Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan har du det?


Gjest 96d85...0da

Anbefalte innlegg

Gjest 96d85...0da

Når noen spør hvordan har du det? Så svarer man i 99,9% av tilfellene at det går bra ,selv om man kanskje ikke har det så bra. 

Jeg ble spurt i dag om hvordan går det med deg? Svaret ble at det går greit, selv når det egentlig ikke går greit. 

Hvorfor lyver vi på så enkle spørsmål?

Anonymous poster hash: 96d85...0da

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 96d85...0da skrev (16 minutter siden):

Når noen spør hvordan har du det? Så svarer man i 99,9% av tilfellene at det går bra ,selv om man kanskje ikke har det så bra. 

Jeg ble spurt i dag om hvordan går det med deg? Svaret ble at det går greit, selv når det egentlig ikke går greit. 

Hvorfor lyver vi på så enkle spørsmål?

Anonymous poster hash: 96d85...0da

Dette er også kultur man kan endre i egen krets. I vår vennegjeng svarer vi som regel dønn ærlig på det spørsmålet. Hvordan har du det er ofte starten på samtalene våre og forblir tematikken i praten til vi naturlig glir over til noe annet. Ønsker jeg ikke å prate om hvordan jeg har det, men har det litt kjip så lyver jeg fortsatt ikke. Svarer da bare noe som "tjææ...", "så godt som jeg kan forvente nå"(hvis det er noe som foregår i livet), "går ikke så bra, men orker ikke prate om det nå". 

Jeg synes også det er rart at vi mennesker automatisk svarer på slike spørsmål. Husker en amerikaner stilte meg det spørsmålet engang, og ble slått i bakken når jeg faktisk svarte. Ble en hyggelig samtale ut av det da.

Lenke til kommentar

Psykologi er interessant. Vi vil ikke vise sårbarheter, og samtidig så er det et spørsmål om ressursbruk, og tid. Ofte når vi er utpå og har gjøremål, så vil vi ikke ta oss tid til å forklare kompliserte ting når vi treffer noen som spør hvordan det går. I tillegg har man andre ukjente mennesker rundt, og i og med at det ikke betyr så mye, så er man mindre tilbøyelig til å fortelle om sensitiv og sårbar personlig informasjon i det offentlige. Informasjon som kanskje mest er viktig for en familie, partner, fastlege eller spesialist.

Det kan bli litt komplisert. Men man må bare ha sympati for andre. Uansett, så går det an å tenke ut en (veldig) kort livshistorie man kan fort si når noen spør. Det kan også kanskje bli litt kort og hardt for den som hører det, men da får man i hvert fall gitt et grundig svar ^^

Men i det bare og essensielle, så lyver man jo ofte ikke. Hvis man sier man har det "bra", selv om man kanskje sliter med en del ting, så har man det jo "bra" akkurat i dét øyeblikket man snakker med personen ^^ Man er ikke forpliktet til å utlevere om livet sitt til hvem som helst .. og graden av hva man utleverer bestemmer man selv.

Vi burde lære litt om det her i skolen, under fag Psykologi ..

Lenke til kommentar
Gjest 96d85...0da

Jeg har en terminal lungesykdom. Jeg har det bra etter forholdene, men jeg kan ikke si at jeg har det bra. Det er rett og slett løgn. Men jeg klarte nå å si at det går bra under en grillfest vi hadde tidligere i dag. Hva skulle jeg si? Vi vet jo alle hvor det går å jeg aksepterer det. Jeg er bare der litt før alle andre :) 

Anonymous poster hash: 96d85...0da

Lenke til kommentar
Gjest 96d85...0da skrev (5 minutter siden):

Jeg har en terminal lungesykdom. Jeg har det bra etter forholdene, men jeg kan ikke si at jeg har det bra. Det er rett og slett løgn. Men jeg klarte nå å si at det går bra under en grillfest vi hadde tidligere i dag. Hva skulle jeg si? Vi vet jo alle hvor det går å jeg aksepterer det. Jeg er bare der litt før alle andre :) 

Anonymous poster hash: 96d85...0da

Hva med:

Det går bra etter forholdene.

Har det ikke så bra, men uansett veldig hyggelig å komme hit.

Kunne gått bedre, kunne gått verre.

Er litt sliten, men sånn er de fleste dagene. Hyggelig å komme seg ut litt da, så satser på at dette blir en bra dag.

Lenke til kommentar

Hvis vi svarer noe annet enn "det går bra" så åpner vi også for spørsmål fra motparten. Det er ikke alle som har lyst til å utlevere alt om helsa si til andre? 

