Gå til innhold

Regjeringens støtte til artister som har tapt inntekter under corona


Thorny

Anbefalte innlegg

https://www.vg.no/rampelys/musikk/i/JJJrW8/dette-skulle-norske-artister-ha-tjent-i-sommer

Artister som har netto formue, tildels store formuer som Alan Walker, søker altså millionstøtte ifra staten. 

Hva er det som gjør at folk med 150 millioner i formue fortjener flere millioner i statsstøtte mens folk i utelivsbransjen og andre bransjer må på NAV?

Det er greit at de betaler mer skatt enn de fleste av oss, men sånn fungerer den sosiale kontrakten. Og hvor er logikken i f.eks ikke å støtte Norwegian (som jeg er enig i), men så å støtte individuelle, ofte velstående, artister? De tjener jo fremdeles på arbeid de kan gjøre under corona. De både holder digitale konserter, spilles på radio, Spotify, og har andre inntekter og kan jobbe med materialet sitt under pandemien.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
8 minutes ago, debattklovn said:

Hvorfor skal man ha spesialordninger for kulturlivet? Hvorfor kan ikke de også søke på NAV nå som de er blitt "arbeidsledige" som alle andre? 


Enig. Det er en menneskerett å være artist, men ikke å tjene penger på det. Å være artist innebærer naturligvis en risiko.

Som vanlig favoriserer myndighetene "kultureliten".

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er jo et par ting som er verdt å merke seg, etter min mening.

Svært mye av støtten går ikke direkte til artister som Kurt Nilsen, men til arrangørene, slik som All-in, som altså eies av blant annet Jan Fredrik Karlsen og Petter Stordalen.

Kurt Nilsen får nok sin del av de 13 millionene, nok til at han har råd til grøt til jul, men mesteparten her havner i lomma på folk som vasser i penger, som har tjent titalls millioner årlig i flere tiår.

Det hevdes av blant annet nettopp Karlsen at disse støtteordningene ikke bare går rett i lomma, men vil hjelpe kulturarbeidere, altså folk som jobber med ting som lyd, lys og scene, som er hardt rammet av pandemien.

Pussig nok, så sier Kulturdepartementet det motsatt, denne ordningen er primært for artistene og arrangør.
De som jobber med dette, som ikke er utøvende, er underlagt andre ordninger, som gir støtte til permittering, til selvstendige næringsdrivende osv. slik alle andre yrker som er rammet også får.

Dette er ingenting annet enn nok en måte de rikeste i samfunnet får et sugerør inn i statskasse når det er dårlige tider.

Mens folk flest må drive på egen risiko og regning, så slipper de som har klart seg best de siste årene unna både risikoen og regningen.
Når det er dårlige tider så ender alle vi andre opp med å betale for deres dekadente livsstil og drift av deres selskaper, gjennom skatteseddelen.

Hadde det vært krig, å ikke en pandemi, ville de blitt ansett som landssvikere å hengt opp i nærmeste lyktestolpe.
De burde skamme seg hele gjengen, men samtidig er det åpenbart forståelig at artistene og arrangørene søker om dette, hvem ville ikke gjort det om de fikk tilgang til noe slikt?

Ansvaret ligger nok i all hovedsak hos regjeringen, som villig vekk deler ut skattepenger som "krisehjelp" til folk som ikke en gang er i nærheten av noen krise.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Alexander4840 skrev (26 minutter siden):

Kultur-delen av statsbudsjettet er kanskje det første stedet jeg ville kuttet kraftig, om jeg var Norges Diktator :)

Såklart burde kun støtte gå til de som ellers ville havnet på gaten, Sikkerhetsnett er helt greit.
Det er overraskende og ekkelt at alan walker har søkt.

Det og kongehuset :)

Lenke til kommentar

Her må jeg bare si meg enig med de fleste ovenfor.  Hvorfor i he... er det noen som slik kan snike i NAV-køen? Som VIP-ere med direkte adgang til nattklubben 🙂  Kvalmt!

Og ingen politiske partier protesterer? Partier som påstår at de kjemper for at alle skal være i samme båt?

Endret av lada1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (2 timer siden):

Her må jeg bare si meg enig med de fleste ovenfor.  Hvorfor i he... er det noen som slik kan snike i NAV-køen? Som VIP-ere med direkte adgang til nattklubben 🙂  Kvalmt!

Fordi svært mange ikke omfattes av NAV-ordningene. Derfor må det andre løsninger til for å holde arbeidsplassene i live. Akkurat som i andre bransjer, bare en annen type ordning. Ansatte i kulturlivet er like fullt en ansatt, skattende arbeidstager som i for eksempel hotell/reisenæringen med familier, boliglån og regninger.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er ikke riktig. Kurt Nilsen ikke få igjen halvparten av de millionene han "skulle ha tjent" om han fikk holde konsertene sine. 
Han bør som andre arbeidstagere få hjelp om han skulle bli arbeidsledig og trenge det, men millioner i flertall er ikke krisehjelp.
Det er berikelse på bekostning av skattebetalerne. 

