Gå til innhold

Politivold i avhør


Anbefalte innlegg

Lyncs skrev (14 timer siden):

Dette var nok ikke overdrevet. Jeg har selv opplevd noe tilsvarende, men da fra personen som var arrestforvarer dengang jeg hadde fått for mye å drikke og ble innbrakt i fyllarresten. Da han ba meg ta av meg skoene før jeg skulle inn i cellen, sparket jeg av meg den ene skoen så den for bortover gulvet og traff bosspannet slik at det veltet. Han slo til meg hardt over kinnet med flat neve og da jeg responderte med en frekk kommentar, tok han kvelertak på meg og dro meg inn i cellen der han slo meg i magen til jeg gikk i gulvet. Han fortsatte å sparke å tråkke på meg til det kom inn en annen politimann som begynte å slå meg i ansiktet med knyttede never. Denne arrestforvareren døde like før han ble pensjonist og ble beskrevet som en hedersmann av sine kolleger i en avisartikkel til tross for utallige anmeldelser mot ham for grov vold.

Når det gjelder denne voldskulturen og bumerangsakene, så stod det faktisk fram en eks. politimann og bevitnet at det eksisterte en voldskultur dengang og hans vitnemål førte faktisk til at de som ble utsatt for vold dengang ble trodd og senere frikjent for falsk anmeldelse som de måtte sone fengselstraffer for. De fikk erstatninger på flere hundre tusen kroner hver.

Det har garantert vært tilfeller av vold, men poenget er at sakene i Bergen ser ut til å ha blitt kraftig overdrevet, med elendig datagrunnlag som feiler enhver vitenskapelig test.

Kolleger informeres ikke nødvendigvis om anmeldelser mot en annen politimann. Og arrestforvarere er vel ikke politi? Videre, det er helt vanlig at man snakker positivt om noen som dør. Det har ingenting med saken å gjøre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hekomo skrev (11 minutter siden):

tulling

Om det ikke gjelder absolutt ALLE i politiet er det likevel stor grunn til å anta at andelen sosiopater er betydelig høyere der enn i andre yrker. Finnes det noe bedre om man er maktsyk? Det er et par alternativer, men det virker som mange av dem (og andre gærninger) blir politi, dessverre.

Endret av frohmage
  • Liker 1
Lenke til kommentar
frohmage skrev (32 minutter siden):

Om det ikke gjelder absolutt ALLE i politiet er det likevel stor grunn til å anta at andelen sosiopater er betydelig høyere der enn i andre yrker. Finnes det noe bedre om man er maktsyk? Det er et par alternativer, men det virker som mange av dem (og andre gærninger) blir politi, dessverre.

Det er ingen grunn til å anta det nei, da det er svært få yrker der det foregår en så aktiv vurdering og siling av kandidater og studenter. De som tas opp til politistudiet gjennomgår flere ulike tester, blant annet personlighetstester, egnethetstester, med mer.

Er man maktsyk så er ikke politiet i Norge noe sted å søke seg til, da ting er såpass kontrollert det er vanskelig å slippe unna med noe. For eksempel, som nevnt, lydopptak i avhør, fortløpende kontroll på patruljenes bevegelser og handlinger fra operasjonssentralenes side, jurister som som regel må involveres ved f.eks. pågripelse eller ransaking, osv.

Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (6 timer siden):

Jeg tror dessverre at mange politifolk i Norge har blitt påvirket av politiserier på tv.   Hadde en kompis som en gang sa; Det finnes to typer politi, de som er sosiopater og de som snart blir sosiopater. 

Jeg tror løsningen på maktmisbruk fra politiet er bedre utdanning (kanskje lengre enn bare 3år?), og at spesialenheten hadde bestått av  anonyme uavhengige jurister, og ikke slik det er i dag der politiet etterforsker seg selv. 

 

 

Så nettopp denne videoen. Den er irrelevant for norsk politi. Sannsynligvis er den lite relevant for mye av amerikansk politi også, for jeg antar at avhørsmetoder har endret seg der også i mange tilfeller (selv om mange politiorganisasjoner der borte fortsatt bruker manipulative teknikker som ikke bare ikke brukes i Norge, men som er forbudt her).

Lenke til kommentar
hekomo skrev (1 time siden):

Det har garantert vært tilfeller av vold, men poenget er at sakene i Bergen ser ut til å ha blitt kraftig overdrevet, med elendig datagrunnlag som feiler enhver vitenskapelig test.

