Gå til innhold

SIAN-leder Lars Thorsen slått ned av voldelige motdemonstranter i Bergen.


Gjest

Innlegg som fokuserer på person blir fjernet, det samme med alt annet som er OT.

Anbefalte innlegg

4 hours ago, Alexander4840 said:

Absolutt, politiet bruker ingen resurser pga SIAN, de bruker resurser pga den voldelige mobben.
Politiets problem er ikke SIAN sine ord, politiets problem er voldelige terrorister.

Kan ikke begripe at noen kan motsi seg det.
Utrolig hvor virkelighetsfjerne og dissonante folk kan bli.

De hadde brukt enda mindre ressurser om de hadde holdt seg vekk. Selvsagt er det SIAN de bruker ressursene på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Just now, cuadro said:

ism: Dette er bakvendt-land. De bruker ressurser på SIAN, i utstrekning av våre felles menneskerettigheter. Det får du nesten finne deg i.

Jeg er av den mening at det er lov å være idiot, men det betyr ikke at vi skal legge til rette for all idioti. Dersom SIAN ønsker å provosere til vold er det ikke gitt at det er samfunnets plikt å beskytte dem. Om noe bør vi heller beskytte dem litt fra dem selv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Blir ikke det litt som å si at lettkledde/pent kledde damer med fin kropp fremprovoserer seksuelle overtramp? Greit nok at SIAN sikkert ytrer mye dritt, og i den grad de oppfordrer direkte til vold er jeg motstander av det, men å besvare ord med vold synes jeg ikke er forsvarlig. Uansett hvor mye du blir provosert (i form av ord) gir det deg ikke rett til å utøve vold mot provokatøren. Om provokatøren utøver vold mot deg har du rett til selvforsvar, men kun med nødvendig makt til å avverge trusselen.

Endret av Larzen_91
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (11 timer siden):

Antall ekstremister på hver side har vi vel ingen klare tall på, må stole på at PST har kontroll. 

Link til til nasjonal trusselvurdering 2020:
https://www.pst.no/alle-artikler/trusselvurderinger/nasjonal-trusselvurdering-2020/

04. FEB. 2020.

«Det vurderes nå som like sannsynlig at en terrorhandling vil utføres av høyreekstremister som av ekstreme islamister.» 

Høyreekstremisme 2019 og 2020: 
«Antall personer i Norge som uttrykker støtte til høyreekstreme terroraksjoner, har også økt.»

«Blant de som støtter terror, finnes det både personer inspirert av tradisjonell nynazisme og de som har mer islam- og innvandringsfiendtlige holdninger.»

«Det siste året har høyreekstremismen blitt mer grenseoverskridende når det gjelder nettverk og ideologi. Høyreekstreme viser i økende grad vilje til å bruke terror for å nå sine mål. Angrepet på New Zealand i mars 2019 vil fortsette å ha en særlig inspirerende virkning på høyreekstreme i det kommende året.»
 

«Selv om det har vært en negativ utvikling innen høyreekstremisme i 2019, forventer vi at antall høyreekstreme i Norge stabiliserer seg i 2020.»

Men

«Eventuelle nye og store høyreekstreme terroraksjoner internasjonalt i 2020 vil ha en særlig inspirerende effekt på høyreekstreme det kommende året.»

Ekstrem islamisme:

«Det begrensede omfanget av radikalisering til ekstrem islamisme i Norge forventes å vedvare i 2020.»

Men

«Det er flere forhold som kan skjerpe trusselen fra ekstreme islamister i løpet av 2020. Gjentatte handlinger som oppfattes som krenkelser av islam, kan eksempelvis raskt føre til økt radikalisering.»

Videre

«Gjentatte handlinger som oppfattes som krenkelser av islam, har potensial til å endre Norges posisjon i fiendebildet til ekstreme islamister utenfor Norge. Derfor vil de også ha potensial til å utløse angrepsplanlegging i utlandet rettet mot Norge.»

«I tillegg har enkelte utviklingstrekk, slik som videre nettverksbygging blant ekstreme islamister i Europa, potensial til å påvirke situasjonen i Norge i negativ retning.»

«Selv om Den islamske stat i Irak og Levanten (ISIL) ble ytterligere svekket i 2019, har organisasjonen og dens sympatisører fortsatt en intensjon om å ramme Vesten.»

«Aldri før har en ekstrem islamistisk terrororganisasjon hatt så mange sympatisører i Europa. Det er sannsynlig at de mange fremmedkrigerne og terrordømte som løslates de nærmeste årene, vil danne fysiske og digitale nettverk.»

Venstreekstremisme:
«Det er fortsatt svært lite sannsynlig at venstreekstremister vil forsøke å gjennomføre terrorhandlinger.»

