Gå til innhold

SIAN-leder Lars Thorsen slått ned av voldelige motdemonstranter i Bergen.


Gjest

Innlegg som fokuserer på person blir fjernet, det samme med alt annet som er OT.

Anbefalte innlegg

Grimnir skrev (7 minutter siden):

Jeg ville ikke tatt deres parti i det store og det hele. Ville bare holdt meg langt unna, og det ville alle andre fornuftige mennesker gjort også. Eksempelet er og helt absurd, et slikt parti ville aldri blitt noen maktfaktor.

En "interesseorganisasjon" da, om det har noe å si.. Det du skriver passer jo veldig godt om SIAN også, og de fleste her inne er jo enige om at de skal ha rett til å yttrykke seg. Jeg lurte bare på om du* mente alle burde få den samme beskyttelsen, uavhengig av hvor mye ressurser det krever, og uavhengig av hvor motbydelige standpunkt de forfekter.

edit: * eller, spørsmålet var egentlig ikke retta direkte til deg, da. Bare et tankeeksperiment.

Endret av frohmage
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2534
frohmage skrev (6 minutter siden):

En "interesseorganisasjon" da, om det har noe å si.. Det du skriver passer jo veldig godt om SIAN også, og de fleste her inne er jo enige om at de skal ha rett til å yttrykke seg. Jeg lurte bare på om du* mente alle burde få den samme beskyttelsen, uavhengig av hvor mye ressurser det krever, og uavhengig av hvor motbydelige standpunkt de forfekter.

edit: * eller, spørsmålet var egentlig ikke retta direkte til deg, da. Bare et tankeeksperiment.

Så lenge en slik interesseorganisasjon kun hadde brukt ord så ville jeg ikke blandet meg inn i det store og det hele. Jeg ville bare oversett de. Men: om de hadde begynt å oppfordre til lovbrudd (ergo utføre pedofile handlinger), da ville de vel fått politiet på nakken ganske fort. Oppfordring til lovbrudd er vel ikke lov... tror jeg?

Uansett: hvor lang tid tror du det ville tatt før en slik organisasjon hadde fått et samlet Norge mot seg? Medlemmene av en slik organisasjon kunne aldri vist seg offentlig igjen. Ingen ville ansatt disse noensinne. De hadde for evig og alltid vært stemplet som noen ekle pedofile.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
frohmage skrev (10 minutter siden):

En "interesseorganisasjon" da, om det har noe å si.. Det du skriver passer jo veldig godt om SIAN også, og de fleste her inne er jo enige om at de skal ha rett til å yttrykke seg. Jeg lurte bare på om du mente alle burde få den samme beskyttelsen, uavhengig av hvor mye ressurser det krever, og uavhengig av hvor motbydelige standpunkt de forfekter.

Jeg er generelt for en svært liberal fortolkning av ytringsfriheten, og at politi skal beskytte Nordmenn mot vold uten å skule mye til budsjetter.

Det betyr at saker jeg dypt forakter og ser på som en fare for demokratiet (som Nazister, holocaust-fornektere m.m.) bør få lov til å ytre seg.

Hvis politi eller rettsvesen i spesielle tilfeller skal nekte noen å ytre seg så bør det ikke være etter en «helhetsvurdering av verdien av ytringen opp mot kostnaden ved å beskytte den», men fordi de rett og slekt ikke makter å ivareta sikkerheten til deltakere eller omgivelser.

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Grimnir skrev (4 minutter siden):

Så lenge en slik interesseorganisasjon kun hadde brukt ord så ville jeg ikke blandet meg inn i det store og det hele. Jeg ville bare oversett de. Men: om de hadde begynt å oppfordre til lovbrudd (ergo utføre pedofile handlinger), da ville de vel fått politiet på nakken ganske fort. Oppfordring til lovbrudd er vel ikke lov... tror jeg?

Uansett: hvor lang tid tror du det ville tatt før en slik organisasjon hadde fått et samlet Norge mot seg? Medlemmene av en slik organisasjon kunne aldri vist seg offentlig igjen. Ingen ville ansatt disse noensinne. De hadde for evig og alltid vært stemplet som noen ekle pedofile.

Jeg antar at avdelinger i politiet hadde brukt navnene på medlemmene til målrettet etterforskning i fysisk og digitale medier og avdekket lovbrudd selv før noen hadde utralt seg på lovlig vis.

-k

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534
knutinh skrev (Akkurat nå):

Jeg antar at avdelinger i politiet hadde brukt navnene på medlemmene til målrettet etterforskning i fysisk og digitale medier og avdekket lovbrudd selv før noen hadde utralt seg på lovlig vis.

-k

Ja det kan tenkes. Uansett: tema for en annen diskusjon.

Lenke til kommentar
Grimnir skrev (1 minutt siden):

Oppfordring til lovbrudd er vel ikke lov... tror jeg?

