Gå til innhold

Tre tidligere styremedlemmer i Audi tiltalt i utslippsjuks-saken


Anbefalte innlegg

bojangles skrev (20 minutter siden):

Dette er jo et tenkt scenario, men det illustrerer likevel et poeng. Om noen med overlegg, og mot bedre vitende modifiserer et produkt for å øke inntjeningen til tross for at modifiseringen vil føre til økte dødstall, økte skader på langt flere mennesker og enorme kostnader som rammer enkeltmennesker så vel som storsamfunnet og som også båndlegger unødvendig store ressurser i helsevensenet hva ville du sagt? Problemet er jo at det er vanskelig å kvantifisere kostnadene storsamfunnet og enkeltmennesker fikk av dieselgate. Men det er folk som alt er døde som følge av det og mange er syke, og ennå flere vil rammes i årene fremover. 

Det er selvsagt kynisk , lavmål, tankeløst, umoralsk og ikke greit og burde være straffbart. Hva får deg til å tro at jeg anerkjenner en slik  moral og praksis ?
Som nevnt gjentatte ganger har jeg en annen oppfatning, betydningen og bruken av begrepet/anklagen «massemord». https://no.wikipedia.org/wiki/Massemord

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bojangles skrev (4 minutter siden):

Vel  -  forseelse ble av meg brukt for å illustrere et poeng. Du valgte å bruke et ladet ord for å minimere konsekvensen av dieselgate, din motpart valgte å bruke ordet massemord. Ditt begrepsbruk falt på egen urimelighet - du trengte ikke engang dementere. 

Men kan vi slå fast at massemord ikke kan brukes om dieselgate? De involverte handlet med overlegg, vel vitende om at konsekvensen ville bli ennå flere alvorlig syke mennesker og økning i dødsfall relatert til utslipp og partikler. De tok valget kun pga egen vinning og konsernets vinning. Grådighet var årsaken, og konsekvensen var økte dødstall.

Vi kan slå fast at dieselgate ikke er en forseelse.  Var dieselgate massemord? Kan dieselgate tolkes som massemord?

Ja , ri hesten og gni det inn.
Det var ingen forseelse og det har jeg korrigert (feil ordvalg) , det er heller ikke «massemord» sjekk definisjonen.

Lenke til kommentar
4 hours ago, syar2003 said:

Det er selvsagt kynisk , lavmål, tankeløst, umoralsk og ikke greit og burde være straffbart. Hva får deg til å tro at jeg anerkjenner en slik  moral og praksis ?
Som nevnt gjentatte ganger har jeg en annen oppfatning, betydningen og bruken av begrepet/anklagen «massemord». https://no.wikipedia.org/wiki/Massemord

 

Men det ER jo straffbart å med viten og vilje ta livet av mange mennesker.. Hvor straffbart er kun et spørsmål om hvor langt man drar ansvaret og konsekvensene. Det blir vel til syvende og sist faktisk et definisjonsspørsmål? Og da blir spørsmålet, hvor mange må dø innen hvilket tidsrom for at noe skal være massemord?

Jeg tror ikke du anerkjenner handlingene til VW konserts ledelse. Men jeg tror ikke helt du skjønner alvoret i saken, og hvor mange liv dieselgate kan ha tatt og vil ta. Og da kommer i tillegg alle de mennesker som har fått nedsatt helse som en direkte konsekvens av nevnte handlinger. 

Vi må jo faktisk bare si at det kun var flaks at VW ble tatt såpass raskt. Om de ikke var tatt så ville jo VW konsernets biler fortsatt forurenset like mye og skapt like mange helseplager og tatt liv - bare at ingen av ville vist om det. 

Alvoret i handlingen må kanskje sees i lys at problemene VW feks avgassrensingen. I minst et tiår hadde de slitt med garantisaker og lav levetid på dette utstyret for alle som hadde mye småkjøring eller bodde i deler av verden der det er årstider og varierende temperaturer. Heller enn å rydde opp i egne rekker,  lage utstyr som faktisk virker og ta kostnaden med FoU og kassering av utstyr som ikke holdt mål, så valgte altså VW juks av utslippstall som veien mot det grønne skiftet. 

De viste det var galt, de skjønte og forstod rekkevidden av svindelen, og likevel gjennomførte de den. Til tross for at det kostet mennesker liv og helse. Og om VW ikke var blitt tatt såpass raskt så ville jo antallet døde og skadde pga dieselgate blitt ennå større. 

Når krysser drap og ødeleggelse av folks helse fra forbrytelsen drap til massemord? Hvor mange liv må gå tapt? En må huske på at idømt straff både skal gjenspeile alvoret i forbrytelsen, samt at straffen skal virke avskrekkende for andre slik at ikke andre fristes. Hva skjedde med dieselgate? Vel flere bilprodusenter BLE faktisk fristet til juks. Og flere gjennomførte juks. Ikke i like stor grad som VW riktignok - men det er kanskje en indikasjon på at straffen faktisk ikke var kraftig nok? Kanskje var både boten for lav og fengselsstraffen for mild når andre faktisk ikke stopper opp og tenker seg om?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (56 minutter siden):

 

Men det ER jo straffbart å med viten og vilje ta livet av mange mennesker.. Hvor straffbart er kun et spørsmål om hvor langt man drar ansvaret og konsekvensene. Det blir vel til syvende og sist faktisk et definisjonsspørsmål? Og da blir spørsmålet, hvor mange må dø innen hvilket tidsrom for at noe skal være massemord?

