Gå til innhold

Valgt feil utdanning


Hornisten

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg startet å studere høsten 2019 på bachelor i økonomi og administrasjon, med en plan om å ta master til siviløkonom. Det startet bra og jeg følte jeg hang med godt, følte jeg, men karakterene strekker ikke til. Jeg strøk på 3/4 fag første semester, men fortsatte og tok de opp igjen slik at karakternivået mitt ligger rundt D (jeg har ingen C). Jeg valgte å fortsette og tenker jeg skal fullføre dette året på best mulig måte. 

Masteren har jeg nærmere kastet ut av vinduet. Jeg tror nok ikke jeg klarer å komme meg opp til et snitt på C, og velger derfor å klare meg med bachelor uansett. Men, nå er jeg usikker på om det er dette jeg vil jobbe med. Jeg har alltid hatt en interesse for byggebransjen, da jeg har jobb i en byggevarebutikk og flere i familien jobber innenfor bygg/veg osv. Jeg angrer på at jeg ikke tok ett år med forkurs slik at jeg kunne søkt meg inn på byggingeniør, men jeg må nok leve med tanken. 

Er det noen som vet om hva jeg kanskje kan gjøre? Føler det blir veldig dumt å kaste hele graden ut av vinduet og sitte igjen med all gjelden fra ufullført bachelorgrad. Jeg har lyst til å fullføre graden ettersom jeg er halvveis, men jeg er usikker på om dette er noe jeg vil jobbe med. 

Jeg har tenkt på kanskje å ta forkurs ett år, for så å ta byggingeniør, eller hoppe rett på eiendomsmegling, arkitekt eller noe lignende. Veldig usikker på valget mitt og det stresser meg litt ut. Kan nevne at alderen min er 21 år, og jeg vet jeg har god tid, men føler tiden renner fra meg nesten...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje du kan gjøre om den halvveis gjennomførte bachelorgraden til et årskurs eller noe? Jeg gikk integrert master, men fikk gjort det om til bachelor da jeg mista interessen, siden det fantes en bachelorgrad med så og si samme fag.

Ett og et halvt år er for så vidt ikke så mye heller, så du trenger ikke å tenke at du har "kastet bort" noe ved å slutte. Livet er langt, og du får nok bruk for kunnskapen uansett om du har en grad eller ikke. Kunnskap i økonomi og administrasjon er nå alltid positivt.

Lenke til kommentar

Det er fortsatt ikkje for seint å ta forkurs og starte på ingeniørstudier.

Eg er også enig i at du ikkje bør fullføre eit studie som du ikkje liker og antagelegvis ikkje vil jobbe med, men du bør likevel fullføre det semesteret du no har starta på og prøve å få bestått i flest mulig fag.
Det at du består faga har betydning for støtten du får frå lånekassen.
I tillegg er det slik at ein del av studiepoenga du tek no kan "brukast oppigjen" for å danne bachelorgraden i ingeniørfag i staden for valgfag.

Som ferdigutdanna ingeniør er det heller ingen ulempe å ha studiepoeng frå øk/adm i tillegg, særleg om du har litt ambisjonar om å ta på deg leiaroppgåver.

Det sagt så er det nokre tunge fag i ingeniørstudiet. Kor vanskelege faga er kjem i stor grad ann på kor sterk motivasjonen din er. Du seier lite om kvifor du fekk problem på øk/adm linja men du bør ta nokre runder med deg sjølv for å tenke over om det er matematikken som vart for vanskeleg for deg, eller om det berre er at du mista motivasjonen til å jobbe med pensum. Om du slit med matte så blir det ein hard kamp å komme seg gjennom ingeniørstudiet, men om det berre er motivasjonen så vil det hjelpe mykje å kome deg inn på ei meir spennande linje.
Eg kan også nemne at det er dei to fyrste semestera på ingeniørutdanninga som er tyngst, der må du gjennom mange tunge teoretiske fag som skal være grunnleggande og like for alle ingeniørar. Når du kjem ut på andre året så er det fortsatt ein del tung teori, men då terori som er direkte knytt opp mot faget ditt og dermed er langt meir spennande å jobbe med.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

På universitetet i Agder tilbys det sommerskole, slik at du kan ta realfag over sommeren og begynne på bachelor samme høst. Evt har også mange universiteter realfagskurs på et halvt år som er mulig å ta, slik at du ikke trenger å bruke et helt år på forkurs om du kun trenger realfagene. Ingenting er bortkastet med kunnskap du har tilegnet deg, plutselig kommer det til bruk i en annen setting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...