Kolleger informeres ikke nødvendigvis om anmeldelser mot en annen politimann. Og arrestforvarere er vel ikke politi? Videre, det er helt vanlig at man snakker positivt om noen som dør. Det har ingenting med saken å gjøre.

Det har garantert vært tilfeller av vold, men poenget er at sakene i Bergen ser ut til å ha blitt kraftig overdrevet, med elendig datagrunnlag som feiler enhver vitenskapelig test. ?????????????????????

--------------------------------------

Har det klikket fullstendig for deg eller?? Hva har dette med vitenskap å gjøre? Kom deg ned igjen på jorden menneske, du er jo fullstendig avsporet...

Den personen som brukte knyttnevene på meg var politimann og det stod også 2 andre politmenn og så på uten å gripe inn, og begge vitnet falskt i avhør for å beskytte voldspersonene, noe som førte til at saken ble henlagt pga. bevisets stilling..

Og hvordan ser det ut til at disse sakene har vert fullstendig overdrevet når det tilslutt stod frem en polimann som kunne bevitne det hele?? Slutt med den patetiske synsingen din, du har null peiling på hva som er realiteten i disse sakene..

Endret av Lyncs
Lenke til kommentar
nirolo skrev (På 14.7.2020 den 23.16):

 

 

Så kan man jo gjette på hva dette fører til. Vil mistenkte velge å si noe som helst videre til politiet? Vil stadig flere nekte å svare i avør hos politiet og kun forklare seg for dommer i retten?

Man burde aldri åpne munnen sin i avhør uansett sak om man er siktet, bare tap / tap uansett.

 

Lenke til kommentar
hekomo skrev (40 minutter siden):

Det er ingen grunn til å anta det nei, da det er svært få yrker der det foregår en så aktiv vurdering og siling av kandidater og studenter. De som tas opp til politistudiet gjennomgår flere ulike tester, blant annet personlighetstester, egnethetstester, med mer.

 

Psykologiske tester etc er det ca umulig kunne sile ut mennesker som søker maktposisjoner eller har milde tegn til psykologiske avvik.

At du tror PHS klarer dette er litt latterlig.

 

 

Endret av DaniNichi
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
hekomo skrev (2 timer siden):

Jeg har dessverre liten tro på at historien din stemmer. Merkelig at akkurat du skal ha opplevd så mye rart med politiet, må jeg si. 

Jeg tviler sterkt på at det er mange som gir faen i det, da det er obligatorisk og det står i avhørsrapporten om vedkommende er gitt informasjon om dette. I tillegg tas omtrent alle avhør opp på lyd. Videre vil forsvarer gjøre et poeng ut av dette i retten dersom klienten ikke er informert om alle obligatoriske rettigheter.

Hvis du skal minne om noe så bør du i det minste komme med en link eller lignende.

Du vet, noen av oss er faktisk interessert i hvordan verden faktisk fungerer og følger med.

At du velger å ikke kommentere historien min på generelt og teoretisk grunnlag forteller meg at du aldri kommer til å kritisere politiet uansett hva politiet gjør. Hvis så så er du en del av problemet. Et problem som fører til politiforakt.

Lenke til kommentar
Lyncs skrev (3 timer siden):

Det har garantert vært tilfeller av vold, men poenget er at sakene i Bergen ser ut til å ha blitt kraftig overdrevet, med elendig datagrunnlag som feiler enhver vitenskapelig test. ?????????????????????

--------------------------------------

Har det klikket fullstendig for deg eller?? Hva har dette med vitenskap å gjøre? Kom deg ned igjen på jorden menneske, du er jo fullstendig avsporet...

Den personen som brukte knyttnevene på meg var politimann og det stod også 2 andre politmenn og så på uten å gripe inn, og begge vitnet falskt i avhør for å beskytte voldspersonene, noe som førte til at saken ble henlagt pga. bevisets stilling..

Og hvordan ser det ut til at disse sakene har vert fullstendig overdrevet når det tilslutt stod frem en polimann som kunne bevitne det hele?? Slutt med den patetiske synsingen din, du har null peiling på hva som er realiteten i disse sakene..

Det dette har med vitenskap å gjøre er at politivoldssakene i Bergen skal ha vært basert på undersøkelser og intervjuer, men det ble gjort lite for å kvalitetssikre datagrunnlaget. Dermed blir det lite vitenskapelig og lite pålitelig.

