Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kjipt å være feit


Gjest 52631...541

Anbefalte innlegg

Gjest 52631...541 skrev (19 timer siden):

Kjipt å være så feit at man nesten ikke kommer opp av sengen om morgenen.

Det er det.

Det er komplekst. Sykelige overvektige er ikke en homogen gruppe som kan/skal behandles likt. Dessverre har ikke demokratiet forstått det enda (noe flere innlegg i denne tråden vitner om), hvorfor den helsehjelp som det offentlige tilbyr sykelige overvektige, fremdeles kan utvikles.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Baranladion skrev (1 time siden):

Morsomste jeg ser er folk som kjøper seg svær BigMac meny, og skal ha cola zero til. Tydelig her at man prøver å "bøte på" resten av menyen ved å velge noe kalorfattig drikke til. 

Noen som liker smaken bedre

Jeg kjøpte ved en feil "sukkerfri" drikke og den smakte helt annerledes enn den som jeg kjøper til vanlig, med sukker

Endret av Dubious
Lenke til kommentar
5 hours ago, Baranladion said:

Morsomste jeg ser er folk som kjøper seg svær BigMac meny, og skal ha cola zero til. Tydelig her at man prøver å "bøte på" resten av menyen ved å velge noe kalorfattig drikke til. 

 

Jeg kan finne på å gjøre det samme av den enkle grunn at jeg synes lettbrus smaker bedre enn sukkerbrus. Brus med sukker blir altfor søtt etter å ha vent meg på lettbrus de siste 15 årene.

Regner med flere er i samme båt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest 52631...541

Kanskje jeg skal prøve Pepsi Max da, ut året. Og se om det har effekt. Eller Cola Zero. Jeg orker ikke mer hvalrossliv...

Anonymous poster hash: 52631...541

Lenke til kommentar
G skrev (22 timer siden):

Ja, skal forsøke.

1. En må legge på hylla den tankegangen om å trene av seg kaloriene. Det er en tankegang som ikke fungerer.

2. Høykonsentrert fruktose fra mais har blitt puttet i drikker som Cola og mye forskjellig junk food. Selv om det er mye søtere, så putter de ikke mindre inn, men faktisk mer energi enn før i Cola.

3.  Høykonsentrert fruktose sirup har to svært negative innvirkninger på kroppen, beskriver:

- Den mest negative er at hjernen tror den sultes.

- Deretter så gjør jo ikke kroppen det egentlig, men det mangler en negativ feedback loop for fruktose. Så kroppen gjør som den vanligvis gjør med overskudd av energi, den lagrer den som fett i kroppen. Mens, hjernen samtidig tror at kroppen den har ansvaret for sulter, slik at du tyr til å spise bare enda mer.

- Enda en negativ effekt har fruktose på lever. Det er på høyde med skadevirkningene av alkoholinntak, eller noe sånn tror jeg at blir sagt i video. Det kommer en rekke biprodukter som leveren sliter med å bli av med etter fruktose-metabolisme.

Kroppen er designet for å kjøre på glukose som drivstoff. Selv om det finnes 50/50 av glukose og fruktose i sukrose.

En lærer fortalte meg en gang at tarmveggen til og med har litt hemning på fruktoseopptaket i og med at glukose og fruktose er speilvendte. Men det ser jo tydeligvis ut til at det ikke bremser fruktoseopptaket tilstrekkelig.

Se heller folkeopplysningen om sukker istedenfor den propagandaen der:

 https://tv.nrk.no/serie/folkeopplysningen/2018/KMTE50002218

Å angripe sukker i seg selv er en blindgate.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest afde0...f69
35 minutes ago, Guest 52631...541 said:

Kanskje jeg skal prøve Pepsi Max da, ut året. Og se om det har effekt. Eller Cola Zero. Jeg orker ikke mer hvalrossliv...

Anonymous poster hash: 52631...541

Hei! Bare dette innlegget i seg selv forteller meg at du må jobbe med holdninger, og innhente deg litt kunnskap om helse, vekt og kosthold, samt lære deg hvor dine fallgruver ligger.

