Gå til innhold

Ferie i Norge med elbil, det er gambling det!


Hanhijnn

Anbefalte innlegg

Salvesen. skrev (1 time siden):

De aller fleste stajsonene er mer eller mindre tomme eller langt i fra fulle. Men dessverre er noen lokkasjoner notorisk kjent for å være brukt av hjemme ladere.

Det er vel et utslag av tidlige TMS og TMX som fortsatt har fratis lading på SuC. De vil vel heller lade der enn hjemme, for hjemme koster jo strømmen penger. Dette problemet vil heldigvis bare bli mindre og mindre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kajac skrev (13 minutter siden):

Kan de ikke det da, gitt at de ni bilene har akkurat riktige ladestandarder i forhold til ladepunktene?

Nei. En ladestasjon har som regel kun mulighet å gi nok strøm til 1 bil. Noen av de med 3 kabler så mener jeg at man kan benytte 22kW Type 2 samtidig, men mulig det er faset ut.

Det har kommet noen nye ladere som man kan lade 2 samtidig på, da med halvert mengde (75kW mot 150kW).

De ladestasjonene med 3 kabler på er normalt 50kW ladere. Eon er på vei inn i markedet med sine hvor det er 2 kabler (1CCS og 1 Chademo) som gir 150kW til CCS og 100kW til Chademoen.

Dubious skrev (33 minutter siden):

Som for de fleste betyr at det kan lades 9 biler samtidig

Både ja og nei. Har ikke noe problem med at en boble på ett kart viser 9 ladepunkter, og når man trykker på den så vises det antallet av de forskjellige typene. Kunne det vært løst bedre, ja sikkert. Men man må inn og sjekke uansett. Det kan like godt være 9 ladepunkter men alle er CCS. Hjelper ikke da å kun se på boblen og tro her er det bra med lading når man har Chademo.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (16 minutter siden):

Kan de ikke det da, gitt at de ni bilene har akkurat riktige ladestandarder i forhold til ladepunktene?

Nei. Bare 3 samtidig tror jeg. 
 

Kjenner meg veldig igjen i problemstillingen til kommentaren. Første elbilen vi hadde var en leaf 30kwh. Og selv med RFIDbrikke, så var det unødvendig ofte problemer med å få startet ladingen.

Ble etterhvert mange gratisladinger etter samtale med bl.a Fortum og lading som ikke ville starte. Ladekø på fredagsettermiddag ble også fort gammelt.

Etter snart 4 år med to forskjellige Model S, så har jeg enda ikke stått i ladekø. Regner med det kan bli første gang nå når vi starter på vår bilferie om en ukes tid, da det er «litt» flere biler på veien denne ferien enn tidligere år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (3 minutter siden):

Nei. En ladestasjon har som regel kun mulighet å gi nok strøm til 1 bil. Noen av de med 3 kabler så mener jeg at man kan benytte 22kW Type 2 samtidig, men mulig det er faset ut.

Det har kommet noen nye ladere som man kan lade 2 samtidig på, da med halvert mengde (75kW mot 150kW).

De ladestasjonene med 3 kabler på er normalt 50kW ladere. Eon er på vei inn i markedet med sine hvor det er 2 kabler (1CCS og 1 Chademo) som gir 150kW til CCS og 100kW til Chademoen.

Både ja og nei. Har ikke noe problem med at en boble på ett kart viser 9 ladepunkter, og når man trykker på den så vises det antallet av de forskjellige typene. Kunne det vært løst bedre, ja sikkert. Men man må inn og sjekke uansett. Det kan like godt være 9 ladepunkter men alle er CCS. Hjelper ikke da å kun se på boblen og tro her er det bra med lading når man har Chademo.

Wait what? Så hvis det står tre hurtigladere på en ladestasjon, alle tre har både Type 2 og CHAEDMO (eller hva den heter), så kan bare tre biler lade samtidig, uavhengig av hvilke kontakter bilen har?

Da forstår jeg godt at det blir uoversiktlig. Antall ladepunkter må jo representere antall biler som kan lade samtidig. Man sier jo aldri at en bensinstasjon med tre pumper, hvor alle tre pumpene har 95, 98 og diesel, har 9 påfyllingspunkter liksom.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kajac skrev (5 timer siden):

Wait what? Så hvis det står tre hurtigladere på en ladestasjon, alle tre har både Type 2 og CHAEDMO (eller hva den heter), så kan bare tre biler lade samtidig, uavhengig av hvilke kontakter bilen har?

Da forstår jeg godt at det blir uoversiktlig. Antall ladepunkter må jo representere antall biler som kan lade samtidig. Man sier jo aldri at en bensinstasjon med tre pumper, hvor alle tre pumpene har 95, 98 og diesel, har 9 påfyllingspunkter liksom.

Med tre kabler er det gjerne en 150KW CCS, en 50 KW CCS og en 50 KW Chademo. Det at dei ikkje kan skrive på laderen om en kan lade en eller to biler samtidig virker mest som at dei vil plage kundane sine. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (16 timer siden):

Wait what? Så hvis det står tre hurtigladere på en ladestasjon, alle tre har både Type 2 og CHAEDMO (eller hva den heter), så kan bare tre biler lade samtidig, uavhengig av hvilke kontakter bilen har?

