Gå til innhold

Hva skjer med AP?


Dirigo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
17 hours ago, knutinh said:

Du har frontet dette synet flere ganger i tråden.

Jeg er usikker på hvor du mener at det fører. «De fleste jobber er bullshit, derfor burde alle få like mye penger fra staten»?

Mange jobbet kan fortone seg som BS sett utenfra, eller tilogmed for dem som utfører den. Jeg kjenner noen som mener at en jobb som kan gjøres på kontor per def er bortkastet, siden ingen kan spise papir.

Faktum er at noen har fått et ansvar eller mandat. Enten fra folkevalgte politikere eller investorer. Disse vurderer at det er en jobb som må gjøres og at lønna må være X for å få rett person i jobben.

Hvordan ville du ha løst det?

Jeg vet ikke hvor stor andel  av arbeidstimene i dagens Norge er "bullshit", men jeg er sikker på at det vil bli en godt voksende andel dersom "arbeidslinjen" skal fullføres. 

Det er gjort enkelte undersøkelser på hvor mye betalt tulle-jobbing foregår, og flere har kommet til at gjennomsnittlig arbeidstid kunne ha vært under 15 timer i uka eller så for svært mange.  Forøvrig: I Finland klarer man seg visst med langt færre offentlig ansatte sammenlignet med Norge. Og hvor mange er sysselsatt med å selge overfor offentlige penge-kilder? 

Jeg ser på mye tulle-jobbing som et stort sløseri. En kan ikke bygge et samfunn på slikt. Å bruke regnskaps-tekniske argumenter for tulle-jobbing er enda mer tull.

PS: jeg tror jeg selv har jobbet over 60 timer i uka nesten hele livet så lang. Det er bare fordi jeg har hatt kontroll og synes jeg gjør meningsfulle ting (selvsagt mye ubetalt i praksis). Det har aldri vært noe "offer" fra min side som jeg liksom burde ha spesielt godt betalt for - det har bare vært et privilegium.

Endret av lada1
Liten rettelse
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå vil jeg vise dere en politisk diskusjon som Ralph Nader hadde med 'The Real Network' for 12 år siden. Hør på hva han sier. Sammenlign med hva som har skjedd i de årene siden. Hør hva de sier om 'Unions' og forstå den debatten som er i USA nå. Vi har absolutt et godt forbund og arbeidsmarked i Norge. Men vi kan alltids bli bedre. Det skal vi alltid strebe etter, men vi må aldri glemme røttene. Røttene som er festet i historien vår, og som er generelle over hele verden. Folk blir utnyttet over alt. I kina er folk virkelig kveg. Der settes de i fengsel og brukes som arbeidskraft for myndighetene. I USA er folk litt bedre behandlet, men ikke de laveste klassene. Hør på debatten og se etter hva som stemmer med det de beskriver.

 

Endret av Oddvardm
Lenke til kommentar
EremittPåTur skrev (12 timer siden):

Jeg kaller meg ofte for en antisosialistisk sosialist. Der fordi den sosialistiske tanken om å dele og kontrollere til en hviss grad egne naturresurser appelerer til meg.

Men jeg er antisosialistisk i den forstand at de som kalles sosialister på ingen måte har vist seg bedre skikkett til å styre landet mer enn de fleste andre. Og i Norge har alle partier sosialistiske trekk så det blir feil å tildele den merkelappen til venstresiden som om det var ett kvalitetsstempel. Det er vissvass og rør.

I mange tilfeller tvertimot og spes. Hos  SV og AP preges venstresiden av selvsentrert tankegods og mykje kjefting og liten respekt for de som tenker annerledes enn dem selv. Oftere enn sjeldent så er de så nedlatende og påståelige at man skulle tro de ikke kjente til hva det vil si å bo i ett demokrati. AP spesielt er snare med å kreve annerkjennelse for ting som fungerer i samfunnet men enda snarere til å legge skylden på andre for ting som ikke fungerer.

Klart att alle partier har slike tendenser men i AP er dette klart mer tydelig. Att folk kaller partiet for Arroganse partiet er ikke uten grunn.. hvilke andre partier går for eksempel rundt og kaller sine ledere for landsfader og landsmoder??

Kunne skrevet mye mer men nå er jeg ferdig på do så takk for meg....

Enig i mye. Og dette tror jeg er noe av problemet for særlig Ap. De har blitt veldig selvsentrerte og selvgode.

