Gå til innhold

Det ble solgt 40 prosent flere biler som går på strøm i 2019


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Trestein skrev (39 minutter siden):

Jeg tror bensinstasjoner kommer til å blomstre. De kommer til å få offentlig støtte til å bygge hurtigladere og folk som kjører el bil er konstant sultne og har god tid

Med mitt forbruk som referanse: Jeg tilbringer omtrent like mye tid på energistasjoner med min 2013 elbil enn jeg gjorde med min 2010 dieselbil, men tida er fordelt over mye færre besøk, siden jeg fyller ~80% av mitt årlige forbruk hjemme og der er det ikke noe annen matservering enn det jeg tilbereder selv. Det er med ~460 km rekkevidde og ~70 kWh gjennomsnittlig ladehastighet. Jeg tror dette vil være ganske representative tall for elbilister flest 2020-2030. Etter 2030 tipper jeg rekkevidden øker i snitt og ladetida krymper. Dvs. færre besøk på energistasjoner og kortere tidsbruk der. Men med økt befolkning og bilbestand vil nok energistasjonene få omtrent samme antall energikunder som i dag, men økt matomsetning, fordi folk bruker de i forbindelse med langturer, og ikke som nå: både til langturer og daglig småkjøring.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, Trestein said:

Jeg tror bensinstasjoner kommer til å blomstre. De kommer til å få offentlig støtte til å bygge hurtigladere og folk som kjører el bil er konstant sultne og har god tid

Dei droppar nok bensinen etter kvart.  Det er dyrt å drive og vedlikehalde bensin-greier som dei ikkje tener pengar på.  Når salet er so dårleg at bensinen går ut på dato på tanken, er det på tide å stenge.  Ladekundar er det nok langt mellom, sidan dei fleste vil føretrekkje å lade på ein stad med litt betre tilbod enn ein typisk bensinstasjon.  Eit kjøpesenter har gjerne større utval av serveringsstader, leikerom til ungane og butikkar.

 

Ikkje er det so enkelt å få offentleg støtte til bygging av hurtigladarar heller lenger.  Av dei 3900 hurtigladepunkta i Noreg i 2019 har berre 478 fått støtte frå Enova.  No er det marknaden som driv utbygginga i det meste av landet.  I 2020 har berre to prosjekt i Finnmark fått støtte til bygging av hurtigladarar.  I tillegg har ein del verksemder fått støtte til sakteladestasjon til elvarebil (til eigen bruk), som regel 5000 kroner pr bil.

Endret av Sturle S
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvordan kan man anta at andelen elbiler vil fortsette å øke i samme tempo fremover? Da tar man ikke hensyn til verken manglende materialer til å lage batterier av eller det faktum at svært mange ikke har mulighet til å lade hjemme (noe som medfører langt høyere drivstoffkostnad og tidsforbruk). Ei heller hvordan masse hurtigladere skal finansieres.

Dersom utfordringene med batterier og lading løses med ny teknologi kan utskiftingen skje kjappere. Hvis ikke vil det kunne ta vesentlig lengre tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
25 minutes ago, lars4012 said:

Hvordan kan man anta at andelen elbiler vil fortsette å øke i samme tempo fremover? Da tar man ikke hensyn til verken manglende materialer til å lage batterier av eller det faktum at svært mange ikke har mulighet til å lade hjemme (noe som medfører langt høyere drivstoffkostnad og tidsforbruk). Ei heller hvordan masse hurtigladere skal finansieres.

Dersom utfordringene med batterier og lading løses med ny teknologi kan utskiftingen skje kjappere. Hvis ikke vil det kunne ta vesentlig lengre tid.

Rekkevidden blir lenger, lading blir hurtigere og det jobbes hardt med å utvikle nye batterier.

Tesla kommer jo med en ny type batteri nå f.eks.

Tror nok det vil fortsette å øke.

Selv har jeg ikke mulighet til å lade hjemme, men har allikevel hatt ett problemfritt år med elbil nå. Er så stort batteri at jeg tar den med på jobb og lader den ca hver 14 dag. Så selv om man ikke har stikkontakt hjemme så kan man i mange situasjoner berge seg fordet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (21 timer siden):

Dei droppar nok bensinen etter kvart.  Det er dyrt å drive og vedlikehalde bensin-greier som dei ikkje tener pengar på.  Når salet er so dårleg at bensinen går ut på dato på tanken, er det på tide å stenge.  Ladekundar er det nok langt mellom, sidan dei fleste vil føretrekkje å lade på ein stad med litt betre tilbod enn ein typisk bensinstasjon.  Eit kjøpesenter har gjerne større utval av serveringsstader, leikerom til ungane og butikkar.

