Gå til innhold

Slik ser PlayStation 5 ut


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Iki skrev (6 minutter siden):

Om du vil ha kilder på dette så kan jeg lett vise til hvilken som helst sammenligning av konsollene.

Vet at XSX sin GPU har blant annet 16 flere CU. Men du skriver at pris på Ps5 vil bli 4500kr, samtidig som du mener at MS ikke vil ha et stort tap hvis de selger XSX for 7000kr. Altså minst 2500 kr høyere pris pga. 16 flere CU på GPUen? Eller er du noe mer jeg overser?

 

Lenke til kommentar
Iki skrev (2 timer siden):

Xbox bruker deler som er dyrere å produsere.

Begge maskinene bruker samme gpu for eksempel, men Xbox sin er av dem som produseres med høy nok kvalitet til at større del av den fungerer.

Playstation bruker de som ikke når opp.

Slik gjøres med for eksempel NVIDIA sine grafikkort.

 

Dette gjør at Sony får billigere deler sammenlignet med Microsoft.

Det er snakk om APU/SoC'er så PS5 kan ikke bruke en XBSX SoC da den vil mangle ihvertfall Tempest og I/O løsningen til Sony (hvis det er det du sier). Dette er semi-custom design i samarbeid med henholdsvis MS og Sony og dem har også eierskap i SoC'ene. MS har også en patentert VRS løsning. Uansett så ville det nok være mer å spare på å få flere chiper ut av en waffer med en fysisk mindre GPU enn å ha hele 20 deaktiverte CU'er (4 deaktiverte CU'er på XBSX sin SoC) og nok deaktiverte ROP'er og TMU'er.  

Lenke til kommentar
Imitative skrev (3 timer siden):

Vet at XSX sin GPU har blant annet 16 flere CU. Men du skriver at pris på Ps5 vil bli 4500kr, samtidig som du mener at MS ikke vil ha et stort tap hvis de selger XSX for 7000kr. Altså minst 2500 kr høyere pris pga. 16 flere CU på GPUen? Eller er du noe mer jeg overser?

 

Om Xbox selger sin konsoll for 7.000,- så vil de altså tjene 2.500,- mer for hver konsoll solgt.

Om det koster Sony 6.000,- å lage en ps5, og de selger den for 4.500,- så blir den da solgt med et tap på 1.500,-

Om det koster Microsoft 7.000,- å lage en series X, og de selger den for 7.000,- så blir den da solgt uten tap.

 

Det jeg er interessert i er hvor mye tap begge er villige til å ta for sin konsoll.

Microsoft kan fint selge sin for 4.500,- også, og da tar de jo et stort tap.

Lenke til kommentar
Imitative skrev (5 timer siden):

Du vet at Sony bruker "begrensede" deler men har ingen kilder på det?

Og du innbiller at vi all kan vite? Jeg vet faktisk ikke noe om det der. Det er greit at du ikke klarer å finne kilder på akkurat det. Samtidig hadde det vært fint med rein fakta om det. ?? Med andre ord, jeg vet ikke hva jeg skal tro om at Sony bruker begrensede deler i forhold til Microsoft. ?

Lenke til kommentar

Hvem faen bryr seg om prisen på selve konsollen. For det første så kommer de til å koste så og si det samme og jeg tipper max 500kr forskjell i den enes favør, men ser dere på helheten og hva Xbox tilbyr med GamePass alene så kunne Series X kostet dobbelt så mye som PS5, og Series X ville fortsatt vært den bedre dealen.

La oss si at begge konsollene har 10 nye exclusives man vil kjøpe det første året, disse koster i gjennomsnitt 600kr stykket på PS5 og totalprisen bare for disse ti spillene blir altså 6000kr.

1 år med GamePass koster 1200kr og ikke bare får du altså 10 stk nye exclusives du vil ha med i prisen, men du får tilgang på 250+ eldre titler tilgjengelig fra dag 1 i tillegg til at de kommer til å adde mange andre third party titler til GamePass igjennom de 12 første månedene også.

