Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tesla Sentry Mode i fellesgarasje


Gjest 7418f...cbe

Anbefalte innlegg

Gjest 7418f...cbe

En nabo har fått seg Tesla. Den står nå i garasjen i vårt borettslag og filmer alle som må  gå og kjøre forbi den til sine parkeringsplasser. I utgangspunktet skulle jeg tro dette var ulovlig (og unødvendig) overvåkning men etter å ha googlet litt virker det som om kamera i biler tydeligvis er greit. 

Jeg synes dette er hårreisende og sjenerende. Er det virkelig greit? 

 

Anonymous poster hash: 7418f...cbe

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 7418f...cbe
Complexity skrev (Akkurat nå):

Forsikringsselskapene elsker det. At alle ulykker og påkjørsler filmes.

Så det er nok kommet for å bli.

Har ingenting i mot at folk bruker det under kjøring, parkering i offentlige garasjer osv. Men på fast plass hjemme eller f.eks. på jobb hvor man altså overvåker de samme personene over lang tid på de samme tidspunktene? 

Anonymous poster hash: 7418f...cbe

Lenke til kommentar
Gjest 7418f...cbe skrev (1 minutt siden):

Har ingenting i mot at folk bruker det under kjøring, parkering i offentlige garasjer osv. Men på fast plass hjemme eller f.eks. på jobb hvor man altså overvåker de samme personene over lang tid på de samme tidspunktene? 

Anonymous poster hash: 7418f...cbe

Så om du hadde kjøpt deg en ny bil (tesla) til en million ~, da hadde du latt funksjonen være avskrudd i en felllesgarasje?
Stoler 100% blindt på alle som ferdes der og vet med sikkerhet bilen din ikke blir skadet?

Klippene blir jo overskrevet om man ikke lagrer de etterhvert.

Videoovervåkning finner du overalt.

Helt knall funksjon fra Tesla :) 

Lenke til kommentar
Gjest 7418f...cbe
KriZZ skrev (46 minutter siden):

Så om du hadde kjøpt deg en ny bil (tesla) til en million ~, da hadde du latt funksjonen være avskrudd i en felllesgarasje?
Stoler 100% blindt på alle som ferdes der og vet med sikkerhet bilen din ikke blir skadet?

Klippene blir jo overskrevet om man ikke lagrer de etterhvert.

Videoovervåkning finner du overalt.

Helt knall funksjon fra Tesla :) 

Det har ingenting med spørsmålet mitt å gjøre om jeg eller andre stoler på naboen eller ikke. Spørsmålet var om det er lov. 

Anonymous poster hash: 7418f...cbe

Lenke til kommentar
Gjest 7418f...cbe
Gavekort skrev (1 time siden):

Det avhenger av bruk. Sentry Mode på parkerte biler er i en gråsone, men så lenge det ikke blir brukt til å spore personer så er det ok.

https://www.nrk.no/trondelag/stian-sin-tesla-filmet-alt-som-skjedde-i-seks-timer-utenfor-jobben-med-sentry-mode-1.14621099

Det står jo også i den saken at Datatilsynet trakk den uttalelsen? 

Anonymous poster hash: 7418f...cbe

Lenke til kommentar
Gjest 7418f...cbe skrev (8 minutter siden):

Det står jo også i den saken at Datatilsynet trakk den uttalelsen? 

Anonymous poster hash: 7418f...cbe

Den de ga på Tek trakk de ja, men de mener fortsatt at det er mulig å bruke Sentry Mode om bruken er forsvarlig av eier. Det du kan gjøre er å f.eks. stille krav til skilting om overvåkning, og at han ikke bruker opptak til andre formål enn å bevise skadeverk.

Lenke til kommentar
KriZZ skrev (3 timer siden):

Så om du hadde kjøpt deg en ny bil (tesla) til en million ~, da hadde du latt funksjonen være avskrudd i en felllesgarasje?
Stoler 100% blindt på alle som ferdes der og vet med sikkerhet bilen din ikke blir skadet?

Jeg tolker dette til å omhandle en garasje med faste plasser, slik at man kan overvåke naboens bilbruk. Her vil det jo ofte være åpenbart hvem som eventuelt har kommet borti din bil, og forhåpentligvis kan man uansett stole på de andre i sameiet. Forstår problemet.

Lenke til kommentar

Naboen min har satt opp et overvåkingskamera. Er det lov?

Hvor er kameraovervåking lov?

Har har man noen uttalelser fra Datatilsynet, som gir interessante perspektiver på dette.

Problemet slik jeg ser det er at Sentry Mode vel er standard på en Tesla? Rett meg gjerne om jeg tar feil. Dette skiller seg etter mitt syn vesentlig fra tilfeller der en forbruker aktivt kjøper et tredjeparts dashcam og installerer det i bilen sin.

Lenke til kommentar

Spørsmålet om sentry mode er så vidt eg veit ikkje prøvd rettsleg.

Den gjengse oppfattinga per dags dato er er at dashboardkamera ikkje er å rekne som kameraovervåking, og at sentry mode mest truleg er å sjå på som dashboardkamera.
Dagens regelverk er ikkje tilpassa den teknologiutviklinga som ein har i dag.

Utanom kameraoveråkning så er hovudregelen at det er lov å filme/fotografere alt som ikkje eksplisitt er forbudt, og at det er eventuell bruk av bildematerialet som kan være ulovleg.
I dette tilfelle vil naboens bruk av bildematerialet ha stor betydning, er det passiv filming som ikkje blir brukt til noko? Eller misbruker naboen dette til å overvåke dei andre bebuerane?

