Gå til innhold

Ny elbil fra Citroën kommer på veien i år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mange store bilder her. Min kjappe analyse:

Puss:

- Kompakt-SUV er et bra format for allroundbruk for familier.

- 100 kW lading, CCS, ladeluka på riktig sted

- 3-fase normallading (antar jeg). (Dog usikker på hvor godt CMP-plattformen støtter 230V 3-fase)

- Lekkert dashbord med skjerm foran rattet + HUD + midtstilt medieskjerm, passasjerskjerm og funksjonelt ratt, virker lettbetjent.

- Lekre seter både i stoff og skinn-utgaver

- Takluke gir god romfølelse

- Pris?

Minus:

- Litt knapt bagasjerom for bilferier og hytteturer, men det henger vel sterkt sammen med kompakt-SUV-formatet

- 350 km WLTP høres litt optimistisk ut med bare 46 kWh tilgjengelig batterikapasitet (131 Wh/km)

- Girvelger i midtkonsollen (hadde gjort seg bedre på rattet)

- Lang FM-antenne stikkende opp

- Ikke hengerfeste?

- Ikke varmepumpe?

- Redusert bakkeklaring sammenlignet med bensin/diesel-variantene?

 

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Begynner å bli mange attraktive elbiler for enhver smak og rimelige er de også. Skulle gjerne visst hvorfor hengerkapasitet er så vanskelig for elbiler. Brente motorer ved stor vekt og bakkestart? Også vanskelig å forstå at bagasjerommet er så lite, men ellers en meget tiltalende bil! Med heftig støtte til elbiler i Tyskland, Frankrike, England og Sverige forventer jeg at salget nå eksploderer i disse landene. EU-land går virkelig foran i kampen for et bedre klima til tross for at mange av landene er gamle (fossil)billand! Imponerende!

Endret av Ketill Jacobsen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Endelig en skikkelig Citroën elbil, var min første tanke. Den ser jo skikkelig bra ut.

Helt til jeg så spesifikasjonene. 

Sitat

100 kilowatt motor og 50 kilowattimer batteri.

Rekkevidden oppgis til 350 kilometer i henhold til WLTP

Det holder ikke for en bil i familiebil-segmentet / nr. 1 bil. Synd det. Skuffet igjen. PSA tar for lett på elbil enda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (3 timer siden):

Det holder ikke for en bil i familiebil-segmentet / nr. 1 bil. Synd det. Skuffet igjen. PSA tar for lett på elbil enda.

Tja, det er jo spartansk, men det gir vel utslag i prisen også. Med 350 km WLTP er det mulig å kjøre ca 2 - 2,5 time i 100 km/t mellom hvert ladestopp. På 5 timer kommer man seg til en destinasjon som ligger 50 mil unna og det er helt greit, med mindre man planlegger noe voldsomt til bilferie. Barna setter sikkert pris på å slippe å sitte i kupeen noe særlig mer enn det per dag.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 timer siden):
Hanhijnn skrev (7 timer siden):

Det holder ikke for en bil i familiebil-segmentet / nr. 1 bil. Synd det. Skuffet igjen. PSA tar for lett på elbil enda.

Tja, det er jo spartansk, men det gir vel utslag i prisen også. Med 350 km WLTP er det mulig å kjøre ca 2 - 2,5 time i 100 km/t mellom hvert ladestopp. På 5 timer kommer man seg til en destinasjon som ligger 50 mil unna og det er helt greit, med mindre man planlegger noe voldsomt til bilferie. Barna setter sikkert pris på å slippe å sitte i kupeen noe særlig mer enn det per dag.

Vi kjører lengre turer enn det noen ganger i året, og "barna" mine er noen store tenåringer som er vant til langturer, og har med seg sine elektroniske dingser, så de er de siste som maser om stopp. 8 timers bilturer, med EN stopp underveis er normalen hos oss. Vi har med mat og drikke som vi inntar mens vi kjører.

Men andre kan jo ha andre preferanser. Model Y som vi har bestilt passer nok vårt behov/ønske bedre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Simen1 skrev (3 timer siden):

Tja, det er jo spartansk, men det gir vel utslag i prisen også. Med 350 km WLTP er det mulig å kjøre ca 2 - 2,5 time i 100 km/t mellom hvert ladestopp. På 5 timer kommer man seg til en destinasjon som ligger 50 mil unna og det er helt greit, med mindre man planlegger noe voldsomt til bilferie. Barna setter sikkert pris på å slippe å sitte i kupeen noe særlig mer enn det per dag.

Ungene får kjøpe egne biler. Jeg vil kunne komme meg 400km på vinterveier med komfortabel temperatur i kupeen. Denne her ed 80kWt batteripakke hadde vært en hinsides bra bil. 

Lenke til kommentar

350 km WLTP er litt for spartansk for min smak også. Jeg sier bare at jeg tror det likevel er et helt ok marked for den i Norge. Tipper den konkurrerer greit mot f.eks MG ZS EV og Peugot e-2008 selv om den legger seg litt høyere i pris, pga generelt høyere standard. BYD og X-Peng har vel også noe på trappene, men jeg er skeptisk til den kinesiske kvaliteten. Citroen e-C4 virker verd å betale noe mer for enn de der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (6 minutter siden):

BYD og X-Peng har vel også noe på trappene, men jeg er skeptisk til den kinesiske kvaliteten.

Testene av dem til nå viser kvalitet som omtrent kan sammenlignes med Europeisk kvalitet. Er jo mye toppledere i firmaene som har startet opp som kommer fra Tyskland blant annet. 

Men BYD Tang ble i overkant dyr syns jeg i forhold til prisene man ser "hjemme". 

Lenke til kommentar

Bilen så veldig fin ut den, men den har et  alt for lite batteri og en alt for kort rekkevidde. Om vinteren blir det knapt noe. Nok en dødfødt bil med andre ord. Rekkevidden må være over 50 mil+.


Det virker som om de som lager elbil ikke selv kjører slike biler. Tesla er unntaket, men de sliter med kvaliteten.

Endret av Tor Hansen3
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 7/1/2020 at 7:30 PM, Maabren said:

Hadde vore knall om det kom ein el-bil med 4-500 km rekkevidde og minst mulig hjelpemiddel/autopitot. Gjerne stv, hengerfeste og grei pris.

Polestar 2? Kan vel kansje deaktivere det meste av hjelpemiddel på den om ønskelig som man kan på Tesla.

Ikke stasjonsvogn men den får har hengerfeste og sabla god god plass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...