Gå til innhold

Tråden for deg som liker hjemmeelektronikk og mikrokontrollere


Anbefalte innlegg

0laf skrev (8 minutter siden):

Jeg har også et par "briller" med forstørrelse, slike som brukes av gullsmeder o.l. de fungerer faktisk mye bedre til å jobbe med, enn usb-kameramikroskop.

Skulle til å foreslå dette selv men når jeg får tenkt meg om så tror jeg at jeg vil klare meg godt med litt kraftige lesebriller. :)

Da jeg var yngre hadde jeg nærgrense for øynene mine på 7-8cm og da var det aldri noe problem å inspisere små detaljer*. Nå er nærgrensa 40cm, om jeg bare får flyttet denne 30cm nærmere klarer jeg meg nok uten mikroskop.

 

*et førerkort har preget 'millom bakkar og berg' i overflaten, jeg klarte å lese det før..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kahuna skrev (4 minutter siden):

Da jeg var yngre hadde jeg nærgrense for øynene mine på 7-8cm og da var det aldri noe problem å inspisere små detaljer*. Nå er nærgrensa 40cm, om jeg bare får flyttet denne 30cm nærmere klarer jeg meg nok uten mikroskop


Det fleste av oss så nok bedre i de yngre dager, selv har jeg alltid hatt dårlig syn, men ikke verre enn at jeg kun bruker briller nå og da, men jeg har problemer med å se små ting som smd komponenter og annet, så jeg bruker ofte sånne "gullsmed-briller", noe lignende de nedenfor, de fås ofte for noen tiere fra AliExpress, jeg synes de funker veldig bra (til prisen)

0002211-optivisor-optical-glass-binocula
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
38 minutes ago, 0laf said:


Det fleste av oss så nok bedre i de yngre dager, selv har jeg alltid hatt dårlig syn, men ikke verre enn at jeg kun bruker briller nå og da, men jeg har problemer med å se små ting som smd komponenter og annet, så jeg bruker ofte sånne "gullsmed-briller", noe lignende de nedenfor, de fås ofte for noen tiere fra AliExpress, jeg synes de funker veldig bra (til prisen)

0002211-optivisor-optical-glass-binocula
 

Jeg har et sett keeler lupebriller med belysning. Jeg fikk de billig brukt fra en tannlege. (Alt for dyre å kjøpe nye synes jeg) . Mikroskopet er likevel langt bedre når man skal lodde noen 0402 passive komponenter eller tilsvarende arbeid :-)

Lenke til kommentar
0laf skrev (15 timer siden):

Et slikt kameramikroskop fungerer greit nok til hobbybruk, men et skikkelig stereomikroskop er selvfølgelig mye bedre, men også mye dyrere.

Jeg har også kun kameramikroskop, og et gammelt vanlig mikroskop, men disse er ubrukelige til slikt arbeid.

Kameramikroskopet fungerer egentlig best til å inspisere utført arbeid og til å ta bilder osv, slik Sverreb nevner, det er nesten håpløst å jobbe under dette med en loddebolt eller noe annet.

Problemet er dybdesynet. Kameramikroskop og vanlige mikroskop har ingen følelse av dybde, som gjør at det blir veldig vanskelig å treffe med loddebolten der man ønsker.

Et skikkelig stereomikroskop er en helt annen verden, jeg har selv brukt dette mange ganger, og det er helt utrolig hvor stor forskjell det er.
Jeg har testet både Leica, Zeiss og Mantis, sistnevnte er i en klasse for seg selv, og er heller ikke så dyre brukt på for eksempel eBay.

Dersom det blir aktuelt i fremtiden, ville jeg ikke kjøpt dette på AliExpress, men heller kjøpt noe med høy kvalitet brukt, personlig tror jeg nok det blir en litt eldre modell av Mantis med tiden.

Jeg har også et par "briller" med forstørrelse, slike som brukes av gullsmeder o.l. de fungerer faktisk mye bedre til å jobbe med, enn usb-kameramikroskop.

Som et lite tips, så står det nå og da brukte stereomikroskop til salgs på Finn.
Det er en del laboratorier, leger, tannleger osv. som har slike, som de bytter ut titt og ofte.

