Gå til innhold

Er norske spillutviklere for opptatt av perfeksjon?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror det egentlig handler om mangel på talent. Høye lønn og små byer gjør det lite interesant for seriøse spillfirmaer å velge Norge. Når det allerede er så få spillebedrifter, så vil de talentene Norge har flytte til utlandet.

Bedriftene som fortsatt velger Norge er gjerne bedrifter som ikke bryr seg om profitt og vil gjøre ideen sin så perfekt som mulig.

Lenke til kommentar

Mtp. hvor vanlig crunch og umenneskelige forhold det er i spillindustrien så tror jeg ikke vi skal skamme oss over å ikke tilrettelegge for slike arbeidsforhold.

Jeg er enig i norsk spillindustri i stor grad er drevet av idealisme, noe man skal ha mye av for å starte med utvikling her på berget. Tror det er vanskelig å be idealister om å slutte med perfeksjonisme.

Lenke til kommentar
13 minutes ago, Gavekort said:

Perfekte spill eksisterer vel ikke, men perfeksjonisme fra artisten er et høyst reelt problem om man aldri blir ferdig.

Og crunch er et system for å tvinge artisten til å bli klar.  Hvis vi ikke vil ha slike arbeidsforhold så kan vi kanskje heller ikke forvente oss at spill blir klare?

Lenke til kommentar
oppat skrev (6 minutter siden):

Og crunch er et system for å tvinge artisten til å bli klar.  Hvis vi ikke vil ha slike arbeidsforhold så kan vi kanskje heller ikke forvente oss at spill blir klare?

Jeg vet ikke hvor du har det fra. Det er ganske vanlig å sette deadliner og utføre scope-reduksjoner uten å forvente crunchtime for å bli ferdig. Dessuten er idealisten ofte lederen, ikke et teammedlem.

Lenke til kommentar

Norske spill mangler visjon og business tankesett. Vi mangler folk som tør å tenke stort - og tør å satse. Bortsett fra Funcom og gutta bak Darkfall er det omtrent ingen som lager multiplayer spill. Det er jo også et problem i seg selv og vi får titler som glemmes neste måned, og brøkdelen av pengene kommer på release.

Istedenfor "replayability" lag heller "co-op". Da har man fått en mer potensiell sjel til å kjøpe spillet, og garantert enda flere, en de 5% (!!) som kommer til å spille igjennom spillet flere ganger for en annen story. Ressursmessig er det nok også enklere, enn å ha en massiv komplisert historie.

Å lage et skikkelig spill er å bygge forventninger og community. Vi er sosiale og vil spille "sammen" og snakke om spillet etterpå. Du kan lage verdens beste spill, men vet ikke folk om det er det ingen som spiller det heller, logisk nok.

Når tankesettet er at det er "kynisk" å tjene penger på spill, så er det vel egentlig bare å legge ned. Istedenfor å fokusere på perfekt grafikk, masse dyrt animation capture utstyr, masse ekstra stæsh, og håpe at spillet skal selge seg selv når de egentlig vet de lager nisjespill så er det fryktelig feil fokus. Core gameplay er alfa omega, og her kan ikke KISS konseptet understrekes nok! Har du svært avanserte kontrollere, eller mekaniker i spillet har du nok mista mange kunder allerede.

Og noen norske spill skal ha oss til å lete oss ihjel etter ting. Vi setter pris på tiden vår og slike ting blir bare søkt opp på nett likevel! Liker norske spillutviklere å lete etter nøklene sine i 20 minutter? Nyter de virkelig hvert eneste sekund av det?

En annen utfordring for bransjen er jo som nevnt pengene. Men når den norske bransjen ikke er i nærheten av å produsere storspill, eller tør for den saks skyld, er det jo heller ingen investorer som vil investere. De fleste spilleselskap i Norge lever på støtteordninger, og det er frustrerende å se på at utviklere ikke blir stilt større krav til en mer levedyktig business modell. Mange spillutviklere lager skikkelige nisjespill og tapper støtteordningene for millioner, mens dette kunne heller vært brukt på skikkelige storspill. Og greid å tatt bransjen til et helt nytt nivå, og satt Norge på kartet.

Spill er verdens største mediaindustri, så at Norge kun får promiller er egentlig en skam. Definitivt et marked som kunne vært med på det grønne skiftet. Likevel er vi for feig. Bare Funcom hadde guts og satset skikkelig.

