Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kjipt å være feit


Gjest 52631...541

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest 52631...541

Det er ikke enkelt... ellers hadde man vel aldri endt opp som dette. Veien dit har jo vært motsatt din enkle løsning.

Anonymous poster hash: 52631...541

Lenke til kommentar

Løsningen er enkel, og den er velprøvd å fungerer.

Det er opp til den feite, å legge innsats til og gjennomføre dette. Ingen blir feit over natta, så man har lagt ned en god del innsats for å bli det. Vil man ned i vekt, så må man ta selv ansvar, og gjøre de rette tingene over laaaaang tid. 

Så jeg vil si det er enkelt, hvis man gidder. Ingen tvinger noen til å bare spise junk, drikke brus og sitte stille

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Er enig med baranladion, samtidig er det et mer nyansert svar og viktig å poengtere at det er bevist at vi alle har forskjellig behov for mengde for å få metthetsfølelse, enkelte trenger feks en del mer opp for å bli lik mett, men dessv på bekostning av for mye kalori inntak. Men man kan gjøre store endringer på hva man putter i seg, og her er mange selvforskyldt (igjen med noe forskjellig utgangspunkt ift miljø og oppvekst/levevaner fra barndom som påvirker mulighet). 

 

Drømmescenarioet var om den overvektige som virkelig ville fikk seg en coach daglig i tre mnd til det ble livsstil og rutine i matveien og trening.

Lenke til kommentar

Ja, samtidig så er det jo veldig vanlig at folk jojo slanker seg. Altså man klarer seg en stund for så å skeie ut. Å beholde en kropp med akseptabel BMI ( liker ikke den skalaen, men brukes som grei rettesnor) så kreves det ganske hardt arbeid, ihvertfall når man blir eldre. 

Men å spise gulrøtter istedenfor pringles, og begrense bruken av mat med karbo er en veldig god start. Etterhvert så smaker jo grønnsaker godt som snacks. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke hør på de som dømmer. Det er så klart grunner til at det blir som det blir. Alt dreier seg om psykologi. Forsømmelse, manglende støtte av familie og være bekjente, personlige tilbøyninger.

Stikkordet er jobb, men du må begynne i det absolutte minimum. Bare én potet mindre, litt mindre saus, og 15 minutters gåtur rundt nabolaget. Så øker du det hver uke. Dét er måten å gjøre det på. Skjær av 10% av brødskiva med pålegg. Så 5% til neste uke. Bare bittelitt og bittelitt over lang tid. Da trener du psyken og kroppen til å godta forandringene.

Filosofien bak er at når man har neglisjert helse i mange år, så tar det naturligvis lang tid å bygge seg opp igjen. Men livskvaliteten øker jo fra det sekundet du bestemmer deg. Og vil bare øke fra dag til dag.

Treningen må ikke bli for hard, for da gir man bare opp. Man går ikke til krig mot seg selv, og man trener ikke for å bli bedre enn andre. Man trener for å kunne ta vare på seg selv når man blir gammel, og oppleve livet i litt flere fasetter enn kun hjemme og inne hele tiden. Reise litt og se litt ting. Finne noen hobbyer og møte litt folk.

Endret av Taurean
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (Akkurat nå):

Du snakker om om du aldri har prøvd å gå i noen av retningene. Det er ikke lett å øke vekt, og det er heller ikke forholdsvis lett å gå ned i vekt.

Jeg har vært feit, og er fortsatt litt lubben 
Holder meg stabil hvor jeg er nå med moderat spising og bevegelse

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (3 minutter siden):

Hadde det vært lett så hadde ikke folk tatt livet sitt av overvekt.

De fleste overvektige tar vel ikke sitt eget liv? Og kan det være underliggende årsaker ( verdt å ta livet sitt for) som gjør at de ble overvektige, og at overvekten bare ble tungen på vektskålen ( pun not intended). 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (1 minutt siden):

De fleste overvektige tar vel ikke sitt eget liv? Og kan det være underliggende årsaker ( verdt å ta livet sitt for) som gjør at de ble overvektige, og at overvekten bare ble tungen på vektskålen ( pun not intended).

Jeg mente ikke selvmord. Jeg mente at sykelig overvektige som vet at fedmen er en helserisiko, men som fortsatt ikke kan gå ned i vekt like lett som det Dubious skal ha det til.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Baranladion said:

Spis mindre/sunnere, tren mer. 

Det er ikke så enkelt som du påstår. Du må da styre unna den profittdrevne matvareindustrien preget av USA og mat som inneholder "High-fructose corn syrup". Det er veldig vanskelig i vår tid. Hvor mange leser eller bryr seg om innholdsdeklarasjonen? Og hvor mange har pugget alle dekknavnene for ymse sukkerarter, siden de kan nytte et ukjent navnbegrep for å beskrive det sukkeret de ønsker å deklarere.

 

Dessuten så er det sykelig mange som har hoppet på Pepsi-max galskapens drikkevaner. Det gjør ikke saken noe bedre:

 

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Baranladion said:

Uff, 1 time video blir litt heftig as... Kan du forklare i korte trekk?  

Ja, skal forsøke.

1. En må legge på hylla den tankegangen om å trene av seg kaloriene. Det er en tankegang som ikke fungerer.

2. Høykonsentrert fruktose fra mais har blitt puttet i drikker som Cola og mye forskjellig junk food. Selv om det er mye søtere, så putter de ikke mindre inn, men faktisk mer energi enn før i Cola.

3.  Høykonsentrert fruktose sirup har to svært negative innvirkninger på kroppen, beskriver:

- Den mest negative er at hjernen tror den sultes.

- Deretter så gjør jo ikke kroppen det egentlig, men det mangler en negativ feedback loop for fruktose. Så kroppen gjør som den vanligvis gjør med overskudd av energi, den lagrer den som fett i kroppen. Mens, hjernen samtidig tror at kroppen den har ansvaret for sulter, slik at du tyr til å spise bare enda mer.

- Enda en negativ effekt har fruktose på lever. Det er på høyde med skadevirkningene av alkoholinntak, eller noe sånn tror jeg at blir sagt i video. Det kommer en rekke biprodukter som leveren sliter med å bli av med etter fruktose-metabolisme.

Kroppen er designet for å kjøre på glukose som drivstoff. Selv om det finnes 50/50 av glukose og fruktose i sukrose.

En lærer fortalte meg en gang at tarmveggen til og med har litt hemning på fruktoseopptaket i og med at glukose og fruktose er speilvendte. Men det ser jo tydeligvis ut til at det ikke bremser fruktoseopptaket tilstrekkelig.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (9 minutter siden):

Jeg mente ikke selvmord. Jeg mente at sykelig overvektige som vet at fedmen er en helserisiko, men som fortsatt ikke kan gå ned i vekt like lett som det Dubious skal ha det til.

Jeg sluttet å gå opp i vekt når jeg sluttet å handle på Obs
Alltid tilbud på søtsaker og annet usunt godteri der og det er lett å la seg friste

Min mor var feit og satt inne og så på TV
Nå er hun mer ute enn inne, går mye turer

Så det er lett å gå ned i vekt, om man gidder..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...