Gå til innhold

Nå vil Apple trekke tilbake Epics utviklerverktøy for iOS og Mac


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan er det sitatet går? "You either die a hero, or live long enought to see yourself become the villain"? Mon tro om noen i Apple ser ironien i hva de har blitt og hvilke anklager de får mot seg når de tenker tilbake til sin egen start og kanskje spesielt lanseringsfilmen av Macen (Epic har definitivt fått det med seg ihvertfall)?

Lurer på om Epic satt og tenkte "Hm.. Nå har vi gått i strupen på Steam og kommet ganske godt ut... Hvem er nestemann?"

Lenke til kommentar

Ja, for det var jo unreal engine som brøt vilkårene, ikke Fortnite...

Dette blir bare tåpelig av Apple.

Får håpe Spotify, og en haug med unreal brukere, hiver seg med nå. Kanskje en del andre større utviklere.

 

Om de kommer til en rettssak så taper Apple.

Lenke til kommentar
Iki skrev (41 minutter siden):

Ja, for det var jo unreal engine som brøt vilkårene, ikke Fortnite...

Dette blir bare tåpelig av Apple.

Får håpe Spotify, og en haug med unreal brukere, hiver seg med nå. Kanskje en del andre større utviklere.

 

Om de kommer til en rettssak så taper Apple.

Tåpelig? Fortnite er ikke firmaet, Epic er firmaet. Epic lager både Fortnite og Unreal Engine så naturligvis går det ut over de andre produktene dems også. Er det noen som er tåpelig her så er det Epic. Hvorfor skal Epic behandles annerledes enn andre? Og hvorfor skal Epic kunne dure på som de selv ønsker og drite i alt, lover og regler samt alle andre?

At Apple og Google tar 30% av kaken er omdiskutert og gjerne moden for en ny runde debatt siden det er blitt en industristandard. Twitch o.l. tjenester tar også dette for f.eks bits, og hele 50% for abonnenter så dette har egentlig ingenting med Apple og Google å gjøre. Moden for en debatt? Helt klart, men dette er en barnslig måte å angripe dette på av Epic.

Edit:
Om det blir rettsak så vinner Apple. Epic har brutt en kontrakt de har signert.

Endret av Marfu
Tilleggsinformasjon om rettsak
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Marfu skrev (15 minutter siden):

Tåpelig? Fortnite er ikke firmaet, Epic er firmaet.

Det er kun Fortnite som har brutt med de tåpelige retningslinjene til Apple. Vil du påstå at tredjepartsstudio har brutt med Apple pga Fortnite?

 

Marfu skrev (16 minutter siden):

Hvorfor skal Epic behandles annerledes enn andre? 

Epic vil ikke behandles annerledes enn noen andre. De vil at alle skal ha bedre vilkår.

 

Marfu skrev (17 minutter siden):

Om det blir rettsak så vinner Apple. Epic har brutt en kontrakt de har signert.

Om det blir en rettssak kommer det frem at Apple driver med monopol virksomhet, dette blir de da straffet for.

Dette har allerede skjedd med flere andre store selskap.

Lenke til kommentar
Iki skrev (1 minutt siden):

Det er kun Fortnite som har brutt med de tåpelige retningslinjene til Apple. Vil du påstå at tredjepartsstudio har brutt med Apple pga Fortnite?

Fortnite og Unreal Engine er begge to utviklet av Epic Games så jeg forstår ikke hva du mener her.

 

Iki skrev (3 minutter siden):

Epic vil ikke behandles annerledes enn noen andre. De vil at alle skal ha bedre vilkår.

Er enig med sistnevnte, men dette er ikke måten å gjøre det på slik jeg ser det. Om syntes at fartsgrensen på 80 bør endres til 120 så kjører du ikke i 120 helt til det endres av den grunn og forventer at du skal slippe unna med det.

 

Iki skrev (5 minutter siden):

Om det blir en rettssak kommer det frem at Apple driver med monopol virksomhet, dette blir de da straffet for.

Dette har allerede skjedd med flere andre store selskap.

Apple driver ikke med monopolvirksomhet. Dette er en industristandard, "alle" firmaer gjør dette, ergo ikke noe monopol.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Marfu skrev (2 minutter siden):

Fortnite og Unreal Engine er begge to utviklet av Epic Games så jeg forstår ikke hva du mener her.

Ja? Begge er utviklet av Epic, men det betyr ikke at unreal engine har brutt reglene bare fordi et spill laget i unreal har brutt dem.

Du kan ikke arrestere alle i Oslo kun fordi en i Oslo har brutt loven. Selv om alle er fra samme by.

 

Marfu skrev (4 minutter siden):

Apple driver ikke med monopolvirksomhet. Dette er en industristandard, "alle" firmaer gjør dette, ergo ikke noe monopol.

Microsoft, google, osv. Driver ikke på på denne måten.

Lenke til kommentar
Iki skrev (15 minutter siden):

Ja? Begge er utviklet av Epic, men det betyr ikke at unreal engine har brutt reglene bare fordi et spill laget i unreal har brutt dem.

Du kan ikke arrestere alle i Oslo kun fordi en i Oslo har brutt loven. Selv om alle er fra samme by.

 

Microsoft, google, osv. Driver ikke på på denne måten.

