Gå til innhold

Politivold i avhør


Anbefalte innlegg

hekomo skrev (11 minutter siden):

Opptak består av både tester på PC og tester der man må møte fysisk og samhandle med andre. Jeg vet ikke om dette er forandret i forbindelse med pandemien, men det var evnetester, psykologiske tester, intervju og samhandlingstest og sikkert noe mer jeg har glemt. I tillegg følges hver student opp av en egen veileder i løpet av praksisåret, og man kan også kastes ut av studiet når som helst hvis det skjer noe.

Så jo, det er løpende evaluering.

Testene i forbindelse med jobbsøkerprosesser er sikkert mye kritisert, men dette er ikke en jobbsøkerprosess, og det er gjort en grundig utredning av testene som brukes.

Ser hva du forsøker her, men aldri glem at ingen systemer eller organisasjoner er feilfrie. Det er fortsatt eldre travere i politiet som gjør ting på den gamle måten(vold er uansett sjeldent).

My two cents.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hekomo skrev (24 minutter siden):

Så jo, det er løpende evaluering.

Og hvor stor andel blir faktisk kastet ut på grunnlag at de ikke er egnet? Det hjelper ikke med teoretiske muligheter hvis det ikke skjer med en vesentlig andel.

hekomo skrev (26 minutter siden):

Testene i forbindelse med jobbsøkerprosesser er sikkert mye kritisert, men dette er ikke en jobbsøkerprosess, og det er gjort en grundig utredning av testene som brukes.

Det er ingen grunn til å tro at disse er bedre.

hekomo skrev (26 minutter siden):

Hva er årsaken til at du hele tiden må ty til personangrep?

Hvor er det jeg hele tiden tyr til personangrep?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
On 7/15/2020 at 11:17 PM, hekomo said:

Obiora-saken ble løst som den ble løst, og de brukte lovlige metoder. Metodene ble endret etterpå.

Askevoll-saken er ikke relevant for dagens metoder og opplæring. Dessuten var vel politimannen på fritiden og i tillegg beruset? Han agerte jo da som privatperson

Det er vel ikke så mange andre saker med halsgrep som har endt med døden? Det har vært minst ett dødsfall ved langvarig mageleie, noe som gjorde at opplæringen ble endret igjen til at mageleie kun er tillatt til man har kontroll på personen.

Hvilken applaus?  

Jøss, hva slags miljøer er det du vanker i da?Jeg tror du dikter litt her, gitt. 

Tror du en helt vanlig fyr hadde gått fri, da? At saken hadde blitt henlagt på bevisets stilling, til tross for at rettsmedisinerne slo fast at det var kveling han døde av (etter et halsgrep på 20-25 min)? Jeg går for nei.

Endret av d'espresso
  • Liker 2
Lenke til kommentar
hekomo skrev (1 time siden):

Hvis du samler inn en haug med folk og skriver ned alt de sier uten å prøve å sjekke om det de sier faktisk stemmer så er det et dårlig datagrunnlag. Og det er kommet kritikk på at datagrunnlaget nettopp var dårlig:

https://www.politiforum.no/bokomtale/politivoldsaken-i-bergen/156393

Denne påståtte voldskulturen er bare vås fra din side.

Neimen stakkars deg da Hekomo.

Du fortsetter jo bare med det samme tullet uansett hvilke dokumentasjon vi henviser til. Jeg skrev jo at det var en politimann som bevitnet at ofrenes anmeldelser stemte med virkeligheten, men du velger jo bare å se bort fra dette og fortsetter å fjase og fantasere som en full sjømann..

Den dokumentasjonen og datagrunnlaget som du etterlyser er å finne i BT sine arkiver og dersom du ikke er oppegående nok til å finne fram til det, så sier det ganske mye om deg selv, personligheten og IQ-en din. Du fremstår som en kverulant som er for stolt og hovmodig til å innrømme at du har tatt feil.. Noe mer ynkelig og patetisk enn å ta voldsmennenes side i en slik tragisk sak som dette skal man lete lenge etter.

