Gå til innhold

Tesla tar selvkjøringen til nytt nivå med ny oppdatering


Anbefalte innlegg

Sturle S skrev (7 minutter siden):

Autopliot er L2.  Utifrå videoane ser dette ut til å vere minimum L3 og langt frå livsfarleg, men L3 og høgare er førebels ikkje lovleg i Europa.

Holde i rattet hele tiden og aktivt forhindre at bilen vrenger ut av sitt eget kjørefelt er livsfarlig. Det er ikke i nærheten av L3. Og galakser unna L4/5 som produktnavnet påstår.

Det er svindel med uskyldige liv i potten.

Endret av uname -l
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
10 minutes ago, uname -l said:

Holde i rattet hele tiden og aktivt forhindre at bilen vrenger ut av sitt eget kjørefelt er livsfarlig.

Seier du det?  Eg gjer det når eg køyrer med L1 førarstøtte (ikkje-adaptiv fartshaldar).  Elles forsvinn bilen ut i fyrste sving.  Eg må òg fylgje godt med på at ingenting kjem ut i køyrebana, samt kva skilt som til eikvar tid er aktive osb. 

 

Har du førarkort?

Quote

Det er ikke i nærheten av L3. Og galakser unna L4/5 som produktnavnet påstår.

Det er svindel med uskyldige liv i potten.

Når du ein dag klarer å ta sertifikat, kan det hende at du får eit anna syn på det.  L2 tyder at bilen kan styre, akselerere og bremse sjølv, men at eit menneske heile tida må vere klår til å ta over.  L3 at bilen kan utføre dei fleste oppgåver sjølv, men at eit menneske framleis må vere til stades og klår til å ta over til eikvar tid.  Kva manglar for L3?

Endret av Sturle S
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (13 minutter siden):

Autopliot er L2.  Utifrå videoane ser dette ut til å vere minimum L3 og langt frå livsfarleg, men L3 og høgare er førebels ikkje lovleg i Europa.

Uff, dette er feil. L3 betyr at bilen i alle situasjoner skal klare unnamanøvre bedre enn sjåføren når systemet er godkjent påslått. Det er jo beviselig feil at ikke er tilfellet her. 

Lenke til kommentar
Sturle S skrev (1 minutt siden):

Seier du det?  Eg gjer det når eg køyrer utan nokon form for førarstøtte.  Elles forsvinn bilen ut i fyrste sving.  Eg må òg fylgje godt med på at ingenting kjem ut i køyrebana, samt kva skilt som til eikvar tid er aktive osb. 

Kjempemorsomt. Man må altså holde aktivt i rattet mens denne FSD Beta er aktivert. 

Håper du og andre fans ikke er med på å overdrive dette systemets kapabiliteter. Uskyldige mennesker kan tro på det og da har dere et moralsk ansvar for konsekvensene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 minutes ago, uname -l said:

Kjempemorsomt. Man må altså holde aktivt i rattet mens denne FSD Beta er aktivert. 

Ja, for det er eit krav til L3 at eit menneske skal vere til stades og klår til å ta over til eikvar tid.  Systemet vert ikkje godkjent som L3 utan at bilen har system for å registrere at det er nokon der.

2 minutes ago, uname -l said:

Håper du og andre fans ikke er med på å overdrive dette systemets kapabiliteter. Uskyldige mennesker kan tro på det og da har dere et moralsk ansvar for konsekvensene.

Javel?  No tykkjer eg du overdriver veldig kva ein skal krevje av sjølvkøyring på nivå 3, so etter mi meining er det du som må ta ansvar her.  Hatarane hadde òg ein tendens til å sterkt overdrive eigenskapane til ein autopilot, og skulde Tesla for å ikkje levere på fantasiane om kva ein autopilot gjer.  Tesla sin autopilot for bil er jo veldig mykje meir avansert enn ein autopilot for fly, so han overraska heller i positiv retning enn negativ.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Waymo har i snitt

Sturle S skrev (10 minutter siden):

Tesla sin autopilot for bil er jo veldig mykje meir avansert enn ein autopilot for fly, so han overraska heller i positiv retning enn negativ.