Her gjelder det dog å holde tunga rett i munnen, ettersom linser brukt i for eksempel laboratorium forstørrer alt for mye for inspeksjon.
Det man ønsker er et mikroskop for nettopp "inspeksjon". Ofte får man kjøpe nye linser, men for noen produsenter, blant annet Zeiss, kan bare lisene være så dyre at det ikke lønner seg.
Jeg ville tippe et sted mellom 2x og 8x er yttergrensene på hva som egner seg for inspeksjon, men det kommer også an på synsfeltet og avstand til det man jobber på osv.

Når det kommer til oscilloskopet, så har jeg også forstått at Hantek er helt greit.
Det er helt greit å begynne med et billig 2-kanals inntil man lærer seg hvordan det fungerer.

Personlig gikk jeg for bestselgeren Rigol DS1054Z for noen år siden når jeg kjøpte mitt første, brukt på eBay.
Jeg valgte et med fire kanaler, men med bare 50MHz (kan oppgraderes til 100MHz), da jeg antok at jeg ville få bruk for flere kanaler ettersom jeg for det meste holder på med digitale kretser.

Dette ble oppdatert for noen måneder siden, da med et Siglent SDS1204X-E fra Batronix (på tilbud), som jeg har vært storfornøyd med, og ville absolutt kjøpt Siglent igjen.

Uansett, man kan ikke kjøpe alt med en gang, å det er ofte greit å kjøpe billige basismodeller når man lærer seg hvordan det virker.
Det neste er funksjonsgenerator 😁

Dette mikroskopet som jeg har kjøpt vil ikke bli brukt til noe som helst annet enn hobby. Jeg kommer ikke til å bruke det i særlig grad til å lodde SMD komponenter etc. Jeg kommer til å bruke det mer som inspeksjon og et generelt verktøy for å ta nærbilder av diverse prosjekter etc. Jeg har ingen store planer for dette mikroskopet. Men til lek og morro egentlig. Vertfall til å begynne med. 

Selvsagt får man bedre. Alt man eier og har til enhver tid kan fåes i større og dyrere utgaver. Men jeg har ikke tenkt til å legge en månedslønn på et mikroskop. :) 

Jeg vet ikke engang hvordan man bruker et oscilloscope fullt ut, og til mitt bruk ville jeg nok til og med klart meg med et mindre og mer kompakt samt rimeligere oscilloscope. 

Jeg har sikkert handlet elektronikk og komponenter etc. for rundt 40.000 kroner det siste halvåret. Jeg kunne selvsagt kjøpt meg et fjongende flott oscilloskop til den summen og heller sitter der med et skruhjern og en pose kabelsko og sett dum ut, men nå har jeg handlet så mye ting og tang at jeg snart kan åpne butikksalg. 

Mitt motto er å kjøpe alt jeg tror jeg kommer til å trenge og gjerne i større mengder. I dag angrer jeg ikke på det. Det er mye artigere og holde på når man har så og si alt tilgjengelig og man kan lage hva som helst. (innenfor rimelighetens grenser). 

Det som tar fra meg all motivasjon når større prosjekter stopper opp fordi jeg mangler ett par småting. Det er vertfall drepen for min del. :) 

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar

Da har jeg nettopp bestilt meg 12 - 14 - 16 og 18 AWG silikon ledninger. 80 meter av hver størrelse. (40 meter rød og 40 meter sort) 

Oversatt til mm2 blir dette 0.75mm2, 1.5mm2, 2.5mm2 og 4mm2.

22awg (0.5mm2) har jeg fra før i slikon. 

Jeg har jo en drøss kabler jeg har kjøpt på Biltema, men disse koster omtrent det samme som skikkelige silikonkabler fra AliExpress. Dessuten er de kablene fra Biltema veldig stive og nesten umulig og bruke på trange steder etc. 

Kjøpte meg også 350mHz probe sett til Oscilloscopet jeg bestillte. :) 

Nå må jeg bare få ryddet plass i furtebua... 