Men

«Den kampsaken som i størst grad vil virke voldsutløsende det kommende året, er høyreekstremisme. Grad av aktivisme, og eventuell vekst i miljøene, vil derfor henge nøye sammen med aktivitetsnivået til høyreekstreme og de innvandrings- og islamfiendtlige miljøene i Norge. Det er sannsynlig at venstreekstreme det kommende året vil fortsette å kartlegge, sjikanere og forsøke å begå voldshandlinger mot disse.»

PST sine metoder:

«I arbeidet som ligger til grunn for vår nasjonale trusselvurdering, følger analytikerne utviklingen i en fast ramme med faktorer, eller indikatorer, som påvirker trusselbildet i Norge. Dette kan være forhold både i Norge og i utlandet. Vurderingen av utviklingstrekk i utlandet får vi fra ulike samarbeidspartnere, som for eksempel Etterretningstjenesten. Vi bygger i stor grad på egen innhenting når det gjelder det som skjer innenfor landets grenser.

Noen av disse utviklingstrekkene er målbare størrelser, mens det i andre tilfeller er snakk om forhold hvor man må gjøre kvalitative vurderinger. Utviklingen for de ulike indikatorene følges over tid, og de sees i sammenheng med hverandre. Det er svært sjelden slik at ett enkelt utviklingstrekk alene gjør at trusselbildet endres vesentlig.»

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Alexander4840 skrev (3 timer siden):

LIVE NÅ

om du vil høre dems perspektiv

Lars Thorsen's metodikk for å fikse problemet er altså å finne dem som mener at Sharia står over Norsk lov. De skal ut. 

Hva med å bytte Norsk lov ut med menneskerettighetene (som er hovedgrunnlaget for at du får oppholdet)? Og så si at dette må du godta før du får opphold i Norge? 

Lenke til kommentar
22 minutes ago, Larzen_91 said:

Blir ikke det litt som å si at lettkledde/pent kledde damer med fin kropp fremprovoserer seksuelle overtramp? Greit nok at SIAN sikkert ytrer mye dritt, og i den grad de oppfordrer direkte til vold er jeg motstander av det, men å besvare ord med vold synes jeg ikke er forsvarlig. Uansett hvor mye du blir provosert (i form av ord) gir det deg ikke rett til å utøve vold mot provokatøren. Om provokatøren utøver vold mot deg har du rett til selvforsvar, men kun med nødvendig makt til å avverge trusselen.

Nei, den sammenligningen synes jeg ikke fungerer.

Jeg bare argumenterer for at politiet bedre kan bruke sine ressurser på andre måter enn å danne ring rundt en liten gjeng idioter som ønsker voldelige reaksjoner. I stede for å leke mur for SIAN kan de heller komme om det faktisk blir bråk og da bryte opp og taue inn alle som er aggressive. Så kan SIAN reflektere litt over ordbruken sin om de synes det er så viktig å få frem "budskapet" de har.

Endret av ism_InnleggNO
Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (24 minutter siden):

Jeg er av den mening at det er lov å være idiot, men det betyr ikke at vi skal legge til rette for all idioti

Det gjør vi ikke heller. Men ytringsfrihet legger vi til rette for.

ism_InnleggNO skrev (27 minutter siden):

Dersom SIAN ønsker å provosere til vold er det ikke gitt at det er samfunnets plikt å beskytte dem.

Jeg aner ikke hva du legger i dette. Dersom du legger noe annet enn det som ligger i vår straffelov, så tar du feil.

ism_InnleggNO skrev (27 minutter siden):

Om noe bør vi heller beskytte dem litt fra dem selv.

Dersom du ønsker å beskytte noen fra sin egen ytringsfrihet, har du meninger jeg vil kategorisere som radikale og farlige.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva er den prinsippielle forskjellen?

 

Edit:

Du unngår å argumentere for hva stråmannen er. Det ser ut til at du mener at det skal forstås implisitt. Det kan du ikke ta for gitt.

Her har du handling x og y som er valg i tråd med deres friheter. A lar seg provosere og gjør handlinger p og q i konflikt med gjeldende lover og regelverk. I tilfellet x bestemmer du at problemet er handling x, i tilfellet y bestemmer du handling er q er problemet. Hvorfor?

Endret av cuadro
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er vel ingen som direkte forsvarer SIAN her, det går mest i forsvar av ytringsfriheten. En aktiv ytring for å provosere kan like gjerne overføres til en aktiv bekledning for å gjøre seg seksuelt attraktiv. Det er ikke kontroversielt å si at både menn og kvinner som er ute og fester kler seg for å se bra ut, og for å trekke seksuell oppmerksomhet. Det gjør det fortsatt ikke greit for folk å bare forsyne seg. Det er sammenligningen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
cuadro skrev (9 minutter siden):

Hva er den prinsippielle forskjellen?