Det spiller ingen rolle. Når folk som ikke er fly-nerder hører ordet Autopilot så har de en oppfatning om hva det betyr. Det er derfor Elon Musk bruker det uttrykket slik at folk skal misforstå. Samme med å kalle dette livsfarlige eksperimentet Full Selvkjøring som er objektivt feil.

Det er komplett umoralsk og det samme kan sies om de som forsvarer praksisen.

Endret av uname -l
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (10 minutter siden):

Ja, for det er eit krav til L3 at eit menneske skal vere til stades og klår til å ta over til eikvar tid.

Nei. Tiden mellom avlevering mellom autonome funksjoner og sjåfør er økt på L3. Ved L2 så skal du være klar iløpet av 1 sekund. På L3 så skal dette være en "planlagt avlevering". For eksempel 10 sekunder fra du får beskjed, til du må være klar. L4 er da man ikke trenger ratt i bilen. L5 er en utopi. 

Lenke til kommentar
5 minutes ago, uname -l said:

Det spiller ingen rolle. Når folk som ikke er fly-nerder hører ordet Autopilot så har de en oppfatning om hva det betyr.

Eg har lagt merke til at enkelte ekstreme hatarar har lagt seg på den linja at dei spelar dumme og nektar å setje seg inn i kva ord tyder eller korleis ting fungerer, men du kan trøyste deg med at kundane nok er meir oppegåande.

5 minutes ago, uname -l said:

Det er derfor Elon Musk bruker det uttrykket slik at folk skal misforstå. Samme med å kalle dette livsfarlige eksperimentet Full Selvkjøring som er objektivt feil.

Elon Musk brukar ikkje uttrykket på langt nær so misvisande som hatarane her i diskusjonsfeltet.  Dessutan tykkjer eg du skal prøve å finne ut kva "betaversjon" tyder, og ikkje minst kva oppgåva til betatestarar er, men det trur eg ikkje du har nokon ambisjonar om å lære deg.

5 minutes ago, uname -l said:

Det er komplett umoralsk og det samme kan sies om de som forsvarer praksisen.

Kva er moralsk med å bruke diskusjonsfelt til å heile tida spreie falske påstandar om kva eit system er meint å kunne, og deretter kritisere det for ikkje å kunne det?  Eller med å kritisere ein beta-versjon for ikkje å vere perfekt?  Hallo?

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -l skrev (57 minutter siden):

Et Windows beta er fremdeles et operativsystem som fungerer som et operativsystem, men FSD Beta er ikke Full Selvkjøring. Full Selvkjøring betyr at man ikke trenger noen sjåfør bak rattet og dette systemet klarer seg ikke en gang i ti minutter før sjåføren må ta over for å hindre ulykker. Full Selvkjøring er L4/L5 og dette livsfarlige eksperimentet er L2. 

Det er bevisst villedende markedsføring og det vil lure folk til å stole på systemet mer enn de burde og så vil dødsulykkene komme som perler på en snor akkurat som de andre mislykkede forsøkene på autonomi fra dette selskapet.

Det blir spennende å se om NHTSA "grows a pair" og gjør det som er nødvendig for å tvinge dette selskapet til å ta sikkerhet alvorlig.

En Windows-beta har kjente problemer som gjør at man ikke vil kunne bruke det fullt ut som daglig operativsystem. Hvis man prøver på det må man regne med at det kan finnes feil. Du stiller altså andre krav til Tesla enn alle andre i hele verden.

Det er ikke villedende markedsføring å kalle det beta, kun gi det ut til en svært begrenset gruppe, og gi dem tydelig beskjed om at det er en uferdig beta.

Tesla tar sikkerhet svært alvorlig. De har blant de sikreste bilene på markedet.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
uname -l skrev (11 minutter siden):

Waymo har ekte selvkjøring og de har i gjennomsnitt ett avbrudd per 20 000 km. Kanskje TU skal skrive litt om dem som leder i stedet for å være med på en dødelig hype om de som ligger helt sist?

Waymo har selvkjøring innenfor klart avgrensede områder der de lager ekstremt detaljerte kart for å hjelpe bilene rundt. Og så sitter det folk og overvåker og er klare for å gripe inn når bilen blir forvirret når kartet er bare litt utdatert.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (4 minutter siden):

 Dessutan tykkjer eg du skal prøve å finne ut kva "betaversjon" tyder, og ikkje minst kva oppgåva til betatestarar er, men det trur eg ikkje du har nokon ambisjonar om å lære deg.

