Gå til innhold

Hva er donald-kjøtt?


Kajac

Anbefalte innlegg

Dette høres sikkert ut som et idiotisk spørsmål. Men er det noen som vet hva/hørt om "donald-kjøtt"?

Kontekst: En reklame som jevnlig går på Radio Haugaland (lokalradio for Haugesund, men kan også høres i f.eks. Bergen), for restauranten Haugesund Pizzeria, lister opp forskjellige retter og kjøttyper de har, og en av dem som leses opp er "donald-kjøtt". Det første jeg tenkte var at jeg hadde hørt feil, og de sa "döner-kjøtt" (som i döner-kebab), men har hørt reklamen flere ganger etterhvert, og fyren i reklamen "donALD" med tydelig A, L og D på slutten. Dessverre har Haugesund Pizzeria ingen hjemmeside, og facebook-siden inneholder ikke en meny. Jeg har funnet en gammel meny her, men den inneholder ingen ting som i det hele tatt ligner.

Hvis jeg søker etter kun "donald-kjøtt" på google, er dette eneste treffet jeg får.

Sitat

Til forrett var det donald kjøtt og suppe .. 

 

Noen som kan hjelpe å oppklare mysteriet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
syar2003 skrev (33 minutter siden):

Spurte de på Facebook siden hva «donald kjøtt» er. Det er kebab kjøtt.


 

636C49E0-F608-44C0-8C26-B37A5F3A09B0.jpeg

Nice! Men det gir ingen mening. I så fall sier personen i reklamen direkte feil hvis ikke "donald-kjøtt" er et kjent begrep i Haugesund eller noe. Siden de svarte så konkret som dette, er det jo tydelig at andre også har spurt om det.

Edit: Uttales Döner-kebab med ø eller o? For hvis det uttales med Ø, gir dette enda mindre mening...

Endret av Kajac
Lenke til kommentar
grovetussen skrev (5 minutter siden):

Det må jo være døner, men det er jo lett for at løken som lager reklamen ikke har peiling :)

Men uttales døner/döner med ø eller o? For fyren i reklamen sier definitivt ikke Ø. Det er rett frem "Donald". Kan ikke forestille meg en sånn blunder, og så fjerner de ikke reklamen. Den har gått i minst en uke. 

 

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (5 timer siden):

"donald-kjøtt" er for godtroende?

 

Drunkenvalley skrev (5 timer siden):

Vent, me har fleire Haugalendinger her på forumet? 

 

Taurean skrev (44 minutter siden):

Tåpelig uttrykk. Må ha vært noen på syre som kom på det.

Vet dere noe jeg ikke vet? Har dere hørt dette "uttrykket" før?

Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (1 minutt siden):

Kan forsåvidt melde at eg hadde pizza der i dag. Eg kan godt mistenke at dei prøvde sei 'Doner kjøtt' med dialekta dems, men eg har ikkje høyrd reklamen. ?

Nei, aldri høyrd om "donald kjøtt" før.

Kult! Problemet er bare at reklamen er med skikkelig haugesunds-dialekt. Så det er ikke noe "dårlig norsk" eller noe sånt. Eneste teorien min pr. nå er at noen i radiokanalen, som sikkert har laget reklamen, har fått instrukser på hva de skal si via telefon, og at det har vært noen språklige misforståelser der. Og så har det bare blitt "donald-kjøtt". Får se om jeg får svar fra kanalen. Uansett er det rart at reklamen går fremdeles dersom donald-kjøtt ikke er noe som er allment kjent der nede.

Jeg er forsåvidt fra bergen, så kjenner verken til sjappen eller eventuelle lokale uttrykk, men liker å høre på Radio Haugaland i bilen ? Det er en overraskende underholdene lokalradio.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...