Jeg tror du misforstår, Fortnite er ikke et eget firma. Det er ikke noen tredjepart innvolvert her. Epic Games er firmaet som har brutt retningslinjene. Epic Games lager både Fortnite og Unreal. Hvis Ringnes bryter kontrakten med et firma, så ryker alle produktene dems fra den avtalen, ikke bare ett.

Du bør ellers også lese deg opp på saken på nytt. Google har også sparket ut Epic allerede. Google tar også 30% akkurat det samme som Apple. Microsoft tar også 30% så hvor er monopolet?

Edit:
Her kan du også se at Apple er langt fra verstingen.
https://wccftech.com/apple-publishes-study-which-defends-its-30-app-store-cut/

Endret av Marfu
Lagt ved en link til en studie ang. 30/70 split.
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Marfu skrev (4 minutter siden):

Jeg tror du misforstår, Fortnite er ikke et eget firma. Det er ikke noen tredjepart innvolvert her. Epic Games er firmaet som har brutt retningslinjene. Epic Games lager både Fortnite og Unreal. Hvis Ringnes bryter kontrakten med et firma, så ryker alle produktene dems fra den avtalen, ikke bare ett.

Igjen.

Burde tredjepartsstudio som ikke har noe med saken å gjøre straffes for noe Fortnite har gjort?

Ja eller nei.

Lenke til kommentar
Iki skrev (Akkurat nå):

Igjen.

Burde tredjepartsstudio som ikke har noe med saken å gjøre straffes for noe Fortnite har gjort?

Ja eller nei.

Fortnite har ikke gjort noe som helst, det er heller ikke noe tredjepartsstudio involvert. Det er firmaet Epic Games som har gjort noe galt. Hva er det som er tredjepartsstudio mener du?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Marfu skrev (Akkurat nå):

Fortnite har ikke gjort noe som helst, det er heller ikke noe tredjepartsstudio involvert. Det er firmaet Epic Games som har gjort noe galt. Hva er det som er tredjepartsstudio mener du?

Er Fortnite utviklingsteamet de samme som utvikler unreal engine?

 

Tredjepartsstudio er studio som har brukt unreal engine for å lage spillene sine til iOS, som nå ikke kan selge eller oppdatere spillene sine lengre da Apple stopper dem fra dette.

For eksempel konami, som har brukt unreal engine til å lage spill for iOS.

Lenke til kommentar
Iki skrev (10 minutter siden):

Er Fortnite utviklingsteamet de samme som utvikler unreal engine?

 

Tredjepartsstudio er studio som har brukt unreal engine for å lage spillene sine til iOS, som nå ikke kan selge eller oppdatere spillene sine lengre da Apple stopper dem fra dette.

For eksempel konami, som har brukt unreal engine til å lage spill for iOS.

Tror vi har snakket litt forbi hverandre. Når du sier tredjepartsstudio så har jeg trodd du har ment utviklerteamene til Fortnite og Unreal Engine som tredjepartsstudioer. Det er forskjellige uviklerteam ja, men det er samme firma, Epic Games. Uansett så er det Epic som er syndebukken denne gangen, ikke Apple. Om alle spill som er laget i Unreal Engine etterhvert også forsvinner fra diverse platformer inntil videre, så er det Epic som er skyld i dette og det burde de ha tenkt over på forhånd. Om de ikke hadde tenkt på dette i det hele tatt, så er det likevel de som har den fulle makt og ansvar til å rette opp i dette også.

Jeg tror ikke det kommer til å gå så langt, men hvem vet. Jeg tror at alle spill som er laget i Unreal Engine som ligger der ute - som ikke er laget av Epic - får være inntil videre, men mindre Epic har gjort noe med Unreal Engine slik at alle andre spill også plutselig omgår retningslinjene for 30/70 split.

Det er veldig mye generelt Apple hat der ute, men her ser jeg ikke hva Apple har gjort galt i det hele tatt. Dette er helt og alene forårsaket av Epic. Og som slik jeg ser det står de med all makt og ansvar til å rette opp i det også.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Marfu skrev (7 minutter siden):

Jeg tror ikke det kommer til å gå så langt, men hvem vet. Jeg tror at alle spill som er laget i Unreal Engine som ligger der ute - som ikke er laget av Epic - får være inntil videre, men mindre Epic har gjort noe med Unreal Engine slik at alle andre spill også plutselig omgår retningslinjene for 30/70 split.

Det er det denne artikkelen omhandler.

Apple sier de skal stenge ned for absolutt alle som noensinne har brukt unreal engine. Ikke bare Epic.

Lenke til kommentar
Iki skrev (3 minutter siden):

Det er det denne artikkelen omhandler.

Apple sier de skal stenge ned for absolutt alle som noensinne har brukt unreal engine. Ikke bare Epic.

De vil trekke tilbake Epics utviklerverktøy, som kan få konsekvenser for utviklere som bruker Unreal Engine. Kommer nok helt an på hva Epic foretar seg fremover.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Iki skrev (12 minutter siden):

Apple sier de skal stenge ned for absolutt alle som noensinne har brukt unreal engine. Ikke bare Epic.

 

Hvor står dette?

Slik jeg forstår det så vil de fjerne utviklerverktøyet, noe som betyr at du må skaffe deg en PC for å utvikle i Unreal Engine. Spill laget i Unreal Engine vil fortsette å fungere på Apple sine plattformer.

Endret av jonathan---
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...