Tror du må lære deg det. For eksempel så er ikke en trehjulssykkel en beta-versjon av et fly.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (8 minutter siden):

En Windows-beta har kjente problemer som gjør at man ikke vil kunne bruke det fullt ut som daglig operativsystem. Hvis man prøver på det må man regne med at det kan finnes feil. Du stiller altså andre krav til Tesla enn alle andre i hele verden.

Får du en bluescreen mens du spiller på Windows PC'en din, så er det ingen som dør av det. Det samme kan ikke sies om 2 tonn tunge biler på offentlige veier. En uferdig beta hører altså ikke hjemme på veiene uten ordentlig ettersyn fra trent personnel - selv dette er sketchy som også kan føre til uhell. 

Hadde jeg fått velge, så hadde jeg laget en sport av dette. Det finnes nok av byer på kloden som er fraflyttet. Rigg dem opp med dummies og inviter firma for å konkurrere på teknologien. Vis dette til alle som en vanlig TV-sending. Det ville vært opplysende og vist begrensninger på en ypperlig måte, og man kunne hatt fortgang i å trene opp simple funksjoner som kunne blitt innført over tid. 

Reglene er enkle. All sensor-data i etterkant er åpent for alle, og kan utnyttes i skolene for å bygge forbedringer og nye løsninger med bonus poeng fra år til år på arrangementet for om det er løst. Firmaene som deltar har altså et felles mål og kan utnytte sin teknologi på ulike sensor-suites for å finne best mulig kombinasjon kjappest mulig. 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
oophus skrev (2 minutter siden):

Får du en bluescreen mens du spiller på Windows PC'en din, så er det ingen som dør av det. Det samme kan ikke sies om 2 tonn tunge biler på offentlige veier. En uferdig beta hører altså ikke hjemme på veiene uten ordentlig ettersyn fra trent personnel - selv dette er sketchy som også kan føre til død.

Det er heller ingen som dør av FSD-betaen så lenge de gjør som de skal og holder kontrollen hele tiden.

Det er ikke noe sketchy her.

Uansett er dette irrelevant for diskusjonen, som handlet om påstanden om at de ikke kan kalle det "FSD-beta" fordi det ikke er ferdig FSD enda.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (1 minutt siden):

Nei, for ein trehjulssykkel er ikkje meint å kunne fly på noko tidspunkt.  

Jovisst, det holder at de som lagde trehjulssykkelen påstår det og sier det er Flymaskin Beta. At sannsynligheten er tilnærmet null for at det skal skje i oppfyllelse spiller ingen rolle. Har du ikke lært noen ting av Elon Musk?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (Akkurat nå):

Det er heller ingen som dør av FSD-betaen så lenge de gjør som de skal og holder kontrollen hele tiden.

Hva er sannsynligheten for at de gjør som de skal? 

hekomo skrev (1 minutt siden):

Uansett er dette irrelevant for diskusjonen, som handlet om påstanden om at de ikke kan kalle det "FSD-beta" fordi det ikke er ferdig FSD enda.

Det er blitt solgt som FSD i 4 år allerede. Den unnskyldningen om "beta" fungerer dårlig. Det har vært beta fra start, selv etter at man har solgt "FSD". Eventuelt har det vært alpha som er blitt utnyttet av utrent personell. 

Lenke til kommentar
5 minutes ago, uname -l said:

Jovisst, det holder at de som lagde trehjulssykkelen påstår det og sier det er Flymaskin Beta. At sannsynligheten er tilnærmet null for at det skal skje i oppfyllelse spiller ingen rolle. Har du ikke lært noen ting av Elon Musk?

Då tenkjer eg dei snakkar om nasehjulsfly.  Halehjulstilhengarane meiner framleis at dei ikkje er ekte fly, men no har ca alle nye fly, både store og små, nasehjul.  Dei kan fly og er sikrare enn det halehjulstilhengarane kallar "ekte fly", sjølv om eg veit at enkelte av halehjulstilhengarane framleis er i fornektingsfasen.

Endret av Sturle S
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...