Gå til innhold

Tråden for deg som liker hjemmeelektronikk og mikrokontrollere


Anbefalte innlegg

Det hadde selvfølgelig vært veldig behaglig med en strømforsyning hvor du kan sette strømbegrensing der du selv vil, både med lave verdier, god oppløsning osv. For meg som ikke har en så sofistikert strømforsyning er det mye enklere å bruke en motstand å begrense strømmen med, hadde jeg gjort det litt oftere skulle jeg vurdert en fast 'motstandsbank' med et utvalg verdier.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I dag har jeg laget meg en veldig enkel og litt provisorisk LED tester. Jeg har til enhver tid mange LED i random farger liggende rundt på bordet som jeg ikke vet virker eller vet hvilken farge dem har etc, da mange av LED'ene jeg bruker har hvitt glass, slik at man ikek ser hvilken farge dem har før dem lyser opp. 

Jeg valgte å bruke et 9V batteri til dette. Man bruker jo ikke denne med lange intervaller og en 9V batteri har vel 600ish mA. Tester jeg fem LEDS i uka hvor LED'ene lyser i fem sekunder, så vil batteriet selvutlades fortere enn jeg klarer å bruke det opp. 

Dette er et fint redskap for alle som driver med hjemmeelektronikk mener jeg. :)

ledtester.thumb.JPG.c9632b2f8e7198d45ab0880853f87e7e.JPG

Lenke til kommentar

Tenkte kanskje jeg kunne skrevet litt om det siste året hvor jeg har blitt mer og mer interresert i hjemmeelektronikk og hvorfor jeg fikk denne interessen etc. 

For ca. ett år siden var jeg så og si helt og absolutt blank når det kom til elektronikk. Hvis noen ba meg om å teste ett batteri, så klødde jeg meg i hodet og jeg ante ikke at minus i samme krets måtte være koblet sammen. Altså egentlig et håpløst utgangspunkt. 

Men så fikk jeg litt interessen for Arduino og mikrokontrollere og hva man kunne gjøre med disse. Jeg bestilte meg et start kit og sleit som en hund for å få den første LED dioden til å blinke med verdens enkleste kode. Jeg var rett og slett helt blank på området. 

Men så begynte jeg å forstå hvordan Arduino fungerte, men ellers var jeg fortsatt ganske grønn når det kom til å lese el-skjemaer etc. Jeg forsto det rett og slett ikke. 

Hvor mye volt og ampere det måtte stå på adapteren før jeg kunne koble den til en enhet etc. var noe av det jeg sleit med og forstå.

Men helt tilfeldig så kjenner jeg en som er litt god på dette og han fortalte meg at hvilken ampere det sto på en adapter kunne jeg i utgangspunktet bare gi blaffen i. Han sa at man ikke GIR enheter ampere. Dem tar den amperen dem trenger. Man må bare passe på at amperen adapteret er ratet for er høy nok til å fyre opp enheten den er koblet til. Det er volten som er viktig og i grunn det eneste jeg burde tenke på. 

Dette ga meg en gedigen push og det var den lille inputen jeg trengte for å forstå dette langt bedre. Etter dette har det kun gått en vei og jeg merker at jeg er relativt trygg på det meste jeg kobler. Det være seg LED strips og hjemmelagede LED drivere til programmering av mikrokontrollere til å åpne garasjeporter etc. 

Når man forstår dette med elektronikk så er jo mulighetene uendelige. Man kan nesten lage hva som helst, og det beste av alt er at det er at det ikke er dyrt heller. 

En annen ting jeg har lært er at man alltid bør ha ting tilgjengelig. Det øker sjansen for at man kan lage det man ønsker, akkurat når man vil/trenger det. Derfor handler jeg masse ting jeg tror jeg en gang får brukt for. Spesielt siden det er såpass rimelig. 

Det skal sies at jeg fortsatt er usikker på mye og er så absolutt ingen ekspert på området. Men jeg lærer hele tiden og jeg holder kun på når jeg har lyst. Planen på sikt er kanskje og tjene noen slanter på dette ved å reparere enheter for andre. Jeg skjønner at dette aldri blir noe levebrød, men artig at noen vil betale meg en hundrings for å reparere en skadet ledning, eller kanskje reparere en telefonlader etc. Som oftest er det ikke så veldig mye som kan gå galt med disse. Dårlig kontakt og eller en sprengt kondensator etc. 

Men for det meste kommer jeg til å lage ting til meg selv. Automatisere ting i hjemmet etc. 

Når man forstår logikken og hvordan en elektronisk krets fungerer, så er det meget tilfredsstillende. Det at jeg også vet mer om elektronikk enn en utlært elektriker (som jo ikke har tatt utdannelsen innen elektronikk, men allikevel i mine øyne burde forstå litt elektronikk) synes jeg er litt merkelig, men samtidig er det artig og kunne noe som ikke ALLE kan. 

En kompis var hjemme i furtebua mi og det første han sa var om jeg hadde utdannet meg til ingeniør når han så alt utstyret jeg hadde. For HAN var dette overveldende og imponerende, men i praksis er det egentlig ikke spesielt imponerende i det hele tatt. 

Så dette var en kort oppsummering av hvordan jeg ble interessert i elektronikk. 