Jeg kan i tillegg nevne at alle voldsofrene i denne saken døde i relativ ung alder etter å ha tatt sine egne liv. Jeg vil ikke bastant påstå at det har noe å gjøre med volden de ble utsatt for, og den uretten de gjennomgikk iettertid med påfølgende traumer, men det er for påfallende til at man kan se bort fra det..

Du burde derfor tenke deg litt om før du prøver å fjase og fantasere bort en slik alvorlig tragedie som dette. Det sitter igjen pårørende etter disse ofrene som sansynligvis sørger over dem ennå..

  • Liker 4
Lenke til kommentar
d'espresso skrev (25 minutter siden):

Tror du en helt vanlig fyr hadde gått fri, da? At saken hadde blitt henlagt på bevisets stilling, til tross for at rettsmedisinerne slo fast at det var kveling han døde av (etter et halsgrep på 20-25 min)? Jeg går for nei.

At politi går fri for lovbrudd som går langt ut over den slakken de må ha for å kunne utøve sin tjeneste er veldokumentert. Problemet er at det ikke ser ut til å være vilje til å ta tak i det og gjøre noe med det. 

Hendelser som spenner seg fra mindre alvorlige lovbrudd til fatale som du nevner her blir oversett på en måte som en aldri ville sett med de som ikke er politi. Dersom man skal beholde tiltro til politiet så er det essensielt at også politiet må stå til rette for de lovbrudd de begår, uavhengig av alvorlighetsgrad. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har selv opplevd med kone og små barn å bli trakassert på en campingplass på sørlandet bare fordi de mente at vi ødela deres idyll på deres "faste campingplass". Min samboer var på den tiden overvekting etter et svangerskap noe de som sportsfamilie irriterte seg grønne på og så på henne som et "umenneske", noe de uttrykte verbalt uten filter.

Barnet til den ene som var ansatt i hundepolitiet (gutten var vel ca. 14 år på det tidspunktet?) i Oslo sa gjentatte ganger høylytt til sin far og hans kamerat i politet (de satt kun 15-20m unna oss). "Pappa du klarer å banke han der du?", til god latter fra resten ved bordet deres. 

Jeg sørget for å møte på denne faren alene på dusjbygget en morgen og sa "Hei, har vi noe usagt eller noe vi bør ta tak i så har vi muligheten nå som vi er alene her". Han sa ikke et ord, men var stram i maska og jeg skjønte at han nok hadde litt  lyst. Det ble noen lange stille minutter mens man barberte seg en halvmeter fra hverandre. Han forstod nok også at jeg selvfølgelig ville anmeldt han og hans "tjenestevenn" for trakassering om dette eskalerte utover den hetsen de allerede stod for. Når de pakket sammen for å reise hjem en ukes tid senere så sørget de for å snakke høylytt om hvordan de skulle sørge for at vi nok aldri ville trives her eller komme tilbake hit igjen. Det skulle kameraten sørge for.

VI var alene og hadde ikke noe spesielt koselig opphold denne ferien, men ville ikke la oss drive vekk av bøller. Heldigvis var barna for små til å forstå hva som skjedde. Vi fikk dog de siste 4 dagene i ro og mak med hyggelige campinggjester rundt oss. Flere så nok hva som foregikk men ville forståelig nok ikke blande seg.

Dette er bare en av mange historier jeg har opplevd gjennom årene som en lovlydig og rolig borger og man trenger ikke overbevise meg om at mange i politiet tror de står over andre borgere.

Men likevel forsøker jeg å ikke generalisere og dra alle over samme kam, men toleransen har definitivt blitt mindre da mye av dette er symptomatisk og til dels en systemisk ukultur.

PS.
Jeg har aldri blitt utsatt for politivold, men definitivt kritikkverdig oppførsel mange ganger.

