Gå til innhold

Testsenter åpnet på Flesland – flypassasjerer gikk rett forbi


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
qualbeen skrev (26 minutter siden):

Gjør det enkelt; enten tester man seg, eller så kan man sette seg på første fly tilbake igjen ... (Må også gjelde for nordmenn på hjemreise, ikke bare for turister)

Kanskje enig, men da bør jo de samme reglene innføres for de som kommer over grensa med bil eller båt (ferge).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 hours ago, frohmage said:

Kanskje enig, men da bør jo de samme reglene innføres for de som kommer over grensa med bil eller båt (ferge).

Hvorfor det? Her har man en ypperlig mulighet for å teste en del reisende. Bare fordi man ikke kan teste alle, så betyr ikke det at man bør la være å teste der man kan.

Men det største problemet er som skrevet i artikkelen: "man vil ikke la seg teste fordi ett positivt resultat ødelegger ferien"

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Grensene må stenges. Smittesituasjonen kom ut av kontroll fordi grensene ble åpnet, og det er en for stor andel som ikke bryr seg om frivillige råd til at slike råd faktisk fungerer. Desto lenger vi utsetter å stenge grensene, desto flere innenlandske restriksjoner må vi gjeninnføre, desto større blir konsekvensene for folkehelsen og for enkeltpersoner og desto større blir konsekvensene for økonomien.

 

Vi hadde fått litt kontroll. Myndighetene valgte dessverre deretter å satse / ofre alt det vi hadde oppnådd for at et mindretall skulle få en mulighet til litt svenskehandel og en tur til utenlandet. Dette var 100 % inkompetanse, uansvarlighet og en fullstendig katastrofe!

Endret av Tor Hansen3
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Eller så må man bruke tester på alle fra utlandet og karantene til svarene foreligger. Det tar ikke mer enn 48timer (korriger iåom jeg tar feil). Nedstengning blir da kun unntatt godt begrunnede reiser. Harryhandel og ferie er f.eks ikke god nok grunn. Da kan det begrenses til å se etter egen eiendom (uten harryhandel) og nødvendige familiære og nødvendige forretningsreiser.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
N8591NB4 skrev (33 minutter siden):

Eller så må man bruke tester på alle fra utlandet og karantene til svarene foreligger. Det tar ikke mer enn 48timer (korriger iåom jeg tar feil). Nedstengning blir da kun unntatt godt begrunnede reiser. Harryhandel og ferie er f.eks ikke god nok grunn. Da kan det begrenses til å se etter egen eiendom (uten harryhandel) og nødvendige familiære og nødvendige forretningsreiser.

Tok ikke en gang 24 timer for meg. 

Lenke til kommentar
Vi hadde fått litt kontroll. Myndighetene valgte dessverre deretter å satse / ofre alt det vi hadde oppnådd for at et mindretall skulle få en mulighet til litt svenskehandel og en tur til utenlandet. Dette var 100 % inkompetanse, uansvarlighet og en fullstendig katastrofe!

Jeg tror nok begrunnelsen var langt mer kompleks enn bare å åpne for svenskehandel. F.eks. for å gi SAS og Norwegian en håndsrekning og for å imøtekomme våre europeiske naboers ønsker om å gjenoppta utveksling av varer og tjenester for på den måten å holde hjulene i gang. Dessverre valgte flere tusen mennesker å bruke åpningen til unødvendige fritidsreiser, noe som så vidt meg bekjent har vært frarådet helt siden 12. mars. Det førte igjen til en unødvendig stor eksponering av befolkningen gjennom disse da de kom hjem igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3L5Y3RE8 skrev (2 timer siden):

Dessverre valgte flere tusen mennesker å bruke åpningen til unødvendige fritidsreiser, noe som så vidt meg bekjent har vært frarådet helt siden 12. mars. Det førte igjen til en unødvendig stor eksponering av befolkningen gjennom disse da de kom hjem igjen.

Regjeringen kan ikke åpne grensene i det fellesferien starter, uten å tro at folk kommer til å reise. 

Dette var villet politikk. Det var politisk ønske om dobbeltmoral; vi skulle både feriere hjemme OG i utlandet i år. Pose og sekk var det politikerne ønsket, altså.

