Gå til innhold

NVIDIA RTX 30XX - Levering, forsinkelse, fortvilelse og forhåpninger


OddZen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dragonlove skrev (26 minutter siden):

Trenger vel ikke kontakte elektriker, har man 60A inntakssikring er jo maks belastning 13,8kw, om man da tar 80% så kan man trekke ca 11kw kontinuerlig på hele anlegget.

Rettere sagt 63*400 som blir 25kW. Dette betyr fremdeles ikke at anlegget tåler denne belastningen 24/7.  Du kommer garantert til å overbelaste stikkontaktene om du trekker ut 16A hele tiden.

Endret av Ephrus
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Ephrus skrev (14 minutter siden):

Rettere sagt 63*400 som blir 25kW. Dette betyr fremdeles ikke at anlegget tåler denne belastningen 24/7.  Du kommer garantert til å overbelaste stikkontaktene om du trekker ut 16A hele tiden.

Man trekker jo ikke ut 16A hele tiden på en 16A kurs, man belaster den med 80%, så rundt 3kw på hver 16A kurs burde være innafor, da har jeg tatt utgangspunkt i 230V, da det ligger jevnt og stabilt det her.

Er jo en grunn til at de har gått fra 16A til 13A på 2,5mm2 kabler.

Endret av Dragonlove
Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (9 minutter siden):

Man trekker jo ikke ut 16A hele tiden på en 16A kurs, man belaster den med 80%, så rundt 3kw på hver 16A kurs burde være innafor, da har jeg tatt utgangspunkt i 230V, da det ligger jevnt og stabilt det her.

Fremdeles ved 80% (13A) overbelaster du stikkontaktene. Det er en grunn til at elbiler skal ha maks 10A sikring og lader med 8A. Du burde ikke trekke over 2kW konstant ut av stikkontaktene, med mindre du ønsker brunsvidde stikkontakter.

Joda jeg tok også uttgangspunkt i 230V men det er muligens ikke så åpenbart på måten jeg skrev det på. 

Endret av Ephrus
Lenke til kommentar

Dere tar det for gitt at alle vet hva de holder på med og at alle har en installasjon som er up to date. Det er ikke så mange dager siden en her inne hadde tegnet opp diagram for at han ville bruke to-tre forskjellige strømforsyninger per grafikkort. Man trenger selvsagt ikke benytte fagfolk hvis man har studert/lest seg opp på faget og vet hva man holder på med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ephrus skrev (1 minutt siden):

Fremdeles ved 80% (13A) overbelaster du stikkontaktene. Det er en grunn til at elbiler skal ha maks 10A sikring og lader med 8A. Du burde ikke trekke over 2kW konstant ut av stikkontaktene, med mindre du ønsker brunsvidde stikkontakter.

Joda jeg tok også uttgangspunkt i 230V men det er muligens ikke så åpenbart på måten jeg skrev det på. 

Snakker du uttav erfaring eller er du elektriker? de fleste kontaktene jeg har i huset står det 16A på, jeg har også 10 og 16A kurser i hele huset.

Lenke til kommentar
BadCat skrev (1 minutt siden):

Dere tar det for gitt at alle vet hva de holder på med og at alle har en installasjon som er up to date. Det er ikke så mange dager siden en her inne hadde tegnet opp diagram for at han ville bruke to-tre forskjellige strømforsyninger per grafikkort. Man trenger selvsagt ikke benytte fagfolk hvis man har studert/lest seg opp på faget og vet hva man holder på med.

Nei det gjør nok de fleste ikke, etter min mening så burde det nesten ikke vært lov for ufaglærte å sette sammen en pc engang, når jeg gjør noe så overdimmensjonerer jeg alltid og overdriver også alltid.

Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (3 minutter siden):

Snakker du uttav erfaring eller er du elektriker? de fleste kontaktene jeg har i huset står det 16A på, jeg har også 10 og 16A kurser i hele huset.

Hva med å begyne å lese deg opp på normene som stikkontakter er produsert etter

Endret av Ephrus
Lenke til kommentar
Just now, Neonex said:

Kanskje ta strømdiskusjonen en annen plass? Kan vel forsvare og si at det toucher litt innom topic, men holder vel å oppsummere kort med tenk på EL ifbm store rigger?

Bra det blir nevnt, det er flere her inne som kaster seg på bølgen når andre nevner at de har store rigger.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Neonex said:

Kanskje ta strømdiskusjonen en annen plass? Kan vel forsvare og si at det toucher litt innom topic, men holder vel å oppsummere kort med tenk på EL ifbm store rigger?

Det gjelder jo like gjerne de som bare skal ha ett 3090, spesielt de med 12 pin, der er det mange som har gått på en smell allerede 

Lenke til kommentar
MariusJS skrev (1 minutt siden):

Det gjelder jo like gjerne de som bare skal ha ett 3090, spesielt de med 12 pin, der er det mange som har gått på en smell allerede 

Joda, ser den. Men mtp trådens tittel så har sikkert flere (som meg) varsel på tråden. Opplever jo at den handler om å skaffe seg kort og ting rundt det, mens slik info som dette - selv om det er nyttig - tenker jeg hadde passet bedre i 30xx-diskusjonstråden (selv om dette på langt nær er like gale som alle de moralske rytterne i ps5 varselstråden som skal grine over hvor fæle og dumme scalperne er).

Lenke til kommentar
BadCat skrev (2 minutter siden):

Det er vel veldig on topic. Med snart 10k for 3070 begynner det å bli så kostbart for middels grafikkort at alle som én blir nødt til å mine for å kompensere for prisen. 3060 Ti er allerede kommet opp i 8500 kr for de bedre modellene.

Kostbart for dere som har titalls kort?

Lenke til kommentar
Just now, Neonex said:

Joda, ser den. Men mtp trådens tittel så har sikkert flere (som meg) varsel på tråden. Opplever jo at den handler om å skaffe seg kort og ting rundt det, mens slik info som dette - selv om det er nyttig - tenker jeg hadde passet bedre i 30xx-diskusjonstråden (selv om dette på langt nær er like gale som alle de moralske rytterne i ps5 varselstråden som skal grine over hvor fæle og dumme scalperne er).

Poenget er vel at folk får det med seg før de går på en smell, ikke å gjemme det bort et sted hvor 2 mennesker får det med seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...