Gå til innhold

Samboer vil plutselig ha elbil, trenger råd


Gjest

Anbefalte innlegg

RJohannesen skrev (11 timer siden):

Ingen batteribytte ennå, men Leafen gikk nettopp gjennom EU kontroll igjen med kun et par lyspærer som måtte byttes. Ikke verst med over 9 år på originale bremseskiver.

Men jeg har nettopp fikset den elektriske parkeringsbremsen, den elektriske aktuatoren er dessverre unaturlig dyr fra Nissan, men heldigvis anbefaler de fleste verksteder å skaffe denne brukt. Men etter litt lesing på nettet fant jeg ut at det ofte er et nylontannhjul som krymper litt med årene og til slutt sitter så fast på akselen at motoren ikke vil trekke det lenger. Fikk åpnet gearet til motoren og boret opp akselhullet på tannhjulet og vipps god som ny. Og 20 000 spart i forhold til ny del. Kostet bare noen timer arbeid + noen nye klips og skruer.

Godt tips! Finnes det noen bilder eller Youtube som viser dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Powertrainer skrev (16 minutter siden):

Hvis kjørekomfort betyr noe vil jeg heller ha satset på focus eller e-golf fremfor leaf.

Hva er galt med kjørekomforten på Leaf?

Er i grunnen godt fornøyd med kjørekomforten i vår 10 år gamle Leaf. Varme i både ratt og baksete bidrar også. Helt greie stoffseter, og en nøytral sittestilling som passer oss bra i hvertfall.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (38 minutter siden):

Hva er galt med kjørekomforten på Leaf?

Er i grunnen godt fornøyd med kjørekomforten i vår 10 år gamle Leaf. Varme i både ratt og baksete bidrar også. Helt greie stoffseter, og en nøytral sittestilling som passer oss bra i hvertfall.

Leste bare noen artikler angående det for noen år tilbake. Når bilene var relativt nye ble det sammenlignet komfort blant de tre. Tror broom hadde en artikkel om det om jeg ikke husker helt feil, men det er jo bra du er fornøyd👍

Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (1 time siden):

Leste bare noen artikler angående det for noen år tilbake. Når bilene var relativt nye ble det sammenlignet komfort blant de tre. Tror broom hadde en artikkel om det om jeg ikke husker helt feil, men det er jo bra du er fornøyd👍

Prøvekjørte både Focus Electric og E-Golfen før vi kjøpte Leaf, men kan ikke huske at jeg la merke til noen bedre comfort på noen av dem. Mulig at det blir noe annerledes med høye personer. Broom har jo et par skikkelig høye bilskribenter. Vi er mer gjennomsnittlige på høyden.

Leste endel på Broom før, men de har blitt for useriøse/tabloide for meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (5 timer siden):

Prøvekjørte både Focus Electric og E-Golfen før vi kjøpte Leaf, men kan ikke huske at jeg la merke til noen bedre comfort på noen av dem. Mulig at det blir noe annerledes med høye personer. Broom har jo et par skikkelig høye bilskribenter. Vi er mer gjennomsnittlige på høyden.

Leste endel på Broom før, men de har blitt for useriøse/tabloide for meg.

Var nok sikkert Benny som uttalte seg om det, han er jo høy og tynn. Det viktigste er jo at man er fornøyd, smaken er som baken nemlig delt. Jeg skulle presse meg inn i en mitshubitshi colt en gang i tiden, det gikk ikke så bra😄. Toyota hiace er også en bil jeg ikke kan kjøre, for dårlig fotplass og elendig seteryggjustering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For at jeg skulle kjøpt elbil så ville jeg hatt muligheter for å lade hjemme eller på annen måte kunne ladet på en grei måte i det daglige. Ellers så vil det økonomiske gå mer til fordel elbil om en bor en plass der bompenger/parkering gjør bilholdet billigere med elbil. Å tenke på å kjøre lengre turer med en gammel elbil med 80-200 km rekkevidde og treg lading er jeg skeptisk til.

Lenke til kommentar
Gjest skrev (På 31.10.2020 den 10.16):

Ser at 60-75 000 over tre år tilsvarer ~1850 ,- kr/mnd

Og jeg mistenker det vil være vanskelig å få solgt en slik leaf enda en gang. 

Tanken har slått meg å vurdere leasing. 

Skal ha med obd sjekker på evnt prøvekjøring ja

Det kan være enda mer vanskelig å få solgt en fossilbil om tre år.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...