Gå til innhold

Anbefalte innlegg

G skrev (39 minutter siden):

Trodde dette var AM4 hovedkorttråden, eller er den tid for tråden forbi? Noen spesifikk tråd du har i tankene der?

Dette er AMD Zen 3 (Ryzen 5xxx) tråden, altså en tråd om Cpu'er.

Ser du skriver LOGG DAG 1, tenkte kanskje du kom til å komme med en hel prosjekttråd om hovedkortet ditt.

No Pun intended.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det hovedkortet er vel for folk som kun kjører Plug and Play. Det er meningen at du skal fjerne kjøleren fra SSD-en (ikke at jeg vet om det går på akkurat den modellen) før montering da hovedkortet har egen kjøling for M.2.

På MP600 som jeg bruker mye av har de endret padsene fra de "gule" som var først. Vanskeligere å få av og mindre egnet for å få på igjen uten å ta på ny pad.

Slik var pads før og da var det lettere å få både av på igjen. Antar at de nye padsene har bedre termiske egenskaper.
heatsink_removal_-_opening_heatsink.png

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
Cowboystrekk skrev (På 16.12.2021 den 14.25):

Noen tips: RTP bør være halvparten av WR. RFC bør være delbart med 16 for 16gb moduler så 224 er bedre. Prøvd å stabilisere 2T? Kan gi litt bedre ytelse enn gdm. Et annet alternativ er 1T uten gdm og CL15, men krever mer med DrvStr-justering etc. 

Det virker som disse 2x16 GB brikkene ikkr er så glad i 2T eller å kjøre uten gdm, hverken Corsair brikkene eller gskill. 

Corsair settet, klokker virkelig bra. På 4133 så henger ikke CPU helt med, så måtte nøye meg med 4066. Til tross for dette er det noe fishy med ytelsen, noe jeg har oversett? Jeg ser trc skulle vert 35 men neppe det som gjør utslaget.  Bare for morro hev jeg i 4K cl14 kittet på samme settings. Stort sett likt resultat.

Ytelse1.JPG

ytelse2.JPG

Endret av guttorm
Lenke til kommentar
guttorm skrev (49 minutter siden):

Det virker som disse 2x16 GB brikkene ikkr er så glad i 2T eller å kjøre uten gdm, hverken Corsair brikkene eller gskill. 

Corsair settet, klokker virkelig bra. På 4133 så henger ikke CPU helt med, så måtte nøye meg med 4066. Til tross for dette er det noe fishy med ytelsen, noe jeg har oversett? Jeg ser trc skulle vert 35 men neppe det som gjør utslaget.  Bare for morro hev jeg i 4K cl14 kittet på samme settings. Stort sett likt resultat.

Ytelse1.JPG

ytelse2.JPG

Du må kanskje endre på Procodt etc for å få til 2T. Tips til oppsettene over: 12 WR/6 RTP da de er koblede timings (slik RRDS/FAW  er i 1:4 ratio) i en 2:1 relasjon, med 2T kan du få til 10/5 men gdm runder opp begge til partall. RFC bør være 224 eller 240. 234 vil i praksis gi lik ytelse som 240 siden klokkesyklusen er 16, men 234 krever høyere volt for å kjøre. SCLs er lettere å stabilisere på 4 uten at det påvirker ytelsa noe særlig. RAS bør opp til 22 om du ikke får RC til 21 :)

Du bør sende VDDP pg CCD volt, den er alt for høy og påvirker stabilitet negativt, prøv f.eks 1.00V CCD og 0.9V VDDP. Høye volt her stjeler dessuten fra strømbudsjettet til CPU så du får lavere frekvens. 

 

For 2T: Prøv f.eks ProcODT 43, drvstr 24 20 24 24, evt 40 20 30 24, øk volt på ram med 0.01-0.02V. Evt send meg PM om du vil :)

Endret av Cowboystrekk
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Det jeg mener er at jeg skulle hatt rundt 63000+MB/s read og i stedet er det 60700. hadde jo 62500 isch på ene kittet på 4K Mhz.

BTW hvis noen sliter med varmt minne, på 1,6V etc, så kjøp thermalpads av høy kvalitet og vannkjøling heatspreders fra EKBW. Kjøler veldig bra selv uten custom cooling og koster ikke stort. 

Endret av guttorm
Lenke til kommentar
guttorm skrev (11 timer siden):

Det jeg mener er at jeg skulle hatt rundt 6300+MB/s read og i stedet er det 60700. hadde jo 62500 isch på ene kittet på 4K Mhz.

BTW hvis noen sliter med varmt minne, på 1,6V etc, så kjøp thermalpads av høy kvalitet og vannkjøling heatspreders fra EKBW. Kjøler veldig bra selv uten custom cooling og koster ikke stort. 

Det er fordi FCLK > 1900 MHz har en form for automatisk feilkorreksjon som alltid ligger i bakgrunnen. Hvis feil oppdages går ytelsen i dass, og du kan ikke skru av feilkorreksjonen.

I mer I/O-intensive programmer, som spill eller y-cruncher, vil du oppleve at ytelsen noen ganger er bra, og andre ganger helt elendig

Endret av N o r e n g
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (1 time siden):

Det er fordi FCLK > 1900 MHz har en form for automatisk feilkorreksjon som alltid ligger i bakgrunnen. Hvis feil oppdages går ytelsen i dass, og du kan ikke skru av feilkorreksjonen.