Flere politikere har også en retorikk der de ser ned på og nesten demoniserer andre som ikke er enige i dem selv, men her synes jeg ikke Ap er verst i klassen. Enig i at mange fra Ap er arrogante, men det finner man også igjen i Høyre synes jeg.
Men på dette er det mange andre partier som er mye verre, særlig ytterpunktene som Rødt, MDG og FrP finner man mange som har slike holdninger. Hadde Ap fokusert mer på dette og vært mer samlende kunne de tjent en del på dette. Men de gjør lite for å stoppe polariseringen, noe som jeg tror de taper på. 
Det Ap taper mye på er at de ikke i støre grad tar oppgjør med slike holdninger og lar polariseringen vinne. Dette vinner populister og ekstremister på.

Men som sagt har vi i Norge sluppet ganske billig unna ved at SP har tatt en del av disse "populiststemmene", selv om man (dessverre) ser at både Rødt og MDG har fått en del stemmer.

Lenke til kommentar
15 hours ago, EremittPåTur said:

Jeg kaller meg ofte for en antisosialistisk sosialist. Der fordi den sosialistiske tanken om å dele og kontrollere til en hviss grad egne naturresurser appelerer til meg.

Men jeg er antisosialistisk i den forstand at de som kalles sosialister på ingen måte har vist seg bedre skikkett til å styre landet mer enn de fleste andre. Og i Norge har alle partier sosialistiske trekk så det blir feil å tildele den merkelappen til venstresiden som om det var ett kvalitetsstempel. Det er vissvass og rør.



Kanskje du er teknokrat, som meg?

Teknokrati er en mer avansert form for sosialisme (tenk Star Trek) hvor spesielt skikkede individ med relevant utdannelse styrer fordeling av ressurser på en fornuftig måte.

Teknokrati var relativt populært på 20-30 tallet men falt dessverre bort pga. sammenligninger med sosialisme.

Lenke til kommentar
Thorny skrev (1 time siden):

Kanskje du er teknokrat, som meg?

Teknokrati er en mer avansert form for sosialisme (tenk Star Trek) hvor spesielt skikkede individ med relevant utdannelse styrer fordeling av ressurser på en fornuftig måte.

Teknokrati var relativt populært på 20-30 tallet men falt dessverre bort pga. sammenligninger med sosialisme.

Mange måter å organisere samfunnet på ville være bedre enn demokrati hvis man bare kunne finne individer som ikke lot seg korrumpere. Så langt har disse vært vanskelig å finne.

En moderat tilnærming er å velge politikere for 4 år basert på generell filosofi, og at disse overlater praktisk omforming fra politiske signaler til handling til fagfolk og byråkrater.

Jeg skulle gjerne ha sett en politikk hvor man f.eks. sier at "målet vårt i samferdselspolitikk er 40% vektlegging av reisetid, 40% av ulykker, og 20% miljø". Da kan man overlate måloppnåelse til noen som kan faget.

I praksis er det vel noe Norge allerede delvis har gjort. Problemet oppstår når man i betente saker om sykehusplassering har uenighet mellom velgere og fagfolk om hvordan ting skl gjøres. Hva skal da bestemme, og hvem skal ta skylda?

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (1 time siden):

Teknokrati er en mer avansert form for sosialisme (tenk Star Trek) hvor spesielt skikkede individ med relevant utdannelse styrer fordeling av ressurser på en fornuftig måte.

Vel vel. Tenk Brasil. Hva ville teknokratene pålagt Brasil når det gjelder Amazonas? Og hva ville reaksjonen blitt?

Lenke til kommentar
knutinh skrev (2 timer siden):

Mange måter å organisere samfunnet på ville være bedre enn demokrati hvis man bare kunne finne individer som ikke lot seg korrumpere. Så langt har disse vært vanskelig å finne.

Det er virkelig sant. Spesiellt synlig hvis du ser på NRK's dekning av valget i USA. Media synes at de mister troverdighet i samfunnet vårt, og det er jeg 100% enig i. NRK forteller oss ingenting. De serverer bare det andre 'tilitvekkende medier' sier. Hvor mye korrupsjon det er i verden er et så gjennomgripende problem at ingen tør å ta i det. NRK pøser på med den samme leksa de gjorde for 4 år siden, 8 og 12 år siden. Akkurat det samme med mye av de samme folkene til og med.

NRK har ikke noe med korrupsjonen å gjøre det er ikke det jeg sier, men de unnlater å ta det opp. De hopper bukk over de problemene som eksisterer og dermed mister de sin relevans. Mediene har ikke enda forstått at de er på vei til søppelhaugen. Jeg ser bare nyheter (som er begrenset til de sakene jeg er intressert i) og kanskje en dokumentar eller to. Resten går i søppelet.  Jeg får alt annet via nettet. Hvor lenge det vil vare er avhengig av hva vi velgerne, vil.