Jeg tror ikke du anerkjenner handlingene til VW konserts ledelse. Men jeg tror ikke helt du skjønner alvoret i saken, og hvor mange liv dieselgate kan ha tatt og vil ta. Og da kommer i tillegg alle de mennesker som har fått nedsatt helse som en direkte konsekvens av nevnte handlinger. 

Vi må jo faktisk bare si at det kun var flaks at VW ble tatt såpass raskt. Om de ikke var tatt så ville jo VW konsernets biler fortsatt forurenset like mye og skapt like mange helseplager og tatt liv - bare at ingen av ville vist om det. 

Alvoret i handlingen må kanskje sees i lys at problemene VW feks avgassrensingen. I minst et tiår hadde de slitt med garantisaker og lav levetid på dette utstyret for alle som hadde mye småkjøring eller bodde i deler av verden der det er årstider og varierende temperaturer. Heller enn å rydde opp i egne rekker,  lage utstyr som faktisk virker og ta kostnaden med FoU og kassering av utstyr som ikke holdt mål, så valgte altså VW juks av utslippstall som veien mot det grønne skiftet. 

De viste det var galt, de skjønte og forstod rekkevidden av svindelen, og likevel gjennomførte de den. Til tross for at det kostet mennesker liv og helse. Og om VW ikke var blitt tatt såpass raskt så ville jo antallet døde og skadde pga dieselgate blitt ennå større. 

Når krysser drap og ødeleggelse av folks helse fra forbrytelsen drap til massemord? Hvor mange liv må gå tapt? En må huske på at idømt straff både skal gjenspeile alvoret i forbrytelsen, samt at straffen skal virke avskrekkende for andre slik at ikke andre fristes. Hva skjedde med dieselgate? Vel flere bilprodusenter BLE faktisk fristet til juks. Og flere gjennomførte juks. Ikke i like stor grad som VW riktignok - men det er kanskje en indikasjon på at straffen faktisk ikke var kraftig nok? Kanskje var både boten for lav og fengselsstraffen for mild når andre faktisk ikke stopper opp og tenker seg om?

Du får ikke flere svar eller sitater/svar fra meg. Merk det. Og jeg lar meg ikke provosere.
Jeg og wikipedia (link) har sagt mitt om "massemord" som definisjon og står fast ved det.

De andre spørsmålene kan du rette til eller diskutere/filosofere med deg selv , eller noe andre.

 

Lenke til kommentar

Nå håper jeg de skyldige får sine straffer og det blir en orntlig prosess rundt rettssaken. Slikt skal straffes for dette er juks for vinnings skyld og ingenting annet. Vw har solgt et produkt de ikke hadde. 

Når det gjelder anklager om massedrap har jeg et litt teknisk syn på dette. 

Det er fullt lovlig i alle land å slippe ut nox gasser. Myndigheter gir utslippstillatelser til x antall tonn nox PR år til en fabrikk, kraftstasjon eller annen prosess industri. Dem som gir disse tillatelsene er da massemordere?

så til penge bøtene. Disse bilene skulle ha sluppet ut 0,04g nox PR km. Målt utslipp var ca 1 gram nox PR km. Over 20 ganger høyere.

Det betyr at en bil som kjører 200 000km før den blir skrotet vil slippe ut 200kg nox i løpet av levetiden.

Disse 500 000 bilene som ble solgt i USA vil derfor bidra med 100 tusen tonn NOx 

i Norge må man betale for å slippe ut nox. Høyeste sats er 15kr kiloen. Eller 15 000kr PR tonn nox.

Det betyr at om vw hadde spurt norske myndigheter om å få slippe ut så mye nox ville de måtte ut med 1,5milliarder i nox avgift.

Eller 3000kr PR bil. Utslippet tilsvarer det et kontainer skip slipper ut i løpet av 16år. 

Lenke til kommentar
On 8/7/2020 at 7:21 PM, Trestein said:

Det er fullt lovlig i alle land å slippe ut nox gasser. Myndigheter gir utslippstillatelser til x antall tonn nox PR år til en fabrikk, kraftstasjon eller annen prosess industri. Dem som gir disse tillatelsene er da massemordere?

Dei er derimot mordarar dersom dei slepp ut mykje meir enn dei har fått lov til, og folk døyr som eit resultat av det.  Dette kan skje i form av eit uhell, som, til dømes utsleppet av metylcyanat i Bhopal i India i 1984 som tok livet av ca 8000 menneske og skada ca 500.000, eller kyniske massedrapsmenn kan gjere det med vilje for økonomisk vinning, som VW, Audi og fleire andre bilprodusentar.  Sistnemnde gjorde det med vilje, og det fekk mykje større konsekvensar enn utsleppet i Bhopal.

 

Små mengder NOx er ikkje spesielt skadeleg.  Difor er det lovleg å sleppe ut i mindre mengder, men ein må kontrollere utsleppa gjennom løyve fordi høge konsetrasjonar fort vert svært skadelege.  Du toler arsenikk òg i små mengder, men skal du sleppe ut arsenikk må du ha løyve.  Slepp du ut for mykje er det lett å ta livet av mange, slik VW gjorde med NOx med vilje for å tene meir pengar.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...