Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Innfør innenlands reisekarantene nå!


Simen1

Er du enig i mitt forslag om innenlands reisekarantene?  

59 stemmer

  1. 1. Er du enig i mitt forslag om innenlands reisekarantene?

    • Ja, enig
      21
    • Delvis enig/uenig (utdyp gjerne i tråden)
      10
    • Nei, uenig
      28


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (3 timer siden):

Jeg mener at noen spesifikke tilfeller av reisekarantene ikke bryter med grunnloven, men tvert om verner om kongen, folket m.m i tråd med grunnloven.

Jeg tror du har misforstått litt, grunnloven beskriver demokratiet vårt (og kongefamilien) og skal beskytte individers rettigheter og friheter for å unngå at en majoritet undertrykker minoriteten, altså for å unngå en flertallets tyranni situasjon. Grunnloven handler faktisk ikke om felleskapet. Det beskriver bare hvordan samfunnet skal operere og organisere seg. 

Lenke til kommentar
Rudde skrev (22 minutter siden):

Jeg tror du har misforstått litt, grunnloven beskriver demokratiet vårt (og kongefamilien) og skal beskytte individers rettigheter og friheter for å unngå at en majoritet undertrykker minoriteten, altså for å unngå en flertallets tyranni situasjon. Grunnloven handler faktisk ikke om felleskapet. Det beskriver bare hvordan samfunnet skal operere og organisere seg. 

I følge §17 kan lover oppheves provisorisk.

 

Kongen kan gje og oppheve provisoriske lover om handel, toll, næringsvegar og offentleg forvaltning og regulering. Dei må ikkje stri mot konstitusjonen eller dei lovene Stortinget har gjeve. Dei gjeld til neste storting.

Det er også §17 som er grunnlaget til nye midligtidige regler for korona etter hva jeg har klart å grave frem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
aklla skrev (4 minutter siden):

I følge §17 kan lover oppheves provisorisk.

 

Kongen kan gje og oppheve provisoriske lover om handel, toll, næringsvegar og offentleg forvaltning og regulering. Dei må ikkje stri mot konstitusjonen eller dei lovene Stortinget har gjeve. Dei gjeld til neste storting.

Det er også §17 som er grunnlaget til nye midligtidige regler for korona etter hva jeg har klart å grave frem.

En grunnlov er ikke en lov, det er en grunnlov. At du kan pause en lov betyr ikke at du kan pause en grunnlov.

Lenke til kommentar

Det er ingenting her som er i strid med Grunnloven.

At man har en rett til å kunne ferdes fritt i riket, hindres ikke av at man i enkelte tilfeller ikke har en rett til å ferdes fritt, punktum.

Dersom man er fengslet, i militæret, underlagt smittevernstiltak ... eller en rekke andre ting, betyr ikke det nødvendigvis at retten til å ferdes fritt i riket etter Grunnloven er hindret, selv om man faktisk ikke kan ferdes fritt fordi man er hindret av andre lover og regler.

Retten til å ferdes fritt i riket gjelder åpenbart heller ikke overalt, for eksempel på privat eiendom eller andre steder hvor man ikke er tillatt å ferdes. Det skulle tatt seg ut om man kunne ferdes akkurat der man ville, når man ville.

Retten til å ferdes fritt i riket er mer en generell lov, hvor Staten på generelt grunnlag ikke skal hindre borgere fra å reise eller bosatte seg der de måtte ønske.

Det er også en elementær menneskerett at man har mulighet til å reise og bosette seg der man måtte ønske, men det betyr ikke nødvendigvis at man kan bosette seg i hus man ikke eier, eller bygge hytte på Kongseteren, spasere inn på en militærleir eller lignende, under dekke av man har rett til å ferdes hvor man vil.

Man har jo forsøkt å bruke denne paragrafen til alt mulig, som å hevde at bompenger er ulovlig fordi det innskrenker retten til å ferdes fritt, og det tidligere hytteforbudet osv, men det er altså ikke slik at Grunnloven gir noen en eksklusiv rett til å ferdes akkurat der man vil, når man vil, på tross av andre lover og forskrifter.

Tenk på det mer som ytringsfriheten, man har frihet til å ytre seg, men man kan fremdeles ikke si akkurat hva man vil, til hvem man vil, hvor man vil.

Endret av 0laf
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gomby skrev (21 minutter siden):

Vi er ikke, og har ikke vært, i noen pandemi.


Så du vet bedre hva definisjonen på en pandemi er, enn WHO, CDC, FHI og alle verdens epidemiologer?