Endret av Oddvardm
Lenke til kommentar
knutinh skrev (3 timer siden):

....

Jeg skulle gjerne ha sett en politikk hvor man f.eks. sier at "målet vårt i samferdselspolitikk er 40% vektlegging av reisetid, 40% av ulykker, og 20% miljø". Da kan man overlate måloppnåelse til noen som kan faget.

....

På veldig mange områder og ofte innenfor samferdsel gjør man jo dette "på bakrommet".
Et menneskeliv og et leveår har en viss verdi, og så veier man sparte utgifter og økte inntekter opp mot hverandre.
F.eks. ved beregning om en veiutvidelse er samfunnsøkonomisk fornuftig.
Dette skal egentlig gjøres i KS1 og KS2 i alle større prosjekter, der man tar med utgifter og sparte kostnader til miljø, sikkerhet, tidsbesparelser etc.

Dessverre finner man enten måter å slippe slike utredninger (noe de er eksperter på i Oslo for tiden) eller så ignorerer man de og mener at "dette er så viktig at vi kan se bort fra at det er samfunnsøkonomsik galematias" eller lignende politiske fraser.
Prøver man å hinte om at som noen ønsker seg veldig sterkt er samfunnøkonimisk helt håpløst, får man ofte ryggen.

Arbeiderpartiet er absolutt ingen pådriver for dette, og kaster gladelig penger på en sak de mener "er verdt det", helt uten tanke på om det er fornuftig. Men dette er ikke noe nytt. Dette har de gjort lenge...


Et typisk eksempel på at logiske argumenter kastes over bord, er jernbaneutbygging i nordnorge. Fullstendig håpløst rent samfunnsøkonomisk, og å satse på bedre veier hadde vært mye bedre bruk av pengene. Likevel er det mange som mener at dette må på plass.

 

Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (47 minutter siden):

På veldig mange områder og ofte innenfor samferdsel gjør man jo dette "på bakrommet".

Men hvorfor kan ikke de forskjellige partiene fortelle meg i klartekst hva deres forslag til (endring i) «formelen» er?

Jeg synes det er helt fair om det ene partiet synes at bestemor er verdt 10 millioner og det andre 15. At et parti verdsetter tid bortkastet i kø til 50 kr/timen og det andre 24,-. Det er subjektive spørsmål og samfunnsprioriteringer.

Som ting er nå så er det vanskelig å se om et parti i det hele tatt gjør slike vurderinger, om de lener seg på byråkratiet for implementering eller om de hopper fra sak til sak og kaster bort (bl.a.) mine skattepenger på den disponeringen som gir dem flest stemmer lokalt eller nasjonalt.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (32 minutter siden):

Men hvorfor kan ikke de forskjellige partiene fortelle meg i klartekst hva deres forslag til (endring i) «formelen» er?

Jeg synes det er helt fair om det ene partiet synes at bestemor er verdt 10 millioner og det andre 15. At et parti verdsetter tid bortkastet i kø til 50 kr/timen og det andre 24,-. Det er subjektive spørsmål og samfunnsprioriteringer.

Som ting er nå så er det vanskelig å se om et parti i det hele tatt gjør slike vurderinger, om de lener seg på byråkratiet for implementering eller om de hopper fra sak til sak og kaster bort (bl.a.) mine skattepenger på den disponeringen som gir dem flest stemmer lokalt eller nasjonalt.

-k

Enig, selv om noen "eksperter" sikkert også vil kunne krangle om 50 eller 24 er mest riktig,  ville man i det minste i mye større grad kunne følge resonnementene og skjønne hvorfor de prioriterer som de gjør.

Men det virker som veldig mange foretrekker enkle løsninger og "å få rett" i sine synspunkter, både blant velgere og politikere, så tvilende til at det vil skje.

Lenke til kommentar

Sitter og hører på Hr Bart Eide i dagrevyen i dag 06.11.2020. Nå forstår jeg hvorfor denne mannen er stengt ute av valg kommiteen i Oslo AP. Mannen står og sier at Trump sammarbeider med Russland og at Biden ikke vil forbedre forholdet til dem. Mannen er jo åndsforlatt og totalt utenfor hva som er virkeligheten i Europeisk sikkerhets politikk. Mannen er jo bent frem farlig. Håper at kreftene som støtter Jagland vil få fyren fjernet fra verv i AP.