Edit:

Du unngår å argumentere for hva stråmannen er. Det ser ut til at du mener at det skal forstås implisitt. Det kan du ikke ta for gitt.

Her har du handling x og y som er valg i tråd med deres friheter. A lar seg provosere og gjør handlinger p og q i konflikt med gjeldende lover og regelverk. I tilfellet x bestemmer du at problemet er handling x, i tilfellet y bestemmer du handling er q er problemet. Hvorfor?

 

Larzen_91 skrev (8 minutter siden):

Er vel ingen som direkte forsvarer SIAN her, det går mest i forsvar av ytringsfriheten. En aktiv ytring for å provosere kan like gjerne overføres til en aktiv bekledning for å gjøre seg seksuelt attraktiv. Det er ikke kontroversielt å si at både menn og kvinner som er ute og fester kler seg for å se bra ut, og for å trekke seksuell oppmerksomhet. Det gjør det fortsatt ikke greit for folk å bare forsyne seg. Det er sammenligningen.

Jeg anbefaler dere å kjøre denne sammenlikningen i lunsjpausen i mårra, spesielt om dere jobber/studerer med kvinner. Herre min hatt...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Appelsinselger skrev (39 minutter siden):

Link til til nasjonal trusselvurdering 2020:
https://www.pst.no/alle-artikler/trusselvurderinger/nasjonal-trusselvurdering-2020/

«Det vurderes nå som like sannsynlig at en terrorhandling vil utføres av høyreekstremister som av ekstreme islamister.»

Høyreekstremisme 2019 og 2020: 
«Antall personer i Norge som uttrykker støtte til høyreekstreme terroraksjoner, har også økt.»

«Blant de som støtter terror, finnes det både personer inspirert av tradisjonell nynazisme og de som har mer islam- og innvandringsfiendtlige holdninger.»

«Det siste året har høyreekstremismen blitt mer grenseoverskridende når det gjelder nettverk og ideologi. Høyreekstreme viser i økende grad vilje til å bruke terror for å nå sine mål. Angrepet på New Zealand i mars 2019 vil fortsette å ha en særlig inspirerende virkning på høyreekstreme i det kommende året.»
 

«Selv om det har vært en negativ utvikling innen høyreekstremisme i 2019, forventer vi at antall høyreekstreme i Norge stabiliserer seg i 2020.»

Men

«Eventuelle nye og store høyreekstreme terroraksjoner internasjonalt i 2020 vil ha en særlig inspirerende effekt på høyreekstreme det kommende året.»

Ekstrem islamisme:

«Det begrensede omfanget av radikalisering til ekstrem islamisme i Norge forventes å vedvare i 2020.»

Men

«Det er flere forhold som kan skjerpe trusselen fra ekstreme islamister i løpet av 2020. Gjentatte handlinger som oppfattes som krenkelser av islam, kan eksempelvis raskt føre til økt radikalisering.»

Videre

«Gjentatte handlinger som oppfattes som krenkelser av islam, har potensial til å endre Norges posisjon i fiendebildet til ekstreme islamister utenfor Norge. Derfor vil de også ha potensial til å utløse angrepsplanlegging i utlandet rettet mot Norge.»

«I tillegg har enkelte utviklingstrekk, slik som videre nettverksbygging blant ekstreme islamister i Europa, potensial til å påvirke situasjonen i Norge i negativ retning.»

«Selv om Den islamske stat i Irak og Levanten (ISIL) ble ytterligere svekket i 2019, har organisasjonen og dens sympatisører fortsatt en intensjon om å ramme Vesten.»

«Aldri før har en ekstrem islamistisk terrororganisasjon hatt så mange sympatisører i Europa. Det er sannsynlig at de mange fremmedkrigerne og terrordømte som løslates de nærmeste årene, vil danne fysiske og digitale nettverk.»

Venstreekstremisme:
«Det er fortsatt svært lite sannsynlig at venstreekstremister vil forsøke å gjennomføre terrorhandlinger.»

Men

«Den kampsaken som i størst grad vil virke voldsutløsende det kommende året, er høyreekstremisme. Grad av aktivisme, og eventuell vekst i miljøene, vil derfor henge nøye sammen med aktivitetsnivået til høyreekstreme og de innvandrings- og islamfiendtlige miljøene i Norge. Det er sannsynlig at venstreekstreme det kommende året vil fortsette å kartlegge, sjikanere og forsøke å begå voldshandlinger mot disse.»

