Gå til innhold

Dommer: – Apple får ikke utestenge Epics Unreal Engine


Anbefalte innlegg

2 minutes ago, theNiceOne said:

Mulig sammenligningen ikke gir mening for deg, men den gir mening for meg og tydeligvis veldig mange andre. Det er selvsagt forferdelig mye vanskeligere å forby noe lovlig enn å la noe ulovlig fortsette å være ulovlig, som er hovedgrunnen til at Microsoft ikke plutselig kan endre dette.

Du hevder sterkt at man ikke kan få lov til å låse ned en mobiltelefon slik Apple gjør med iOS, men så langt er den eneste grunnen din at du synes den ligner på en datamaskin. Hva så? Apple skal med god grunn følges nøye med slik at de ikke misbruker makten sin, men at de skal gi den fra seg helt er en rimelig fjern drøm - som jeg tror vil være det motsatte av hva vanlige forbrukere vil være tjent med. 

Men du tror at Epic vil kreve at de skal kunne ha en egen Epic App Store på iOS som går helt utenom Apples kontroll, og hvor Apple ikke får noe av inntektene - og at de skal få medhold i Amerikansk rettsvesen for det? Jeg tviler veldig sterkt.

 

Jeg trodde argumentene dine handlet om åpenhet, og ikke om at du synes Epic skal tjene mer penger og Apple mindre, men hvis du mener det bare er økonomien det handler om, faller jo åpenhetsargumentene bort...

 

Du blander kortene nå. Jeg har ikke gitt uttrykk om hva jeg mener om denne saken. Jeg snakker om hva jeg tror vil skje på bakgrunn av den lille jussen jeg kan.

Min mening er at dette er en spennende sak som vil få vidtrekkende konsekvenser.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
theNiceOne skrev (3 timer siden):

Jeg er enig med deg. Siden Unreal Engine i seg selv ikke legger opp til brudd på Apples retningslinjer, er det feil å utestenge dette. Men helt rett å utestenge apper som direkte bryter disse retningslinjene, slik Fortnite gjør.

Så kan man selvsagt diskutere om Apples 30% er for høy andel, selv om det vel er en bransjestandard. Men hvis det skulle bli fritt fram for å legge inn direktebetaling utenom Apple for kjøp inne i appen, så er det jo bare for alle spill å være gratis og ta betalt inne i appen i stedet. Selv spill uten mikrotransaksjoner kan ha kjøp inne i appen for å låse opp alt etter første brett e.l. i stedet for å ta betalt for appen.

Jeg er helt enig med dette og det er det jeg har sagt fra starten av. Epic må finne seg i at de må overholde sin del av en juridisk bindende kontrakt og Apple kan utestenge Fortnite basert på det som har skjedd, men de kan ikke utestenge Unreal Engine.

Dersom Epic mener at 30% er for mye kan de prøve å forhandle seg til en annen avtale, men de kan ikke uten videre bryte avtalen å forvente medhold.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
48 minutes ago, Yopaz said:

Jeg er helt enig med dette og det er det jeg har sagt fra starten av. Epic må finne seg i at de må overholde sin del av en juridisk bindende kontrakt og Apple kan utestenge Fortnite basert på det som har skjedd, men de kan ikke utestenge Unreal Engine.

Dersom Epic mener at 30% er for mye kan de prøve å forhandle seg til en annen avtale, men de kan ikke uten videre bryte avtalen å forvente medhold.

Det er ikke 30% som er sakens kjerne her. Epic forsøker å fjerne Apples monopol på IOS (App Store). De har en hær med advokater og denne saken er grundig forberedt fra deres side. De hadde ikke startet dette kjøret om de ikke anså mulighetene for å vinne som relativt store.

Lenke til kommentar

Jeg tror de anser sjansene som små, men ikke umulig. Vinner de her, så kan de kjøre over Google, MS (på konsoll), Sony og Nintendo. Kanskje Tesla også? Og alle andre lukkede plattformer.

Mao har de utrolig mye å vinne dersom de kommer seirende ut.

Taper de, så er det vel advokathonorarer, tap fra tapte inntekter iOS/iPadOS og saksomkostninger de må dekke.

Endret av MrMarbles
Lenke til kommentar
On 8/25/2020 at 7:34 PM, theNiceOne said:

Tja, dommen sa jo at Apple kunne fortsette å utestenge Fortnite og at Epic kunne skylde seg selv for det, så det ligner mer på 1-1 for meg.

Nå var vel denne saken utelukkende om at hele unreal engine ble utestengt, mens de har en egen rettssak gående for fortnite og 30% "tax"? ?

Lenke til kommentar
Fnix skrev (2 minutter siden):

Nå var vel denne saken utelukkende om at hele unreal engine ble utestengt, mens de har en egen rettssak gående for fortnite og 30% "tax"? ?

Tja, jeg er bare måtelig interessert i denne saken, så jeg kan selvfølgelig ta feil. Men artikkelen denne diskusjonstråden tilhører sier jo følgende:

Sitat

Selv om Epic har lykkes med å sikre at Unreal Engine og utviklerverktøyene til motoren  fremdeles får være på iOS og App Store, slo dommeren fast at Fortnite foreløpig ikke får komme tilbake. 

– Med tanke på Epic Games' begjæring om deres egne spill, inkludert Fortnite, har ikke Epic Games demonstrert uopprettelig skade. Den nåværende situasjonen virker å være en de selv er skyld i, sier dommer Rodgers om Fortnite-krumspringet. 

Ut fra dette virker det da granngivelig som akkurat denne dommen handlet om Fortnite også.

Lenke til kommentar
26 minutes ago, theNiceOne said:

Tja, jeg er bare måtelig interessert i denne saken, så jeg kan selvfølgelig ta feil. Men artikkelen denne diskusjonstråden tilhører sier jo følgende:

Ut fra dette virker det da granngivelig som akkurat denne dommen handlet om Fortnite også.

Enig i at gamer får det til å høres sånn ut, men om det var tilfellet, ville jo Epic ha tapt hele søksmålet mot Apple. Da tror jeg det ville vært mye mer ståhei om hele saken. 

Men jeg skal likevel innrømme at jeg følger like dårlig med. Det er århundrets rettssak egentlig, for det vil fort skape en presedens som gjelder alle amerikanske selskaper. 

Apple har vel omtrent samme sak mot seg i Europa fra Spotify. Der har vel og antitrust organer i EU begynt å fatte interesse. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...