Kan jeg spørre, hva slags utdannelse og erfaring har du som gjør deg til en bedre ekspert på fagområdet epidemier (og derav også pandemier), eller er dette kun et alvorlig tilfelle av Dunning-Kruger ?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
0laf skrev (11 minutter siden):

Så du vet bedre hva definisjonen på en pandemi er, enn WHO, CDC, FHI og alle verdens epidemiologer?

Kan jeg spørre, hva slags utdannelse og erfaring har du som gjør deg til en bedre ekspert på fagområdet epidemier (og derav også pandemier), eller er dette kun et alvorlig tilfelle av Dunning-Kruger ?

lol, der kom den ja.

Lov å tenke selv, vet du.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 21.9.2020 den 15.37):

Godt spørsmål, for det må være basert på velvillighet i befolkninga, appelere til egeninteresse og dugnadsånd, men samtidig ikke være så frivillig at arbeidsgivere kan pålegge ansatte å ta ut ferie for å praktisere karantenen om de insisterer på det. Samtidig er det jo som du nevner yrkesgrupper som er helt avhengig av å reise mye, så tja. Godt spørsmål.

Tror man må gjennomføre det med tvang om det skal ha noe for seg..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nabokommuner av Oslo frarådes å dra til Oslo med mindre de må.

Altså ennå mildere enn den "søringkarantenen" jeg foreslo, men til gjengjeld går deres fraråding tvers over en pendler-innfartsåre. Det er mer inngripende enn det jeg foreslo.

Men de gjør den merkelige vrien at de fraråder å reise til Oslo, ikke fra Oslo. Det gir lite mening.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

I utgangspunktet burde det ikkje være nødvendig med innanlands reisekarantene. Men slik det utvikler seg nå som ein følge av oppåpninga i sommar kan det sjå ut som at nokre kommuner sliter. Viss det har kome ut av kontroll i ein kommune slik at man ikkje har andre alternativ enn å stenge ned kommunen samt få kontroll på reisande inn og ut av kommunen kan kanskje innanlands reisekarantene bli nødvendig. Smittesporing burde prioriterast høgare ved smitteutbrudd samt at man er strengare overfor di som skal i karantene/isolasjon. Kjør på med meir random testing når ein kommune får smitteutbrudd.

Men først og fremst burde erna & co få kontroll på smitten som kjem inn i landet. Dvs få på plass tvungen 14-dagers karantene ved innreise til norge utan unntak, isolasjon viss prøve er positiv. Karantene-hotell og isolasjons-hotell ved di innreisepunkta man holder åpent. Reisande betaler for oppholdet eventuellt arbeidsplass/bedrift osv. For gjestearbeidere burde dette være noko bedrifta betaler, dvs både opphold på karantene-hotell samt lønn den tida di må sitte der uvirksom. Viss smitten ikkje blir stoppa ved innførsel vil all dugnad innanlands nærmast være bortkasta noko vi ser eit godt døme på no. Det medfører at stadig fleire gir faen og dermed har man grunnlaget for ein perfekt corona-storm. Påbudt munnbind i kommuner med ukontrollert smitte og få auka den forbaska erna-meteren til di tilrådde 2 meter sitter forsatt langt inne.

Lenke til kommentar
On 9/29/2020 at 5:55 PM, Simen1 said:

Nabokommuner av Oslo frarådes å dra til Oslo med mindre de må.

Altså ennå mildere enn den "søringkarantenen" jeg foreslo, men til gjengjeld går deres fraråding tvers over en pendler-innfartsåre. Det er mer inngripende enn det jeg foreslo.

Men de gjør den merkelige vrien at de fraråder å reise til Oslo, ikke fra Oslo. Det gir lite mening.

Alle som reiser til oslo kan bli smitta og ta smitten med seg ut av oslo til omliggande kommuner. Man burde verken reise til oslo eller ut av oslo viss målet er å slå ned coronaen i oslo. I så fall burde di stenge ned heile kommunen i minst 3-4 veker. Det tilseier dog at alle andre kommuner med ukontrollert smitte og burde stenge ned slik at man får kontroll samtidig slik at gjennåpning ikkje lager nye smitte-bølger.