 

Ikkje er det so enkelt å få offentleg støtte til bygging av hurtigladarar heller lenger.  Av dei 3900 hurtigladepunkta i Noreg i 2019 har berre 478 fått støtte frå Enova.  No er det marknaden som driv utbygginga i det meste av landet.  I 2020 har berre to prosjekt i Finnmark fått støtte til bygging av hurtigladarar.  I tillegg har ein del verksemder fått støtte til sakteladestasjon til elvarebil (til eigen bruk), som regel 5000 kroner pr bil.

At bensin går ut på dato er jo morsomt. Er ikke den ganske gammel? 

Gammel bensin er et problem da de lette komponentene fordamper om den ikke blir lagret rett. Akkurat det er ikke noe kjempe problem. Om bensinsalget går ned 50% kan bensinstasjonen bare fylle på halvparten så mye på tanken og omløpstiden er det samme.

At det kan være langt mellom fyllestasjoner er noe vi har levd med lenge. Prøv å ta deg inn Sognefjorden med båt. I en periode måtte jeg bruke 30liter diesel for å fylle på tanken på båten min. Nå fyller jeg nermere og bruker 4liter for å få fylt.

Med en bil blir det bedre. 4 liter holder til 60km. En 20liters kanne til 330km. Når jeg hadde båt med bensinmotor hadde jeg 6 20 liters kanner. Fyller jeg det på bilen kan jeg kjøre 2000km. 

Poenget er at om halvparten av fyllestedene forsvinner vil det ikke være noe problem for de aller fleste. Husk at når bensinbilene utkonkurrerte el biler for hundre år siden måtte bensin kjøpes på apotek.

Har også stor tro på at syntetisk bensin kommer. Kan man oppnå 50% virkningsgrad på prosessen trenger man 18kwh for å lage en liter bensin. Det betyr at om man heller lager bensin enn å knekke krypto koder vil et datasenter som man bygger i Nordfjord kunne lage 11 000liter bensin PR time med 200MW effekt. Det betyr at ett datasenter mindre kunne gitt 100millioner liter CO2 nøytral bensin.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Complexity skrev (20 timer siden):

Tesla kommer jo med en ny type batteri nå f.eks.

De gikk nylig inn i en langvarig kontrakt for kobolt, samt et lengre samarbeid med Panasonic. De nyhetene om at "neste generasjon batterier vil ha 0 kobolt" som er vel 2-3 år gammelt, stemmer ikke, og det samme med å være mer vertikalt integrert angående batterier stemmer heller ikke med fornyet kontrakt med Panasonic. 

Lenke til kommentar
28 minutes ago, Trestein said:

At bensin går ut på dato er jo morsomt. Er ikke den ganske gammel? 

Han går ut på dato etter 6 mnd, om ikkje det er kortare no pga innblanding av etanol.  Etanol er hygroskopisk, slik at bensinen syg til seg vatn.

Quote

Gammel bensin er et problem da de lette komponentene fordamper om den ikke blir lagret rett. Akkurat det er ikke noe kjempe problem. Om bensinsalget går ned 50% kan bensinstasjonen bare fylle på halvparten så mye på tanken og omløpstiden er det samme.

Det går kanskje ei stund, men transportkostnadane aukar og det er lite interessant å oppretthalde salet av ei vare som berre turistane kjøper.  Statoil kutta salet av 100LL på mange flyplassar langs kysten.  Dei hadde godt sal om sommaren, då alle dei tyske flyturistane kjem nordover mot Nord-Noreg, og stansa for å tanke undervegs.  Gjerne på kortbaneflyplassar, sidan det som regel er mindre stressande å stanse der enn på dei store.  Om vinteren var det derimot ingen turistar, og bensinen gjekk ut på dato.  Godt hjelpt av at mange flyklubbar kjøpte maskiner som kunne gå på Jet-A1.  100LL inneheld null etanol og er meir stabil enn bilbensin, men etter 6 månadar må han uansett resertifiserast eller hentast attende til raffineriet for å verte ny bensin.  (Noko som er problematisk nok pga blyinnhaldet.)  Den ekstra kostnaden var nok til at Statoil la ned salet av 100LL på dei fleste flyplassar i Noreg.  No må småflyturistane planleggje godt for å komme seg heilt til Nord-Noreg, og helst ha med seg nokre reservekanner i tilfelle det er tomt på ein av dei få plassane som skal ha.