Hvilken politimann kunne bevitne "det hele" og hva innebærer "det hele"? At han personlig var vitne til alle angivelige voldssaker?

Hvorfor så hissig?

Endret av hekomo
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (3 timer siden):

Man burde aldri åpne munnen sin i avhør uansett sak om man er siktet, bare tap / tap uansett.

Ikke nødvendigvis. Det kan bli brukt mot en i retten hvis man nekter å forklare seg.  

DaniNichi skrev (2 timer siden):

Psykologiske tester etc er det ca umulig kunne sile ut mennesker som søker maktposisjoner eller har milde tegn til psykologiske avvik.

At du tror PHS klarer dette er litt latterlig.

Ingenting er 100% pålitelig, men opptaksprosessen er vitenskapelig fundert. Og det er altså flere ulike tester, samt at det foregår evaluering under studiet, og særlig i praksisåret.

Lenke til kommentar
JØI skrev (2 timer siden):

Du vet, noen av oss er faktisk interessert i hvordan verden faktisk fungerer og følger med.

At du velger å ikke kommentere historien min på generelt og teoretisk grunnlag forteller meg at du aldri kommer til å kritisere politiet uansett hva politiet gjør. Hvis så så er du en del av problemet. Et problem som fører til politiforakt.

At du velger å ignorere det jeg har skrevet er ditt problem. Les litt tilbake og se hva jeg har skrevet om saken som startet denne tråden.

Og så kan du komme krypende tilbake og beklage personangrep, eller kanskje en moderator bør ta en titt på oppførselen din.

Lenke til kommentar
hekomo skrev (5 timer siden):

Det dette har med vitenskap å gjøre er at politivoldssakene i Bergen skal ha vært basert på undersøkelser og intervjuer, men det ble gjort lite for å kvalitetssikre datagrunnlaget. Dermed blir det lite vitenskapelig og lite pålitelig.

Hvilken politimann kunne bevitne "det hele" og hva innebærer "det hele"? At han personlig var vitne til alle angivelige voldssaker?

Hvorfor så hissig?

Det er basert på anmeldelser fra voldsofrene og intervjuer av disse, og hva mener du med å kvalitetssikre datagrunnlaget? Du driver jo bare og fabler og fantaserer man.. Ikke bland vitenskap inn i dette for det har ingenting med vitenskap å gjøre. Dersom du ønsker å vite hvilken politimann som bevitnet det hele, så må du abbonere på bergens tidende og søke i arkivene der. Der finner du mye om disse sakene. Denne politmannen sier at han både deltok og var vitne til den volden som foregikk dengang..

Og jeg er hissig fordi du prøver å synse bort en voldskultur som jeg selv har vert offer for. Tror du virkelig at jeg er den eneste som har opplevd noe slikt og at resten er konspirajon som er oppkonstruert i hemmelige møter mellom de andre ofrene?

Endret av Lyncs
  • Liker 2
Lenke til kommentar
hekomo skrev (11 timer siden):

...det er svært få yrker der det foregår en så aktiv vurdering og siling av kandidater og studenter. De som tas opp til politistudiet gjennomgår flere ulike tester, blant annet personlighetstester, egnethetstester, med mer.

Du mener hjemmetesten man tar før man kommer inn hvor man ikke kan stryke samme hvor ille man svarer men som brukes som ett av seks elementer i en totalvurdering? 

Sitat

Du skal ta to ulike tester. Den ene testen måler analytisk evne og logisk tenkning, mens den andre er en personlighetstest hvor du svarer på en rekke påstander.

Under egnethetsvurderingen får du informasjon om hvordan resultatet ditt ble på PC-testene. Vi gjør oppmerksom på at det ikke er mulig å stryke kun på bakgrunn av resultatet på PC-testene.

Sitat

Når opptaksnemnda vurderer om du er egnet gjør de en helhetsvurdering av hvordan du har gjort det på PC-testene og i intervjuet. Ingen blir vurdert som egnet eller ikke egnet bare fordi de skårer høyt eller lavt på PC-testene.

Dette er ikke akkurat noe å skryte av. Med mindre man har en løpende evaluering og utsiling, vil man ikke stoppe særlig mange. 

Forøvrig er varianter av slike tester vanlig i en rekke jobbsøkerprosesser og relativt mye kritisert, da vurdering av en slik skriftlig test sier lite om hvordan du faktisk er.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
hekomo skrev (11 timer siden):

At du velger å ignorere det jeg har skrevet er ditt problem. Les litt tilbake og se hva jeg har skrevet om saken som startet denne tråden.