Neida, men det er jo lov til å argumentere for lovendringer, slik SIAN gjør. Folk ville demonstrert mot en slik gruppe også, siden de ikke orker å høre på sånt ræl hver lørdag formiddag når de er ute og handler. Jeg skjønner at eksempelet er litt søkt, men jeg tipper at ikke så mange av de som forsvarer SIAN sin "ytringsfrihet" her inne ville gjort det samme for en slik gruppe, selv om de samme reglene vel burde gjelde alle.

knutinh skrev (3 minutter siden):

Hvis politi eller rettsvesen i spesielle tilfeller skal nekte noen å ytre seg så bør det ikke være etter en «helhetsvurdering av verdien av ytringen opp mot kostnaden ved å beskytte den»

Det er jeg selvfølgelig 100% enig i ? I praksis, derimot, blir bråkmakere ofte bortvist av politiet, selv om de ikke sier noe straffbart.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
frohmage skrev (5 minutter siden):

Neida, men det er jo lov til å argumentere for lovendringer, slik SIAN gjør. Folk ville demonstrert mot en slik gruppe også, siden de ikke orker å høre på sånt ræl hver lørdag formiddag når de er ute og handler. Jeg skjønner at eksempelet er litt søkt, men jeg tipper at ikke så mange av de som forsvarer SIAN sin "ytringsfrihet" her inne ville gjort det samme for en slik gruppe, selv om de samme reglene vel burde gjelde alle.

Det du prøver er å finne en kampsak som folk finner ytterst usmakelig, for så å sjekke om prinsippene gjelder også for dem? Det er en grei test på om folk virkelig har prinsipper (alle prinsipper burde være gyldige når tatt til ytterste konsekvens).

Får jeg foreslå at du heller bruker antifa som lakmus test? Tåler man at ytre venstre tisser på bibelen, tørker seg bak med Donald Trump og har bønnerop 5 ganger daglig på torget så er man antagelig genuin når man argumenterer for SIANs ytringsfrihet.

-k

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
knutinh skrev (7 minutter siden):

Får jeg foreslå at du heller bruker antifa som lakmus test? Tåler man at ytre venstre tisser på bibelen, tørker seg bak med Donald Trump og har bønnerop 5 ganger daglig på torget så er man antagelig genuin når man argumenterer for SIANs ytringsfrihet.

Jeg ville ikke hatt noe problem med at de utførte slike handlinger, men 5 ganger daglig på torget går jo ikke. Så for meg kommer det tydeligvis et punkt der nok er nok. Nå vet jeg ikke hvor lenge denne krenkefest-turneen til SIAN skal vare, men i Oslo har de vel vært tre ganger i sommer allerede.

Vanligvis blir jo folk bortvist om de står og skriker i sentrum.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534
frohmage skrev (20 minutter siden):

Neida, men det er jo lov til å argumentere for lovendringer, slik SIAN gjør. Folk ville demonstrert mot en slik gruppe også, siden de ikke orker å høre på sånt ræl hver lørdag formiddag når de er ute og handler. Jeg skjønner at eksempelet er litt søkt, men jeg tipper at ikke så mange av de som forsvarer SIAN sin "ytringsfrihet" her inne ville gjort det samme for en slik gruppe, selv om de samme reglene vel burde gjelde alle.

Ja man kan argumentere for lovendringer alt man vil, men får å få gjennomslag for en ny lov så må den først foreslås av politikerne, deretter må den vedtas av Stortinget. Inni der så skal vel domstolene passe på at den nye lover ikke er i strid med grunnloven (dog hvor ofte det skjer er jeg usikker på).

Lenke til kommentar
Grimnir skrev (3 minutter siden):

Inni der så skal vel domstolene passe på at den nye lover ikke er i strid med grunnloven (dog hvor ofte det skjer er jeg usikker på).

Ja, så da kan man jo undre seg på hva SIAN sitt mål egentlig er. Lovendringene de ønsker ville være i strid med prinsippet om ytringsfrihet som er nedfelt i grunnloven. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
frohmage skrev (7 minutter siden):

Jeg ville ikke hatt noe problem med at de utførte slike handlinger, men 5 ganger daglig på torget går jo ikke. Så for meg kommer det tydeligvis et punkt der nok er nok. Nå vet jeg ikke hvor lenge denne krenkefest-turneen til SIAN skal vare, men i Oslo har de vel vært tre ganger i sommer allerede.

Vanligvis blir jo folk bortvist om de står og skriker i sentrum.

Poenget hadde blitt tilstrekkelig belyst ved å gjøre det en lørdag. Avhengig av lydnivå og varighet så trenger det ikke _objektivt_ å være verre enn østeuropeiske trekkspillere eller en litt intensiv oppussing.

Jeg tror dog at det kunne ha trigget mange emosjonelle responser. Som igjen kunne belyse hvor åpen og inkluderende vi egentlig er.

-k

Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (4 minutter siden):

Det jeg skulle likt å se var reaksjonen til alle krenkingsforkjemperne (spesielt på stortinget) om en gruppe "muslimer" hadde stilt seg opp og brent lovsamlingen, forlangt at Norges lover skulle følge Sharia og hylt og skreket om at alle nordmenn er syndere og at ekstreme kristne må deporteres.