Om vi sier at begge konsollene kommer til å kosta det samme og 5000kr som er ganske realistisk, så vil det første året med PS5 basert eksempelet over koste deg over 11000kr mens Series X vil koste deg 6200kr.

Dette tar ikke engang hensyn til at man lett kan få GamePass langt billigere enn anbefalt utsalgspris eller at mange allerede faktisk har ordnet seg GamePass de neste 3 årene ved å unytte den $1 metoden som var åpen lenge. Er også rimelig sikker på at Microsoft kommer til å legge ved en kode for minst 3mnd GamePass med hver konsoll.

Endret av XtaZ
Lenke til kommentar
TheDarkSapling - SCM skrev (2 timer siden):

Og du innbiller at vi all kan vite? Jeg vet faktisk ikke noe om det der. Det er greit at du ikke klarer å finne kilder på akkurat det. Samtidig hadde det vært fint med rein fakta om det. ?? Med andre ord, jeg vet ikke hva jeg skal tro om at Sony bruker begrensede deler i forhold til Microsoft. ?

Jeg har ikke noe fakta så jeg er ikke til mye hjelp, men jeg vil tippe XBSX er dyrere å produsere pga en del større SoC. PS5 har i gjengjeld en del høyere klokkehastighet på GPU'en så vinningen kan gå (noe) opp i spinningen avhengig av hvor mange chiper som kan klokkes så høyt. Men jeg har ikke noe tro på at den høye klokkehastigheten var et panikk reaksjon til XBSX 12TF GPU, så det er neppe snakk om noe katastrofe yields (antallet brukbare chiper kontra produserte chiper). Det er også andre faktorer som prisen på minne, Nand brikkene, håndkorntolleren og kjøleløsningen. Jeg vet heller ikke hvor mye plass den skreddersydde I/O kontrolleren og dekompressoren til PS5 tar kontra XBSX sin løsning.
Jeg vil også tippe både MS og Sony har 4 deaktiverte CU'er pga yields, altså kan chipene brukes selvom 4 CU'er skulle være defekte. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
XtaZ skrev (1 time siden):

La oss si at begge konsollene har 10 nye exclusives man vil kjøpe det første året, disse koster i gjennomsnitt 600kr stykket på PS5 og totalprisen bare for disse ti spillene blir altså 6000kr.

1 år med GamePass koster 1200kr og ikke bare får du altså 10 stk nye exclusives du vil ha med i prisen, men du får tilgang på 250+ eldre titler tilgjengelig fra dag 1 i tillegg til at de kommer til å adde mange andre third party titler til GamePass igjennom de 12 første månedene også.

Gitt at du har lyst på alle 10 spillene, og at Microsoft faktisk lager 10 spill.

Så langt er det vel 2? Vi vet om?

Ellers er vel ingen av spillene til Xbox virkelig eksklusive.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Iki said:

Gitt at du har lyst på alle 10 spillene, og at Microsoft faktisk lager 10 spill.

Så langt er det vel 2? Vi vet om?

Ellers er vel ingen av spillene til Xbox virkelig eksklusive.

Uff ja, slemme Microsoft som gir spillerne valg på hvilke platform de vil spille på. 

Microsoft burde vært skikkelig pro-consumer og fulgt opp "timed exclusives" enda hardere, slik som Sony. Hadde vært knall om de f.eks. kjøpte eksklusive rettigheter til Cyberpunk 2077 til Xbox for et år. Som alle vet blir jo spill med en gang mye bedre hvis spillere på andre plattformer ikke kan spille de.

/ironi

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
19 minutes ago, Iki said:

Microsoft? Dette er opp til utviklerne, Microsoft bestemmer ikke at alle spill på Xbox skal kunne spilles overalt.

Nei, de gjør ikke det. Microsoft bestemmer bare hvor egenutviklede og egenutgitte spill skal.