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 time siden):

Har selv opplevd med kone og små barn å bli trakassert på en campingplass på sørlandet bare fordi de mente at vi ødela deres idyll på deres "faste campingplass". Min samboer var på den tiden overvekting etter et svangerskap noe de som sportsfamilie irriterte seg grønne på og så på henne som et "umenneske", noe de uttrykte verbalt uten filter.

Barnet til den ene som var ansatt i hundepolitiet (gutten var vel ca. 14 år på det tidspunktet?) i Oslo sa gjentatte ganger høylytt til sin far og hans kamerat i politet (de satt kun 15-20m unna oss). "Pappa du klarer å banke han der du?", til god latter fra resten ved bordet deres. 

Jeg sørget for å møte på denne faren alene på dusjbygget en morgen og sa "Hei, har vi noe usagt eller noe vi bør ta tak i så har vi muligheten nå som vi er alene her". Han sa ikke et ord, men var stram i maska og jeg skjønte at han nok hadde litt  lyst. Det ble noen lange stille minutter mens man barberte seg en halvmeter fra hverandre. Han forstod nok også at jeg selvfølgelig ville anmeldt han og hans "tjenestevenn" for trakassering om dette eskalerte utover den hetsen de allerede stod for. Når de pakket sammen for å reise hjem en ukes tid senere så sørget de for å snakke høylytt om hvordan de skulle sørge for at vi nok aldri ville trives her eller komme tilbake hit igjen. Det skulle kameraten sørge for.

VI var alene og hadde ikke noe spesielt koselig opphold denne ferien, men ville ikke la oss drive vekk av bøller. Heldigvis var barna for små til å forstå hva som skjedde. Vi fikk dog de siste 4 dagene i ro og mak med hyggelige campinggjester rundt oss. Flere så nok hva som foregikk men ville forståelig nok ikke blande seg.

Dette er bare en av mange historier jeg har opplevd gjennom årene som en lovlydig og rolig borger og man trenger ikke overbevise meg om at mange i politiet tror de står over andre borgere.

Men likevel forsøker jeg å ikke generalisere og dra alle over samme kam, men toleransen har definitivt blitt mindre da mye av dette er symptomatisk og til dels en systemisk ukultur.

PS.
Jeg har aldri blitt utsatt for politivold, men definitivt kritikkverdig oppførsel mange ganger.

Dersom du skulle treffe på disse menneskene igjen, så kan du ta opp kommentarene deres på en lydopptaker og gå til media med saken i ettertid. Da får du sannsynligvis betalt for dette dersom det blir kringkastet og politfolkene får seg en solid reprimande fra sine overordnede.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
18 minutes ago, Lyncs said:

Dersom du skulle treffe på disse menneskene igjen, så kan du ta opp kommentarene deres på en lydopptaker og gå til media med saken i ettertid. Da får du sannsynligvis betalt for dette dersom det blir kringkastet og politfolkene får seg en solid reprimande fra sine overordnede.


Ikke fra akkurat denne hendelsen men noen andre har man liggende i en bankboks. Man vet aldri når man får bruk for slikt.

Lenke til kommentar
JØI skrev (På 20.7.2020 den 14.29):

Jeg har lest hva du har svart meg. Der har du først mellom linjene beskyldt meg for løgn og så fulgt opp med å bagatellisere to drap politiet har begått. Det ene til og med i fylla på fritiden, totalt uten konsekvenser for drapsmannen. 

Her har du litt påfyll fra fagfolk innen avhør:

 

https://www.nrk.no/sorlandet/leder-for-menneskerettighetsutvalg-mener-angrepet-mot-qadar-_24_-er-uakseptabelt-1.15090049

Da anbefaler jeg deg å lese tråden i stedet for å bare gå til personagrep som vanlig. F.eks. dette innlegget.

Men jeg skjønner jo at her er det ikke mulig å nå frem med rasjonelle argumenter.