 

Det sagt så er det gode argumenter for å hevde at sentry mode er ulovleg overvåkning, blant anna fordi den som overvåker må ta stilling til overvåkningens formål, bruk av overvåkning skal skiltast, og at det ikkje er lov å overvåke meir enn det som er nødvendig for å oppnå formålet.
Det vil nok absolutt være rom for å stille spørsmål om nødvendigheita av å overvåke ein parkert bil i fellesgarasje med avgrensa adgang for uvedkommande og faste parkeringsplassar slik at ein veit kven som nyttar naboparkeringsplassane.

 

Denne saka med parkering i fellesgarasje i burettslag der det ikkje er mogleg for andre bebuerar å nytte sine parkeringsplassar utan å bli filma vil nok kunne egne seg som ei sak som ein kan dra til retten med for å få ei avklaring.
Dersom det ikkje ordner seg for trådstarter så kan det være ein idé å ta kontakt med datatilsynet, OBOS, huseierforeningen og andre store aktører i bransjen for å spørre om dei vil hjelpe til med advokatbistand for å få prøvd saka rettsleg.

Lenke til kommentar
8 minutes ago, RaptorStrike said:

Naboen min har satt opp et overvåkingskamera. Er det lov?

Hvor er kameraovervåking lov?

Har har man noen uttalelser fra Datatilsynet, som gir interessante perspektiver på dette.

Problemet slik jeg ser det er at Sentry Mode vel er standard på en Tesla? Rett meg gjerne om jeg tar feil. Dette skiller seg etter mitt syn vesentlig fra tilfeller der en forbruker aktivt kjøper et tredjeparts dashcam og installerer det i bilen sin.

Datatilsynet har vel utalt seg litt om Sentry Mode også

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/GGevM9/er-tesla-sentry-mode-lovlig-i-norge

Sentry mode er standard ja - men man må stå for lagringen selv. Uten lagring kan den ikke lagre video, men fortsatt blinke og advare om man er for nerme.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 minutter siden):

Datatilsynet har vel utalt seg litt om Sentry Mode også

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/GGevM9/er-tesla-sentry-mode-lovlig-i-norge

Sentry mode er standard ja - men man må stå for lagringen selv. Uten lagring kan den ikke lagre video, men fortsatt blinke og advare om man er for nerme.

Aha, ja det mener jeg er en vesentlig forskjell.

Hvor lang er den sensoren for blinking og tuting? Synes enkelte av dem lager stor ståhei selv om jeg står fem meter unna.

Lenke til kommentar
7 minutes ago, RaptorStrike said:

Aha, ja det mener jeg er en vesentlig forskjell.

Hvor lang er den sensoren for blinking og tuting? Synes enkelte av dem lager stor ståhei selv om jeg står fem meter unna.

Parkeringsensorene når iallefall 80cm (viser avstand til objekter når man parkerer) men kameraet kan vel detektere "så langt det vil". Har fått litt falske triggere på lys og slikt som har endret seg ett stykke unna og kamera har trodd det har skjedd noe som er verdt å filme. Men som oftest er det kun ting som skjer rett fremfor eller på siden av bilen som registreres. Nesten alle triggerne mine er av biler som parkerer atmed meg og åpner døren sin nært min bil. Er kameraene nede på siden av bilen som detekterer dette og de har snever synsvinkel.

Men er sikkert noen på internett som har testet dette ytterliggere.

Lenke til kommentar
Gjest 7418f...cbe
Complexity skrev (56 minutter siden):

Datatilsynet har vel utalt seg litt om Sentry Mode også

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/GGevM9/er-tesla-sentry-mode-lovlig-i-norge

Sentry mode er standard ja - men man må stå for lagringen selv. Uten lagring kan den ikke lagre video, men fortsatt blinke og advare om man er for nerme.

De har trukket denne uttalelsen ref fra den andre linken som har blitt postet mange ganger i tråden. 

Anonymous poster hash: 7418f...cbe

Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Datatilsynet har vel utalt seg litt om Sentry Mode også

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/GGevM9/er-tesla-sentry-mode-lovlig-i-norge

Sentry mode er standard ja - men man må stå for lagringen selv. Uten lagring kan den ikke lagre video, men fortsatt blinke og advare om man er for nerme.

Datatilsynet har tidligere uttalt seg om sentry mode til Tek.no. Men tilsynet har siden endret tolkning, blant annet etter et nytt vedtak i Personvernrådet som kom denne uka. Alle datatilsynene i Europa vedtok nye retningslinjer for kameraovervåking, som også gjelder for kjøretøy.

Lenke til kommentar
syar2003 skrev (6 minutter siden):

Datatilsynet har tidligere uttalt seg om sentry mode til Tek.no. Men tilsynet har siden endret tolkning, blant annet etter et nytt vedtak i Personvernrådet som kom denne uka. Alle datatilsynene i Europa vedtok nye retningslinjer for kameraovervåking, som også gjelder for kjøretøy.

Kan du lenke til de nye retningslinjene? Jeg er veldig lysten på å lese de! ? 

Lenke til kommentar
Gjest 7418f...cbe
RaptorStrike skrev (45 minutter siden):

Kan du lenke til de nye retningslinjene? Jeg er veldig lysten på å lese de! ? 

Jeg har ikke klart å finne det. Det er en av grunnene til at jeg startet tråden. 

Anonymous poster hash: 7418f...cbe

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...