Lenke til kommentar

Innenlands karantene for reiser? Makan til autoritære tiltak folk finner seg i her.  Jeg har observert en hel del ting i corona debatten. Folk etterspør ting Kim Jong Un, Adolf Hitler og Josef Stalin ville vært stolt av om folk fant seg i. Det er faktisk helt drøyt. Man skal ikke gi fra seg demokratiske rettigheter og vi ser feks i Australia folk bli arrestert for å være mot coronatiltak. FHI sa på dagens pressekonferanse at dødsraten kan beregnes til rundt 0.3% og likevel vil folk ha reiseforbud hit og dit? Det er ikke proposjonalt med faren coronaviruset faktisk utgjør 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
William_S skrev (På 9.10.2020 den 18.59):

Innenlands karantene for reiser? Makan til autoritære tiltak folk finner seg i her.  Jeg har observert en hel del ting i corona debatten. Folk etterspør ting Kim Jong Un, Adolf Hitler og Josef Stalin ville vært stolt av om folk fant seg i. Det er faktisk helt drøyt. Man skal ikke gi fra seg demokratiske rettigheter og vi ser feks i Australia folk bli arrestert for å være mot coronatiltak. FHI sa på dagens pressekonferanse at dødsraten kan beregnes til rundt 0.3% og likevel vil folk ha reiseforbud hit og dit? Det er ikke proposjonalt med faren coronaviruset faktisk utgjør 

Jeg har ikke sett noen etterspøre de diktatorene de nevner, men jeg ser også at det er enkelt esopm er mer opptatt av å "få lov til" så mye som mulig akkurat nå og ikke klarer å vente noen måneder og at slike egoitstiske behov er viktigere enn at vi kommer oss ut av denne pandemien og slår ned smitten.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Morromann skrev (8 timer siden):

Jeg har ikke sett noen etterspøre de diktatorene de nevner, men jeg ser også at det er enkelt esopm er mer opptatt av å "få lov til" så mye som mulig akkurat nå og ikke klarer å vente noen måneder og at slike egoitstiske behov er viktigere enn at vi kommer oss ut av denne pandemien og slår ned smitten.

Du virker ekstremt opphengt i Corona . Det er ikke sunt å være ekstremt opphengt i en ting.  Noen måneder?  Jeg tror vi fort snakker om flere år. Noen måneder har folk sagt siden mars, vi er nå i oktober. Det er litt mer enn noen måneder . Vi lever i et fritt land og du etterlyser tiltak som ikke står i stil med faren dette viruset utgjør . Vi har knapt folk innlagte på sykehuset 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
William_S skrev (2 timer siden):

Du virker ekstremt opphengt i Corona . Det er ikke sunt å være ekstremt opphengt i en ting.  Noen måneder?  Jeg tror vi fort snakker om flere år. Noen måneder har folk sagt siden mars, vi er nå i oktober. Det er litt mer enn noen måneder . Vi lever i et fritt land og du etterlyser tiltak som ikke står i stil med faren dette viruset utgjør . Vi har knapt folk innlagte på sykehuset 

Nei, jeg er ikke opphengt i corona. Men jeg blir ufattelig provosert av de, unnaskylsd at jeg sier det rett ut, FACSITISKE holdningene jeg ser på trykk her hvor premisset her er at de eldre og sårbare hos oss bare kan dø fordi de er "uproduktive" individer som står i veien for skoleelever som kanskje må 10 dager i løpet av et helt liv i karantene. Du anklager andre for fascisme men kommer selv med sosialdarwinistiske talking points, et grunnelement i fascismen, hvor disse bare skal glemmes fordi de ikke lenger er "produktive" i samfunnet og at vi derfor bare skal vi faen i alt av smittevernsregler. Beklager, men dui og jeg har diametralt motsatte verdisyn. Du mener det er fascisme å beskytte de svake og sårbare, jeg mener og jeg har RETT i at det er fascisme å ofre de eldre slik vi har sett i Sverige. Det er en grunn til at Tengel på folkemunne også kalles Tengele. Rasehygiene.

Nei, det er ikke rart det er færre inlagte når de sårbare som du utviser så sterk forakt for og nedlatende stempler som "gamlinger på gamlehjem" isolerer seg.

For å minne deg om det: jeg kjente to av de nå over en million dødsofrene i verden. Det var ikke i Norge, men de hadde vært i live i dag uten viruset. Så du behøver ikke gråte krokodilletårer på vegne av meg og andre som har vært i karantene. Det er folk det er mer synd på.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (9 minutter siden):

Nei, jeg er ikke opphengt i corona. Men jeg blir ufattelig provosert av de, unnaskylsd at jeg sier det rett ut, FACSITISKE holdningene jeg ser på trykk her hvor premisset her er at de eldre og sårbare hos oss bare kan dø fordi de er "uproduktive" individer som står i veien for skoleelever som kanskje må 10 dager i løpet av et helt liv i karantene. Du anklager andre for fascisme men kommer selv med sosialdarwinistiske talking points, et grunnelement i fascismen, hvor disse bare skal glemmes fordi de ikke lenger er "produktive" i samfunnet og at vi derfor bare skal vi faen i alt av smittevernsregler. Beklager, men dui og jeg har diametralt motsatte verdisyn. Du mener det er fascisme å beskytte de svake og sårbare, jeg mener og jeg har RETT i at det er fascisme å ofre de eldre slik vi har sett i Sverige. Det er en grunn til at Tengel på folkemunne også kalles Tengele. Rasehygiene.

