det var stor nok etterspørsel til at det ble drevet scalping da også

https://www.aftenposten.no/okonomi/i/6nLMQ/playstation-4-gaar-paa-svarteboers-i-norge
 

Theo343 skrev (6 minutter siden):

Da bør jo nesten hele tech bransjen skamme seg i 2020? Dette skjedde ikke bare med Sony i år.


Bør de det? Jeg har inntrykk av at de aller fleste nye tech-produkter er forholdsvis greie å få tak i år, med unntak av nye skjermkort og nye spillkonsoller.

Lenke til kommentar

Skal man først ansvarliggjøre noen andre enn scalperne her så blir nr 2 eller 3. på den listen de digitale webbutikk leverandørene og butikkjedene selv, som ikke har klart overgangen fra "stå i kø utenfor døren" til "stå i kø på websiden".

Dette først og fremst fordi de via intervjuer proklamerer

  • Vi hadde ingen bots eller unormal aktivitet i våre systemer
  • Vi har tilstrekkelig kunnskap om problemet
  • Vi har iverksatt tilstrekkelige tiltak
  • Vi hadde situasjonen under kontrol.
  • Joda vi  hadde stor trafikk med opptil 60.000 samtidig inne. Gratulerer med å klare å telle unike IP adresser og/eller sesjoner. Jeg forventer et litt annet nivå.

De sier med andre ord "vi har ikke peiling på hva vi driver med men stikker hodet i sanden og later som det ikke har skjedd". Dette alene gjør at de havner høyt på listen over ansvarliggjøring. Langt over produsentene. Dette inkluderer alt fra webbutikken til Nvidia til Elkjøp og Power. Et unntak her er at webbutikken til Nvidia faktisk erkjente hva som foregikk og at de jobbet med å finne en løsning, når de ikke klarte det stengte de salget i webbutikken.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Iki skrev (2 minutter siden):

iPhone, klokker, sko, biler... Nå rundt jul blir jo ribbe utsolgt, skal man da utsette julen til det blir produsert mer ribbe?


Ja, det synes jeg, er det ikke nok ribbe til alle, må vi ta julen i juli, det rimer jo mye bedre også.

Nå blir det litt for tåpelig for meg, ribbe blir importert dersom det ikke er nok, for klokker, sko og den slags, så er det som oftest snakk om begrenset opplag, hvor alle eksemplarene er ferdig produsert ved lansering, men kun i mindre opplag.

Jeg registrer at Sonys kunder, i det minste i denne tråden, stort sett er godt fornøyd med hvordan de selger sine produkter, og at det er de som har utnyttet en dårlig lansering til å tjene penger på scalping som har skylden, ikke produsenten som ikke klarte å levere til mer enn noen promille av kundene.

Så får heller jeg være uenig, takk for meg, lykke til !

Lenke til kommentar
30 minutes ago, 0laf said:

Bør de det? Jeg har inntrykk av at de aller fleste nye tech-produkter er forholdsvis greie å få tak i år, med unntak av nye skjermkort og nye spillkonsoller.

Hvilke tech lanseringer har du fulgt i 2020?

Følgende ettertraktede produkter har blitt rammet av det samme:
- AMD Zen3 prosessorer,
- AMD RDNA2 skjermkort (happy accident waiting to happen)
- Nvidia Ampere skjermkort.
- Microsoft XSX som man ser på finn opptil 9/10k.
- Samt også Sony PS5 som nok har blitt hardest rammet.

Det er godt mulig det også har vært flere produkter utsatt for dette i 2020 men det er de jeg har fulgt tett siden september.
 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
0laf skrev (1 minutt siden):


Akkurat når vet ikke jeg, jeg har vel ingen anelse om hvordan de produserer PS5, eller hvor mange, men at de burde ventet til de klarte å levere med enn 2% av etterspørselen er åpenbart.

Tallet vi har er at de hadde mer konsoller nå enn de hadde solgt av PS4 de første månedene.

Altså et sted rundt 5-6 millioner enheter.

 

Dette har de jobbet med siden sommeren, rundt juni.

 

De gjorde dette for å dekke etterspørselen de hadde når de solgte ps4.

Men nå fikk de altså langt høyere etterspørsel enn forventet.

Dette ser vi også blant all annen teknologi nå i covid tiden.

