Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Dette med dating er jammen ikke lett. Hva vil dere menn egentlig?


Gjest 8c139...224

Anbefalte innlegg

Gjest 8c139...224 skrev (11 minutter siden):

Jeg holder folk ansvarlige for egne handlinger. Altså det du gjør er ikke naboen din sin feil. 
Jeg har selv vært i et forhold hvor jeg ble mistenkt for å være utro fordi eksen hans var det. Sjalusidrama uten like hver gang en mann snakket til meg. 
Jeg er ikke bitter på noen måte. Jeg bare synes det er merkelig at menn plutselig skifter mening om hva de liker midt i datingen

Anonymous poster hash: 8c139...224

Jeg sier ikke at du klandrer mannen du er sammen med for hva naboen gjør. Men til en viss grad så vil dine tidligere forhold påvirke deg i mer eller mindre grad. Som sagt så kjenner jeg ikke deg, men prøver bare å komme med forslag. Hele problemstillingen virker som et kommunikasjonsproblem, og det er sjelden ensidig. For alt jeg vet kan det være at mannen er udugelig på å formidle hva han liker og ikke liker, og hva han er ute etter. Men er også like mulig at du ikke klarer å kommunisere tydelig nok til de hva du er ute etter i et forhold, og hvilke ting som hvertfall ikke funker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 8c139...224 skrev (2 minutter siden):

Bare inni meg. Jeg har ikke vært i situasjonen. Men når noen sier noe morsomt, så er det vanlig å le. Uansett hva jeg sier i den situasjonen, så vil det være eskalerende. Sier jeg «gjør det du da» eksalterer det. Sier jeg «kanskje du vil gjøre det» eskalerer det. Ler jeg eskalerer det. 

Anonymous poster hash: 8c139...224

"Takk for tilbakemeldingen, men jeg takler dette." Jeg vil ikke se på det f.eks. som eskalerende.

Lenke til kommentar
Gjest 8c139...224 skrev (6 minutter siden):

Bare inni meg. Jeg har ikke vært i situasjonen. Men når noen sier noe morsomt, så er det vanlig å le. Uansett hva jeg sier i den situasjonen, så vil det være eskalerende. Sier jeg «gjør det du da» eksalterer det. Sier jeg «kanskje du vil gjøre det» eskalerer det. Ler jeg eskalerer det. 

Anonymous poster hash: 8c139...224

Eksemplene du kommer med vil alle eskalere situasjonen og bygge forakt ja, men det er en fjerde vei der man teller til ti og starter en vennligsinnet dialog om hva du synes om hans kritikk av jobben din.

Jeg tror det er en del slike snubletråder i forholdene dine, der han har sjåvinistisk tilnærming mot deg, og til gjengjeld så får han smake på din stolthet. Du skal lete lenge før du klarer å finne noen som ikke vil snuble i de trådene i et livsvarig partnerskap. Derfor er det viktig å kunne svelge sin stolthet og se på partneren sin som en feilbar person, gi konstruktiv kritikk og tilgi.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 8c139...224
Larzen_91 skrev (2 minutter siden):

"Takk for tilbakemeldingen, men jeg takler dette." Jeg vil ikke se på det f.eks. som eskalerende.

Men er det ikke eskalerende at han i første omgang føler at han må kommentere mitt hjulskift?

 

Larzen_91 skrev (4 minutter siden):

Jeg sier ikke at du klandrer mannen du er sammen med for hva naboen gjør. Men til en viss grad så vil dine tidligere forhold påvirke deg i mer eller mindre grad. Som sagt så kjenner jeg ikke deg, men prøver bare å komme med forslag. Hele problemstillingen virker som et kommunikasjonsproblem, og det er sjelden ensidig. For alt jeg vet kan det være at mannen er udugelig på å formidle hva han liker og ikke liker, og hva han er ute etter. Men er også like mulig at du ikke klarer å kommunisere tydelig nok til de hva du er ute etter i et forhold, og hvilke ting som hvertfall ikke funker.

jeg er lite påvirket av tidligere forhold. 
 

det er jo han som kommuniserer dårlig når han sier at han setter pris på noen spesifikke egenskaper ved meg og en måned etter, så forteller han meg at han misliker dem.