Det som er enda mer givende er å komme i kontakt med andre som kan dette bedre enn meg og som kan gi meg litt input. En med nick Larryd på et utenlandsk forum lærte meg å lage kretskort samt tegne el-skjemaer. Dette var VELDIG nyttig og etter dette har jeg designet et kretskort som programmerer en Attiny85 ved hjelp av en Arduino Nano. 

Denne funker som bare det og jeg bruker den stadig :) 

Lenke til kommentar

Da kan jeg se av sporingen at Oscilliscopet mitt befinner seg i Oslo og er på vei til meg. Kanskje får jeg det i dag :) Sammens med denne kommer også en drøss med 18650 krypestrømper, slik at batteriene mine skal få ny "kledning" :) 

Nærmere sagt til sammen 4.000stk. krympestrømper i forskjellige farger. 

Lenke til kommentar

Da har jeg fått testet oscilloscopet litt og ser jo at dette er helt nytt for meg. Men fikk kalibrert probene riktig samt trykket litt rundt. Scopet skal i hovedsak (vertfall til å begynne med) brukes til å måle "ripple" i kretser jeg selv har laget, slik at jeg kan se om jeg bruker korrekt kondensator med riktig verdi etc. 

Scopet kom vertfall frem, helt fra Kina uten skader og den glei rett gjennom tollen etc. Akkurat som alt annet jeg har fått derfra :) 

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle sette tre forskjellige vanlige 5V USB ladere opp mot hverandre i et oscilloscope. Den ene er en orginal Apple lader, den andre en Samsung lader og den tredje en billig lader fra Kina.

"Testen" er tatt uten noen form for last av enhetene.

Dette er mine amatørmessige målinger av disse tre adapterene. Jeg har ikke noe annen kunnskap enn at jeg kan si at Apple sin lader helt klart skilte seg ut som den med klart minst støy og ripple. Samsung og Kina laderen var mer like hvor Kinaladeren hadde jamt over LITT mindre støy.

Apple lader:

apple.jpg.5e050d356ab2eb0d8a83a6d6390b732a.jpg

Samsung:

Samsung.jpg.ca5e4122a888f5b8d0a54e1fff4c79a0.jpg

Chinesium:

Chinese.jpg.7c8ae0bd78ad7245fcf85d948ab5f353.jpg

 

 

Lenke til kommentar
tingo skrev (1 time siden):

det er jo også interessant og se en test av disse laderne med last...

Det skal jeg vel kunne fikse :) 

Noen vitenskapelig test blir det kanskje ikke, men kanskje god nok til at man kan dra en vag konklusjon av kun en testet lader fra hvert merke. 

Hva slags skade en evt. "dårlig" lader med mye støy kan gjøre er jeg dog usikker på. Kom gjerne med noen tilbakemeldinger der. Mer at jeg ikke er noen ekspert på dette. Kun en person som tester ut det nye oscilloscopet sitt :) 

Lenke til kommentar

kommer helt an på hva slags utstyr du bruker strømforsyningen på. Moderne utstyr i dag bruker gjerne switch-mode regulator innvendig, da tåler de litt støy. Eksempler på utstyr som tåler støy dårlig er analogt utstyr (gammel AM og / eller FM-radio) og utstyr med lineær strømforsyning som klassiske forsterkere osv.

Lenke til kommentar
tingo skrev (På 28.2.2021 den 18.40):

kommer helt an på hva slags utstyr du bruker strømforsyningen på. Moderne utstyr i dag bruker gjerne switch-mode regulator innvendig, da tåler de litt støy. Eksempler på utstyr som tåler støy dårlig er analogt utstyr (gammel AM og / eller FM-radio) og utstyr med lineær strømforsyning som klassiske forsterkere osv.

Takker for svar :) 

Ja, jeg har jo aldri tenkt på dette tidligere og har vel fyrt opp det meste jeg har med en hvilket som helst adapter med riktig volt og det har fungert utmerket. 

Jeg har også prøvd og måle støy/ripple fra en LM7805 som er en lineær voltregulator og sammenlignet med en switch mode buck converter og kan faktisk ikke se de store forskjellene i ripple og støy.

 

Lenke til kommentar

I går fikk jeg ett par buck convertere i posten. Disse er litt mer beefy enn de mer vanlige jeg har kjøpt tidligere og skal være gode for 20 ampere last (300W) på papiret. 

Dette skal selvklart testes da jeg tror at dette er absolutte teoretiske makstall. Klarer dem halvparten er jeg fornøyd.

buck1.thumb.JPG.0af2f0f69f66e210f9ee3bc3399fb56c.JPG

 

Lenke til kommentar

Beklager hvis jeg har oversett (har til og med søkt), men har du vurdert å lage en 8-bit datamaskin på breadboards ala Ben Eater? Settene er ikke spesielt dyre hvis du ønsker å kjøpe delene samlet, og med tanke på at han kun bruker BusBoard Prototype Systems sine enormt gode breadboards så får man mye for pengene. Se evt. sammenligning av billige og gode breadboards i denne videoen. Holder du på lenge nok med billige breadboards så vil du garantert oppleve lysdioder som flimrer bare du puster på kablene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...