Da forstår jeg godt at det blir uoversiktlig. Antall ladepunkter må jo representere antall biler som kan lade samtidig. Man sier jo aldri at en bensinstasjon med tre pumper, hvor alle tre pumpene har 95, 98 og diesel, har 9 påfyllingspunkter liksom.

Det kunne stått bedre. Men det er det samme som på bensin stasjoner. man kan ikke fylle fra alle slangene samtidig på same pumpe. Det er jo også nokså enkelt at det ikke er plass til bilene der heller. 

Alt står tilgjengelig i apper hvis man vil lete. Hvor lett tilgjengelig er informasjonen fra bensinstasjonene om de har blyfri 98? Den typen er fjernet fra snart de fleste bensinstasjonene etter det jeg har sett.

HF- skrev (10 timer siden):

Med tre kabler er det gjerne en 150KW CCS, en 50 KW CCS og en 50 KW Chademo. Det at dei ikkje kan skrive på laderen om en kan lade en eller to biler samtidig virker mest som at dei vil plage kundane sine. 

Det står på ladestasjonene at det kun er 1 om gangen. Der det kan lades 2 om gangen også, så står det også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
20 hours ago, samco said:

Stoler mere på hans erfaring mere unbiast meninger. men takk for intresangte innspill. 

Straks hjemme igjen etter 5000 km tur-retur Nordkapp med Model X. Det eneste stedet med kø var Fortum hurtigladeren i Alta på veien sørover, men vi hadde nok strøm til å hoppe over den og kjøre til superladeren i Sørkjosen. Altså ingen kø på turen.

(Turen krevde heller ingen planlegging, foruten litt kartlegging av lademuligheter i Finnmark.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (19 minutter siden):

Straks hjemme igjen etter 5000 km tur-retur Nordkapp med Model X. Det eneste stedet med kø var Fortum hurtigladeren i Alta på veien sørover, men vi hadde nok strøm til å hoppe over den og kjøre til superladeren i Sørkjosen. Altså ingen kø på turen.

(Turen krevde heller ingen planlegging, foruten litt kartlegging av lademuligheter i Finnmark.)

Men hadde du kjørt en annen elbil enn Tesla så hadde det nok vært endel mer pes. I hvertfall krevd endel mer planlegging for at ferien skulle blitt vellykket. ?

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (1 time siden):

Det kunne stått bedre. Men det er det samme som på bensin stasjoner. man kan ikke fylle fra alle slangene samtidig på same pumpe. Det er jo også nokså enkelt at det ikke er plass til bilene der heller. 

Alt står tilgjengelig i apper hvis man vil lete. Hvor lett tilgjengelig er informasjonen fra bensinstasjonene om de har blyfri 98? Den typen er fjernet fra snart de fleste bensinstasjonene etter det jeg har sett.

Det står på ladestasjonene at det kun er 1 om gangen. Der det kan lades 2 om gangen også, så står det også.

Men en bensinstasjon skriver ikke at de har ni påfyllingspunkt hvis de i realiteten har tre. Mitt inntrykk her (uten å ha elbil selv) er at ladestasjonene skriver "Vi har 15 ladepunkt", når de i realiteten har fem ladestasjoner med tre forskjellige typer på hver. Og det er jo åpenbart misvisende

Endret av Kajac
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (1 time siden):

Men en bensinstasjon skriver ikke at de har ni påfyllingspunkt hvis de i realiteten har tre. Mitt inntrykk her (uten å ha elbil selv) er at ladestasjonene skriver "Vi har 15 ladepunkt", når de i realiteten har fem ladestasjoner med tre forskjellige typer på hver. Og det er jo åpenbart misvisende

Både ja og nei. En ladestasjon betyr ikke at den har alle typene kontakter. Noen har kun CCS (Fremtiden), andre har CSS og Chademo, mens noen har CCS, Chademo og Type 2.  Ett sted må de merke ut dette også, slik at de som er avhengig av Chademo eller Type 2  for å få ladet. 

De er mange steder det står f.eks. 9 i boblen i appen, men det er 9 stk Type 2 ladebokser. Man må inn der også for å se om det er hurtiglading eller ikke. Alle appene har mulighet å filtere ut typer slik at kun den man trenger kommer opp. Det er også kun ladestasjon appen som viser tallet i boblen. alle de andre så må man inn på stedet og da kommer det opp hvor mange det er av typen, samt hvor mange som er ledige.

Det er ikke så fryktelig vanskelig å sette seg inn i når man kjøper seg elbil.

Man sier også at bensinstasjoner er så utrolig mye enklere. de få gangene jeg har vært innom å fylt, de det er vel gamle Shell, så har det tatt meg noen sekunder å finne ut hvilken av de 4 slangene jeg skal velge. For de merker jo kun med sine egne produktnavn om dagen. Og det er jo ikke pris informasjon på selve pumpen før man har valgt heller.

Det er jo også en haug folk som vært år som greier å fylle feil type på tanken også. 

Kjøper man bil til 200.000,- og mer så er det vel greit å sette seg inn i hvordan ting funker.  Det er like dumt hver gang jeg hører om folk som har kjøpt elbil, og kun fyller via hurtigladere. Da er det billigere med en gjerrig bensinbil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...