Nei, det er ikke rart det er færre inlagte når de sårbare som du utviser så sterk forakt for og nedlatende stempler som "gamlinger på gamlehjem" isolerer seg.

For å minne deg om det: jeg kjente to av de nå over en million dødsofrene i verden. Det var ikke i Norge, men de hadde vært i live i dag uten viruset. Så du behøver ikke gråte krokodilletårer på vegne av meg og andre som har vært i karantene. Det er folk det er mer synd på.

Det er faktisk de unge som har ofra mest, men det tenker du ikke på. Et år når man er 20 er noe helt annet enn et år når man er 80. De eldre virker uansett langt mindre hysteriske ovenfor dette viruset enn du gir uttrykk for - dette viser også meningsmålinger som er tatt opp. Jeg ser mange eldre jeg som koser seg på kafeen med pensjonistgjengen sin og det er helt greit. Men her snakker vi folk som kanskje har opplevd virkelige kriser og derfor tar ting mer med ro nå. De mest hysteriske virker de mellom 30 og 50 (som feks i den FB gruppa - mitt barn skal ikke være forsøkskanin) - de over 60 virker ikke i nærheten av like hysteriske.  At folk over 80 dør er dessverre en del av livets gang - corona eller ei. Om det ikke er corona så kanskje de hadde dødd av noe annet. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
William_S skrev (7 minutter siden):

Det er faktisk de unge som har ofra mest, men det tenker du ikke på. Et år når man er 20 er noe helt annet enn et år når man er 80. De eldre virker uansett langt mindre hysteriske ovenfor dette viruset enn du gir uttrykk for - dette viser også meningsmålinger som er tatt opp. Jeg ser mange eldre jeg som koser seg på kafeen med pensjonistgjengen sin og det er helt greit. Men her snakker vi folk som kanskje har opplevd virkelige kriser og derfor tar ting mer med ro nå. De mest hysteriske virker de mellom 30 og 50 (som feks i den FB gruppa - mitt barn skal ikke være forsøkskanin) - de over 60 virker ikke i nærheten av like hysteriske. 

Hewr kommer anedotene, så utrolig forutsigbart: "jeg kjenner noen eldre som går på kafe, derffor skal vi bare drite i og gi fullstendig faen i rådene fra helsemyngidhtene". Det er de som IKKE er på kafe men er for syke til det og som har FORBUD mot å ha familiene på besøk og som sitter inne og gråter. Men de driter jo du lett i og hopper bukk over ikke sant? Politikerne og helsemyndighetene er helldigvis såpass ansvarlige at de ikke fører en politikk basert på følelser og anekdoter fra folk i diskusjonsfora som kaller smittetiltak for "fascisme".

Og igjken kan du spare deg de ynkelig krokodilltårene over alle som må sitte noen få dager i karantene .- og du kan spare meg clickbaitoverskrifter som forteller meg om hvor mange døgn folk TILSAMMEN har vært i karantene ; det er like verdifullt som hvor mange timer i ølivet jeg sammenhengende har sittet på dass i; sikkert flere tusen, men det brur jeg meg ikke om.

Jeg ser at du er helt imot karantene, noe nesten alle land, INKLUDERT SVERIGE praktiserer. Så hvilke land er ditt forbilde da? Hviterussland?

Men konsekvensen av dine sosialdarwinistiske holdninger er at eldre og sårbare må dø, eventuelt bures inne og isoleres for at en 20-åring ikke kan tilbringe ti dager i et helt jævla langt liv foran seg i karantene ikke sant? Fytterakkern for et sosialdarwinistisk menneskjesyn. Det er til å spy av.

Og ja, jeg er opprørt fordi jeg kjenner mennesker i et annet land som er i dyp sorg over tapet av to mennesker de var glade i. Og her sitter en nettkriger og i Norge og sutrer fordi en frisk 20-åring kanskje må ofre fadderfesten!!