Lenke til kommentar

Når det er sagt så lurer jeg litt på hva andre elektro entusiaster bruker av tykkelse på ledninger. Er selvsagt klar over at dette beror helt på hvor mye strøm man har behov for etc. men jeg merker at ved bruk av ledninger med silikon i steden for PVC isolasjon gjør at jeg velger å bruke en størrelse eller to større som "allround" i mange tillfeller. 

En typisk 2.5mm2 fra Biltema funker den, men dem er jo veldig stive og nesten ubrukelige hvis man skal bruke dem på trange steder etc. 

Jeg synes også det er litt synd at silikonkabler ikke er lett og få tak i over disk i Norge...

Lenke til kommentar

For "low current" prototype pcb bruker jeg 22awg solidcore. Ellers bruker jeg hva enn som måtte passe til det aktuelle prosjektet. Har noen ruller med 30awg stranded som jeg noen gang bruker, og jeg har også en del meter cat5e og 5 leder RGBW kabel. Ellers av installasjonskabel har jeg en del 2 leder 0.5mm2 PFSK, 2.5mm2 PR og PFXP liggende. De siste tre er typer som elektrikere gjerne bruker og er dermed ment for 240volt om det skulle være nødvendig. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (11 timer siden):

Dette mikroskopet som jeg har kjøpt vil ikke bli brukt til noe som helst annet enn hobby. Jeg kommer ikke til å bruke det i særlig grad til å lodde SMD komponenter etc. Jeg kommer til å bruke det mer som inspeksjon og et generelt verktøy for å ta nærbilder av diverse prosjekter etc.


Å det funker det helt glimrende til det aller meste, kanskje sett bort fra inspeksjon av enkelte ting i visse vinkler osv, som QFP, SOIC osv, hvor det kan være litt vanskelig å se loddebroer, men som er enklere å se med et vanlig forstørrelsesglass.

Selv velger jeg enten ikke mindre enn 1206 dersom det skal håndloddes, eller så bruker jeg stensiler og ovn, så jeg har ikke hatt noe stort behov for mikroskop, men noen ganger når man reparer noe som er vanskelig å se, så skulle man ønske man hadde et, men det kom langt ned på lista for min del, å jeg har fremdeles ikke noe bedre enn briller og et USB-mikroskop til noen få hundrelapper av heller dårlig kvalitet, men det har gått greit i mange år.
 

Bjerknez skrev (11 timer siden):

Selvsagt får man bedre. Alt man eier og har til enhver tid kan fåes i større og dyrere utgaver. Men jeg har ikke tenkt til å legge en månedslønn på et mikroskop. :) 


Poenget til flere her, var nok heller at de selv har erfaring fra å bruke slikt utstyr, og derfor vet at det ikke alltid lønner seg å kjøpe det billigste og enkleste, da man ganske fort vil innse at man trenger noe helt annet.

Dersom man sitter å lodder mye smått, så er et skikkelig mikroskop helt avgjørende for å se hva man driver med, ellers bruker man bare enorme mengder tid på dårlig resultat, men det er jo ikke dermed sagt at du har det samme behovet.

Det samme gjelder for mange ting. For eksempel oscilloskop, hvor stort sett alt funker, prinsippet er det samme på alle oscilloskop.
Jeg lærte det grunnleggende for mange år siden på et analogt Tektronix fra åttitallet, et sånt med vakumtube og et blått lys som gikk over skjermen. 

Disse funker jo helt glimrende, man ser akkurat det samme signalet som på nyere utstyr, men nye digitale oscilloskop har den fordelen at man ser signalet bedre med skikkelige linjer, at de har minne som kan gå tilbake i tid, , flere kanaler osv. (og "auto-knapp" ... som er den beste oppfinnelsen siden hjulet)
I gamle dager måtte man måle en og en ting, så skrive ut grafene for å sammenligne papirutskriftene osv, det tok mye lengre tid, men det fungerte på akkurat samme måte som i dag.

Den grunnleggende bruken av oscilloskop er egentlig ganske enkelt, det blir som et mye bedre multimeter, som måler mer enn bare spenning og strøm, men også analoge og digitale signaler. Når man først forstår hvordan et oscilloskop fungerer, så går det ikke så lang tid før man "trenger" mer. Kanskje flere kanaler for å sammenligne flere signaler samtidig, så treffer man på noe hvor stigetid eller samplingsfrekvensen er for dårlig, hvor man burde hatt et oscilloskop med mer detalj osv.