Og så kan du komme krypende tilbake og beklage personangrep, eller kanskje en moderator bør ta en titt på oppførselen din.

Jeg har fått med meg at i dine øyne gjørr politiet ingenting galt. Det er da du blir en del av problemet.

Lenke til kommentar
Lyncs skrev (På 17.7.2020 den 3.40):

Det er basert på anmeldelser fra voldsofrene og intervjuer av disse, og hva mener du med å kvalitetssikre datagrunnlaget? Du driver jo bare og fabler og fantaserer man.. Ikke bland vitenskap inn i dette for det har ingenting med vitenskap å gjøre. Dersom du ønsker å vite hvilken politimann som bevitnet det hele, så må du abbonere på bergens tidende og søke i arkivene der. Der finner du mye om disse sakene. Denne politmannen sier at han både deltok og var vitne til den volden som foregikk dengang..

Og jeg er hissig fordi du prøver å synse bort en voldskultur som jeg selv har vert offer for. Tror du virkelig at jeg er den eneste som har opplevd noe slikt og at resten er konspirajon som er oppkonstruert i hemmelige møter mellom de andre ofrene?

Hvis du samler inn en haug med folk og skriver ned alt de sier uten å prøve å sjekke om det de sier faktisk stemmer så er det et dårlig datagrunnlag. Og det er kommet kritikk på at datagrunnlaget nettopp var dårlig:

https://www.politiforum.no/bokomtale/politivoldsaken-i-bergen/156393

Denne påståtte voldskulturen er bare vås fra din side.

Lenke til kommentar
nirolo skrev (På 17.7.2020 den 6.24):

Du mener hjemmetesten man tar før man kommer inn hvor man ikke kan stryke samme hvor ille man svarer men som brukes som ett av seks elementer i en totalvurdering? 

Dette er ikke akkurat noe å skryte av. Med mindre man har en løpende evaluering og utsiling, vil man ikke stoppe særlig mange. 

Forøvrig er varianter av slike tester vanlig i en rekke jobbsøkerprosesser og relativt mye kritisert, da vurdering av en slik skriftlig test sier lite om hvordan du faktisk er.

Opptak består av både tester på PC og tester der man må møte fysisk og samhandle med andre. Jeg vet ikke om dette er forandret i forbindelse med pandemien, men det var evnetester, psykologiske tester, intervju og samhandlingstest og sikkert noe mer jeg har glemt. I tillegg følges hver student opp av en egen veileder i løpet av praksisåret, og man kan også kastes ut av studiet når som helst hvis det skjer noe.

Så jo, det er løpende evaluering.

Testene i forbindelse med jobbsøkerprosesser er sikkert mye kritisert, men dette er ikke en jobbsøkerprosess, og det er gjort en grundig utredning av testene som brukes.

Hva er årsaken til at du hele tiden må ty til personangrep?

Endret av hekomo
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
hekomo skrev (14 minutter siden):

Du har altså ikke lest hva jeg har skrevet i denne tråden, men velger å lyve om meg og ty til personangrep. Takk til deg.

Jeg har lest hva du har svart meg. Der har du først mellom linjene beskyldt meg for løgn og så fulgt opp med å bagatellisere to drap politiet har begått. Det ene til og med i fylla på fritiden, totalt uten konsekvenser for drapsmannen. 

Her har du litt påfyll fra fagfolk innen avhør:

 

https://www.nrk.no/sorlandet/leder-for-menneskerettighetsutvalg-mener-angrepet-mot-qadar-_24_-er-uakseptabelt-1.15090049

Endret av Slettet+9817234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
hekomo skrev (18 minutter siden):

Opptak består av både tester på PC og tester der man må møte fysisk og samhandle med andre. Jeg vet ikke om dette er forandret i forbindelse med pandemien, men det var evnetester, psykologiske tester, intervju og samhandlingstest og sikkert noe mer jeg har glemt. I tillegg følges hver student opp av en egen veileder i løpet av praksisåret, og man kan også kastes ut av studiet når som helst hvis det skjer noe.

Så jo, det er løpende evaluering.

Testene i forbindelse med jobbsøkerprosesser er sikkert mye kritisert, men dette er ikke en jobbsøkerprosess, og det er gjort en grundig utredning av testene som brukes.

Hva er årsaken til at du hele tiden må ty til personangrep?

Kan du konkret vise til hvor han har begått personangrep mot deg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...