 

Denne utviklinga skjedde veldig brått og uventa.  Når min lokale flyklubb med privat tank er tom for 100 LL må eg fly minimum 45 minutt for å fylle tanken.  Det går med 60 liter bensin berre på å reise for å tanke og returnere.  Den utviklinga har ikkje akkurat gjort det mindre interessant å til dømes konvertere flyet til å kunne gå på vanleg bilbensin, og dermed redusere etterspurnaden etter 100LL ytterlegare.  (Bilbensin medfører auka risiko pga etanol-innblanding og større variasjon i kvalitet.)  Verda går vidare.  Eg ventar berre på eFlyer 4 for å spare alt herket og kostnadane med både bensin og vedlikehald av ein bensinmotor.

Quote

Poenget er at om halvparten av fyllestedene forsvinner vil det ikke være noe problem for de aller fleste. Husk at når bensinbilene utkonkurrerte el biler for hundre år siden måtte bensin kjøpes på apotek.

Bensinstasjonane kom saman med bensinbilen.  Utanom den vidgjetne køyreturen til Bertha Benz, som ho gjorde for å reklamere for oppfinninga til mannen, har bensin til bilar alltid vore seld på bensinstasjonar.

 

Når alle bensinstasjonane i bygda er nedlagde, og ein må køyre langt for å kjøpe bensin medan alle naboane ladar heime, er det klårt at bensinbil vert upraktisk.  Ikkje minst på grunn av tida det tek.  Dersom du måtte køyre ein time kvar veg for å fylle tanken på bilen du brukte dagleg, trur eg du hadde gått lei ganske fort.

Quote

Har også stor tro på at syntetisk bensin kommer. Kan man oppnå 50% virkningsgrad på prosessen trenger man 18kwh for å lage en liter bensin. Det betyr at om man heller lager bensin enn å knekke krypto koder vil et datasenter som man bygger i Nordfjord kunne lage 11 000liter bensin PR time med 200MW effekt. Det betyr at ett datasenter mindre kunne gitt 100millioner liter CO2 nøytral bensin.

Meiningslaus sløsing med energi.  Sjølv med 50% verknadsgrad på prosessen med å hente CO2 ut av lufta og kombinere med vatn for å generere CO2-nøytral bensin og oksygen, vil du framleis tape meir 60-80% til på dårleg verknadsgrad i motoren.  Eksosmotorane slepp dessutan ut meir enn CO2.

Endret av Sturle S
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
21 hours ago, lars4012 said:

Hvordan kan man anta at andelen elbiler vil fortsette å øke i samme tempo fremover? Da tar man ikke hensyn til verken manglende materialer til å lage batterier av eller det faktum at svært mange ikke har mulighet til å lade hjemme (noe som medfører langt høyere drivstoffkostnad og tidsforbruk). Ei heller hvordan masse hurtigladere skal finansieres.

For det fyrste er det ikkje mangel på materiale til å lage batteri.  Tvert imot har prisane gått mykje ned etter ei spekulasjonsboble fordi folk spreidde rykter om at det kom til å verte mangel.

 

Det ere òg ei myte at svært mange ikkje har høve til å lade heime.  Dei aller fleste bil-eigarar (uavhengig av drivstoff) har høve til å lade heime.  Om du reknar med husstandar som ikkje har bil i det heile, for det meste studentar og by-buarar, er det ein større del som ikkje kan lade heime.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, oophus3do said:

De gikk nylig inn i en langvarig kontrakt for kobolt, samt et lengre samarbeid med Panasonic. De nyhetene om at "neste generasjon batterier vil ha 0 kobolt" som er vel 2-3 år gammelt, stemmer ikke, og det samme med å være mer vertikalt integrert angående batterier stemmer heller ikke med fornyet kontrakt med Panasonic. 

De har også en kontrakt med CATL som har LFP celler som kanskje kommer til å brukes i kinesiske biler. De vil da ha vesentlig kortere rekkevidde. I vestlige markeder kommer de nok til å trenge kobolt i overskuelig fremtid. Det er ingen tegn til at de har noen nyvinninger på gang i så måte.

Lenke til kommentar
sverreb skrev (6 minutter siden):

De har også en kontrakt med CATL som har LFP celler som kanskje kommer til å brukes i kinesiske biler. De vil da ha vesentlig kortere rekkevidde. I vestlige markeder kommer de nok til å trenge kobolt i overskuelig fremtid. Det er ingen tegn til at de har noen nyvinninger på gang i så måte.

Ja, i Kina så er subsidieringen litt rar angående batterier. Gruppen for de CATL batteriene på 125Wh/kg får en bedre multippel enn batterier med høyere energitetthet. 

De bilene er allerede lansert de. I Kina så må man rapportere inn slikt for hver måned, så man kan følge godt med på batteri-utviklingen derifra. 

Lenke til kommentar
8 minutes ago, sverreb said:

De har også en kontrakt med CATL som har LFP celler som kanskje kommer til å brukes i kinesiske biler. De vil da ha vesentlig kortere rekkevidde.