I mer I/O-intensive programmer, som spill eller y-cruncher, vil du oppleve at ytelsen noen ganger er bra, og andre ganger helt elendig

Men er feilkorreksjon=whea 19? Jeg får lik eller bedre ytelse i alt med 4000cl16 vs 3800cl15 med fastklokke, eks [email protected], men har bare fått whea 19 2 ganger siden April da jeg testa 60 drvstr, dog spiser 4000 mer av cpu-budsjettet enn 3800 siden jeg må kjøre iod og soc på 0.05V høyere volt, noe som utgjør 50-75MHz allcore med stock 76W limit så får ca 1% lavere ytelse i CB etc da, men litt bedre i SOTTR, aida etc. 

Lenke til kommentar
On 12/17/2021 at 3:47 PM, BadCat said:

Det hovedkortet er vel for folk som kun kjører Plug and Play. Det er meningen at du skal fjerne kjøleren fra SSD-en (ikke at jeg vet om det går på akkurat den modellen) før montering da hovedkortet har egen kjøling for M.2.

På MP600 som jeg bruker mye av har de endret padsene fra de "gule" som var først. Vanskeligere å få av og mindre egnet for å få på igjen uten å ta på ny pad.

Slik var pads før og da var det lettere å få både av på igjen. Antar at de nye padsene har bedre termiske egenskaper.
heatsink_removal_-_opening_heatsink.png

Jeg forstår jo at det går an. Men kjøleløsningene på hovedkort har gjerne ikke like mye kjølefinner. Men kanskje det ikke betyr så mye?

Lenke til kommentar

Dette er mer ytelsen jeg forventer på sånne hastigheter, senket tREFC ytteligere i hht. deling. Høy IOD spenning da det hjelper på stabilitet i forhold til signal til skjerm osv, da høy minnefrekvens gir dette på mine Ryzen5K. Høy VDDG reduserer WHEA`s betralkterlig. Denne overklokken er nok ikke helt stabil, men tipper om jeg øker spenningen opp mot 1,7 så er vi der.  

4066cl14.PNG

Lenke til kommentar

Julenissen kom litt tidlig i år 🎅 (NEI IKKE DEG @Nizzen 😅)

1423231087_unifyxmax.thumb.jpg.fe815c9fbb8bbefdd0caec6abcc03ba7.jpg

Måtte bestille ifra tyskland for å finne in-stock.. Spent på om det blir noe forskjell med tanke på WHEA og redusert ytelse over 1900flck med dette hovedkortet vs Crosshair VIII Hero..

Må bare finne en dag man har både tid og ork til å bygge om hele pcen. Frykter jeg må demontere og draine vannkjølingen litt for å komme til.. 🥵 (bygger inni kabinett)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Ola Norman skrev (29 minutter siden):

Julenissen kom litt tidlig i år 🎅 (NEI IKKE DEG @Nizzen 😅)

1423231087_unifyxmax.thumb.jpg.fe815c9fbb8bbefdd0caec6abcc03ba7.jpg

Måtte bestille ifra tyskland for å finne in-stock.. Spent på om det blir noe forskjell med tanke på WHEA og redusert ytelse over 1900flck med dette hovedkortet vs Crosshair VIII Hero..

Må bare finne en dag man har både tid og ork til å bygge om hele pcen. Frykter jeg må demontere og draine vannkjølingen litt for å komme til.. 🥵 (bygger inni kabinett)

Tøfft å se at ikke alle er totalt Asus Fanboys 😁

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Ola Norman skrev (1 time siden):

Julenissen kom litt tidlig i år 🎅 (NEI IKKE DEG @Nizzen 😅)

1423231087_unifyxmax.thumb.jpg.fe815c9fbb8bbefdd0caec6abcc03ba7.jpg

Måtte bestille ifra tyskland for å finne in-stock.. Spent på om det blir noe forskjell med tanke på WHEA og redusert ytelse over 1900flck med dette hovedkortet vs Crosshair VIII Hero..

Må bare finne en dag man har både tid og ork til å bygge om hele pcen. Frykter jeg må demontere og draine vannkjølingen litt for å komme til.. 🥵 (bygger inni kabinett)

Virker som 2 dimm har mindre sjanse for whea ihvertfall :)

Lenke til kommentar

Prøver noe nytt 😛

1.thumb.jpg.8a4157cd068213817e8f789044b028ff.jpg

Sitat

It cant get worse, i hope atleast 
Stock heatsink on Trident Z are brushed aluminum, so i thought what the hell, lets just overdo it on the outside to try to compensate for little spacing between the sticks on this 2dimm board 

Spoiler

2.thumb.jpg.81966634fcedf60fd1f1312a8c2d56b6.jpg3.thumb.jpg.c665cea0c633302290ca417ad8329bea.jpg4.thumb.jpg.67dfb8142fbd8add261913cd73b2a574.jpg5.thumb.jpg.401ed457e2e27e348d194f350aaac981.jpg6.jpg.a7bd67c9cbf9ac50c6eea68aa7c3952d.jpg

 

Endret av Ola Norman
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
BadCat skrev (15 minutter siden):

Har dere ikke vifter i PC-en? 16 vifter x 300 kr. Da blir det ikke svett minne.

6x200mm, 6x120mm, 3x140mm og sist og ikke minst, 2x40mm til ram cooler.. joa har noen 🤣

Hvor høy vdimm bruker du ? Klart bruker man under 1.5v så trenger man ikke noe extra kjøling 😇

Endret av Ola Norman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...