Endret av debattklovn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 hours ago, Snikpellik said:

Fordi svært mange ikke omfattes av NAV-ordningene. Derfor må det andre løsninger til for å holde arbeidsplassene i live. Akkurat som i andre bransjer, bare en annen type ordning. Ansatte i kulturlivet er like fullt en ansatt, skattende arbeidstager som i for eksempel hotell/reisenæringen med familier, boliglån og regninger.

*Alle* selvstendig næringsdrivende skal visstnok ha fått en krisehjelp-ordning. Ingen  grunn til særordning for musikere? Skal de liksom være mer berettiget enn en leksehjelper eller fysioterapeut som arbeider selvstendig? Eller en student som ikke har kommet seg inn i arbeidslivet enda?

Og alle politiske partier bare nikker?

Endret av lada1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare for å presisere: jeg mener at musikere ikke bør være mer beskytta mot sosialhjelp-regimet enn andre. Så kan de skryte av hvor bra universielle velferdordninger vi har 🙂  Tømme spare-kontoen til barna, selge unna alt som kan omstettes til penger - så kan en få snakke om matpenger med en ansatt i NAV. Et system som nærmest er rigget for folk der utgangspunktet er å være tomhendt.  Da kan vårt velferdsystem imidlertid oppleves som veldig generøst.

Lenke til kommentar
4 hours ago, Alexander4840 said:

https://klassekampen.no/utgave/2020-09-18/frykter-a-bli-lurt-igjen

Dette er ganske ekkelt.... Styrkrike skal ta fra felleskapet under krisetid?
Rike folk som ØNSKER å snylte forstår jeg ikke, det er merkelig tankegang.

Klart, de er artister som er avhengig av en "vanlig" hverdag for å få sine normale inntekter. Ingen vet hvor lenge denne koronasituasjonen kommer til å vare. 3 måneder til, ett år til? Det er umulig å si. 
Og klart de hopper på når staten lokker dem med millioner i støtte. 

Det er staten som må bruke hodet her og si nei, artister skal ikke få millioner i inntektsstøtte. 
Med det sagt bør de selvfølgelig få tilbud om krisehjelp om de skulle trenge det, som alle andre. 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Alexander4840 skrev (10 timer siden):

Rike folk som ØNSKER å snylte forstår jeg ikke, det er merkelig tankegang.


Man blir sjeldent rik av å være gavmild og følge reglene, rike mennesker har ofte en mentalitet hvor det er først meg selv, så meg selv, å er det noe igjen, så tar jeg gjerne det også. Unntak fra regelen finnes selvfølgelig.

Det er på ingen måte overraskende at det er de rike som søker om, å får tildelt slike krisemidler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
0laf skrev (3 timer siden):

Det er på ingen måte overraskende at det er de rike som søker om, å får tildelt slike krisemidler.

Hvorfor skal regjeringen åpne for dette, de har null behov for det. De skal hjelpe de som trenger det, ikke de som mangler noen ekstra millioner, hele fundamentet med velferdstaten er at akkurat det, at man ikke tar for man kan, bare når man må.
Er vel den skammen folk ikke lenger har, som gjør at velferdstaten må avvikles.
Utrolig at dette skjer i tråd med at vi bare blir rikere og rikere som nordmenn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (På 17.11.2020 den 8.28):

Fordi svært mange ikke omfattes av NAV-ordningene.

NAV gir økonomisk kompensasjon til selvstendig næringsdrivende og frilansere på samme måte som for vanlige arbeidstakere som må søke dagpenger.

frilanser/kunster/artist kan få inntil 480.000 pr. år (80% av 6G) det burde være tilstrekkelig til smør på brødet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

btw, kulturdepartementet har drysset ut 100K kontantutbetalinger til 3000 "kunstnere" dvs. alle typer fra leire, håndmaling, og gud vet hva, og enda større summer i andre ordninger. Dette går som "stipend", så er jo fritt frem og gå på NAV i tillegg uten at det kommer til fratrekk. Noen får vel mer penger sammenlagt enn det de greier tjene under normale omstendigheter...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (14 minutter siden):

NAV gir økonomisk kompensasjon til selvstendig næringsdrivende og frilansere på samme måte som for vanlige arbeidstakere som må søke dagpenger.

frilanser/kunster/artist kan få inntil 480.000 pr. år (80% av 6G) det burde være tilstrekkelig til smør på brødet?

Absolutt, med en del fallgruver og hvis om atte riktignok. Man fikk ikke utbetaling før i mai/juni. Og så har det lenge vært usikkerhet om ordningen fortsetter, som har skapt mye frustrasjon hos mange.

De fleste selvstendig næringsdrivende er vel heller ikke kunstnere/artister osv, som det virker som mange her nesten mener ikke er ekte jobber, noe jeg synes er litt småspesielt. 

Føler mest med underleverandører som sliter mest og må legge ned drift og selskapene sine som de har bygget opp gjennom et helt arbeidsliv.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (11 minutter siden):

Dette går som "stipend" ...


Vi andre kaller det for "helikopterpenger til suseladder", myntet på særgrupper i samfunnet.

Dette er penger som gis til folk som står politikerne nære, i det minste filosofisk, trolig fordi "kunstnere" av ymse slag ofte er samme ulla som "politikere", bedre kjent som suseladder, gjerne kalt "kviser på samfunnets ræv" på folkemunne.

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...