Gå til innhold

SIAN-leder Lars Thorsen slått ned av voldelige motdemonstranter i Bergen.


Gjest

Innlegg som fokuserer på person blir fjernet, det samme med alt annet som er OT.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
RaptorStrike skrev (3 minutter siden):

Det anses som umoralsk i 2020.

Moralen har utviklet seg i takt med at menneskets iboende verdi i større grad har blitt lagt til grunn enn tidligere.

Umoralsk i 2020, avhengig av hvor du befinner deg* (om jeg forstår deg riktig).

Hvor liten må en kultur være for at den har definisjonsrett på hva som er rett og galt? Kan man være en subkultur i en kultur, eller dikteres alt av "hovedkulturen"?

Jeg setter for all del pris på at du er konsekvent i din logikk, det er bare sjelden vare å møte på noen som ikke kan si at f.eks. slaveri og kjønnslemlestelse er umoralsk, og de som mener det er moralsk tar feil.

Lenke til kommentar
Larzen_91 skrev (1 minutt siden):

Umoralsk i 2020, avhengig av hvor du befinner deg* (om jeg forstår deg riktig).

Hvor liten må en kultur være for at den har definisjonsrett på hva som er rett og galt? Kan man være en subkultur i en kultur, eller dikteres alt av "hovedkulturen"?

Jeg setter for all del pris på at du er konsekvent i din logikk, det er bare sjelden vare å møte på noen som ikke kan si at f.eks. slaveri og kjønnslemlestelse er umoralsk, og de som mener det er moralsk tar feil.

Jeg har aldri sagt at det ikke er umoralsk etter mitt syn. Når du begynner med stråmannsargumentasjon trekker jeg meg fra videre diskusjon med deg. Takk for meg.

Lenke til kommentar
RaptorStrike skrev (Akkurat nå):

Jeg har aldri sagt at det ikke er umoralsk etter mitt syn. Når du begynner med stråmannsargumentasjon trekker jeg meg fra videre diskusjon med deg. Takk for meg.

Jeg sier ikke at det er det du sier. Jeg sier at om en kultur (eller en tidsepoke) finner det moralsk, så har ikke du rett til å definere det som umoralsk. Så du kan gjerne ta av deg offerhatten igjen, for det var ingen stråmann.

Lenke til kommentar
Larzen_91 skrev (25 minutter siden):

Umoralsk i 2020, avhengig av hvor du befinner deg* (om jeg forstår deg riktig).

Hvor liten må en kultur være for at den har definisjonsrett på hva som er rett og galt? Kan man være en subkultur i en kultur, eller dikteres alt av "hovedkulturen"?

Jeg setter for all del pris på at du er konsekvent i din logikk, det er bare sjelden vare å møte på noen som ikke kan si at f.eks. slaveri og kjønnslemlestelse er umoralsk, og de som mener det er moralsk tar feil.

Ja, jeg gjør det.

PS: jeg ser nå at kanskje jeg formulerte meg litt krøkkete, men om jeg forstår ditt ståsted riktig er du ikke villig til å si at "X er umoralsk, uavhengig av tid og sted". Om det ikke er noe du står for så beklager jeg og tar tilbake den påstanden. Det er grunnen til at jeg spør slike oppfølgingsspørsmål som ovenfor, ikke for å male deg i et hjørne men for å bedre forstå ditt ståsted.

Endret av Larzen_91
Lenke til kommentar
Larzen_91 skrev (14 minutter siden):

Ja, jeg gjør det.

PS: jeg ser nå at kanskje jeg formulerte meg litt krøkkete, men om jeg forstår ditt ståsted riktig er du ikke villig til å si at "X er umoralsk, uavhengig av tid og sted". Om det ikke er noe du står for så beklager jeg og tar tilbake den påstanden. Det er grunnen til at jeg spør slike oppfølgingsspørsmål som ovenfor, ikke for å male deg i et hjørne men for å bedre forstå ditt ståsted.

Vi snakker forbi hverandre. Jeg har ikke ytret hva jeg mener er moralsk og umoralsk. Jeg sier kun at at moral er avhengig av tid og sted. For min del, i 2020 i Norge, betyr det at jeg istemmer ditt syn på at det umoralsk. Problemet er at du er fra samme tid og sted. Man kan derfor ikke si at noe er umoralsk uavhengig av tid og sted. Moral er en menneskelig konstruksjon, og den har vært i konstant utvikling.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det du sier til slutt der er noe vi kan enes om, moral har utviklet seg. Men jeg ser på det kanskje litt mer pragmatisk og vitenskapelig. For å ta sammenligningen videre, før trodde de at Jorda var i midten av solsystemet, noe vi nå vet er feil. Jeg kan derfor si at de tok feil den gangen, men de visste ikke bedre. På samme måte kan jeg si at slaveri var feil (umoralsk) den gangen, men de visste kanskje ikke bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Larzen_91 skrev (18 minutter siden):

Det du sier til slutt der er noe vi kan enes om, moral har utviklet seg. Men jeg ser på det kanskje litt mer pragmatisk og vitenskapelig. For å ta sammenligningen videre, før trodde de at Jorda var i midten av solsystemet, noe vi nå vet er feil. Jeg kan derfor si at de tok feil den gangen, men de visste ikke bedre. På samme måte kan jeg si at slaveri var feil (umoralsk) den gangen, men de visste kanskje ikke bedre.

Moral er så langt fra vitenskapelig som du får det.

Lenke til kommentar

Og nå vet vi bedre enn som så. På lik linje med moral. Det blir nesten litt det samme som å si at "før trodde de at åndeutdrivelse var den beste medisinske behandlingen når man var syk, derfor kan vi like gjerne drite i å vaksinere oss nå for det kan jo hende at å drikke batterisyre hjelper bedre mot sykdom". Noe som i og for seg er sant, drikker man batterisyre blir man hvertfall kvitt sykdommen, sannsynligvis. Men det anbefales ikke, for man blir kvitt mye annet også.

Lenke til kommentar
Larzen_91 skrev (7 minutter siden):

Og nå vet vi bedre enn som så. På lik linje med moral. Det blir nesten litt det samme som å si at "før trodde de at åndeutdrivelse var den beste medisinske behandlingen når man var syk, derfor kan vi like gjerne drite i å vaksinere oss nå for det kan jo hende at å drikke batterisyre hjelper bedre mot sykdom". Noe som i og for seg er sant, drikker man batterisyre blir man hvertfall kvitt sykdommen, sannsynligvis. Men det anbefales ikke, for man blir kvitt mye annet også.

Nei, det understreker poenget mitt om at moral ikke er en konstant, den er totalt avhengig av tid og sted.

debattklovn skrev (4 minutter siden):

Kan jeg be om en aldri så liten innsporing på trådens tema igjen. 

Det er bare å kaste ut noe ekstremistisk hatpropaganda fra ytre høyre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er forsåvidt riktig, men jeg tror poenget snarere var rettet mot den mest anerkjente metoden for å tilegne samfunnet kunnskap. I dag er det den vitenskapelige metode, tidligere har det vært ulike metoder for naturfilosofi, idéfilosofi og teleologi. Den vitenskapelige metode har selv også paradigme-skift.

RaptorStrike insinuerer trolig at et paradigme-skift enten innen vitenskapen selv, eller overordnet, vil kunne velte om på vår forståelse av "moral" basert på "menneskelig velferd" som et mål.

Personlig tenker jeg det er et helt unødvendig og spekulativt poeng. Det er vanskelig nok å være konsekvent om hvem sin "menneskelig velferd" man snakker om.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...