Men motsatt kan de betale tredje parts utgiverne/utviklerne for at spillene ikke skal kunne spilles overalt, slik både Microsoft og Sony  i utstrakt grad gjør og har gjort lenge. Ser spesielt mye av såkalte "timed console exclusives" i starten av denne generasjonen, Sony hadde vel 10-12 slike i sin presentasjon og dette er tydeligvis en del av strategien: https://www.pushsquare.com/news/2020/06/timed_ps5_exclusives_range_from_a_few_months_to_years 

Skjønner hvorfor det gjøres, men spesielt forbrukervennlig er det ikke. 

Endret av Grimbeorn
Lenke til kommentar
1 hour ago, Grimbeorn said:

Microsoft burde vært skikkelig pro-consumer og fulgt opp "timed exclusives" enda hardere, slik som Sony. Hadde vært knall om de f.eks. kjøpte eksklusive rettigheter til Cyberpunk 2077 til Xbox for et år. Som alle vet blir jo spill med en gang mye bedre hvis spillere på andre plattformer ikke kan spille de.

/ironi

Timed exclusives var jo lenge en Xbox spesialitet, spesielt under 360 generasjonen. 

23 minutes ago, Grimbeorn said:

Nei, de gjør ikke det. Microsoft bestemmer bare hvor egenutviklede og egenutgitte spill skal.

Men motsatt kan de betale tredje parts utgiverne/utviklerne for at spillene ikke skal kunne spilles overalt, slik både Microsoft og Sony  i utstrakt grad gjør og har gjort lenge. Ser spesielt mye av såkalte "timed console exclusives" i starten av denne generasjonen, Sony hadde vel 10-12 slike i sin presentasjon og dette er tydeligvis en del av strategien: https://www.pushsquare.com/news/2020/06/timed_ps5_exclusives_range_from_a_few_months_to_years 

Skjønner hvorfor det gjøres, men spesielt forbrukervennlig er det ikke. 

Er i prinsippet enig, men dette er jo forbrukerne til konkurrenten.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Croc Man said:

Timed exclusives var jo lenge en Xbox spesialitet, spesielt under 360 generasjonen. 

Er i prinsippet enig, men dette er jo forbrukerne til konkurrenten.

Blir ikke bedre av at andre har gjort det før. Det var dumt da og det er dumt nå.

For oss forbrukere slår det jo begge veier, hvis du vil spille alt du finner interessant må du kjøpe to nesten like bokser som gjør nesten det samme.

Ellers var dette mest et svar på at Xbox ikke har noen "virkelige" eksklusive titler (siden de finnes på PC regner jeg med), som om det er en dårlig ting at spillene er tilgjengelig på flere plattformer.

Lenke til kommentar
Grimbeorn skrev (3 minutter siden):

Ellers var dette mest et svar på at Xbox ikke har noen "virkelige" eksklusive titler (siden de finnes på PC regner jeg med), som om det er en dårlig ting at spillene er tilgjengelig på flere plattformer.

Det er en dårlig ting, i den forstand at det ikke er noe poeng å kjøpe en konsoll som ikke gir deg noe nytt over å kjøpe den eldre konsollen som (ifølge noen) koster 5.000,- mindre.

Du vil ikke få er spill som er optimalisert.

Et spill som utnytter konsollen.

Et spill som er laget for Next Gen hardware.

 

Men selvfølgelig, hadde man kunnet få slike spill, og fortsatt kunne spilt de på forskjellige konsoller og datamaskiner så hadde det vært bedre enn å være låst til et system.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Iki said:

Det er en dårlig ting, i den forstand at det ikke er noe poeng å kjøpe en konsoll som ikke gir deg noe nytt over å kjøpe den eldre konsollen som (ifølge noen) koster 5.000,- mindre.

Du vil ikke få er spill som er optimalisert.

Et spill som utnytter konsollen.

Et spill som er laget for Next Gen hardware.

 

Men selvfølgelig, hadde man kunnet få slike spill, og fortsatt kunne spilt de på forskjellige konsoller og datamaskiner så hadde det vært bedre enn å være låst til et system.

