Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
N o r e n g skrev (8 minutter siden):

"Hei Komplett, jeg har problemer med at hovedkortet jeg kjøpte ikke overklokker så bra, kan jeg få et nytt et?"

😂

Jeg bare leser det Veii skriver.

Sitat

Whea #19 is a hardware design issue, and has nothing to with the CPUs

I'm sorry but everyone who has it, needs to refund their board ~ or wait 3+ months till PCB designers notice my post (later) and fix this

I følge den personen er det en feil ikke nødvendigvis kun opp mot oc, men også USB problemene de sliter med.

Men jeg kan ikke, derfor jeg spurte. Regner med du har full kontroll på dette @N o r e n g og kan forklare meg hva dette går ut på og hvorfor Veii mener det h*n mener.

Lenke til kommentar
ExcaliBuR skrev (Akkurat nå):

Jeg bare leser det Veii skriver.

I følge den personen er det en feil ikke nødvendigvis kun opp mot oc, men også USB problemene de sliter med.

Men jeg kan ikke, derfor jeg spurte. Regner med du har full kontroll på dette @N o r e n g og kan forklare meg hva dette går ut på og hvorfor Veii mener det h*n mener.

Det er flere typer på OCN som poster mye som bør tas med en bøtte salt. Veii, r0ach og cstkl1 er noen av dem.

 

Det er uansett tvilsomt at AMD vil sette igang en tilbakekalling av bortimot alle X570-hovedkort bare fordi den lille andelen av PC-byggere som overklokker kan komme seg forbi "magiske" 1900 MHz. Spesielt med tanke på at X570-hovedkort har blitt solgt i nesten to år. 3200 MHz minnefrekvens med 1600 MHz FCLK er garantert, alt over er overklokking.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, N o r e n g said:

Det er flere typer på OCN som poster mye som bør tas med en bøtte salt. Veii, r0ach og cstkl1 er noen av dem.

 

Det er uansett tvilsomt at AMD vil sette igang en tilbakekalling av bortimot alle X570-hovedkort bare fordi den lille andelen av PC-byggere som overklokker kan komme seg forbi "magiske" 1900 MHz. Spesielt med tanke på at X570-hovedkort har blitt solgt i nesten to år. 3200 MHz minnefrekvens med 1600 MHz FCLK er garantert, alt over er overklokking.

Asus' hovedkort som dark hero og tilsvarende er jo laget for overklokking ?

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Jennifera said:

hvem vil leke med meg? Jeg er veldig hot

 

Spam rapportert men trodde et halvt sekund det var Nizzen som linka et nytt rått hovedkort med gode overklokkingsegenskaper :D Kanskje på tide å komme seg mer ut igjen....

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Der var spamboten tatt hånd om. :thumbup: Jeg er glad vi har så responsive moderatorer.

On topic igjen: Håper Zen3 får en refresh før Zen4 kommer. En refresh som støtter eksisterende hovedkort og ram men tilbyr noen fine budsjettprosessorer. Kanskje en 5600XT eller 5700X med 95W og høyere klokk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
idleman_2 skrev (2 timer siden):

Asus' hovedkort som dark hero og tilsvarende er jo laget for overklokking ?

Jeg vet ikke hvem Dark Hero er myntet på, men det er ikke overklokking pga X570, 4xDIMM, og ingen PS/2-port. Det har haugevis med SATA-porter, USB type-A porter, og 1G + 2.5G LAN, det er kanskje interessante egenskaper? Færre NVMe-spor og PCIe-muligheter enn mange andre kort i samme prisklasse er imidlertid ganske kjedelig. Det har nøyaktig VCore-rapportering (Differential Sensing), men alle AMD-prosessorer rapporterer jo SVI2 TFN, så den egenskapen er bortkastet...

Dessuten er det ingen problemer med å kjøre raskt minne på XMP, problemene oppstår når man dytter opp FCLK til 1900 MHz og høyere. Hvis du vil kjøre 5000 MHz minne er det jo så enkelt som å kjøpe et Crucial-kit (helst ratet for 3600 MHz eller høyere), sette primære timings til 19-26-26-50, DRAM Voltage til 1.5V, og så DRAM speed til 5000 MHz

Lenke til kommentar

Det vil si at det er mindre enn 1% av brukerne som vil oppleve whea 19 feil ?  Så en vanlig bruker vil ikke støte på dette problemet  mener du å si ?

31 minutes ago, N o r e n g said:

Jeg vet ikke hvem Dark Hero er myntet på, men det er ikke overklokking pga X570, 4xDIMM, og ingen PS/2-port. Det har haugevis med SATA-porter, USB type-A porter, og 1G + 2.5G LAN, det er kanskje interessante egenskaper? Færre NVMe-spor og PCIe-muligheter enn mange andre kort i samme prisklasse er imidlertid ganske kjedelig. Det har nøyaktig VCore-rapportering (Differential Sensing), men alle AMD-prosessorer rapporterer jo SVI2 TFN, så den egenskapen er bortkastet...