Anonymous poster hash: 8c139...224

Lenke til kommentar

Og et annet poeng som kanskje er viktig å dra frem, et forhold, kanskje særlig i startfasen (eller i det minste etter at forelskelsesfølelsen avtar), krever en del tid og energi til å ivareta og få til å blomstre. Kanskje du rett og slett er i en fase av livet der det ikke er så lett å gi rom til et kjærlighetsforhold? Det høres litt ut på deg som at det ikke er så nøye, singellivet er greit liksom, og i så fall kan kanskje menn la vente på seg. Om en mann er mer ute etter et nærmere forhold enn det du kan gi er det å be om bråk. Da kan han fort tolke mye rart som at det er "friends with monthly benefits", selv om det ikke er det du mener.

Lenke til kommentar
Gjest 8c139...224 skrev (1 minutt siden):

Men er det ikke eskalerende at han i første omgang føler at han må kommentere mitt hjulskift?

 

jeg er lite påvirket av tidligere forhold. 
 

det er jo han som kommuniserer dårlig når han sier at han setter pris på noen spesifikke egenskaper ved meg og en måned etter, så forteller han meg at han misliker dem.

Anonymous poster hash: 8c139...224

Kanskje du har kommunisert dårlig hvor irritert du blir av at noen kommenterer jobben du gjør, og at for husfredens skyld er det greit å la det være? Ikke vet jeg heller motivasjonen han har for kommentaren, om han mener at du gjør noe som kan føre til utrygghet (selv om den meningen kan være feil) kan det jo hende at han gjør det ut av bekymring for ditt ve og vel? Det er ikke så godt å si, slike småkonflikter er hverdagskost i et forhold, og de som varer er de som kommer seg forbi slikt og gir hverandre en klem og et kyss etterpå.

Å sette pris på egenskaper er en ting, alt må tas i måte. Jeg liker sjokolade, men jeg ville ikke likt å spist sjokolade som eneste ernæring. For å sette det på spissen.

Lenke til kommentar
20 minutes ago, Guest 8c139...224 said:

For å ta samme eksempel: hadde Nonen kommentert hjulskiftet mitt, så hadde jeg begynt å le. Det har jeg gjort k så mange år at jeg er godt dreven. Men sånne kommentarer, så ville jeg tolket det slik at han kanskje føler at manndommen hans blir litt krenket? For jeg tror det veldig lett på påføre menn en liten forstuing av manndommen.

Anonymous poster hash: 8c139...224

Faktisk, skal jeg være helt ærlig så skiftet eksen ofte hjul på egen bil her. Selv om jeg hadde alt klart og gjerne gjorde det. Det gjorde ikke meg noe men de single nabodamene på 50 fikk skravla til å gå med at jeg sendte ut dama for å skifte hjula "det ekke mye te kar" haha.

Så det er nok ikke bare kara som tar seg nær av det men at det ofte blir sett ned på om man får dama til å gjøre ting som er typisk noen "mannen skal gjøre" i mange kvinners øyne. Men dette tåler menn som er trygge.

Siste gangen satt jeg tilfeldigvis å betalte regninger på hjemmekontoret (Verandaen) når det skjedde og fikk høre "Han satt på PCen mens dama skifta hjul" når jeg møtte på disse desperate husfruene på hjørnet. Ok? haha.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest 8c139...224
Gavekort skrev (2 minutter siden):

Eksemplene du kommer med vil alle eskalere situasjonen og bygge forakt ja, men det er en fjerde vei der man teller til ti og starter en vennligsinnet dialog om hva du synes om hans kritikk av jobben din.

Jeg tror det er en del slike snubletråder i forholdene dine, der han har sjåvinistisk tilnærming mot deg, og til gjengjeld så får han smake på din stolthet. Du skal lete lenge før du klarer å finne noen som ikke vil snuble i de trådene i et livsvarig partnerskap. Derfor er det viktig å kunne svelge sin stolthet og se på partneren sin som en feilbar person, gi konstruktiv kritikk og tilgi.