Jeg bruker en del 30AWG for reparasjon av kretskort, prototyping til IC'er og steder hvor strømtrekk ikke er noe problem, men disse er ekstremt tynne, der har kina-greiene vist seg å være for dårlig, så der bruker jeg Raychem kynar-kabel.

For det meste annet, går det i kina-kabel, pleier å kjøpe esker med mange farger, sånne med hull hvor man drar ut kabelen, har disse i flere tverrsnitt, og de fungerer helt utmerket, å koster nesten ingenting. Et tips må være en skikkelig avisoleringstang, dersom man ikke allerede har det, da det sparer mye tid og plundring.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
Mr. A skrev (13 timer siden):

For "low current" prototype pcb bruker jeg 22awg solidcore. Ellers bruker jeg hva enn som måtte passe til det aktuelle prosjektet. Har noen ruller med 30awg stranded som jeg noen gang bruker, og jeg har også en del meter cat5e og 5 leder RGBW kabel. Ellers av installasjonskabel har jeg en del 2 leder 0.5mm2 PFSK, 2.5mm2 PR og PFXP liggende. De siste tre er typer som elektrikere gjerne bruker og er dermed ment for 240volt om det skulle være nødvendig. 

Jeg bruker også 22awg for det samme, og har ofte brukt solidcore, men bruker også mye 22awg stranded silicone til det samme. Ellers bruker jeg også mye vanlig koppertråd som jeg kjøper på Biltema. Tror denne er 0.7mm. Litt overkill til low current, men det funker utmerket.

Jeg kjøpte for ett halvt år siden flere ruller med 30awg wire, men helt ærlig er disse så skjøre at jeg nesten ikke tær ta i dem. Jeg kan se behovet i enkelte tillfeller kanskje, men dem er så skjøre at dem neppe har mer bruddstyrke enn enn hårstrå. Jeg ser egentlig ikke poenget. Opplys meg gjerne, for jeg kune godt tenkt meg å få brukt opp de rullene jeg har. :) 

Etter å ha sett utallige Youtube videoer, så har jeg godt til storinnkjøp av Silicone wire i forskjellige dimmensjoner. 18awg, 16awg, 14awg og 12awg. Kjøpte 80 meter av hver. Da har jeg trolig resten av livet til småprosjekter. 

Silicone wire er jo mye mer fleksible, og isolasjonen er ratet fro opp til 200 grader og dem er lettere og bøye etc. Jeg ser dem som driver med RC stort sett kun bruker dette. 

220+ volt er jeg nesten aldri borti og har ingen planer om det heller. Dem må i så tilfelle være for å koble via et rele eller noe. Jeg befinner meg stort sett mellom 3V - 12V.

Lenke til kommentar
Sitat

Selv velger jeg enten ikke mindre enn 1206 dersom det skal håndloddes, eller så bruker jeg stensiler og ovn, så jeg har ikke hatt noe stort behov for mikroskop, men noen ganger når man reparer noe som er vanskelig å se, så skulle man ønske man hadde et, men det kom langt ned på lista for min del, å jeg har fremdeles ikke noe bedre enn briller og et USB-mikroskop til noen få hundrelapper av heller dårlig kvalitet, men det har gått greit i mange år.

Ja, 1206 er ypperlig for håndlodding. jeg har også prøvd 0805 og der går nok grensen for hva jeg klarer og få til med OK resultat. 1206 er jeg komfortabel med, 0805 blir litt mer lotto for min del. 

Sitat

 

Jeg bruker en del 30AWG for reparasjon av kretskort, prototyping til IC'er og steder hvor strømtrekk ikke er noe problem, men disse er ekstremt tynne, der har kina-greiene vist seg å være for dårlig, så der bruker jeg Raychem kynar-kabel.