Lenke til kommentar
Cipher Panda skrev (På 20.7.2020 den 14.33):

Ser hva du forsøker her, men aldri glem at ingen systemer eller organisasjoner er feilfrie. Det er fortsatt eldre travere i politiet som gjør ting på den gamle måten(vold er uansett sjeldent).

My two cents.

Det er ingen som har påstått at noe er feilfritt, men det er ingen tvil om at folk siles ut da mange ikke blir funnet egnet.

De gamle traverne pleier ofte å bli mildere med årene og de som ikke blir det blir nok ufrivillige passasjerer på toget som går nå med både ny teknologi, nye lover, nye prosedyrer, osv. Det er rett og slett såpass faste systemer på plass at det er vanskelig for en villstyring å holde på som han vil.

Lenke til kommentar
nirolo skrev (På 20.7.2020 den 14.42):

Og hvor stor andel blir faktisk kastet ut på grunnlag at de ikke er egnet? Det hjelper ikke med teoretiske muligheter hvis det ikke skjer med en vesentlig andel.

Det er ingen grunn til å tro at disse er bedre.

Hvor er det jeg hele tiden tyr til personangrep?

En stor andel av de som søker blir ikke funnet egnet. Men jeg husker ikke tallene.

Jeg påpekte angrepene dine. Fint om du holder deg til reglene heretter.

Lenke til kommentar
d'espresso skrev (På 20.7.2020 den 15.02):

Tror du en helt vanlig fyr hadde gått fri, da? At saken hadde blitt henlagt på bevisets stilling, til tross for at rettsmedisinerne slo fast at det var kveling han døde av (etter et halsgrep på 20-25 min)? Jeg går for nei.

Jeg vet ikke, men saken er ikke relevant i dag.

Lenke til kommentar
Lyncs skrev (På 20.7.2020 den 15.31):

Neimen stakkars deg da Hekomo.

Du fortsetter jo bare med det samme tullet uansett hvilke dokumentasjon vi henviser til. Jeg skrev jo at det var en politimann som bevitnet at ofrenes anmeldelser stemte med virkeligheten, men du velger jo bare å se bort fra dette og fortsetter å fjase og fantasere som en full sjømann..

Den dokumentasjonen og datagrunnlaget som du etterlyser er å finne i BT sine arkiver og dersom du ikke er oppegående nok til å finne fram til det, så sier det ganske mye om deg selv, personligheten og IQ-en din. Du fremstår som en kverulant som er for stolt og hovmodig til å innrømme at du har tatt feil.. Noe mer ynkelig og patetisk enn å ta voldsmennenes side i en slik tragisk sak som dette skal man lete lenge etter.

Jeg kan i tillegg nevne at alle voldsofrene i denne saken døde i relativ ung alder etter å ha tatt sine egne liv. Jeg vil ikke bastant påstå at det har noe å gjøre med volden de ble utsatt for, og den uretten de gjennomgikk iettertid med påfølgende traumer, men det er for påfallende til at man kan se bort fra det..

Du burde derfor tenke deg litt om før du prøver å fjase og fantasere bort en slik alvorlig tragedie som dette. Det sitter igjen pårørende etter disse ofrene som sansynligvis sørger over dem ennå..

Hvilken dokumentasjon har du henvist til? Jeg påpeker jo at det stilles spørsmål ved validiteten av datagrunnlaget (AKA din "dokumentasjon").

Jeg har forøvrig aldri nektet for at det ble utøvet vold. Poenget er at dette tilsynelatende ble kraftig overdrevet, og det ble brukt diktning og løgn for å oppnå det.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar
Lyncs skrev (På 20.7.2020 den 15.40):

En av forfatterne av denne boken sa på en pressekonferanse like etter utgivelsen at: Denne boken er ikke en frifinnelse av bergenspolitiet. Vi vet at det skjedde, men det er grunnlaget for å kalle det forskning vi reagerer på.

Tydeligvis er du litt dessorientert i så henseende..