 

0laf skrev (4 minutter siden):

Jeg hevder ikke at de burde hatt 100 millioner på lager eller whatever, men de burde hatt nok til å levere til minst halvparten av kundene etter min mening.

 

Du mener de ~5 millionene utgjør 2% og skulle ønske de utsatte til de dekket 50%?

Da måtte de produsere ~120 millioner ekstra konsoller.

Det tok dem ~5 måneder å nå ~5 millioner enheter.

Altså ville de ikke kunne starte salget før i november 2030...

Lenke til kommentar
3 minutes ago, iblazeqt said:

Om nitusen er ubetydelig smårusk - hvorfor har du ikke kjøpt en ps5 på finn allerede? La meg gjette: av prinsipp? 

Hvorfor støtter man ikke oppunder svart arbeid og kriminelle handlinger? Ville du kjøpt iphones fra en skapbil full av disse bak "dekk og co" på en søndag?

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Iki skrev (9 minutter siden):

Tallet vi har er at de hadde mer konsoller nå enn de hadde solgt av PS4 de første månedene.

Altså et sted rundt 5-6 millioner enheter.


For å svare på dette, siden det er feil, så hadde Sony planer om å produsere 5-6 millioner PS5-konsoller til lanseringen, som ville vært færre konsoller enn de hadde klare til lanseringen av PS4 i 2013.

Nå gir ikke Sony ut slike tall, slik at dette kommer fra diverse medier.

Bloomberg meldte tidligere om at Sony hadde måttet kutte det målet til 4 millioner, ettersom de hadde store problemer med produksjonen av brikkene de har utviklet i samarbeid med AMD, hvor over halvparten ikke besto kvalitetskontroll.

Sony uttalte at dette ikke var tilfelle, og at de på grunn av pandemien regnet med å produsere 11 millioner konsoller innen mars, men akkurat hvor mange de hadde på lanseringsdatoen er vel noe usikkert ?

  

Iki skrev (8 minutter siden):

Du mener de ~5 millionene utgjør 2% og skulle ønske de utsatte til de dekket 50%?

Da måtte de produsere ~120 millioner ekstra konsoller.

Det tok dem ~5 måneder å nå ~5 millioner enheter.

Altså ville de ikke kunne starte salget før i november 2030...


Enten var etterspørselen mindre enn det nettbutikkene har oppgitt, eller så er produksjonstallet du operer med feil.

Sony har solgt 113 millioner PS4 på snart åtte år, at det skulle være 120 millioner kunder som ønsket å kjøpe PS5 på lansering, virker lite sannsynlig.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

Sony har vinglet i produksjonsmål ja, men det gjør de ikke skyldig i at mange faktorer har gjort det gunstig for digitale hacker scalpere.

@0laf, hvordan ville du rangert de ansvarlige i hvordan situasjonen har blitt under "Covid 2020"?
- Hacker-Scalperne
- Webbutikkene 
- Videresalgsplattformene
- Lovregulering og strafferetslige organer (straffeforfølging av scalping og hacking)
- Produsentene (Sony, Microsoft, AMD, Nvidia)
- Leverandørkjeden (foundries, råvarer etc.)
 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (3 minutter siden):

Hvorfor støtter man ikke oppunder svart arbeid og kriminelle handlinger? Ville du kjøpt iphones fra en skapbil full av disse bak "dekk og co" på en søndag?

På hvilken måte er en student, kid, ola nordmann kriminell fordi hen velger å selge ett produkt til 4x fortjeneste, og heller vente et par måneder med å spille selv? Jeg kaller det sunn fornuft. 
 

Jeg ser derfor ikke sammenhengen du prøver å skissere. 

Lenke til kommentar
6 minutes ago, iblazeqt said:

På hvilken måte er en student, kid, ola nordmann kriminell fordi hen velger å selge ett produkt til 4x fortjeneste, og heller vente et par måneder med å spille selv? Jeg kaller det sunn fornuft. 
 

Jeg ser derfor ikke sammenhengen du prøver å skissere. 

På hvilken måte og hvor sier jeg at å selge den ene konsollen man forhåndsbestilte i april 2020 er kriminelt? Er du helt ny i tråden?

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar
0laf skrev (11 minutter siden):


For å svare på dette, siden det er feil, så hadde Sony planer om å produsere 5-6 millioner PS5-konsoller til lanseringen, som ville vært færre konsoller enn de hadde klare til lanseringen av PS4 i 2013.