For det meste annet, går det i kina-kabel, pleier å kjøpe esker med mange farger, sånne med hull hvor man drar ut kabelen, har disse i flere tverrsnitt, og de fungerer helt utmerket, å koster nesten ingenting. Et tips må være en skikkelig avisoleringstang, dersom man ikke allerede har det, da det sparer mye tid og plundring.

 

Ja, ved reparasjon av kretskort kan jeg se nytteverdien av 30AWG. Men som du sier, er disse så skjøre at jeg nesten er redd for å ta i dem. Jeg har sikkert 5 ruller fra Kina med 250 meter ledning på hver rull. Jeg tror ikke jeg har bruk så mye som en meter av disse. 

Ellers så synes jeg som nevnt tidligere at 22awg er en veldig god allrounder. Kjøpte 60 meters ruller av 22awg silicone wire. Disse kostet faktisk ikke så mye og kvaliteten synes jeg er veldig bra på dem. 

Det var disse jeg kjøpte:
https://www.aliexpress.com/item/4000224989372.html

 

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (2 minutter siden):

Ser du liker silikonisolering. Jeg måtte forkorte en kabel med et par cm da jeg reparerte et pannekakejern. Det betyr at den kabelen nok ryker igjen og jeg må bytte den i noe lengre, noe som tåler varme.. Om den tåler 200 grader burde silikonkabel duge?

Silikonkabler er ratet for rundt 200 grader. Man kan fint holde loddebolten inntil dem i kortere tid uten at dem smelter etc. Så ja, dem tåler mye mer varme :) Også er dem mye mer fleksible også. :) 

Lenke til kommentar

Bjernez -> "Snart kommer oscilloscope"

Hvilken type eller modell kjøper du. Har ett av dette merket på jobb. Husker ikke eksakt modell. Kunne tenkt med et privat hvis det er billig og stadig vekk brukbart. (For kobling til PC skjerm.)

https://www.picotech.com/products/oscilloscope

Ellers takk for tipset vedrørende Blynk og programkode. Den kjører som et skudd etter at jeg har fått trent litt 🙂

Endret av arne22
Lenke til kommentar
arne22 skrev (4 timer siden):

Bjernez -> "Snart kommer oscilloscope"

Hvilken type eller modell kjøper du. Har ett av dette merket på jobb. Husker ikke eksakt modell. Kunne tenkt med et privat hvis det er billig og stadig vekk brukbart. (For kobling til PC skjerm.)

https://www.picotech.com/products/oscilloscope

Ellers takk for tipset vedrørende Blynk og programkode. Den kjører som et skudd etter at jeg har fått trent litt 🙂

Jeg gikk til slutt for Hantek 5102P. Om denne kan kobles til pc vet jeg ikke. Jeg kommer uansett ikke til å gjøre det. Oscilloscopet har fått mye skryt på Youtube og i tester. Det er vel nesten det eneste skopet folk snakker om når det kommer til et godt oscilloscope til hobbybruk til en god pris. 

Jeg betalte 3.700 kroner inkludert frakt for skopet. Dette skopet er uansett overkill for meg. Ikke klarer jeg å bruke det og jeg har aldri hatt et skop før heller. Jeg forstår grunnprinsippet selvsagt, men det er vel det :) 

slik ser det ut:

A16206E4-020C-4E1A-B9CD-3DCE290210F7.thumb.jpeg.f0d7e2901f7961d03f57a05e59803234.jpeg

Lenke til kommentar
Mr. A skrev (26 minutter siden):

Fant ikke så mye bra omtale av det oscilloscopet. Såvidt jeg kan se så er det fortsatt Rigol DS1054Z somer best i budsjettklassen. Fant flere forumposter, blandt annet på eevblog der de klager over dårlig byggekvalitet og dårlige funksjonalitet på Hantek. 

De aller fleste youtube videoer jeg har sett angående Hantek 5102 sier meg at dette er et skop som er mer enn bra nok for en nybegynner. 

Det er selvsagt ikke det beste skopet i verden, men som sagt mer enn bra nok for en som driver med hobbyelektronikk. 

Dessuten er Rigol skopet du linker til 50Hz skop. Hantek er 100Hz. 

Hvilke funksjoner har Rigol skopet som er nyttig som ikke Hantek skopet har?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...