Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kjøper klager på bruktbil


Nils-Kristian

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg solgte en Mazda CX-5 nfor ca. 1 mnd siden. 

Den ble solgt som den sto, og med informasjon om service ikke var tatt og utgått av serviceintervallet. Dog skiftet olje/filter. 

Nå etter at kjøper var og prøvekjørt bilen, og kjøpte den har den forrige uke vist feilmelding i display, lavt oljetrykk og lavt turbotrykk. Turbo må byttes. 

Denne meldingen var ikke ved overlevering av bil og heller ingen tegn til dette. Kjøper tok bilen med seg, og videre på ferie. 

Hvem sitter med ansvaret? 

Jeg har gjort det klar for kjøper at jeg ønsker å betale, om dette er mitt fulle ansvar. 

 

Hva tenker dere? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje jus er bedre plass å spørre om slik. Slik eg ser det (kun synsing!), så har ikkje du noe ansvar. Det er bruktbil og det innebærer risiko. Om ein vil ha garanti, så kjøper ein nytt. 
Om kjøper mener/kan bevise at du burde vist om feil, men holdt info tilbake så kan du stilles ansvarlig. 

Ellers så var han meget uheldig. Eller så kan han selv forårsaket feil, då er det naturlig nok ikkje noe han skulle si. 

Lenke til kommentar

Etter 2 års reklamasjonsrett ved privatkjøp ble kjent er det dessverre mange som tror at det er det samme som to års absolutt garanti mot absolutt alt, og at selger må dekke alle feil, mangler og skader i to år etter salg. Pga. dette selger jeg aldri noe brukt lengre. Det går heller i søpla, i retur eller på høgger'n. Selv om det er fullt fungerende ting med mange års levetid igjen.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (2 minutter siden):

Etter 2 års reklamasjonsrett ved privatkjøp ble kjent er det dessverre mange som tror at det er det samme som to års absolutt garanti mot absolutt alt, og at selger må dekke alle feil, mangler og skader i to år etter salg. Pga. dette selger jeg aldri noe brukt lengre. Det går heller i søpla, i retur eller på høgger'n. Selv om det er fullt fungerende ting med mange års levetid igjen.

Det første halve året er det mest risikable, etter det så skal det mye til at kjøper har noe sak.

Men enig, spesielt på billige biler så er kjøper for godt beskyttet av lovverket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Gjest endret tittelen til Kjøper klager på bruktbil
Nils-Kristian skrev (52 minutter siden):

Hva mener du? 

Jeg sender alltid en melding til kjøper der jeg gjør det tydelig at jeg stiller bilen til disposisjon dersom kjøper ønsker bilen undersøkt på verksted. Jeg tar det også med i kontrakten at kjøper har fått anledning til å undersøke bilen på verksted og ikke benytter seg av det. Selv kan jeg ikke gjøre stort annet enn å legge ved en NAF tilstandsrapport, men den dekker selvfølgelig ikke alt. - jeg tar kostnaden av NAF testen når den ble utført før bilen ble lagt ut for salg. Kjøper tar kostnad dersom han ønsker bilen på verksted for sin egen del.

Jeg regner med at, i en tvist, så kan ikke kjøper påberope seg skjulte feil og mangler når kjøper selv har takket nei til å få bilen undersøkt av fagfolk når hverken jeg eller han er fagfolk. I mitt hode skal det da veldig mye til for at jeg skal tape mot et krav og jeg regner med at du sikkert står sterkt dersom du kan dokumentere at du har tilbudt så.

Endret av Corp Por
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Altså her skjer feilen etter kjørt fra Mosjøen til Bodø, og så videre til Lofoten på ferie og så tilbake igjen før feilen oppstår. Kan dette med rette være mitt ansvar? 

Kjøper krever selvfølgelig heving eller at jeg betaler fult ut verkstedregning. Jeg gjør det klar for han at jeg betaler selvfølgelig om dette er fult og helt mitt ansvar, men det begynner jeg å tvile på! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nils-Kristian skrev (57 minutter siden):

Altså her skjer feilen etter kjørt fra Mosjøen til Bodø, og så videre til Lofoten på ferie og så tilbake igjen før feilen oppstår. Kan dette med rette være mitt ansvar? 

Kjøper krever selvfølgelig heving eller at jeg betaler fult ut verkstedregning. Jeg gjør det klar for han at jeg betaler selvfølgelig om dette er fult og helt mitt ansvar, men det begynner jeg å tvile på! 

Da er det beste å "trenere" saken til motparten gir seg eller at den kommer opp til vurdering i forbrukertvistutvalget(eller forbrukerklageutvalget som det nå heter) 

Endret av freddy85
Lenke til kommentar
freddy85 skrev (3 minutter siden):

Da er det beste å "drenere" saken til motparten gir seg eller at den kommer opp til vurdering i forbrukertvistutvalget(eller forbrukerklageutvalget som det nå heter) 

Trenere, ikke drenere :)

Ellers vil jeg si at dette ikke er TS skyld, og om TS betaler så mye som en krone, så er dette å regne som goodwill fra TS' side :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nils-Kristian skrev (33 minutter siden):

Altså her skjer feilen etter kjørt fra Mosjøen til Bodø, og så videre til Lofoten på ferie og så tilbake igjen før feilen oppstår. Kan dette med rette være mitt ansvar? 

Kjøper krever selvfølgelig heving eller at jeg betaler fult ut verkstedregning. Jeg gjør det klar for han at jeg betaler selvfølgelig om dette er fult og helt mitt ansvar, men det begynner jeg å tvile på! 

Hvordan i alle dager kan du vite hva han har gjort i løpet av alle disse milene? Hadde ikkje betalt en krone før dommeren i retten sa det! 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...