Nå har ikke de fleste av disse «forholdene» kommet så langt. De har blitt avsluttet på datingstadiet.
Men jeg kan ta et eksempel: Jeg lånte meg kantklipper en helg. Jeg skulle bli kvitt masse ugress i en skråning. Dette var en barnefri helg, og han jeg datet hadde invitert leg til han. Jeg hadde takket ja, men jeg måtte bare få klippet den skråningen først. En time etter jeg kom hjem fra jobb rullet bilen hans inn på gården min. Jeg var inne og laget meg noe mat og så bilen ved en tilfeldighet. Sp hørte jeg at kantklipperen ble startet og han satt i gang arbeidet jeg skulle gjøre. Jeg takket for hjelpen og sa «det var ikke nødvendig å reise helt hit for å hjelpe altså, men takk for hjelpen». Svaret «du hadde ikke klart å starte den en gang». 
 

Et par uker etter snakket vi på telefon og jeg snakket om at jeg skulle få lånt meg  Ei hekksaks og fjerne noe kratt. Han meldte seg til tjeneste og helsa at jeg skulle gjøre det en helg jeg hadde barna. Han mente at det ikke gjorde noe og at jeg ikke kom til å gjøre det. Jeg svarte at jeg jo hadde lånt kantklipper for skråningen. Og da var svaret «hadde ikke jeg kommet og gjort det, så hadde krattet vært der enda». Altså. Det er jo ikke jeg som lager problemet her?

Anonymous poster hash: 8c139...224

Lenke til kommentar
Quote

Svaret «du hadde ikke klart å starte den en gang». 

Quote

Og da var svaret «hadde ikke jeg kommet og gjort det, så hadde krattet vært der enda».


Når man begynner med slike måter å snakke til hverandre på så er man på en farlig vei. Glefsing, hakking og gnaging er første skillevei ut.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest 8c139...224 skrev (5 minutter siden):

Det er jo ikke jeg som lager problemet her?

I disse eksemplene du kommer med her så lager ikke du problemer, men jeg nekter å tro at samtlige menn du har datet kjører over deg slik som dette. Man er greit sosialt tilbakestående om man begynner å kalle daten sin for en svekling.

Jeg vet ikke om mitt tidligere innlegg resonnerte med deg, eller om du bare finner dater på Facebook-gruppen "barske menn med motorsag"

Endret av Gavekort
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 8c139...224
Larzen_91 skrev (6 minutter siden):

Kanskje du har kommunisert dårlig hvor irritert du blir av at noen kommenterer jobben du gjør, og at for husfredens skyld er det greit å la det være? Ikke vet jeg heller motivasjonen han har for kommentaren, om han mener at du gjør noe som kan føre til utrygghet (selv om den meningen kan være feil) kan det jo hende at han gjør det ut av bekymring for ditt ve og vel? Det er ikke så godt å si, slike småkonflikter er hverdagskost i et forhold, og de som varer er de som kommer seg forbi slikt og gir hverandre en klem og et kyss etterpå.

Å sette pris på egenskaper er en ting, alt må tas i måte. Jeg liker sjokolade, men jeg ville ikke likt å spist sjokolade som eneste ernæring. For å sette det på spissen.

«Forholdene« mine stopper lenge før de rekker å komme til forelskelsen. Nettopp fordi menn ombestemmer seg. Det som var kult ved meg er ikke kult lenger.

Ser du noen mann som høflig tar imot kritikk for hjulskift?

dette er ikke noe jeg har opplevd, så er det sagt. Jeg vil helst slippe å gjøre «mannfolkoppgavene» og synes egentlig at menn skal få være menn og kvinner være kvinner, men singel i 7 år gjør en del med en. 

Anonymous poster hash: 8c139...224

Lenke til kommentar

Kritikk ses alltid på som noe negativt, men det kommer jo helt an på innholdet og leveransen. Nå etter jeg kjøpte meg digitalt momentadapter, skifta jeg i vår hjul med moment for første gang. Om noen før dette hadde sagt til meg "du strammer til ALT for hardt.." kunne jeg kanskje blitt fornærma. Men nå som jeg vet bedre, hadde jeg selv vært enig i kritikken.