Jeg hadde mislikt det men jeg hadde ikke slått eller kastet stein.

Godt forslag.

-k

Lenke til kommentar
frohmage skrev (20 minutter siden):

Ja, så da kan man jo undre seg på hva SIAN sitt mål egentlig er. Lovendringene de ønsker ville være i strid med prinsippet om ytringsfrihet som er nedfelt i grunnloven. 

Det er vel ikke tvil (?) om at Frp har lykkes med å dreie Norsk innvandringspolitikk mot høyre de siste 30 (?) årene.

Man kan tenke seg at SIAN har et lignende mål. Gjør islam-kritikk mainstream. Få aksept. Press eksisterende partier over i en anti islamsk retning sak for sak. Forby innvandring fra «muslimske» land. Deporter alle ikke-Norske muslimer. Forby bygging av moskeer og/eller innfør regulering som gjør det vanskelig å drive en moske. Etterhvert en endring av grunnloven. Til slutt send alle resterende muslimer til en leir på Bjørnøya og innfør dødsstraff for islamsk misjonering. Blokker facebook & co ved grensen fram til de har filtrering av pro-islamsk innhold.

 

Jeg har en langt enklere plan. Skaff folk utdanning. Gi dem reelt håp om en ok jobb, ektefelle, barn og stasjonsvogn. Folk som har noe å tape og føler seg verdsatt driver med mindre tull. I løpet av en generasjon kan man kanskje være kvitt både kristendom og islam, evt er det bare koselige minner med spesiell mat i høytider.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (4 minutter siden):

Det er vel ikke tvil (?) om at Frp har lykkes med å dreie Norsk innvandringspolitikk mot høyre de siste 30 (?) årene.

Hvordan da? Innvandringspolitikken har vel aldri vært mer liberal enn det vi hadde rundt ca. anno 2016 da klovnene fra KRF, AP og Venstre m.fl. kuppet showet og lovte titalls tusen kvoteflyktninger og nærmest åpne grenser

Endret av Dudeliduu
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534
knutinh skrev (6 minutter siden):

Det er vel ikke tvil (?) om at Frp har lykkes med å dreie Norsk innvandringspolitikk mot høyre de siste 30 (?) årene.

Man kan tenke seg at SIAN har et lignende mål. Gjør islam-kritikk mainstream. Få aksept. Press eksisterende partier over i en anti islamsk retning sak for sak. Forby innvandring fra «muslimske» land. Deporter alle ikke-Norske muslimer. Forby bygging av moskeer og/eller innfør regulering som gjør det vanskelig å drive en moske. Etterhvert en endring av grunnloven. Til slutt send alle resterende muslimer til en leir på Bjørnøya og innfør dødsstraff for islamsk misjonering. Blokker facebook & co ved grensen fram til de har filtrering av pro-islamsk innhold.

-k

Vil vel ikke akkurat si at det har vært spesielt strengt. 

https://www.ssb.no/befolkning/artikler-og-publikasjoner/nesten-15-prosent-er-innvandrere

Lenke til kommentar
Grimnir skrev (3 timer siden):
Pallehysa skrev (3 timer siden):

Selvfølgelig skal ein ikkje bures inne om ein brenner bøker. På samme måte som ein ikkje skal risikere deport eller å bli buret inne om ein leser ei bok, og finner innholdet verdifullt.

Det er fordi at du har større respekt for ytringsfriheten enn RaptorStrike.

Ein må heller ikkje gløyme at ein ikkje lever i vakum. Det er forøvrig ein stor forskjell på å brenne ei bok i sin egen hage, enn å stå utenfor ein moske, og brenne Koranen for å framprovosere ein reaksjon. Førstnevnte er ikkje ulovlig. Sistnevnte kan potensielt være ulovlig, eller ein i det aller minste kan ha delvis ansvar over reaksjonen som måtte oppstå.

Endret av Pallehysa
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Grimnir skrev (24 minutter siden):

Vil vel ikke akkurat si at det har vært spesielt strengt. 

https://www.ssb.no/befolkning/artikler-og-publikasjoner/nesten-15-prosent-er-innvandrere

Du har rett, påstanden min var dårlig.

Er du enig i at parallellt med Frps inntreden i det gode selskap så har det blitt mer stuerent og større politisk støtte for en restriktiv asyl og innvandringspolitikk?

-k

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534
Pallehysa skrev (2 minutter siden):

Ein må heller ikkje gløyme at ein ikkje lever i vakum. Det er forøvrig ein stor forskjell på å brenne ei bok i sin egen hage, enn å stå utenfor ein moske, og brenne Koranen for å framprovosere ein reaksjon. Førstnevnte er ikkje ulovlig. Sistnevnte kan potensielt være ulovlig, eller ein i det aller minste kan ha delvis ansvar over reaksjonen som måtte oppstå.

Står du inne på moskeen sin eiendom uten tillatelse og brenner en bok, da er vel det for lovbrudd å regne. Står du på bussholdeplassen på Furuset og brenner koranen og blir angrepet, da er det de som angriper deg som forhåpentligvis får seg en tur i arresten.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...