Det å gå ned i vekt er ikke enkelt. Man må balansere mellom veldig mange ting, og det gode og behagelige må ofte ofres på for å få det til. Det kan ta alt fra noen måneder til flere år før man finner ut av en diett og et treningsprogram som fungerer. Det finnes heller ikke en universalløsning som fungerer for alle, den må tilpasses din fysikk, arbeidstider, motivasjon og mentale helse. Den må være gjennomførbar for deg, og helst være konkret, særlig på ting som tidspunkt for måltid og trening.

Slike livsstil-endringer kan kreve veldig mye av enkelte. Jeg er selv sykelig overvektig, har vært stor siden jeg var 10 år. Jeg har hatt en fastlege med dette feltet som spesialitet, og jeg har for 8 år siden fullført Muritunets program for sykelig overvektige, for så å neglisjere kroppen min og legge på meg nesten 20 kilo til. I fjord rundt påsketider tok jeg kontakt med Frisklivssentralen her jeg bor. Fikk en ny motivasjon, tips, råd og veiledning til å oppnå mine mål, og opplevde i år for første gang i mitt liv at jeg går ned i vekt mens jeg samtidig vet hvorfor/hva jeg har gjort riktig. Det tok meg altså nesten åtte år å komme dit at jeg taper vekt, og skjønner hvorfor det fungerer. Og det kommer til å svinge, for å holde på de gode vanene over tid er vanskelig.

Jeg råder deg til å snakke med fastlegen din om problemene dine, og kanskje også få deg selv inn på et lignende program som Muritunet (via fastlegen). Når du er hjemme igjen trenger du oppfølging og veiledning, og da kan frisklivssentralen der du bor være til hjelp med det, om du ikke har andre personer som kan stille opp med deg.

- Mr L

Anonymous poster hash: afde0...f69

Lenke til kommentar
1 hour ago, Tåkefyrste said:

Da er jo lettbrus akkurat like greit. De samme søtningsmidlene noen mener er farlige finner man jo i alt av sukkerfrie produkter.

Nå sier jo helsemyndighetene at det ikke er særlig giftig pr. se., men det kan jo ha store negative konsekvenser uten å skulle være direkte giftig, enten ved kortvarig konsum eller ved konsum som varer noen uker eller mnd. Ok, så er det ikke direkte giftig der og da, hva da?

Lenke til kommentar
Gjest 52631...541
Gjest afde0...f69 skrev (1 time siden):

Hei! Bare dette innlegget i seg selv forteller meg at du må jobbe med holdninger, og innhente deg litt kunnskap om helse, vekt og kosthold, samt lære deg hvor dine fallgruver ligger.

Det å gå ned i vekt er ikke enkelt. Man må balansere mellom veldig mange ting, og det gode og behagelige må ofte ofres på for å få det til. Det kan ta alt fra noen måneder til flere år før man finner ut av en diett og et treningsprogram som fungerer. Det finnes heller ikke en universalløsning som fungerer for alle, den må tilpasses din fysikk, arbeidstider, motivasjon og mentale helse. Den må være gjennomførbar for deg, og helst være konkret, særlig på ting som tidspunkt for måltid og trening.

Slike livsstil-endringer kan kreve veldig mye av enkelte. Jeg er selv sykelig overvektig, har vært stor siden jeg var 10 år. Jeg har hatt en fastlege med dette feltet som spesialitet, og jeg har for 8 år siden fullført Muritunets program for sykelig overvektige, for så å neglisjere kroppen min og legge på meg nesten 20 kilo til. I fjord rundt påsketider tok jeg kontakt med Frisklivssentralen her jeg bor. Fikk en ny motivasjon, tips, råd og veiledning til å oppnå mine mål, og opplevde i år for første gang i mitt liv at jeg går ned i vekt mens jeg samtidig vet hvorfor/hva jeg har gjort riktig. Det tok meg altså nesten åtte år å komme dit at jeg taper vekt, og skjønner hvorfor det fungerer. Og det kommer til å svinge, for å holde på de gode vanene over tid er vanskelig.

Jeg råder deg til å snakke med fastlegen din om problemene dine, og kanskje også få deg selv inn på et lignende program som Muritunet (via fastlegen). Når du er hjemme igjen trenger du oppfølging og veiledning, og da kan frisklivssentralen der du bor være til hjelp med det, om du ikke har andre personer som kan stille opp med deg.