Lenke til kommentar
Gjest 8c139...224
Theo343 skrev (3 minutter siden):


Når man begynner med slike måter å snakke til hverandre på så er man på en farlig vei. Glefsing, hakking og gnaging er første skillevei ut.

Han er dessverre ikke den eneste. Og det verste er at et par uker før, så satt han og snakket med en kompis i telefon og fortalte om dama han hadde møtt som håndterte gravemaskiner og som hadde bygget et helt rom og så på fotballkamper på TV. Da var alt dette kult og et skrytekort for han.

Anonymous poster hash: 8c139...224

Lenke til kommentar
Gjest 8c139...224
Larzen_91 skrev (Akkurat nå):

Kritikk ses alltid på som noe negativt, men det kommer jo helt an på innholdet og leveransen. Nå etter jeg kjøpte meg digitalt momentadapter, skifta jeg i vår hjul med moment for første gang. Om noen før dette hadde sagt til meg "du strammer til ALT for hardt.." kunne jeg kanskje blitt fornærma. Men nå som jeg vet bedre, hadde jeg selv vært enig i kritikken.

Jeg kjører bilen inn i garasjen til en kompis, jekker opp og bruker luftdrillen. Poff! 10 min effektiv tid og kun etterstramming 

Anonymous poster hash: 8c139...224

Lenke til kommentar

Ros hverandre for det man gjør, ikke kritiser at noen gjør noe. Lagde dama mat sa jeg alltid takk, det var ingen selvfølge.
Lagde jeg mat hendte det hun ble litt sur fordi jeg ikke gjorde det slik hun pleier, men det kan jeg forstå, jeg er ingen mesterkokk lenger.

Jeg har troa på å fordele oppgaver der man er god og kan bidra best, men også at man kan samarbeide når man trenger litt hjelp og bistand. Å overlate til mannen å skulle pusse opp badet og kjøkkenet alene kan være en overveldende oppgave eksempelvis i travle hverdager.

Klarer man å samarbeide om ting har man definitivt funnet en keeper. Klarer man ikke å samarbeide om ting men blir stående å krangle om vinkler og lengder får man heller dele opp oppgavene.

Lenke til kommentar
Gjest 8c139...224
Taurean skrev (Akkurat nå):

Du har glemt å ta med en viktig del av regnestykket, energiene. Sørg for at du finner noen med lik astrologisk energi neste gang. Da finner du kanskje din "match". Noen som kan utfordre deg, men som også forstår deg fundamentalt.

Ja, du som kan så mye om det vet vel hvilket stjernetegn jeg er? 

Anonymous poster hash: 8c139...224

Lenke til kommentar
Gjest 8c139...224 skrev (Akkurat nå):

Jeg kjører bilen inn i garasjen til en kompis, jekker opp og bruker luftdrillen. Poff! 10 min effektiv tid og kun etterstramming 

Anonymous poster hash: 8c139...224

Jeg skifta også slik, bare at uten garasjejekk bare vanlig jekk og elektrisk muttertrekker. Etterstramma for hånd, uten moment. Dro til altfor hardt.

Lenke til kommentar
Gjest 8c139...224
Theo343 skrev (Akkurat nå):

Ros hverandre for det man gjør, ikke kritiser at noen gjør noe. Lagde dama mat sa jeg alltid takk, det var ingen selvfølge.
Lagde jeg mat hendte det hun ble litt sur fordi jeg ikke gjorde det slik hun pleier, men det kan jeg forstå, jeg er ingen mesterkokk lenger.

Jeg har troa på å fordele oppgaver der man er god og kan bidra best, men også at man kan samarbeide når man trenger litt hjelp og bistand. Å overlate til mannen å skulle pusse opp badet og kjøkkenet alene kan være en overveldende oppgave eksempelvis i travle hverdager.

Klarer man å samarbeide om ting har man definitivt funnet en keeper. Klarer man ikke å samarbeide om ting men blir stående å krangle om vinkler og lengder får man heller dele opp oppgavene.

Jeg kan gjøre kvinneoppgaven min. Kan stå og klø han på pungen mens han monterer kjøkken, så slipper han å gjøre det selv???

Anonymous poster hash: 8c139...224

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...