Dei kan ikkje ha veldig mykje dårlegare rekkjevidde.  Kina har krav om rekkjevidde på minimum 400 km for å få subsidiar.  Model 3 SR+ har 409 km rekkjevidde.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (23 timer siden):

Dei droppar nok bensinen etter kvart.  Det er dyrt å drive og vedlikehalde bensin-greier som dei ikkje tener pengar på. 

Tror det er begrenset hvor mye det koster å drive en ubetjent automatstasjon. Siden det kun tar tre minutter å fylle så er man heller ikke avhengig av å ha restaurant, supermarked, kino eller lekeland i nærheten.

Lenke til kommentar
1 minute ago, uname -l said:

Tror det er begrenset hvor mye det koster å drive en ubetjent automatstasjon. Siden det kun tar tre minutter å fylle så er man heller ikke avhengig av å ha restaurant, supermarked, kino eller lekeland i nærheten.

Det pågår mykje konvertering til automatstasjonar, ja.  Spesielt i distrikta.  Det er ei siste krampetrekning for å prøve å tene pengar på ein stasjon litt lenger, men det er eit tydeleg teikn på at salet går nedover.  Dei må likevel betale vedlikehald og avgifter (berre avgifta til Justervesenet for sjekk av pumpene kostar 10.000 kroner i året for ein gjennomsnittleg stasjon), og til slutt går det ikkje lenger.

 

Bensinstasjonsdøden har pågått lenge pga stadig tøffare priskonkurranse og betre vegar.  I 1990 var det 3000 bensinstasjonar i landet.  I 2001 var det redusert til 2000.  I 2018 var det 1875, men mellom 2001 og 2018 er definisjonen av bensinstasjon endra eit par gonger.  Til dømes er bensinpumper til båt og reine truckanlegg no medrekna.  Etter den gamle definisjonen er det nok nærare 1500 att.

 

Salet av bensin er nesten halvert på ti år og salet av diesel har gått nedover sidan 2016.  Sjølv automatstasjonar må takke for seg når omsetnaden vert for liten.

 

image.png.b7a21f20fd1da819e45c9346e1259c9c.png

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (26 minutter siden):

Det pågår mykje konvertering til automatstasjonar, ja.  Spesielt i distrikta.  Det er ei siste krampetrekning for å prøve å tene pengar på ein stasjon litt lenger, men det er eit tydeleg teikn på at salet går nedover.  Dei må likevel betale vedlikehald og avgifter (berre avgifta til Justervesenet for sjekk av pumpene kostar 10.000 kroner i året for ein gjennomsnittleg stasjon), og til slutt går det ikkje lenger.

10 000 kroner er lommerusk.  Med 3 milliarder liter og 1500 stasjoner så er det 0,005 øre per liter i kost.

Er det ikke Elbilforeningen som maser om enda mer penger fra skattebetalerne slik at man får flere ladestasjoner? Og de som driver på taper enten penger(Tesla), eller må ta høyere betalt enn den dyreste bensin(Ionity) for å få det til å gå rundt.

Jeg har 8 bensinstasjoner i 5 minutters omkrets. Om noen av de skulle bli automatstasjoner eller én eller to skulle forsvinne så er det null problem. Det er forøvrig ikke en eneste hurtiglader i det samme området.

Lenke til kommentar
54 minutes ago, uname -l said:

Jeg har 8 bensinstasjoner i 5 minutters omkrets. Om noen av de skulle bli automatstasjoner eller én eller to skulle forsvinne så er det null problem. Det er forøvrig ikke en eneste hurtiglader i det samme området.

Her jeg befinner meg nå er det 3 bensinstasjoner i nær omkrets. To av dem har ladestasjoner fra Grønn kontakt i tillegg til pumper. Har også 3 Tesla Superchargers i nærheten.

Og jeg befinner meg ganske langt nord i landet nå. 

Klart det er visse plasser som er dårlig stilt, men ikke over alt. Elbilforeningen vil vel hjelpe til med å få det bra stilt over alt.

Er værre for folk som trenger 98 oktan for det har vel alle sluttet med her. Folk må bygge om sine trimma gamle biler for å få kjørt de på 95.

Endret av Complexity
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Model 3 SR+ har WLTP-rekkevidde på 415km etter det jeg finner på nettet. 

Sikker på at du ikke ser på NCA versjonen som selges utenfor kina nå? LFP versjonen ble etter meg bekjent godkjent i kina for en drøy uke siden, jeg har ikke sett noen spesifikasjon for den utover at den veier ca 100kg mer. (Noe som gjerne har påvirkning på rekkevidden) 

kilde: https://electrek.co/2020/06/11/tesla-secures-approval-model-3-cheaper-lithium-iron-phosphate-batteries/

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...