Dersom det var for å redde næringsliv e.l., så hadde grensen åpnet første dag etter fellesferien. Men ikke et minutt før. Det er tross alt svært svært begrenset med næringsvirksomhet i juli måned ...

Et annet alternativ man kunne sett for seg, var en form for søknadsplikt. Du fikk kun dra dersom du oppga en god nok grunn. (Men dette ville gitt økt byråkrati, og ikke en løsning jeg egentlig ville frontet så sterkt.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes det er heilt på sin plass at testing ved ankomst på flyplassen blir utført som ein del av grensekontrollen.

Om folk synes det er litt ubehageleg å få ein q-tips i nasa og kanskje er litt redd for å få påvist smitte, ja då var kanskje ikkje den aktuelle flyreisa så tvingandes nødvendig likevel?
Ein kunne gått gjort det same på svenskegrensa for dei som har harryhandla, vink inn heile køa for tollkontroll, smittetesting og registrering. At det er ubehagleg og tidkrevjande slik at det blir lange køer er i den samanheng berre ein fordel, kanskje ein tenker seg om ein gong til før ein køyrer til Sverige for å kjøpe billig bacon når ein veit at det blir 4 timar med saktegåande kø over grensa?

Når tilbudet er frivillig så er det berre dei mest pliktoppfyllande og forsiktige som tester seg, og disse personane er stort sett dei som har beskytta seg best mot å bli smitta og frå å smitte andre. Det er alle dei andre som tek litt lett på smittevernet eller som attpåtil veit at dei med stor sannsynlegheit er smitta som kjem til å gå rett forbi.
Det er sjølvsagt ein ulempe at testresultatet ikkje er klar før etter nokre dagar, og at flypassasjeren ikkje har plikt til å gå i garantene etter heimkomst frå eit "grønt" land, men om ikkje anna så vil obligatorisk grensetesting gi eit betre statistikkgrunnlag for å avdekke kvar smitten kjem inn i landet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

@qualbeen Ultimatiumet burde være karantene i 10 dager eller inntil negativt testresultat foreligger. Økt karantenekontroll og bøter ved brudd. Da skal du se det blir fart på "frivilligheten". Det bør selvsagt også gjelde andre transportformer. Grensa for rødt vs grønt land bør reduseres fordi det er billigere og mindre begrensende for folk enn de nedstengningene vi ellers må ha. Tidsforsinkelsen for å rødmerke land med mye smitte bør reduseres til 0. Opplegget med karantenefrihet i 2-3 dager for å la folk reise hjem karantenefritt fra land som har oversteget rødmerke-grennsen må ta slutt.

"Men jeg tror mange er redd for å teste positivt og få ferien spolert, sier hun." - Makan til grenseløs egoisme! Det bør bekjempes med strenge tiltak.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (17 minutter siden):

Tidsforsinkelsen for å rødmerke land med mye smitte bør reduseres til 0. Opplegget med karantenefrihet i 2-3 dager for å la folk reise hjem karantenefritt fra land som har oversteget rødmerke-grennsen må ta slutt.

Men då mister vi minutt-for-minutt konseptet der vi i media kan følge charterflyet direkte for å sjå om flyet lander før midnatt til applaus og glade turistar som har lurt systemet, eller om flyet blir nokre minutt forsinka slik at passasjerane må "straffast" med 10 dagers karantene. ?

For ordens skuld er eg heilt enig med deg. Det er alt for lang tidsforsinkelse mellom tida der ny smitte oppstår til denne smitten blir registrert og fanga opp. Når ein får rapportar om aukande smittetal i eit land så må ein vite at smitten alt har vært der i dagesvis. Skal ein då gi turistane litt ekstra tid i tillegg så vil ein ende opp med å få passasjerar som er smitta og med aktive symptom på flya.

Eg synes også at det er rimeleg naivt å utpeike ei eller anna øy i syden som smittefri for så å fly inn flylast eller flylast med passasjerar frå heile Europa og tru at denne øya vil fortsette å være smittefri. 
Eg meiner også at Norge burde praktisere 10 dagers karantene før alle utreiser, på den måten slepp vi i det minste at det er norske statsborgarar som sprer smitten rundt i verden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...