Gå til innhold

Displayportkabel på minimum 7 meter


Sarasin

Anbefalte innlegg

Trenger en Displayport-kabel til pc-skjermen. Ettersom pcen står ved siden av tven, må jeg ha 7 meters lengde. Skjermen får en del støy når jeg bruker HDMI-kabel, og derfor ville jeg tro at en displayport-kabel med god nok båndbredde vil gjøre trikset. Spiller i 1440p @144hz, men i dag kan jeg ikke gå over 100hz uten støy.

Tror jeg ønsker DP 1.4, men er usikker på om 1.2/3 kan holde?

Leter på google, men finner så mye dritt, at jeg ikke tør å kjøpe. Noen som har gode tips til sider jeg kan besøke? Evenetuelle merker og modeller tas imot med takk! :)

Endret av Sarasin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppriktig vanskelig å finne gode leverandører av dette, synes jeg. Hva tenker folk om overgang fra DP-kabel til HDMI? Hvis jeg får fatt i en lang DP-kabel, kan jeg jo bruke en overgang til HDMI for tven.

For det virker på meg som om DP-kablene har større båndbredde kontra HDMI i utgangspunktet?

Lenke til kommentar
Sitat

Cable length

The DisplayPort standard does not specify any maximum length for cables, though the DisplayPort 1.2 standard does set a minimum requirement that all cables up to 2 meters in length must support HBR2 speeds (21.6 Gbit/s), and all cables of any length must support RBR speeds (6.48 Gbit/s).[36](§5.7.1, §4.1) Cables longer than 2 meters may or may not support HBR/HBR2 speeds, and cables of any length may or may not support HBR3 speeds.

 

Lenke til kommentar

Det er vanskelig å finne DP kabler med litt lengde, spesielt hvis man skal ha nyere versjoner. Slet lenge med å finne en 3 meter DP kabel med versjon 1,4 for å ha på PC pulten. Det enkleste er å flytte PCen, og heller ha en lang HDMI til TVen. De er mye enklere å få tak i, og langt billigere. De fås som regel i 7,5meter rundt den lengden du ønsker.

Lenke til kommentar
27 minutes ago, AndersT2 said:

Det er vanskelig å finne DP kabler med litt lengde, spesielt hvis man skal ha nyere versjoner. Slet lenge med å finne en 3 meter DP kabel med versjon 1,4 for å ha på PC pulten. Det enkleste er å flytte PCen, og heller ha en lang HDMI til TVen. De er mye enklere å få tak i, og langt billigere. De fås som regel i 7,5meter rundt den lengden du ønsker.

Jeg har fått tak i en 10m HDMI, men jeg får sort skjerm i et sekund eller to fra tid til annen (varierer fra en gang i timen, til flere ganger i minuttet). Dette skjer når jeg har TVen i 4k@60hz, men ikke når jeg har for eksempel 1440p. Det forteller meg egentlig at signalet taper seg for mye over lengden på kabelen. Så med mindre man får fatt i en HDMI med høyere båndbredde enn 18Gbps, så er den jeg har for dårlig.

Men joda - så lenge det funker, bryr ikke jeg meg om jeg flytter pc-kassa, og får DP-kabel til skjermen ;)

Men hvor får jeg tak i en 7-7,5m HDMI-kabel som har høyere båndbredde enn 18Gbps til en fornuftig pris? Og hvilke merker er kjent for å være gode?

Endret av Sarasin
Lenke til kommentar

Lange HDMI kabler og kvalitet henger litt sammen med pris. 

HDMI 2.1 er kommer på markedet, billigste der er Monoprice fra USA. Tror de over 5 meter krever elektronikk i seg slik at de får høyere kost.

Det hjelper ikke så mye med kabel på høyere båndbredde, hvis utstyret som sender ikke har høyere båndbredde ut. Det er selve oppbygningen av kabelen som er det viktige. Alt over 2 meter som er skikkelige er også av tykkere type.

Prøv å finn Kramer eller Club 3D. De har ofte egne kart som viser hva de forskjellige kabelene tåler på de forskjellige lengdene. Når du skal ha 4K60 så må du belage deg på høyere pris da det krever litt av kabelen. Kramer har egne oversikter som viser hva deres forskjellige kabler tåler på de forskjellige lengdene. Mest sannsynlig så må du opp på aktive kabler. Ellers så er det kanskje maks 4K60 med 4:2:0, og ikke 4:4:4 som er å foretrekke på PC. For TV så holder 4:2:0 for det meste.

Lenke til kommentar
7 minutes ago, AndersT2 said:

Ellers så er det kanskje maks 4K60 med 4:2:0, og ikke 4:4:4 som er å foretrekke på PC. For TV så holder 4:2:0 for det meste.

Gjelder dette i spill også? Er det sånn at om jeg kjører 4:2:0, så sendes det mindre/færre signaler over kabelen (og jeg vil unngå at skjermen svartner)?

Lenke til kommentar

Mulig de. 4:2:0 merker du er feil ved tekst. I spill så vil du ikke merke det noe forskjellig mellom dem.

