Complexity Skrevet 19. juni 2020 Skrevet 19. juni 2020 3 hours ago, oophus3do said: NEDC rekkevidde blir det vell da? WLTP Har god tro på at man kan nå det i praksis og. Har hatt så lavt forbruk i sommer på min Long Range at jeg kunne kjørt mer enn de 560km den har oppgitt som WLTP 1
oophus Skrevet 19. juni 2020 Skrevet 19. juni 2020 (endret) Complexity skrev (1 time siden): WLTP Har god tro på at man kan nå det i praksis og. Har hatt så lavt forbruk i sommer på min Long Range at jeg kunne kjørt mer enn de 560km den har oppgitt som WLTP Les det du svarer til. Du har ikke LFP celler I din bil, og du har ikke kjøpt den i Kina. Endret 19. juni 2020 av oophus3do
Sturle S Skrevet 19. juni 2020 Skrevet 19. juni 2020 (endret) 2 hours ago, uname -l said: 10 000 kroner er lommerusk. Med 3 milliarder liter og 1500 stasjoner så er det 0,005 øre per liter i kost. Ja, for alle stasjonane samarbeider og fordeler inntektene solidarisk mellom seg uavhenging av omsetnad. Det gløymde eg. Virke Servicehandel har tydelegvis misforstått fullstendig. Dei som organiserer ein del av bensinstasjonane trur faktisk at kvar stasjon er sjølvstendig og må gå med forteneste for at eigaren/eigarane skal kunne ta ut løn. Då er 10.000 kroner ei stor utgift for ein liten automatstasjon med ein kunde om dagen i snitt. Faktisk ber Virke Servicehandel spesielt om å sleppe å betale den avgifta for å unngå bensinstasjonsdød som ein konsekvens av den pågåande pandemien: https://dagligvarehandelen.no/kbs/2020/ber-om-statlige-krisetiltak-for-bensinstasjonene Det er godt vi har deg her til å setje desse uvitande bransjefolka på plass! Quote Er det ikke Elbilforeningen som maser om enda mer penger fra skattebetalerne slik at man får flere ladestasjoner? Og de som driver på taper enten penger(Tesla), eller må ta høyere betalt enn den dyreste bensin(Ionity) for å få det til å gå rundt. Det er slutt på dei vanlege støtteordningane til hurtigladarar. I 2020 har berre to prosjekt i Finnmark fått støtte. Utbygginga av hurtigladarar elles i landet held på i høgt tempo, men her er det på vanlege marknadsmessige vilkår. Her i byen er det no tre hurtigladestasjonar utanfor to store butikkar og eit handlesenter. Berre den fyrste fekk støtte, og det er mange år sidan. Quote Jeg har 8 bensinstasjoner i 5 minutters omkrets. Om noen av de skulle bli automatstasjoner eller én eller to skulle forsvinne så er det null problem. Det er forøvrig ikke en eneste hurtiglader i det samme området. Du har kanskje ein stikkontakt heime? Då treng du ikkje hurtigladestasjon på nokre titals mil i alle fall. Eg har ca tjue superladarar innan rekkjevidde med fullt batteri. Endret 19. juni 2020 av Sturle S 3 1
Complexity Skrevet 19. juni 2020 Skrevet 19. juni 2020 58 minutes ago, oophus3do said: Les det du svarer til. Du har ikke LFP celler I din bil, og du har ikke kjøpt den i Kina. Ahh, ja gikk glipp av noe der. Men har skjønt at det ikke skal bli noe kortere rekkevidde med de nye batteriene. Men blir vel mere vekt. 1
oophus Skrevet 19. juni 2020 Skrevet 19. juni 2020 Complexity skrev (1 minutt siden): Ahh, ja gikk glipp av noe der. Men har skjønt at det ikke skal bli noe kortere rekkevidde med de nye batteriene. Men blir vel mere vekt. Med 125Wh/kg vs 160Wh/kg så pakken blir jo tyngre ja.
sverreb Skrevet 19. juni 2020 Skrevet 19. juni 2020 (endret) 29 minutes ago, Complexity said: Ahh, ja gikk glipp av noe der. Men har skjønt at det ikke skal bli noe kortere rekkevidde med de nye batteriene. Men blir vel mere vekt. Kilde på det? Denne siden sier 350km WLTP: https://cleantechnica.com/2020/06/14/tesla-model-3-sr-reported-to-have-39-gross-margin-in-china/ Endret 19. juni 2020 av sverreb
Complexity Skrevet 19. juni 2020 Skrevet 19. juni 2020 20 minutes ago, sverreb said: Kilde på det? Sitter i solveggen og drikke øl nå så følte ikke helt for å søke tilbake til dette, men som du ser over så vil matematikken tilsi at det må veie mere for å få like mye energi. 1
Bengt Who Skrevet 20. juni 2020 Skrevet 20. juni 2020 FrihetensRegn skrev (På 17.6.2020 den 21.46): Jeg har ikke det, fordi batteriet lader seg selv mens jeg kjører. Og i motsetning til elbiler, tar det bare fem minutt for meg å lade 1000 km rekkevidde. Det er velkjent at batteriet kun får litt lading mens du kjører. Skal ikke så mange småturene til før det begynner å bli tomt. Flatt batteri til biler med forbrenningsmotor er jo en av de vanligste årsakene til oppdragene til viking. Jeg bruker bare noen få sekunder på å lade hver gang. Slipper heldigvis å hver eneste uke oppsøke fyllestasjoner for drivstoff, og jeg trenger ikke å stå i nærheten av kabelen mens jeg lader. Det tok så unødvendig mye tid, og penger. Jeg sparer altså nå flere minutter hver uke fremfor å bruke din metode. Så har en jo den langt høyere brannfaren med å ha en bil med brennbart og ofte eksplosive stoffer parkert ved huset. Elbilen er mye tryggere. 2
sverreb Skrevet 20. juni 2020 Skrevet 20. juni 2020 27 minutes ago, Bengt Who said: Så har en jo den langt høyere brannfaren med å ha en bil med brennbart og ofte eksplosive stoffer parkert ved huset. Elbilen er mye tryggere. Elektrolytten i lithium-ion batterier er svært brannfarlig... 1
Ketill Jacobsen Skrevet 25. juni 2020 Skrevet 25. juni 2020 sverreb skrev (På 20.6.2020 den 18.17): Elektrolytten i lithium-ion batterier er svært brannfarlig... Ja det er den sikkert hvis du setter fyr på den!
Hanhijnn Skrevet 26. juni 2020 Skrevet 26. juni 2020 Ketill Jacobsen skrev (10 timer siden): sverreb skrev (På 20.6.2020 den 18.17): Elektrolytten i lithium-ion batterier er svært brannfarlig... Ja det er den sikkert hvis du setter fyr på den! Hvilket har vel vist seg svært vanskelig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå