Gå til innhold

Lysforurensning - på tide å regulere problemet?


Anbefalte innlegg

  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

"Mannen i gata" har generelt ingen forståelse for lysforurensning. Egentlig har de tatt seg til rette midt i den beste mørketida (desember), men at de ikke gidder å gi seg etter jula er over synes jeg er ille. Det burde vært fastsatte datoer man fikk lov. Vi har jo tidsbegrenset lov til å sende opp fyrverkeri på nyttårsaften så det er jo ikke noe prinsippielt hinder for tidsbegrensning på utendørs julelys heller (likebehandlet med alt annet utelys). F.eks kun tillatt fra kl 07 til 23, eller med bevegelsessensor.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (8 minutter siden):

"Mannen i gata" har generelt ingen forståelse for lysforurensning. Egentlig har de tatt seg til rette midt i den beste mørketida (desember), men at de ikke gidder å gi seg etter jula er over synes jeg er ille. Det burde vært fastsatte datoer man fikk lov. Vi har jo tidsbegrenset lov til å sende opp fyrverkeri på nyttårsaften så det er jo ikke noe prinsippielt hinder for sesong-begrensning på utendørs julelys heller. F.eks fra 1. desember til 1. januar og kun mellom kl 07 om morgenen og 23 på kvelden.

Hvis du klager på julelys i januar havner du i kategorien bitter gamling. Lysforurensning er et reelt problem, at noen lar julelysene henge en ekstra måned for å muntre opp i pandemi er det ikke. Forby heller fasadelys på privat boliger og hytter de er helt unødvendig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (23 minutter siden):

Hvis du klager på julelys i januar havner du i kategorien bitter gamling.

Det skal sies at jeg har to fine hobbyer som heter henholdsvis astrofoto og nordlysfoto. :) Da får jeg bare være bitter gamling som bruker flere minutter på å klage her i forumet. Har derimot ingen tanker om å oppsøke julelysfolk og klage til de. Sååå gammel og bitter blir jeg forhåpentligvis aldri. :)

Joda, enig i det med fasadelys, men jeg tenker at en eventuell forskrift om lysforurensning ikke kan skille på hvorvidt belysningen er julete eller ei. Derfor vil en sånn forskrift måtte likebehandle fasadelys med julelys. Jeg ser nå at dato-forslaget kom helt feil ut i forhold til fasadelys og skal ta og endre innlegget.

Alle vi som har slike hobbyer bør i hvert fall få de delene av natta der folk flest har lagt seg eller befinner seg inne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (5 minutter siden):

Det skal sies at jeg har to fine hobbyer som heter henholdsvis astrofoto og nordlysfoto. :) Da får jeg bare være bitter gamling som bruker flere minutter på å klage her i forumet. Har derimot ingen tanker om å oppsøke julelysfolk og klage til de. Sååå gammel og bitter blir jeg forhåpentligvis aldri. :)

Joda, enig i det med fasadelys, men jeg tenker at en eventuell forskrift om lysforurensning ikke kan skille på hvorvidt belysningen er julete eller ei. Derfor vil en sånn forskrift måtte likebehandle fasadelys med julelys. Jeg ser nå at dato-forslaget kom helt feil ut i forhold til fasadelys og skal ta og endre innlegget.

Alle vi som har slike hobbyer bør i hvert fall få de delene av natta der folk flest har lagt seg eller befinner seg inne.

Har samme hobbyer selv. Men her i Vestfold er det altfor mye lys og sjelden bra Nordlys aktivitet og hvis det er det rundt vår og høstjevndøgn kan du være sikker på at det er overskyet. Siste gode nordlys her var i 2014.

Vi har fått nye LED gatelys som fører til enda mere bredspektret lysforurensning. Savner de gamle oransje sodium lyktene. Jeg har en nabo som lyser opp treet sitt med en svær lampe i bakken. Jeg har ikke mannet meg opp til å klage enda, men får gjøre det etter korona. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå bor jeg i ganske tettbygd strøk så her er det null vits å se opp i det hele tatt. Selv før LED var det egentlig for ille. Men bare en halvtime ut av byen kan det være ganske bra.

2014 var toppen av forrige solsyklus så da var det nordlys nesten alle klarværsdager. Virkelig et skue! Men 2019-nå har vært ekstremt laber. Kun et fåtall dager med antydninger. Da må man ha veldig lange eksponeringer og det blir veldig utvisket og blasst. Kjedelig for nordlysfoto men tipp topp for astrofoto. En hærlig helgardering :) Fikk dessverre ikke med meg nordlyset på tirsdag før avisene skrev om det og da var det jo for sent.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 3 måneder senere...
  • 5 måneder senere...
1 hour ago, anon_83104 said:

Det er svært katastrofalt for insekter og alt som er avengig av dem.