PST sine metoder:

«I arbeidet som ligger til grunn for vår nasjonale trusselvurdering, følger analytikerne utviklingen i en fast ramme med faktorer, eller indikatorer, som påvirker trusselbildet i Norge. Dette kan være forhold både i Norge og i utlandet. Vurderingen av utviklingstrekk i utlandet får vi fra ulike samarbeidspartnere, som for eksempel Etterretningstjenesten. Vi bygger i stor grad på egen innhenting når det gjelder det som skjer innenfor landets grenser.

Noen av disse utviklingstrekkene er målbare størrelser, mens det i andre tilfeller er snakk om forhold hvor man må gjøre kvalitative vurderinger. Utviklingen for de ulike indikatorene følges over tid, og de sees i sammenheng med hverandre. Det er svært sjelden slik at ett enkelt utviklingstrekk alene gjør at trusselbildet endres vesentlig.»

Sier lite om mengden ekstremister på hver side, men det virker som de gjør en ordentlig jobb med å passe på, det er bra! 

At det er sannsynlig at det utføres terror fra høyre kan vel også begrunnes i at det vel er den eneste siden som har begått terrorhandlinger i Norge, selvom det har vært enkelte galninger som har gått amok fra den andre siden også. Nå må vi dessverre leve med trusselen fra begge sider, det suger. 

Mitt inntrykk er at de høyreekstremistene som begår terrorhandlinger kommer som en overraskelse hver gang, jeg er således mer redd for einstøinger som skal begå terrorhandlinger, enn medlemmer av feks sian. 

Takk for teksten der, spennende lesning! 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
RaptorStrike skrev (4 minutter siden):

Jeg anbefaler dere å kjøre denne sammenlikningen i lunsjpausen i mårra, spesielt om dere jobber/studerer med kvinner. Herre min hatt...

Hvis jeg husker det skal jeg nevne det for den kvinnelige lærlingen jeg har med meg innimellom. Jeg jobber stort sett alene. Men jeg kan komme på flere kvinner som fint kunne sett analogien og akseptert den i prinsipp i hvertfall. I stedet for å snakke om anekdotiske og emosjonelle fremgangsmåter kan du jo heller beskrive hva som er direkte svakheten i analogien.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
RaptorStrike skrev (5 minutter siden):

Jeg anbefaler dere å kjøre denne sammenlikningen i lunsjpausen i mårra, spesielt om dere jobber/studerer med kvinner. Herre min hatt...

Ok, men det forsvarer ikke påstandene du gjør på noe rasjonelt vis. Du får gi en lyd når du er villig til å argumentere saklig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
cuadro skrev (12 minutter siden):

Ok, men det forsvarer ikke påstandene du gjør på noe rasjonelt vis. Du får gi en lyd når du er villig til å argumentere saklig.

 

Larzen_91 skrev (13 minutter siden):

Hvis jeg husker det skal jeg nevne det for den kvinnelige lærlingen jeg har med meg innimellom. Jeg jobber stort sett alene. Men jeg kan komme på flere kvinner som fint kunne sett analogien og akseptert den i prinsipp i hvertfall. I stedet for å snakke om anekdotiske og emosjonelle fremgangsmåter kan du jo heller beskrive hva som er direkte svakheten i analogien.

Jeg vet faktisk ikke hvordan jeg diskuterer med mennesker som sammenlikner SIANs spredning av hatefullt, høyreekstremistiske propaganda med det at en kvinne fjonger seg til. Man er så langt fra en normal virkelighetsforståelse at det er som å diskutere med en 10-åring på RedBull.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, ism_InnleggNO said:

Jeg er av den mening at det er lov å være idiot, men det betyr ikke at vi skal legge til rette for all idioti. Dersom SIAN ønsker å provosere til vold er det ikke gitt at det er samfunnets plikt å beskytte dem. 

Jo. Politiet plikter å beskytte dem. 

Quote

Politiets hovedoppgaver er å opprettholde alminnelig orden, forebygge og forhindre straffbare handlinger, beskytte borgerne og deres lovlydige virksomhet samt å etterforske lovbrudd.

Å ikke legge til rette for all idioti = de folka jeg er uenig med i samfunnet fortjener ikke samme rettigheter som meg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (5 minutter siden):

Jo. Politiet plikter å beskytte dem. 

Å ikke legge til rette for all idioti = de folka jeg er uenig med i samfunnet fortjener ikke samme rettigheter som meg. 

Du høres litt som han talspersonen for Profetens Ummah. Ville at nordmenn skulle kjempe mot «kuffar» for å avskaffe den vestlige verden, men kunne ikke selv reise fordi han var selv avhengig av velferdsstaten fordi han har Krohns eller noe liknende.
 

På samme måte mener du at politiet skal ivareta de demokratiske prinsippene ved å beskytte SIAN når SIAN selv ikke er interessert i demokratiske prinsipper i sin retorikk.

Det er veldig morsomt å se på fra sidelinjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...