Aha, du siktet til at Series X ikke vil få første parts spill det første året.

Nå har vi jo ikke sett hvordan spill som Cyberpunk 2077 og Assassins Creed Valhalla, som utvikles for nåværende og neste generasjon, vil utnytte PS5/Series X i den egne versjonen som utvikles for disse.

Litt tidlig å bastant mene at kryssgenerasjon spill blir nesten like i alle versjoner, før vi har sett hvordan de faktisk blir.

Men enig i at det blir spennende å se hva spillutviklerne får til når de ikke trenger å tenke på forrige generasjon, men det skjer nok ikke i stor grad før mange nok har migrert til seneste generasjon. Kundegrunnlaget er jo rett og slett ikke der i starten.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Iki said:

Gitt at du har lyst på alle 10 spillene, og at Microsoft faktisk lager 10 spill.

Så langt er det vel 2? Vi vet om?

Ellers er vel ingen av spillene til Xbox virkelig eksklusive.

Helt sykt at du klarer å vinkle alt til negative. Er det negativt at det kommer både på Xbox og pc? For min del er det bare pluss sider til dette. Man har valget og spillene støtter cross play og cross saves. 

Lenke til kommentar
Raul07 skrev (39 minutter siden):

Helt sykt at du klarer å vinkle alt til negative. Er det negativt at det kommer både på Xbox og pc? For min del er det bare pluss sider til dette. Man har valget og spillene støtter cross play og cross saves. 

Ja, det er negativt.

Om du ønsker å spille et next-gen spill så må du altså vente i minst et år hos Xbox, det er negativt.

Spesielt med tanke på at spillene de nå annonserer dette året sannsynligvis ikke kommer i en next-gen utgave, altså må man nok vente flere år før man endelig får et next-gen Halo.

 

Ellers holder dette også tilbake utviklingen av next-gen spill på PC også.

Lenke til kommentar
6 hours ago, Iki said:

Gitt at du har lyst på alle 10 spillene, og at Microsoft faktisk lager 10 spill.

Så langt er det vel 2? Vi vet om?

Ellers er vel ingen av spillene til Xbox virkelig eksklusive.

Vi vet om langt flere spill som er under utvikling hos MS enn hos Sony. MS har også flere studioer og langt fere utviklere totalt sett på laget enn Sony. Er større sjanse for at MS greier pushe ut 10 spill det første året enn Sony for å si det slik.

Du kan jo sjekke førsteposten i denne tråden bare for å få litt innblikk i hva XGS jobber med for tiden.

https://www.resetera.com/threads/xbox-game-studios-ot-ix-brought-to-you-by-aaron-greenberg.215580/

Er forøvrig totalt irrelevant om XGS sine titler er exclusive til kun konsollen eller ikke. Er jo ganske åpenbart at de som stikker i butikken å kjøper seg Series X for å spille på har lite planer om å spille spillene på PC selv om de er tilgjengelig der også, men om de ønsker å bytte mellom plattformene så har de muligheten til det. Exclusivitet til kun en plastikkboks er forøvrig ett arkaisk konsept og er ikke positivt på noen måte verken for deg som forbruker eller for bedriften. 

Sony har allerede begynt følge i MS sine fotspor, så før eller senere så har nok ikke PS "ekte" exclusives lengre heller.

Endret av XtaZ
  • Liker 1
Lenke til kommentar
XtaZ skrev (16 minutter siden):

Vi vet om langt flere spill som er under utvikling hos MS enn hos Sony. MS har også flere studioer og langt fere utviklere totalt sett på laget enn Sony. Er større sjanse for at MS greier pushe ut 10 spill det første året enn Sony for å si det slik.

Så du påstår altså at 8-9 "hemmelige" spill, altså utenom Halo, fra Xbox studios kommer nå innen 2022?

(Nevner at noen av de spillene som "kommer" på den listen du linket til også kommer til Playstation ifølge listen.)

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...