Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Anbefal meg en bil!


Anbefalte innlegg

Hei! Trenger en bil og jeg er over middels bilinteressert og jeg liker å kjøre bil. Men er ikke sikker på hvilken jeg skal velge, så jeg tenkte å forhøre meg litt her.

Her er kort om meg, mann (28) som bor i Oslo med det som blir første bil registrert på meg. Kan hverken mekke eller skru, og ikke kjenner jeg noen som kan det heller. Og her er kriteriene mine for hva jeg ønsker (ingen spesiell rekkefølge):

  • Budsjett: Max 50 000 NOK for bilkjøpet
  • Bruk: Primært i Oslo-området, men også dagsturer til Trysil/fjellet om vinteren, og til Sverige. Må kunne komme fram på trange og snødekte veier.
  • Biltype: Gjerne en som er morsom og har kjøreglede, det er et stort pluss. 
  • Økonomi: Et (lite) pluss om den er billig i drift, men kjøreglede utveier dette.
  • Automat/Manuell: Er det en sportsutgave med kjøreglede er det pluss om det er manuell. Men er det en billig "A til B" bil foretrekker jeg automat.
  • Merke: Ingenting er utelukket, men biler med mindre store slitasjeproblemer er å foretrekke.
  • Personer: Kun meg selv foreløpig, så trenger ikke mye rom. Er gjennomsnittlig høy og bred, så her er det ingen forhåndsregler å ta.

Med det sagt så hører jeg gjerne hva dere har å anbefale!

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, CetOr said:

https://www.finn.no/179383963

https://www.finn.no/179095437

https://www.finn.no/184135570

Tar du vare på MG'n har du også en bil som potensielt vil øke i verdi med tiden.

Ellers kan du titte på Mazda mx-5. Driftsikre og kjøreglade biler. 

Takk for tipsene! Spesielt Mazda 6 ser bra ut, men jeg ville nok ikke gått for de andre to.

 

Skodaen er stasjonsvogn, det kan faktisk være et minus.

 

Og den siste ser ikke ut som den tåler norsk vind & vær særlig bra -- men her tar jeg muligens feil.

 

Lurer allikevel på om Mazda MX-5 er noe særlig på norske veier med vær og vind. Ser mer ut som en kul bil for tempererte vår- og sommerdager -- i stedet for noe du pakker skiene og kjører på lange fjellturer med.

Endret av gorillaen
Lenke til kommentar

Kjører selv en 06 Audi A6 C6, Allroad og quattro. Fantastisk kjøremaskin. Min har 2.7tdi v6 motoren på orginalt 180hk, men min har fått endel oppgraderinger som dyser, turbo, eksos og tuning, så skal være god for røflig 260hk. Går godt, og kjører fra det meste som går til vanlig på veiene. 

+Fin bil, god å kjøre, masse egenskaper og motor. Greit priset om du leter litt. 

- Litt dyrere deler enn mye annet. Når de først begynner å ruste, gjør de det skikkerlig, så pass på å finne ett godt eksemplar og stell pent med den og ta rust med en eneste gang du finner noe. 

 

Min kommer forøvrig til salgs veldig snart.

 

Og til alle dere som nå kommer til å skrive "ligg unna Audi v6 motorer" : Dette gjelder 2.5 literen, IKKE 2.7. 2.7 er en bra motor, forøvrig identisk med 3 literen, bare med annen veiv som gir mindre slagvolum. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Mazda 6 som er foreslått kan støttes, så lenge det ikke er rust. Generelt vil jeg si når du snakker om eldre biler og budsjett på 50.000,- så er det viktigere hvilken tilstand bilen er i enn hvilket merke. En bil av god kvalitet er ikke nødvendigvis bedre enn en annen dersom den ikke er godt fulgt opp av sine eiere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
14 hours ago, RaveX said:

Kjører selv en 06 Audi A6 C6, Allroad og quattro. Fantastisk kjøremaskin. Min har 2.7tdi v6 motoren på orginalt 180hk, men min har fått endel oppgraderinger som dyser, turbo, eksos og tuning, så skal være god for røflig 260hk. Går godt, og kjører fra det meste som går til vanlig på veiene. 

+Fin bil, god å kjøre, masse egenskaper og motor. Greit priset om du leter litt. 

- Litt dyrere deler enn mye annet. Når de først begynner å ruste, gjør de det skikkerlig, så pass på å finne ett godt eksemplar og stell pent med den og ta rust med en eneste gang du finner noe. 

 

Min kommer forøvrig til salgs veldig snart.

 

Og til alle dere som nå kommer til å skrive "ligg unna Audi v6 motorer" : Dette gjelder 2.5 literen, IKKE 2.7. 2.7 er en bra motor, forøvrig identisk med 3 literen, bare med annen veiv som gir mindre slagvolum. 

Hadde en 1996 Audi A4 Quattro 2.8 og kjenner meg godt igjen i det du beskrive, både på godt og vondt med gode kjøreegenskaper, men dyr å reparere. 

 

Ligger de bilene innenfor min prisklasse da? Og hvor mye kommer du til å legge ut din for?

Endret av gorillaen
Lenke til kommentar
gorillaen skrev (1 time siden):

Hadde en 1996 Audi A4 Quattro 2.8 og kjenner meg godt igjen i det du beskrive, både på godt og vondt med gode kjøreegenskaper, men dyr å reparere. 

 

Ligger de bilene innenfor min prisklasse da? Og hvor mye kommer du til å legge ut din for?

Nå kan ikke de gamle audiene sammenlignes etter min mening. Unntaket må være den gamle A6n med 2.5 rekke 5 tdi motor i, det var tanks! 

Du får nok disse fra ca 40k og oppover, avhengig av kmstand og generell tilstand på bilen. Men du får de også helt opp mot 150k. 
Personlig går nok bilen min for 55-60, da den trenger litt stell. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, RaveX said:

Nå kan ikke de gamle audiene sammenlignes etter min mening. Unntaket må være den gamle A6n med 2.5 rekke 5 tdi motor i, det var tanks! 

Du får nok disse fra ca 40k og oppover, avhengig av kmstand og generell tilstand på bilen. Men du får de også helt opp mot 150k. 
Personlig går nok bilen min for 55-60, da den trenger litt stell. 

Er muligens interessert i bilen din. Hva slags stell trenger den?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...