Gå til innhold

Tre tidligere styremedlemmer i Audi tiltalt i utslippsjuks-saken


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
The Very End skrev (1 time siden):

I realiteten skulle det vært mer, men takket være hard lobbyvirksomhet i Europa slipper dem billigere unna her enn over dammen. Som der burde det vært tvunget frem at bøtene skulle investeres i fysisk ladeinfrastruktur som kommer fellesskapet til gode.

Da har vi helt ulike oppfatninger av hva som er fair/passende og ikke. Jeg mener det er helt på hodet ville tall å bøtlegge noe som helst firma/konsern 300 milliarder kroner for denne forseelsen.
Amerikanere (dobbeltmoralens hovedsted) er langt på viddene med størrelser på erstatninger/fines ved søksmål , bakgrunnen ligger kanskje der og i grådighet. Eksempelvis dama som sølte kaffe på seg i bilen kjøpt fra en McDonalds drive-through for å få 3 millioner dollar.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
23 minutes ago, syar2003 said:

Da har vi helt ulike oppfatninger av hva som er fair/passende og ikke. Jeg mener det er helt på hodet ville tall å bøtlegge noe som helst firma/konsern 300 milliarder kroner for denne forseelsen.

I Noreg vert planlagt massemord, som dette er, normalt straffa med både 21 års forvaring og erstatning til alle offera.  Medverknad gjev like streng straff.  Massemord er ei kriminell handling, ikkje ein "forseelse".

Endret av Sturle S
  • Liker 2
Lenke til kommentar
syar2003 skrev (30 minutter siden):

Da har vi helt ulike oppfatninger av hva som er fair/passende og ikke. Jeg mener det er helt på hodet ville tall å bøtlegge noe som helst firma/konsern 300 milliarder kroner for denne forseelsen.
Amerikanere (dobbeltmoralens hovedsted) er langt på viddene med størrelser på erstatninger/fines ved søksmål , bakgrunnen ligger kanskje der og i grådighet. Eksempelvis dama som sølte kaffe på seg i bilen kjøpt fra en McDonalds drive-through for å få 3 millioner dollar.

 

Er dette trolling? Jeg er genuint usikker, og helt målløs.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
5 hours ago, syar2003 said:

Da har vi helt ulike oppfatninger av hva som er fair/passende og ikke. Jeg mener det er helt på hodet ville tall å bøtlegge noe som helst firma/konsern 300 milliarder kroner for denne forseelsen.
 

 

 

Vel aller først så kan man på ingen måte kalle dieselgate en forseelse. En forseelse er et ubetydelig lovbrudd. Dieselgate var en nøye planlagt, nøye gjennomført bevist handling for å maksimere profit og for å undergrave politiske beslutninger om et grønt skifte. Dieselgate er dermed en svært alvorlig forbrytelse, og den rammet oss alle. 

Størrelsen på boten kan man mene mye om. Men en må kanskje se boten i relasjon til hva gevinsten av deiselgate ble? 

Selv tenker jeg boten var egentlig latterlig lav - og kanskje burde de fått en bot som også tok deler av fremtidig overskudd til inntekt for allmuen siden det var allmuen som ble skadelidende for dieselgate?

Endret av bojangles
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (12 minutter siden):

I Noreg vert planlagt massemord, som dette er, normalt straffa med både 21 års forvaring og erstatning til alle offera.  Medverknad gjev like streng straff.  Massemord er ei kriminell handling, ikkje ein "forseelse".

Haha - massemord du liksom. Kom med bevis på at det for tidsrommet 2013-2015 at noen har dødd som en direkte/i-direkte årsak av dette sw-jukset. .

  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, syar2003 said:

Haha - massemord du liksom. Kom med bevis på at det for tidsrommet 2013-2015 at noen har dødd som en direkte/i-direkte årsak av dette sw-jukset. .

Sidan du spør, har du garantert heile skallen innpakka i aluminiumsfolie og kjem til å nekte for alt eg sender deg, so dette reknar eg med er vekkasta tid.  Her har du dokumentasjon på 5000 ekstra dødsfall årleg i Europa åleine pga høgare utslepp frå dieselbilar enn det som er lovleg:

https://www.met.no/en/archive/5-000-deaths-anually-from-dieselgate-in-europe

 

Det finst fleire estimat, både høgare og lågare, men ingen som estimerer null ekstra dødsfall som fylgje av jukset.  Massemord er typisk definert som drap på tre eller fleire der det er ein samanheng mellom drapa.

Endret av Sturle S
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (1 minutt siden):

 

Vel aller først så kan man på ingen måte kalle dieselgate en forseelse. En forseelse er et betydelig lovbrudd. Dieselgate var en nøye planlagt, nøye gjennomført bevist handling for å maksimere profit og for å undergrave politiske beslutninger om et grønt skifte. Dieselgate er dermed en svært alvorlig forbrytelse, og den rammet oss alle. 

Størrelsen på boten kan man mene mye om. Men en må kanskje se boten i relasjon til hva gevinsten av deiselgate ble? 

Selv tenker jeg boten var egentlig latterlig lav - og kanskje burde de fått en bot som også tok deler av fremtidig overskudd til inntekt for allmuen siden det var allmuen som ble skadelidende for dieselgate?

