Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kjøper klager på bruktbil


Nils-Kristian

Anbefalte innlegg

Nils-Kristian skrev (På 18.8.2020 den 15.41):

Altså her skjer feilen etter kjørt fra Mosjøen til Bodø, og så videre til Lofoten på ferie og så tilbake igjen før feilen oppstår. Kan dette med rette være mitt ansvar? 

Kjøper krever selvfølgelig heving eller at jeg betaler fult ut verkstedregning. Jeg gjør det klar for han at jeg betaler selvfølgelig om dette er fult og helt mitt ansvar, men det begynner jeg å tvile på! 

Bilen er altså kjørt flere hundre km, kanskje 1000, siden den ble kjøpt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har det blitt byttet olje og filter så ofte som det skal på denne bilen. Altså etter det intruksjonsboka/fabrikant sier. Og var det byttet hvor lenge og antall km før salg.

Det jeg tenker på er at om kjøper kan skylde på at dette skyldes dårlig vedlikehold i forhold til manglene bytte av olje. Det er ihvertall eneste grunnen jeg kan tenke meg at kjøper kan vinne frem er om olje bytte har vært veldig skjelden og at turbofeilen har oppstått som følge av dette. Men vanskelig sak for kjøper å vinne.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
hekomo skrev (51 minutter siden):

Da fremstår det litt sent å klage kanskje?

Nei ikke nødvendig vis. Men kjøper må bevise at dette var en feil som var der når bilen ble kjøpt og ikke oppstått etter kjøp. Og det kan du si hadde vært lettere om det var noe som ble oppdaget på vei hjem fra selger, enn etter 1000 km.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Svein M skrev (8 timer siden):

Har det blitt byttet olje og filter så ofte som det skal på denne bilen. Altså etter det intruksjonsboka/fabrikant sier. Og var det byttet hvor lenge og antall km før salg.

Det jeg tenker på er at om kjøper kan skylde på at dette skyldes dårlig vedlikehold i forhold til manglene bytte av olje. Det er ihvertall eneste grunnen jeg kan tenke meg at kjøper kan vinne frem er om olje bytte har vært veldig skjelden og at turbofeilen har oppstått som følge av dette. Men vanskelig sak for kjøper å vinne.

Trådstarter har opplyst kjøper om manglende service og utført oljeskift.

Lenke til kommentar
Svein M skrev (På 20.8.2020 den 8.56):

Har det blitt byttet olje og filter så ofte som det skal på denne bilen. Altså etter det intruksjonsboka/fabrikant sier. Og var det byttet hvor lenge og antall km før salg.

Det jeg tenker på er at om kjøper kan skylde på at dette skyldes dårlig vedlikehold i forhold til manglene bytte av olje. Det er ihvertall eneste grunnen jeg kan tenke meg at kjøper kan vinne frem er om olje bytte har vært veldig skjelden og at turbofeilen har oppstått som følge av dette. Men vanskelig sak for kjøper å vinne.

Kjøper var informert om at siste service ikke var gjort, da heller ikke oljeskift i henhold til fabrikang anbefaler. Dog gjort et olje/filterbytte i april. Dette var også kjøper informert om. I kjøpekontrakt gjennom Finn.no er avhakingen for komplett servicehistorikk fjernet. 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Nils-Kristian skrev (10 timer siden):

Oppdatering på saken. Koblet inn advokat for å avslå krav fra kjøper og føre saken videre. Har nå godtatt en 50:50 betalingsløsning mellom meg og kjøper for å få saken ut av verden. 

Min advokat mener dog at denne var en sak vi kunne vunnet i forliksråd. 

Dette er en sak du hadde vunnet uten advokat. Det er opplagt kjøpers problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...