På tekst så vil du merke at bokstaver osv kan bli litt uklart slik som på Windows skrivebordet. Noen ser det hele tiden, andre merker det ikke, så er bare å teste ut.

 

EDIT: Finner ikke igjen det store skjemaet til Kramer, men nettsiden her viser hva denne spesifikke kabelen tåler på lengdene: https://www.kramerav.com/Product/C-HM/HM/ETH

 

Kan legge til at kilder som Blu-ray filmer osv er i 4:2:0 formatet, så alt utenom word, excel og bilde og video redigering så funker det ok.

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

For å ikke få for mye kjeft i skjermkort-trådene, så poster jeg det her i stedet.

HDMI-speccs4.thumb.jpg.cb434d3f992e8febb847922cb2bcf564.jpg

En "Ultra" HDMI-kabel strekker seg da altså fra 20-ish Gbps, til over 120 Gbps. Ikke greit å vite hvilken man skal ha, når merkingen på pakkene / ledningene er so-so.

En kabel på for eksempel 48Gbps kan være god nok til å gi 8k @60hz, men dersom kabel-lengden har et gitt signaltap, så kan man oppleve problemer. Jeg som "bare" skal ha 4k @ 60hz, klarer meg i teorien fint med en 18Gbps-kabel, men fordi jeg også må ha lengden, så er det ikke godt nok likevel... Derfor vil jeg ha en såkalt HDMI 2.1-kabel som kjører 48Gbps, slik at selv med en god del signaltap, så ligger jeg fortsatt godt over det som skal sendes :)

 

Endret av Sarasin
Lenke til kommentar
Sarasin skrev (På 9.9.2020 den 8.09):

Men hvor får jeg tak i en 7-7,5m HDMI-kabel som har høyere båndbredde enn 18Gbps til en fornuftig pris? Og hvilke merker er kjent for å være gode?

Jenving / Supra er merket jeg går for hvis jeg skal ha en kabel som "garantert virker" - kvalitet, og mer fornuftig priset sammenliknet med f.eks. Monster.

Dustinhome fører det merket. Vi snakker fortsatt 100-150 Kr. pr. meter, men jeg har ALDRI hatt problemer med de Supra kablene jeg har kjøpt (10 meter RCA sub-kabel, 2 meter DVI-HDMI kabel, RCA-minijack kabel, høyttalerkabler ++).

Jenving Supra HD5
10m 19 pin HDMI Type A Hann 19 pin HDMI Type A Hann
https://www.dustinhome.no/product/5010100373/supra-hd5
http://www.jenving.com/products/view/hd5-s-hdmi-dvi-dp-blue-b500-1001000106

"4K Ultra support enables video resolutions: 4096 x 2160 @ 60 fps (Hz), 1-6 meters; 4096 x 2160 @ 24/30 fps (Hz), 6-15 meters" <- du får avgjøre om dette er godt nok til dine spesifikasjoner.

Fortsatt drøye 1000-lappen, men må man så må man. :mellow:

Evt. denne - litt dyrere (1500 Kr.), men ser etter en kjapp sjekk ut til å være noe bedre:
https://www.dustinhome.no/product/5010918035/supra-hd5h-frhf
http://www.jenving.com/products/view/hdmi-hdmi-h-met-s-b-frhf-1001101789
 

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
sveibuen skrev (1 time siden):

Sikkert vært noe. Men er DP 1.2, og ikke DP1.4 som er ny standard nå. DP 1.3 har vært her i mellomtiden også.

Prisen virker høy, men er jo kun 95,30,- pr meter, er jo strengt tatt billig i forhold til 1 meters kabler: https://www.komplett.no/product/1011838/datautstyr/pc-tilbehoer/kabler/monitorkabler/iiglo-displayport-kabel-1m

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det ikke noe optisk å få etterhvert? Vet ikke når HDMI 2.1 kommer el. om det allerede har kommet.

Uansett så har jeg en kjøpserfaring hvor HDMI 2.1 kabelen fra Hama var sykelig "i tynneste laget til at en skulle tru at det noko signal kunne bu". Har tilgode å få sjekket om jeg får VRR når jeg endelig lander på et 2020/2021 skjermkort. For 5600XT støtter ikke VRR selv med 2.1-kabel + 2.1 klar gaming-TV 120Hz.

Ellers kan kanskje denne tråden glede noen å vite at finnes?

 

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (16 timer siden):

Jeg trenger det samme til 3080 og en LG C9. Kabelen må vel være ca. 5 meter tenker jeg for å nå frem. 6m kan kanskje være like greit.

Ønsker da sertifisert for HDMI 2.1 med minimum 48Gbps,  VRR og alt dette ?

Jeg tenkte jeg skulle kjøpe inn fra Monoprice selv når jeg skal handle. Er stedet hvor jeg har funnet de til en grei pris, og er mer til å stole på enn en random ebay selger. Tror den jeg trenger koster 240 dollar før Erna tar sin del hvis jeg ikke husker feil. Det er en aktiv kabel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...