Nei , kanskje ikke forseelse , men lovovertredelser . My bad.
Det er forlengst blåst ut av proposjoner og VW har vel lagt seg så flate som det i det hele tatt er mulig å gjøre , men resten av verden og ulike klimadebattanter skal i tillegg trampe dem så langt ned i joda slik at de kommer ut i Kina. De er vel ikke førnyd før selskapet/konsernet har meldt oppbud og er konkurs og alle ansatte ledere er satt bak lås og slå.
Det finns faktisk alvorligere ting i verdenssamfunnet kunne tatt tak i og brukt like mye ressurser på enn dette. Jeg sier ikke at vag konsernet ikke skal straffes eller bøtelegges. Men at 30 Milliarder euro er myyyye (tilsvarende nasjoners statsbudsjett) og mere enn nok økonomisk straff. Men ser at flere her ønsker Hele konsernet død og begravet (som jeg ikke er enig i er fair/passende). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
N8591NB4 skrev (52 minutter siden):

Jeg kjøper ikke bil fra ett selskap som har straffedømte i toppledelsen/ styret / produktledelsen. De må rydde ut kjeltringene først. Den jobben er de ikke ferdig med på lenge. Hvilke andre ting har de fusket med som de ikke er tatt for enda?

Ingen tesla på deg altså.

Lenke til kommentar
Sturle S skrev (7 minutter siden):

Sidan du spør, har du garantert heile skallen innpakka i aluminiumsfolie og kjem til å nekte for alt eg sender deg, so dette reknar eg med er vekkasta tid.  Her har du dokumentasjon på 5000 ekstra dødsfall årleg i Europa åleine pga høgare utslepp frå dieselbilar enn det som er lovleg:

https://www.met.no/en/archive/5-000-deaths-anually-from-dieselgate-in-europe

Pøh. Det er ikke noe bevis som er direkte relevant til VW sin sw/utslipp . 
Bevis er eksempelvis en utvetydelig obduksjons rapport av individ med en direkte sammenheng mellom VW sine biler med slik sw i tidsrommet 2013-2015.

Lenke til kommentar
Just now, syar2003 said:

Pøh. Det er ikke noe bevis som er direkte relevant til VW sin sw/utslipp . 
Bevis er eksempelvis en utvetydelig obduksjons rapport av individ med en direkte sammenheng mellom VW sine biler med slik sw i tidsrommet 2013-2015.

Nei, det er nok å prove at folk døyr av NOx-utslepp, at desse bilane har slept ut meir NOx enn tillete og at offera har pusta inn luft som er forureina med slik eksos.

 

Det er umogeleg å prove at eit enkeltindivid har fått kreft av å vasse i kreftframkallande stoff.  Likevel er det ikkje rekna som ein "forseelse" dersom eg ulovleg pumpar huset ditt fullt av kreftframkallande stoff, vel vitande om at du og familien din sannsynlegvis kjem til å døy ein langsam og smertefull død av det.  Då er det drap eller drapsforsøk, heilt uavhengig av om ein kan prove at det var akkurat det stoffet som ga deg og heile familien din kreft i heile kroppen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (32 minutter siden):

Nei, det er nok å prove at folk døyr av NOx-utslepp, at desse bilane har slept ut meir NOx enn tillete og at offera har pusta inn luft som er forureina med slik eksos.

 

Det er umogeleg å prove at eit enkeltindivid har fått kreft av å vasse i kreftframkallande stoff.  Likevel er det ikkje rekna som ein "forseelse" dersom eg ulovleg pumpar huset ditt fullt av kreftframkallande stoff, vel vitande om at du og familien din sannsynlegvis kjem til å døy ein langsam og smertefull død av det.  Då er det drap eller drapsforsøk, heilt uavhengig av om ein kan prove at det var akkurat det stoffet som ga deg og heile familien din kreft i heile kroppen.

Har trukket tilbake at jeg kalte det «en forseelse» allerede.Så du ikke det ?

Uten påvist utvetydig årsakssammenheng og forsett kan man ikke tiltales og dømmes for overlagt massemord/folkemord.

Eksempelet ditt er ikke sammenlignbart overhodet. Du har skadet/forgiftet noen med forsett.

Hvor kreftfremkallende er nox og i hvilke mengder. Og i forbindelse med hvilke andre miljøvariabler er det utslagsgivende for alle og «kke spesielle« enkeltindivider (noen med andre underliggende tilstander) . Og hvor kommer vag sin sw-manipulasjon i 2 års perioden inn ?


Regjeringen i Libanon har med vitende og vilje oppbevart 2700 tonn ammoniumnitrat  i havneområdet i hovedstaden. De er etter din definisjon også massemordere. Nei vent det er vel ingen lover som forbyr oppbevaring av slik mengde ammoniumnitrat i nærheten av boligområder.

Nei. Å dra dette til folkemord/massemord er å strekke strikken langt ut av proporsjoner .
Skal de straffes for «lovbruddene»  : Ja . Men man må kunne sette et punktum og ikke forfølge de inn i evigheten slik noen mener.

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Sturle S skrev (1 time siden):

Kven er straffedømd i toppleiinga til Tesla?

Avskummet James Murdoch presterte å legge ned nok av bedrifter til å sno seg unna ansvaret for spionasje og trakassering av flere. Herunder familien til en drept tenåringsjente. Men han sitter der i styret og håver inn penger der det eneste rette ville vært å sende han noen tiår i fengsel. En ubrukelig skapning som viser hva slags avskum Musk villig omgir seg med. Sånn utover avdøde Epstein. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Sturle S skrev (2 minutter siden):

Er han straffedømd?

Er det viktig? Han har vært ansvarlig for noe av det mest avskyelige pressen noen sinne har gjort mot uskyldige mennesker. Han er den type menneske Musk knytter til seg og så setter i en maktposisjon i eget selskap. Jeg regner med at alle de hvite ridderne dømmer han for hans handlinger og er udelt kritisk til de som ikke tar avstand fra han. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...