Så er det også et poeng at motparten kanskje egentlig ikke er så veldig interessert i å høre om andres "vondter". Hvertfall ikke bekjente, sånne du ikke står så nære. Da blir det litt kleint om du spør "hvordan går det?" for å åpne en samtale og får tilbake et foredrag om angst og analprolaps ... 

Lenke til kommentar

Fordi man vet at den som spør ikke egentlig lurer på hvordan det går med mindre det er snakk om en nær venn eller terapeuten din. 

«Hvordan går det?» slik det brukes i dagligtale betyr egentlig «Hei, menneske. Jeg ønsker å innlede kontakt med deg.»

Det eneste svaret som ikke er ultrakleint er «Bra, hva med deg?» eller tilsvarende og betyr egentlig «Jeg oppfattet forespørselen din om å innlede kontakt og ønsket er gjensidig»

Så begynner man å prate om andre overfladiske ting hvor formålet egentlig ikke er selve samtaleemnet (været, f.eks.), men å bli kjent med hverandres måte å kommunisere på.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 96d85...0da skrev (På 30.7.2020 den 23.45):

Jeg har en terminal lungesykdom. Jeg har det bra etter forholdene, men jeg kan ikke si at jeg har det bra. Det er rett og slett løgn. Men jeg klarte nå å si at det går bra under en grillfest vi hadde tidligere i dag. Hva skulle jeg si? Vi vet jo alle hvor det går å jeg aksepterer det. Jeg er bare der litt før alle andre :) 

Anonymous poster hash: 96d85...0da

Når det kommer til så sensitive ting, så er det kanskje best å si det i et tidspunkt der det ikke er rett før en sosial tilstelning da. Det er jo ridderlig av deg å gjøre det sånn. Så da er det kanskje best å si noe sånt som at "det tikker og går". Må tenke stort på ting. Hadde du måtte være der i en sykehusseng med hjelpemidler, da hadde du kanskje kunne si at du har hatt det bedre. Det er bra å være en ærlig sjel .. men det er aldri galt å tenke gode manerer samtidig. Og at du gjør det når du skriver du har en så alvorlig sykdom, så vitner jo det om et integritetnivå langt over normen. Da kan du ta deg noen friheter uten å ha dårlig samvittighet.

Lenke til kommentar

Når noen spør deg om hvordan det går, hvorfor skal man da greie ut om hvor forferdelig man har det? Det er som sagt mer en innledning til samtalen, samt at man vil vise omtanke. Om du har det vanskelig, så oppsøk heller hjelp av profesjonelle, eller finn ut av ting, enn å pøse ut masse grums til noen som prøver å være hyggelig. Sannsynligvis kan ikke personen hjelpe deg, og det kommer ikke noe godt ut av det, uten å gjøre personen bekymret. Vær heller positiv og tenkt positivt, slik at det overskygger det negative, og slik kan du få det mye bedre.

Lenke til kommentar
henrikwl skrev (På 2.8.2020 den 9.24):

Fordi man vet at den som spør ikke egentlig lurer på hvordan det går med mindre det er snakk om en nær venn eller terapeuten din. 

«Hvordan går det?» slik det brukes i dagligtale betyr egentlig «Hei, menneske. Jeg ønsker å innlede kontakt med deg.»

Det eneste svaret som ikke er ultrakleint er «Bra, hva med deg?» eller tilsvarende og betyr egentlig «Jeg oppfattet forespørselen din om å innlede kontakt og ønsket er gjensidig»

Så begynner man å prate om andre overfladiske ting hvor formålet egentlig ikke er selve samtaleemnet (været, f.eks.), men å bli kjent med hverandres måte å kommunisere på.

Litt irriterende at du hele tiden kommer meg i forveien og sier akkurat det jeg vil si. ?

Selv er jeg midt i en livskrise og har det veldig ille for tiden, men svaret er at det går fint - det er bare høflighetsfraser. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som andre har påpekt så er spørsmålet veldig ofte bare en høflighetsfrase. Personlig er jeg ikke interessert i å fortelle kolleger, fremmede eller bekjente om mine problemer og følelser.  Spørsmålet blir kanskje litt mer interessant hvis vi spør hvorfor så mange svarer at de har det bare når nære venner eller familie spør. Ofte vil man kanskje ikke være til bry, innrømme at man sliter eller så vet man kanskje ikke hvordan man skal snakke om det. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...