Jeg mener å ha lest/hørt at forskere hadde funnet ut at enkelte insekter hadde tilpasset seg i urbane strøk, og ikke lenger svirret rundt lamper slik de normalt gjør fordi de blir forvirret. Men det er klart at det er uheldig å forstyrre dyrelivet unødig.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (17 minutter siden):

Det burde bli regler for slikt. På et kjøpesenter rett borti her har de noen svære lyskastere utenfor. Jeg skjønner ikke hvorfor de må lyse opp både hele parkeringsplassen men også hele taket på kjøpesenteret samt byggefeltet bak, som forøvrig ligger høyere i terrenget enn kjøpesenteret.

Helt enig. Har en nabo som har bygd seg ny garasje. Har downlights rundt hele garasjen, up/down lamper ved port og på langsiden i tillegg til ledstripe over begge porter. Lyser opp hele gaten nærmest. 

Lenke til kommentar

Simen1, du sier at lysforurensning tar bort nattesøvnen, men der vi bor er den største lysforurensninga i så måte midnattssola. Det kritiseres videre LED-lys her, men det er ikke helt rettferdig. LED sender ut mindre lys/smalere spektrum enn tradisjonelle lys, og de er mer retningsstyrt enn glødelamper. Over tid er tendensen at vi bruker mindre og mindre energi på bortkastet lys, slik at teknologien jobber til fordel for problemstillingen, og motvirker derfor effekten av rotårsaken, økning av menneskelig tilstedeværelse. 

Til slutt legger jeg merke til at bildet brukt til å illustrere her er et nydelig nattbilde tatt med enten svært lyssensitiv sensor eller med gode støyfilter, slik at bildet nok er tatt med lang lukkertid og er betydelig lysere enn det ville ha vært opplevd med det nakne øyet. 

Når det er sagt er jeg villig til å være åpen for at problemstillingen er reell også utenfor astrofotografers domene. Men ikke like viktig som økning av menneskelig tilstedeværelse. Eller for astrofotografer, Starlink. Vent, det teller kanskje også som menneskelig tilstedeværelse. 

Lenke til kommentar

Det er riktig at sola  kan ta nattesøvn fra folk om de skal sove når det skinner, egentlig året rundt, men det er jo naturlig og ikke noe å gjøre noe med utendørs. Innendørs har vi jo rullegardiner etc for å sperre sola ute. I mørketida er det motsatt. Da sover mange unaturlig lenge siden det er helt mørkt når folk normalt står opp. Man kan også nyte nordlys og stjernehimmel store deler av døgnet.

LED har like bredt synlig lysspektrum som glødetrådspærer. Fluoriserende lys fra lysstoffrør og sparepærer har smalere spektrum enn LED og glødetrådspærer. Gamle oransje HPS gatelys har ennå smalere spektrum og sånn sett mye bedre enn LED og glødetråd for astronomer.

LED kan retningsstyres enklere enn glødetrådspærer, men det er ikke alltid lampene er utformet sånn likevel.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg mener en må skille mellom bysentrum og bygda. En må og skille mellom å lyse opp egen tomt der en bor og hele området rundt. Singapore er en by jeg synes har fantastisk bruk av lys, det er tross alt en utrivelig asfaltjungel som trenger litt lys. Eksempelet fra Lovund... Det skremmer meg litt. Er ellers glad i intelligent belysning som slår seg av og på alt etter om det er _mennesker_ som beveger seg i området. Vi skal ikke underslå den økte tryggheten belysning gir.

Når det kommer til midnattssol så er det ikke sammenlignbart med kunstig lys i nattemørket høst og vinter. Midnattssolen er en del av planetens syklus. Den er der på sommeren når det å sove mindre er en naturlig ting. Personlig er jeg stor tilhenger av midnattssol og skulle ønske den var her jeg bor. Aldri har jeg vært mer energisk enn de sommerne der jeg fikk gleden av midnattssolen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Interessant tråd. Prøver å følge litt med her. For en del år siden var jeg sammen med en veldig flink fotograf, det var han som nevnte dette med lysforurensning for meg. Han fortalte at på grunn av lysforurensningen så må man idag ganske langt vekk fra allmennheten for å tatt gode bilder av himmelen. 

Man kan visstnok designe de gatelysene slik at man får belyst bedre det mest nødvendige, men begrenset lysforurensningen. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...