Nå gir ikke Sony ut slike tall, slik at dette kommer fra diverse medier.

Bloomberg meldte tidligere om at Sony hadde måttet kutte det målet til 4 millioner, ettersom de hadde store problemer med produksjonen av brikkene de har utviklet i samarbeid med AMD, hvor over halvparten ikke besto kvalitetskontroll.

Sony uttalte at dette ikke var tilfelle, og at de på grunn av pandemien regnet med å produsere 11 millioner konsoller innen mars, men akkurat hvor mange de hadde på lanseringsdatoen er vel noe usikkert ?

Siden du er glad i Bloomberg her...

Første rapport fra dem var at Sony skulle produsere 5 millioner.

Deretter kom neste rapport om at Sony hadde doblet produksjonen til 10 millioner innen slutten av året.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-07-15/sony-boosting-playstation-5-output-to-meet-virus-demand-surge?sref=BWbpWjRm

Etter dette kom enda en rapport om at de lå an til å produsere 16 millioner enheter innen mars 2021.

Så kom rapporten om at de måtte kutte med 4 millioner, ikke ned til 4 millioner.

https://www.gematsu.com/2020/09/bloomberg-sony-cuts-ps5-initial-production-orders-by-four-million-units

 

Sony sin uttalelse er at de har produsert mer nå til lanseringen enn de gjorde ps4.

https://www.google.com/amp/s/screenrant.com/ps5-more-stock-units-launch-available-ps4/amp/

 

0laf skrev (19 minutter siden):

Sony har solgt 113 millioner PS4 på snart åtte år, at det skulle være 120 millioner kunder som ønsket å kjøpe PS5 på lansering, virker lite sannsynlig.

De 120 millionene er tallet du oppgir, ikke jeg.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 minutt siden):

På hvilken måte og hvor sier jeg at å selge den ene konsollen man forhåndsbestilte i april 2020 er kriminelt? Er du helt ny i tråden?

Det virker som du mener at samtlige PS5 på finn.no selges av scalpere(?) Eller mener du at man støtter kriminell virksomhet av å kjøpe fra Ola Nordmann på finn.no, eller begge? 
 

Ditt argument er jo at man ikke skal kjøpe fra noen på finn, da dette er sammenlignbart med å støtte kriminell virksomhet? 
 

Det virker som flere her ikke klarer å forstå hvorfor noen velger å selge til 4-gangen, og argumenterer med at profitten er smårusk. For folk flest vil jeg jo mene at 15k skattefrie kroner ikke er smårusk. Når man videre prøver å tegne et bilde om at man knapt får en jakke til 9000,- da gir man et uttrykk for at man har greit med penger. Da burde det følgelig ikke være noe problem å handle fra en student/kid som kjøpte med intensjon om å anvende, men som fant ut at det var verdt å få betalt 300-400% på å vente et par måneder. Eventuelt så lyver personen, og 10-15k er mye penger å bruke på en konsoll som koster halvparten om man bare venter litt. 

Lenke til kommentar
Just now, iblazeqt said:

Det virker som du mener at samtlige PS5 på finn.no selges av scalpere(?) Eller mener du at man støtter kriminell virksomhet av å kjøpe fra Ola Nordmann på finn.no, eller begge? 
 

Ditt argument er jo at man ikke skal kjøpe fra noen på finn, da dette er sammenlignbart med å støtte kriminell virksomhet? 
 

Det virker som flere her ikke klarer å forstå hvorfor noen velger å selge til 4-gangen, og argumenterer med at profitten er smårusk. For folk flest vil jeg jo mene at 15k skattefrie kroner ikke er smårusk. Når man videre prøver å tegne et bilde om at man knapt får en jakke til 9000,- da gir man et uttrykk for at man har greit med penger. Da burde det følgelig ikke være noe problem å handle fra en student/kid som kjøpte med intensjon om å anvende, men som fant ut at det var verdt å få betalt 300-400% på å vente et par måneder. Eventuelt så lyver personen, og 10-15k er mye penger å bruke på en konsoll som koster halvparten om man bare venter litt. 

Du må nesten selv være ansvarlig for hva du "mener jeg mener" og ellers forholde deg til hva jeg faktisk sier. Stråmann argumentasjon bruker jeg ikke tid på lenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...