Gå til innhold

Hvilke muligheter har jeg?


NoobMaster

Anbefalte innlegg

Hei,

For ca. 7 måneder siden kjøpte jeg Logitech G933 (et headset) ved en fysisk Elkjøp-butikk der jeg bor. Det jeg betalte for den da var 999 kroner. I løpet av disse 7 månedene har produktet steget i pris, opp til hele 2499 kroner (nei, jeg kødder ikke). 

Så har det seg slik at headsettet ikke fungerer (skikkelig) lenger, og det er egentlig en ganske vanlig feil på G933 som rammer alle produktene. Ikke at det er viktig, men kan vel nevne at lyden bytter side og headsettet lever i sitt eget univers.

 

Tilbake til poenget; butikken selger ikke lenger dette produktet, og jeg kan derfor ikke få et nytt et helt uten videre. Men, jeg kan få prisen tilbake. Jeg spurte jo selvfølgelig om jeg kunne få 2499 kroner, fordi det er jo verdien på produktet akkurat nå. Da svarte de at "pga covid-19 har prisen på teknologi økt til himmels og det er sikkert derfor prisen har økt på dette produktet". 

Jeg vet (heh, tror jeg) at ved feil på produkt kan man kreve et nytt produkt (/ tilsvarende) eller prisen tilbake; men, har jeg da rett på de 999-kronene jeg betalte i utgangspunktet, eller de 2499-kronene produktet er verdt nå? Jeg hadde lyst å bytte det dårlige headsettet med ett som kostet noe mer, men som likevel koster under 2499 kroner.

Endret av NoobMaster
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
NoobMaster skrev (4 minutter siden):

Jeg vet (heh, tror jeg) at ved feil på produkt kan man kreve et nytt produkt (/ tilsvarende) eller prisen tilbake; men, har jeg da rett på de 999-kronene jeg betalte i utgangspunktet, eller de 2499-kronene produktet er verdt nå? Jeg hadde lyst å bytte det dårlige headsettet med ett som kostet noe mer, men som likevel koster under 2499 kroner.

Som regel velger butikken det som blir lønnsomt for dem, altså det billigste, for dem, men hva er problemet? er ledning løs bør vel lønne seg å lodde fremfor å bytte?

Lenke til kommentar
Dubious skrev (3 minutter siden):

Du kan velge om du vil ha tilsvarende produkt, eller pengene tilbake, og du har betalt 999,-

Ikke hvis det viser seg å være lett å reparere, løs kabel eller ligdene. Er desverre hvis man er maks uheldig må man vente 3 måneder på reprasjon eller konklusjon hva butikken velger. Muligens de prøver seg med brukefeil eller slitasje som er forventet med den type produkter.

Lenke til kommentar

Det var da svært mange svar her som synser og ikke tar for seg jussen. Og uansett, når kanalene i headsettet byttes, så er ikke det en vanlig kabelbrudd.

 

Du må reklamere til elkjøp. Før gjør det vil det lønne seg å dokumentere problemet. Ta opptak/video av problemet. Og se om det samme skjer på en annen pc (om problemet kun skjer på din pc, så er det sannsynligvis ikke noe galt med headsettet). 

Etter du har reklamert kan Elkjøp reparere produktet. Om de ikke greier det (innen rimelig tid), så kan Elkjøp omlevere. Om Elkjøp ikke omleverer kan du heve kjøpet.

Om du hever kjøpet har du krav på pengene tilbake (opprinnelig kjøpesum), pluss forsinkelsesrenter siden kjøpsdato. I tillegg kan du kreve dekningskjøp, der du kjøper et "tilsvarende" produkt, og får dekt mellomlegget. Om du kan finne et tilsvarende produkt  som er billigere, må du kjøpe det istedet. Elkjøp må da dekke mellomlegget, slik at du totalt får tilbake det du måtte betale for det nye headsettet.

Til slutt kan du altså sitte igjen med et nytt headset som skal være minst like bra, uten å ha betalt noe ekstra (men du tjener heller ikke noe sørlig på det, bare forsinkelsesrentene).

Lenke til kommentar
2 hours ago, Dubious said:

Forsinkelsesrente går som oftest i null da en skal trekke fra bruk

Kan og kan... det er kun om Elkjøp ikke selv kan skaffe tilsvarende produkt, så ikke kjøp produkt i en annen butikk og forvent å få det dekket, dette kan ta mange måneder.

En reklamerer først, Elkjøp må så fikse eller omlevere innen "rimelig tid" (6 uker?) med mindre de tilbyr låneprodukt. Etter dette (eller om elkjøp nekter før dette), så kan en gjennomføre dekningskjøp.

En selv krever forsinkelsesrenter. Det er opp til Elkjøp å kreve bruksfradrag, det er ikke alltid de vet at de skal kreve det.

Ja, om en kan skaffe tilsvarende headset for ca tusenlappen, så lønner det seg å ta tusenlappen fra Elkjøp og være fornøyd. En reklamasjon er sjeldent noe en tjener penger på. (Det sagt, jeg ble svindlet av en bilselger en gang. Resultatet var at jeg hadde bil gratis i 2 år, og fikk kjøpesum + 15k i renter uten bruksfradrag tilbake.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...