Lenke til kommentar

Savner gamle dager. Hvordan ble spill som warcraft 1, quake og jagged alliance kodet? Sikkert bare et lite lag på 2-4 personer som jobbet lidenskapelig i et halvt år. Og spillene er geniale. Jeg skjønner ikke hvorfor det må kreve 20 millioner kroner og lag på 50 forskjellige folk å lage et spill. Det starter med en tanke og en visjon, og så lenge den er god nok, så blir spillet bra. Har også hatt tanker om spill, skulle bare ønske jeg kunne koding og programmering. Som alltid, skulle ønske jeg hadde et par hundre millioner å leke meg med ^^

Lenke til kommentar
Taurean skrev (47 minutter siden):

Savner gamle dager. Hvordan ble spill som warcraft 1, quake og jagged alliance kodet? Sikkert bare et lite lag på 2-4 personer som jobbet lidenskapelig i et halvt år. Og spillene er geniale.

Det har aldri vært lettere å lage spill enn det er i dag. Indiespill scenen er svær, men det er også ekstremt vanskelig å få gjennombrudd uten å ha noe spesielt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Taurean skrev (4 timer siden):

Savner gamle dager. Hvordan ble spill som warcraft 1, quake og jagged alliance kodet? Sikkert bare et lite lag på 2-4 personer som jobbet lidenskapelig i et halvt år. Og spillene er geniale. Jeg skjønner ikke hvorfor det må kreve 20 millioner kroner og lag på 50 forskjellige folk å lage et spill. Det starter med en tanke og en visjon, og så lenge den er god nok, så blir spillet bra. Har også hatt tanker om spill, skulle bare ønske jeg kunne koding og programmering. Som alltid, skulle ønske jeg hadde et par hundre millioner å leke meg med ^^

Det eg tror er største problemet med dagens spill er at dagens krav til oppløysing er hinsides, og gir et hinsides strømmforbruk.

 

En som er litt hekta spiller bruker nok 1 kW i over  3 654 timer i året. Altså det samme som trengst for å kjøre 36 543,21 km med en nøysom batteribil.

Hva med noe TETRIS liknende på iPad som bare bruker 12 W, og så heller piffe det opp med noe psykidelika (til dømes LSD) så følelsen blir rett.

 

Det må tenkes nytt, fremtiden er ikke en rett strek, men heller litt kombinert og fantasifull.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Ja, det er nok fryktelig mange som tenker på strømforbruk når de spiller spill. Spesielt en LSD-variant av Tetris tror jeg hadde slått an som erstatning til personer som spiller ti timer i døgnet året rundt.

Endret av Sletttet+98134
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134
TheKims skrev (Akkurat nå):

Strømprisen er nok grunnen til at ALLE gamere bor i kjelleren hos mor. 

Jepp. Spill bør merkes med årlig effektbruk ala hvitevarer. 

Lenke til kommentar
Fleskefjeset skrev (18 minutter siden):

Jepp. Spill bør merkes med årlig effektbruk ala hvitevarer. 

Fulstendig einig, ungdomen higer etter kunskap. VG og media må skjærpe seg, ikke reklamere for hullete bukser.

 Se på den grafiske fremstillingen til Maersk:

I følge deise tallene bruker En gamer  mer energi mengde en 100 reiser rund jorden med skip pr år bare i Bits, Lydbølger, romperister og RGB

 

93D6224C-3EFB-4397-8FA1-F3DBFABE7730.thumb.jpeg.7a70998ccb8c57aeb5efd4613fe912fd.jpeg

 

Således er det uforsvarlig å kalle skip for en stor forureiner....!

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Fnix skrev (4 timer siden):

Norske spill mangler visjon og business tankesett. Vi mangler folk som tør å tenke stort - og tør å satse. Bortsett fra Funcom og gutta bak Darkfall er det omtrent ingen som lager multiplayer spill. Det er jo også et problem i seg selv og vi får titler som glemmes neste måned, og brøkdelen av pengene kommer på release.

Bingo, for ikke å nevne et godt konsept. Funcom hadde veldig gode forutsetninger tidligere, men glemte markedsføring totalt (ser på deg Lego Minifigures Online).

Age of Conan var en jevngod rival for WoW i en liten periode (vet ikke om det ble en generisk MMO etter det). Conan Exiles er en meget god coop som de fortsatt kan polere, utvikle og bygge på for alt det er verdt (replayability er fortsatt viktig!) mens det fortsatt er populært.

Ellers tenker jeg det er det mangel på både ideer og kapital til å gjennomføre noe større som CD Project RED, Blizzard Larian Studios har gjort.

Lenke til kommentar

Tallene i denne artikkelen er veldig langt fra nøyaktige.

Det kan godt stemme at det er ca. 30 "spillbedrifter" i Norge, men det er mange selskaper som utvikler spill uten at de er en "spillbedrift". At vi har laget noen spill er det jo ingen som vet om, foruten noen spesielt interesserte som spiller. Jeg kjenner og til en god del andre spillutviklere som ikke har det som hovednæring. Så det er ingen tvil om at det er langt flere spillutviklere enn det som kommer frem her og at omsetningen av spillutvikling i Norge også er mye høyere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...