Klaer jeg tenker på de unge. Jeg har to tanker i hodet samtidig. Og jeg er ikke for full lockdown, jeg er for at samfunnet er åpent i så stor grad som mulig samtidig som vi ivaretar hensynet til de sårbare og så få som mulig smittes. Og det innebærer at karantene MÅ praktiseres frem til vi eventuelt har en test som kan gi et definitivt og umiddelbart svar på om man er positiv, noe det nå ser ut til at vi får. Isolasjon hos de som fkatisk er smittet må opprettholdes selvfølgelig. Men det er kanskje "fascisme" det også? Det er viktrtig at skoilene er åpne, men det er ikke viktig at flere hundre er klint inntill hverandre på en fyllefest under en pandemi eller at man MÅ på sydenferie akkurat i år.

Men DU har ikke to tanker i hodet samtidig. Du kaller foraktfullt mine foreldre for "gamilinger på gamlehjem". De bor ikke på gamlehjem, men det er en annen sak. Jeg har respekt for våre eldre og hvordan de i et langt liv har skapt samfunnet før oss og de fortjener et verdig liv også i alderdommen og ikke lide den skjebnen som altfor mange i vårt naboland har vært utsatt for.

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (6 minutter siden):

Hewr kommer anedotene, så utrolig forutsigbart: "jeg kjenner noen eldre som går på kafe, derffor skal vi bare drite i og gi fullstendig faen i rådene fra helsemyngidhtene". Det er de som IKKE er på kafe men er for syke til det og som har FORBUD mot å ha familiene på besøk og som sitter inne og gråter. Men de driter jo du lett i og hopper bukk over ikke sant? Politikerne og helsemyndighetene er helldigvis såpass ansvarlige at de ikke fører en politikk basert på følelser og anekdoter fra folk i diskusjonsfora som kaller smittetiltak for "fascisme".

Og igjken kan du spare deg de ynkelig krokodilltårene over alle som må sitte noen få dager i karantene .- og du kan spare meg clickbaitoverskrifter som forteller meg om hvor mange døgn folk TILSAMMEN har vært i karantene ; det er like verdifullt som hvor mange timer i ølivet jeg sammenhengende har sittet på dass i; sikkert flere tusen, men det brur jeg meg ikke om.

Jeg ser at du er helt imot karantene, noe nesten alle land, INKLUDERT SVERIGE praktiserer. Så hvilke land er ditt forbilde da? Hviterussland?

Men konsekvensen av dine sosialdarwinistiske holdninger er at eldre og sårbare må dø, eventuelt bures inne og isoleres for at en 20-åring ikke kan tilbringe ti dager i et helt jævla langt liv foran seg i karantene ikke sant? Fytterakkern for et sosialdarwinistisk menneskjesyn. Det er til å spy av.

Og ja, jeg er opprørt fordi jeg kjenner mennesker i et annet land som er i dyp sorg over tapet av to mennesker de var glade i. Og her sitter en nettkriger og i Norge og sutrer fordi en frisk 20-åring kanskje må ofre fadderfesten!!

Klaer jeg tenker på de unge. Jeg har to tanker i hodet samtidig. Og jeg er ikke for full lockdown, jeg er for at samfunnet er åpent i så stor grad som mulig samtidig som vi ivaretar hensynet til de sårbare og så få som mulig smittes. Og det innebærer at karantene MÅ praktiseres frem til vi eventuelt har en test som kan gi et definitivt og umiddelbart svar på om man er positiv, noe det nå ser ut til at vi får. Isolasjon hos de som fkatisk er smittet må opprettholdes selvfølgelig. Men det er kanskje "fascisme" det også? Det er viktrtig at skoilene er åpne, men det er ikke viktig at flere hundre er klint inntill hverandre på en fyllefest under en pandemi eller at man MÅ på sydenferie akkurat i år.

Men DU har ikke to tanker i hodet samtidig. Du kaller foraktfullt mine foreldre for "gamilinger på gamlehjem". De bor ikke på gamlehjem, men det er en annen sak. Jeg har respekt for våre eldre og hvordan de i et langt liv har skapt samfunnet før oss og de fortjener et verdig liv også i alderdommen og ikke lide den skjebnen som altfor mange i vårt naboland har vært utsatt for.

Her driver du med stråmannsargumentasjon. At det er eldre som er minst hysteriske er slått fast i meningsmålinger - blant annet var aldersgruppa 60+ MINST negative til å åpne grensene. Det er ikke bare anekdoter som du påstår hardnakket at det er. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...