Dessuten er det ingen problemer med å kjøre raskt minne på XMP, problemene oppstår når man dytter opp FCLK til 1900 MHz og høyere. Hvis du vil kjøre 5000 MHz minne er det jo så enkelt som å kjøpe et Crucial-kit (helst ratet for 3600 MHz eller høyere), sette primære timings til 19-26-26-50, DRAM Voltage til 1.5V, og så DRAM speed til 5000 MHz

 

Endret av idleman_2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Simen1 said:

Der var spamboten tatt hånd om. :thumbup: Jeg er glad vi har så responsive moderatorer.

On topic igjen: Håper Zen3 får en refresh før Zen4 kommer. En refresh som støtter eksisterende hovedkort og ram men tilbyr noen fine budsjettprosessorer. Kanskje en 5600XT eller 5700X med 95W og høyere klokk.

Ble ikke refresh kansellert for noen uker siden?

Lenke til kommentar
BadCat skrev (5 minutter siden):

Ble ikke refresh kansellert for noen uker siden?

Jeg har ikke hørt om hverken refresh eller kansellering. Mulig jeg bare har fulgt dårlig med, men refresh er vel ganske vanlig og forventet, i hvert fall hvis produksjons-krisa løser seg.

Lenke til kommentar
idleman_2 skrev (42 minutter siden):

Det vil si at det er mindre enn 1% av brukerne som vil oppleve whea 19 feil ?  Så en vanlig bruker vil ikke støte på dette problemet  mener du å si ?

Det jeg skrev i forrige post

  1. Det er vanskelig å begripe hvem Dark Hero er myntet på
  2. Høy minnefrekvens er ikke noe problem på AM4-hovedkort. Det er FCLK som skaper problematikken.

Hvor stor andel av AM4-brukere som overklokker aner jeg ikke, men jeg tipper det er mindre enn 1% ja. XOC-folk har jo heller ingen grunn til å bry seg, siden de er mer opptatt av at FCLK kan holde seg over 1400 MHz når de går under -100C

Lenke til kommentar
14 minutes ago, N o r e n g said:

Det jeg skrev i forrige post

  1. Det er vanskelig å begripe hvem Dark Hero er myntet på
  2. Høy minnefrekvens er ikke noe problem på AM4-hovedkort. Det er FCLK som skaper problematikken.

Hvor stor andel av AM4-brukere som overklokker aner jeg ikke, men jeg tipper det er mindre enn 1% ja. XOC-folk har jo heller ingen grunn til å bry seg, siden de er mer opptatt av at FCLK kan holde seg over 1400 MHz når de går under -100C

Dark Hero er for folk som ikkje vil ha chipsetvifte på x570 :p

Mitt Dark Hero er fjellstabilt med 3800c14 nå, men det er ikkje hovedkortet sin fortjeneste. Det er kun rammen og cpuen sin fortjeneste :D

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
53 minutes ago, Nizzen said:

Dark Hero er for folk som ikkje vil ha chipsetvifte på x570 :p

Mitt Dark Hero er fjellstabilt med 3800c14 nå, men det er ikkje hovedkortet sin fortjeneste. Det er kun rammen og cpuen sin fortjeneste :D

Helt klart, det er kun på Intel dette fortsatt har betydning. Om vi ser bort fra AGESA som kan være lik for alle hovedkort.

Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (5 minutter siden):

Interessant! Nå har jeg ikke whea-feil, men jeg har en nas-drive som går inn og ut av ventemodus hyppig som spammer hendelsesloggen, kan kanskje hjelpe mot flere irriterende logger? 

Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (3 timer siden):

Jeg har testet, men det ser ut som om det er en grunn til at disse WHEA error'ene var der tilogbegynne med..

Latency scaler ikke med høyere hastighet, kun båndbredde.. Og dette er ikke 100% stabilt for meg slik som på 1900:3800 hastighet1184811361_1933t2.thumb.png.2893a130d43a5f59ed7b440f5731147a.png

Error correction in action, eneste forskjellen er at windows ikke rapporterer det lengre..

Endret av Ola Norman
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Ola Norman skrev (16 timer siden):

Jeg har testet, men det ser ut som om det er en grunn til at disse WHEA error'ene var der tilogbegynne med..

Latency scaler ikke med høyere hastighet, kun båndbredde.. Og dette er ikke 100% stabilt for meg slik som på 1900:3800 hastighet1184811361_1933t2.thumb.png.2893a130d43a5f59ed7b440f5731147a.png

Error correction in action, eneste forskjellen er at windows ikke rapporterer det lengre..

Ser det er ulike teorier på OC.net om hva wheas skyldes. Veii mener det er HW-feil i de fleste B550-hk (bl.a alke fra Gigabyte, men gir lite mening når jeg og 2 andre jeg snakka med har B550 fra GB og kjører 4000+ uten wheas) og mange X570, noen snakker om realtek-kontrolleren, noen om pcie 4.0 etc. For meg virker det mer som en I/O-brikke realtert ting. Nizzen får vell til 3933 med sin 5950X nå, men slet over 3600 på 5900X på samme HK? 

Ang latency i aida får jeg ca 1ns lavere pr 100MHz ram når jeg slakker opp timings tilsvarende. Eks 3600cl15 gir 55ns, 3800cl15 gir 53ns, 4000cl16 gir 51ns. Jeg rører da kun de 3 primære, tras, trc og trfc. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...