Det er jo det jeg skriver. Jeg har allerede sagt at jeg ikke betviler at det ble utøvd vold. Jeg påpeker at datagrunnlaget er særdeles lite vitenskapelig.

Lenke til kommentar
Lyncs skrev (På 20.7.2020 den 18.27):

Hva er relevansen for tråden?

Den første omhandler forresten en sak der en ambulansesjåfør tok kvelertak som førte til døden, ikke politi.

Den andre linken omhandler anmeldelser til Spesialenheten. Der kan du jo lese årsrapportene som går inn på nettopp dette, og hvordan de aller fleste slik anmeldelser er falske, og mer et resultat av at noen ønsker å ta hevn på politiet.

Ja, det forekommer ulovlig bruk av vold/makt fra politiets side, som f.eks. tilsynelatende i saken TS skriver om her. Men skal man først komme med kritikk så bør det være velbegrunnet og ikke bare oppgulp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (På 20.7.2020 den 18.43):

Har selv opplevd med kone og små barn å bli trakassert på en campingplass på sørlandet bare fordi de mente at vi ødela deres idyll på deres "faste campingplass". Min samboer var på den tiden overvekting etter et svangerskap noe de som sportsfamilie irriterte seg grønne på og så på henne som et "umenneske", noe de uttrykte verbalt uten filter.

Barnet til den ene som var ansatt i hundepolitiet (gutten var vel ca. 14 år på det tidspunktet?) i Oslo sa gjentatte ganger høylytt til sin far og hans kamerat i politet (de satt kun 15-20m unna oss). "Pappa du klarer å banke han der du?", til god latter fra resten ved bordet deres. 

Jeg sørget for å møte på denne faren alene på dusjbygget en morgen og sa "Hei, har vi noe usagt eller noe vi bør ta tak i så har vi muligheten nå som vi er alene her". Han sa ikke et ord, men var stram i maska og jeg skjønte at han nok hadde litt  lyst. Det ble noen lange stille minutter mens man barberte seg en halvmeter fra hverandre. Han forstod nok også at jeg selvfølgelig ville anmeldt han og hans "tjenestevenn" for trakassering om dette eskalerte utover den hetsen de allerede stod for. Når de pakket sammen for å reise hjem en ukes tid senere så sørget de for å snakke høylytt om hvordan de skulle sørge for at vi nok aldri ville trives her eller komme tilbake hit igjen. Det skulle kameraten sørge for.

VI var alene og hadde ikke noe spesielt koselig opphold denne ferien, men ville ikke la oss drive vekk av bøller. Heldigvis var barna for små til å forstå hva som skjedde. Vi fikk dog de siste 4 dagene i ro og mak med hyggelige campinggjester rundt oss. Flere så nok hva som foregikk men ville forståelig nok ikke blande seg.

Dette er bare en av mange historier jeg har opplevd gjennom årene som en lovlydig og rolig borger og man trenger ikke overbevise meg om at mange i politiet tror de står over andre borgere.

Men likevel forsøker jeg å ikke generalisere og dra alle over samme kam, men toleransen har definitivt blitt mindre da mye av dette er symptomatisk og til dels en systemisk ukultur.

PS.
Jeg har aldri blitt utsatt for politivold, men definitivt kritikkverdig oppførsel mange ganger.

Haha, hva? Hva har denne krangelen deres på privaten med politivold å gjøre?

Hvilken lovbestemmelse ville du anmeldt dem for, forresten? Du ville kanskje også gått rett til Spesialenheten også du? ?

Endret av hekomo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (12 minutter siden):

En stor andel av de som søker blir ikke funnet egnet. Men jeg husker ikke tallene.

Dvs det er ingen siling av uegnede under utdannelsen.

 

hekomo skrev (12 minutter siden):

Jeg påpekte angrepene dine. Fint om du holder deg til reglene heretter.

Nå er jeg litt svaksynt, men jeg kan ikke se du har påpekt ett eneste personangrep av meg i hele tråden? Du lyver vel ikke?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...