Endret av Oddvardm
Lenke til kommentar
23 hours ago, Oddvardm said:

Nå vil jeg vise dere en politisk diskusjon som Ralph Nader hadde med 'The Real Network' for 12 år siden. Hør på hva han sier. Sammenlign med hva som har skjedd i de årene siden. Hør hva de sier om 'Unions' og forstå den debatten som er i USA nå. Vi har absolutt et godt forbund og arbeidsmarked i Norge. Men vi kan alltids bli bedre. Det skal vi alltid strebe etter, men vi må aldri glemme røttene. Røttene som er festet i historien vår, og som er generelle over hele verden. Folk blir utnyttet over alt. I kina er folk virkelig kveg. Der settes de i fengsel og brukes som arbeidskraft for myndighetene. I USA er folk litt bedre behandlet, men ikke de laveste klassene. Hør på debatten og se etter hva som stemmer med det de beskriver.

 

 

Jeg fulgte vidoen. Han kommer med innsikt, men kan du gi noen stikkord om hva er din lærdom her relatert til EU/Norge? 

Jeg finner ikke at han har en strategi  for å unngå utviklingen i USA.  Han mangler en oppdatering av samfunns-kontrakten som tar hensyn til teknologi og globalisering. Jeg mener forøvrig at sosial sikkerhet i form av et universielt inntekts-gulv er en overordna samfunns-greie - ikke noe en kan overlate til  tilfeldige (noen ganger selv-tilfredse) arbeidstaker-organisasjoner som en kampsak. Dette kan sammenlignes med tilgang til helsetjenester for alle. Det ville virke merkelig å argumentere mot gratis helse-tjenester i Norge ved å si at arbeid er så bra og en risikerer latskap og utenforskap dersom folk har gratis tilgang til helsetjenester. Gratis helse-tjenester er jo ikke noen trussel mot LO og organiseringen i arbeidslivet - så hvorfor skulle et nedre universielt inntekts-gulv være det?

 

Endret av lada1
Lenke til kommentar
On 11/6/2020 at 11:39 AM, Thorny said:



Kanskje du er teknokrat, som meg?

Teknokrati er en mer avansert form for sosialisme (tenk Star Trek) hvor spesielt skikkede individ med relevant utdannelse styrer fordeling av ressurser på en fornuftig måte.

Teknokrati var relativt populært på 20-30 tallet men falt dessverre bort pga. sammenligninger med sosialisme.

Er neppe en teknokrat selv om jeg er en Trecker (og nye Discovery er en formidabel skuffelse som bryter med StarTrek tradisjonene, så fikk jeg sakt det og)...

Teknokrati vil ende opp med selverklærte besserewissere fordi alle slike systemer vil bli manipulert av halvgale maktsentriske 1%'ere.. 

Ser du på Startrek så ser du det skje igjen og igjen og mer enn en gang bryter de sine egne hellige prinsipper til fordel for egen vinning. Morsomt som underholdning men ikke fullt så morsomt ellers.

Endret av EremittPåTur
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Nå brenner det på dass. AP med sin dårligste måling på lang lang tid. Kvinnfolka har tatt over. Feminine mannfolk som snakker kvinnfolka etter munnen gjør at mannfolka har fått nok. AP's kvinne nettverk oppfører seg som en jente gjeng i ungdomms skolen. En leder som alltid ser trist ut og total lammelse i politikken. Ingenting virker. Hvisn ikke ledelsen strammer seg opp og kvitter seg med en haug med ledere så vil AP snart være en aprostrof i norsk politikk.

Endret av Oddvardm
  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, Oddvardm said:

Nå brenner det på dass. AP med sin dårligste måling på lang lang tid. Kvinnfolka har tatt over. Feminine mannfolk som snakker kvinnfolka etter munnen gjør at mannfolka har fått nok. AP's kvinne nettverk oppfører seg som en jente gjeng i ungdomms skolen. En leder som alltid ser trist ut og total lammelse i politikken. Ingenting virker. Hvisn ikke ledelsen strammer seg opp og kvitter seg med en haug med ledere så vil AP snart være en aprostrof i norsk politikk.

Trønderne er ute også 🙂

Kan noen nemne en vesentlig politisk sak som AP har noe slags eierskap til og som er polistisk realistisk innen 10-20 år - gjerne med perspektiv om bærekraft?  

Jeg tror at i AP sin visjon om framtid-samfunnet så ville jeg bli en ensom taper - passet på av NAV som henviser meg til en bulshit-jobb som jeg ikke kommer vekk fra uten en diagnose. Dominert av vesener fra Mars.

Endret av lada1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...