Gå til innhold

AMD RDNA2 (Radeon RX 6xxx)


ExcaliBuR

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

RTX 3080 startet ved 8000 kroner i norge og prisen fra nvidia startet vel ved 700 dollar (?).

Da har vi en faktor på 11,4 ca.

6800 bør da komme på 579*11,4 = 6600 NOK og 6800XT på 649*11,4 = 7400 NOK.

Men, med tanke på generell tilgjengelighet på kort - og hvis AMD virkelig tar rotta på RTX 3000 - så kan vel prisene bli deretter også.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar
BadCat skrev (19 minutter siden):

Både ja og nei. Du kunne ha gjort det, men optimalt ville det ikke ha vært. Det gir ikke mening å velge en dårligere løsning med viten og vilje. Kanskje du godtar det i starten, men hva etter noen måneder. Lite smart å velge ei løsning du ikke vil være fornøyd med over tid. Det store tapet kommer når du innser at du må skrote et arkiv med tidligere opptak pga for lav kvalitet.

HnTM8R0.jpg

Du motsier deg selv (De tjener mer på at kundene kjøper både Ryzen og Radeon enn bare Ryzen.) Det du skriver er hele poenget. 12-16-24-32 core har lite for seg til annet enn 3D-rendering og encode. Hvis man har encode i GPU er Ryzen med tosifret antall kjerner overflødig for de fleste. AMD ønsker selge 6800/XT/9600XT + 5900X/5950X, ikke 6800/XT/9600XT + 5600X/5800X

Hvis det er sannsynlighet for skroting må det vel være hvis jeg har tatt opp i H.264? HEVC bør vil være bra nok for det meste? Ulempen der er at man bør omkode til H.264 før eventuell opplasting?

Jeg motsa ikke meg selv angående prosessor og grafikkort. AMD vil nok heller selge både skjermkort og prosessor. Alternativet er jo tross alt at kundene kjøper AMD prosessor og NVIDIA skjermkort, det er ikke mer lønnsomt for AMD.

Lenke til kommentar

AMD-prosessor er ikke et reelt alternativ med NVIDIA-kort. Høy core-count gir ingen mening for de fleste, annet enn hvis de blir villedet. Det er noen forumbrukere her inne som har R9 3950X med RTX 3090 og det gir ikke mening. 3090 yter dårligere enn det trenger sammen med den prosessoren og mange overflødige kjerner. AMD blir nok mer relevant med 5000 serien, spesielt med tanke på forbedret latency men 12+ kjerner gir ikke mening hvis man har andre kilder til encode. Ryzen er mest attraktivt sammen med Radeon. Folk gjør ikke bevisste kjøp men faller for markedsføring gang på gang.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
2 hours ago, N o r e n g said:

Forøvrig tror jeg ikke AMD bekymrer seg for å kannibalisere markedet for prosessorene sine. De tjener mer på at kundene kjøper både Ryzen og Radeon enn bare Ryzen.

 

Som både Elon Musk og Steve Jobs riktig har sagt. "Hvis man ikke kannibaliserer seg selv vil noen andre gjøre det". Jeg tror også Lisa Su er like oppegående der.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Kannibalisering er å lage så attraktive produkter at man ødelegger eget salg. AMD lager bevisst produkter som utfyller hverandre. Deres one trick pony på CPU er overdrevent mange kjerner.

Rocket Lake S får 8 kjerner og 22% økt ytelse. Både Intel og NVIDIA forstår desktop-markedet og hva folk har bruk for bedre enn AMD.

Lenke til kommentar

Toxic har alltid vert det beste Sapphire har. Men de siste årene så har de ikke sett noe grunn til å gi ut en slik utgave siden det har vert lite å hente på OC. Men med 6000-serien så ser det ut som det er mye å hente på OC. I gamle dager så hadde de også utgaver med vannkjøling. Er en del rykter at de skal komme tilbake nå med en  Toxic utgave på vann. Men bare rykter enda.  

215-front.jpg

2712_large_X1950XTX_TOXIC_Card_03.jpg

Endret av -=HellBound=-
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...