- Mr L

Anonymous poster hash: afde0...f69

Tror ikke jeg vil «legges inn», nei... eller dra vekk. Er ikke noe hjelp å få hjemme dog men sånn er det. Prøver Pepsi Max jeg, og ikke noe snacks. :) 

Anonymous poster hash: 52631...541

Lenke til kommentar

Pepsi max er bedre enn sukkerholdig brus- og saft, ingen tvil om det. Men har drukket en del pepsi max i livet, og jeg må si, det har sine negative effekter. I din situasjon er det antageligvis bedre for deg, nå som du er motivert til å gå ned i vekt. Men over tid, bør du prøve å begrense det. For meg selv, så har det de effektene at:

- Jeg føler at jeg ikke får lyst til å drikke vann. Får bare lyst til å drikke mer pepsi max.

- Spiser mer mat, får mer matlyst.

- Har lest flere artikler med leger skrive at det har en sterk ødeleggende effekt på skjelett, og tenner. Personlig har jeg nok en del redusert tannhelse på grunn av det, men har vært flink til å pusse tenna så det begrenser en del skadeeffekt.

- Dyrt for lommeboka. 100 kr for 4 stk = Fort 300-500 kr i måneden ettersom hvor avhengig man er. = 3500 = 6000 kr per år bare i brus.

 

Vil bare opplyse litt om det basert på personlig erfaring :) Men for all del, det er bedre enn sukkerholdig brus, dét er jeg enig med meg selv om. Hvis jeg drikker sukkerholdig saft eller brus, så legger jeg på meg -FORT-.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

En venn har fortalt meg at Pepsi-max er hans kokain, så det kommer han aldri til å slutte med :wee:

  

18 minutes ago, Taurean said:

Vil bare opplyse litt om det basert på personlig erfaring :) Men for all del, det er bedre enn sukkerholdig brus, dét er jeg enig med meg selv om. Hvis jeg drikker sukkerholdig saft eller brus, så legger jeg på meg -FORT-.

 

Jo, klart det. Men, det kommer jo an på om man behøver å drive på med å drikke brus da. Selv klarer jeg meg godt på boblevann (kullsyret vann).

Alle varer som har superkonsentrert sukkerinnhold vil jo være fetende. Ingen har sagt noe annet. Men, jeg tenker litt som så at når du gir hjernen signal om at jo det smakte søtt og godt fra kunstig søtet mat/drikke, så kan det hende at hjernen gjør noen sulttiltak når den får tilbakemelding fra tarmene om at dette var jo ikke næringsrikt i det hele tatt :roll:

Jeg drakk bra med sukkerholdig Cola inntil jeg ble en 17 år gammel. Da syntes jeg plutselig at Coca-cola ikke smakte så fantastisk lengre, og det var dyrt å kjøpe det på kantinen på Vgs. Så jeg bestemte meg i den alderen for å kutte det tverrt. Og siden den gang kan jeg sikkert telle på to hender hvor mange ganger jeg har smakt Coca-cola for å si det sånn. Ikke alle er som meg, det må selvsagt få den respekten det skal ha. Men uten alkohol oppi så smaker Coca-cola som pissevann for meg nå.

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest 52631...541
Skandinav skrev (På 7.8.2020 den 12.30):

Det er det.

Det er komplekst. Sykelige overvektige er ikke en homogen gruppe som kan/skal behandles likt. Dessverre har ikke demokratiet forstått det enda (noe flere innlegg i denne tråden vitner om), hvorfor den helsehjelp som det offentlige tilbyr sykelige overvektige, fremdeles kan utvikles.

Ikke alltid nødvendig å legges inn på slankeklinikker. For meg er det bare bortkastet.

Anonymous poster hash: 52631...541

Lenke til kommentar
Gjest 52631...541
G skrev (17 timer siden):

Propaganda fra en Universitetsforelesning av en med graden MD? Jeg tror du troller litt med oss?

Kan snakke tull selv om man er lege (MD= Medical Doctor).

Anonymous poster hash: 52631...541

Lenke til kommentar
21 minutes ago, Guest 52631...541 said:

Kan snakke tull selv om man er lege (MD= Medical Doctor).

Anonymous poster hash: 52631...541

Selv om han har god peiling på endokrinologi?

Jeg har truffet for få hormonutredende leger til å vite om de pleier å fare med usannheter om metabolske tilstander og virkemåter. Men, jeg lar tvilen komme endokrinologen til gode, enn så lenge.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...