Gå til innhold

Hjelp til valg av ny elbil


H-Frame

Anbefalte innlegg

H-Frame skrev (2 timer siden):

Opprinnelig var tanken å bytte inn Volvoen i en større bil, og så ha en elbil på siden av. Jeg har kun hatt volvoen i 3 år, og kjørt den drøyt 30 000 km, og jeg fikk da en innbyttepris på mindre enn halvparten av det jeg betalte for 3 år siden. Jeg har jo hatt bilen siden ny, og den er i god stand og kjørt lite, så jeg er ikke villig til å ta et slikt tap.

Men går det ikke an å ta en sånn test hos NAF og selge den privat? Er det dieselbil? Også på Tesla så er jo innbytteprisene nærmest fornærmende. Har solgt mine 3 siste biler privat og det har gått veldig bra. Alltid endt opp ca. der jeg ville.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
MrMarbles skrev (57 minutter siden):

Men går det ikke an å ta en sånn test hos NAF og selge den privat? Er det dieselbil? Også på Tesla så er jo innbytteprisene nærmest fornærmende. Har solgt mine 3 siste biler privat og det har gått veldig bra. Alltid endt opp ca. der jeg ville.

På min forrige bil, en BMW 5-serie tok jeg en garantiutløpstest hos NAF når garantien var i ferd med å utløpe. NAF må være den mest useriøse aktøren jeg noen gang har vært borti. Mekaniker der hadde skrudd av lysene i bilen på bryteren og skrevet at "lysene fungerer ikke" i dokumentasjonen. Videre var det notert en km.stand som var 100 000 km for høy. Bilen var kjørt ca 60 000, i dokumentasjonen stod det 160 000 km. Det var mye annet også. Det var også et eget kapittel å få dem til å rydde opp etter seg. Setter ikke mine bein på NAF igjen. Det var dagens utløp for frustrasjon ?

 

Når det er sagt så tror jeg uansett at jeg får relativt lite for den. Det er en diesel R-design ja. Får ca 130 000 i innbytte for den. Nypris var nærmere 300 000. Ville kanskje fått 150 - 160 000 for den om jeg solgte privat. Da beholder jeg den heller ?

Endret av H-Frame
Lenke til kommentar
H-Frame skrev (4 timer siden):

-

Så kva er planen i så fall? Om dere kjøper større elbil, kva blir den brukt til? Både kvardagen (pendling, barnehage, osv for å slippe bompenger?) og til langtur?
Kva blir Volvoen brukt til i så fall?

Det er normal at bilen taper så pass mye på 3 år. Men det kan lønne seg å spørre rundt fleire forhandlere. Sist eg hjalp noen å sjekke kor mye de får frå forhandlere, varierte pris frå 65.000 til 115.000kr. Evt selge på finn?

Lenke til kommentar
16 hours ago, aomt said:

Så kva er planen i så fall? Om dere kjøper større elbil, kva blir den brukt til? Både kvardagen (pendling, barnehage, osv for å slippe bompenger?) og til langtur?
Kva blir Volvoen brukt til i så fall?

Det er normal at bilen taper så pass mye på 3 år. Men det kan lønne seg å spørre rundt fleire forhandlere. Sist eg hjalp noen å sjekke kor mye de får frå forhandlere, varierte pris frå 65.000 til 115.000kr. Evt selge på finn?

Høres mer ut som det smarte er å kjøpe en brukt elbil i lavere prisklasse og bruk Volvoen på langtur. Har man en dieselbil trenger man ikke en langrekkevidde elbil, med mindre dieselbilen er for liten.

Lenke til kommentar
H-Frame skrev (17 timer siden):

Når det er sagt så tror jeg uansett at jeg får relativt lite for den. Det er en diesel R-design ja. Får ca 130 000 i innbytte for den. Nypris var nærmere 300 000. Ville kanskje fått 150 - 160 000 for den om jeg solgte privat. Da beholder jeg den heller ?

For å snu litt på det: om du hadde stått uten bil i dag, hadde du kjøpt den på nytt for 150 000? 

Jeg har aldri forstått tanken "om jeg ikke får mer for den beholder jeg den", for kostnaden er jo allerede tatt. Den kommer ikke akkurat til å bli mer verdt i tiden fremover, og et heftig tap på ny bil er noe du alltid vil ha.

 

Ellers, 2020/2021 er et år med mange nye modeller. Volvo XC40 Recharge og Tesla Model Y kan være verdt å sjekke ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
H-Frame skrev (På 7.6.2020 den 22.07):

Når det er sagt så tror jeg uansett at jeg får relativt lite for den. Det er en diesel R-design ja. Får ca 130 000 i innbytte for den. Nypris var nærmere 300 000. Ville kanskje fått 150 - 160 000 for den om jeg solgte privat. Da beholder jeg den heller ?

Hva med å la forhandlere by på bilen din? Sjekk ut nettbil.no .

Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (På 6.6.2020 den 13.07):

Når eg reiste over fjellet frå Haugesund til Oslo var det veil 455 km. Det opplevde eg ikkje som eit betraktelig problem, med unntak av ein lader som ikkje eksisterte til tross for kva kartet sa - den hadde blitt fjerna i siste par månedene frå eit kjøpesenter.

Siden jeg tenker å kjøre min 2019 Ioniq Oslo-Haugesund T/R om et par uker; hvilken ladestasjon var dette?

Lenke til kommentar
Just now, Olethros said:

Den innebygde TomTom kartløsningen er stort sett bare sorgen, ja. Ekstremt frustrerende at Hyundai nekter plent å legge ut oppdateringer på nettet også.

Slik eg forstår det er det veldig sannsynleg at dei ikkje har ein god pakkeløysning. Ein oppdatering er jo visstnok på 20+ GB. Virker jo som at du skal laste ned heila softwaren om igjen då.

Fin kart funksjon i vakum, men at det ikkje er mogleg å lett overstyre kartet eller oppdatere kartet på løpende bånd er uønskelig i 2020 ja. Og har vore det ein god del år allereie... ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Programvareoppdateringen er på 16 gigabyte, og kartdata for Europa er 18. Stort, men ikke uoverkommelig. Spurte merkeverkstedet om jeg kunne låne et SD-kort med oppdatert programvare og om de kunne lagre nyeste kartdata til det gamle kortet mens jeg stod ute på parkeringsplassen og oppdaterte SW, men nei. De måtte av en eller annen grunn (eller helst ca 3000 grunner inkl. moms) ha reservert full verkstedtime to uker senere for å fikse noe som tar ca 15 minutter. Fikk heldigvis snust opp begge pakkene og fikset det selv i går kveld, men noen stor forbedring var det ikke. F.eks. finnes Ionity og GK-stasjonene her oppe ved Circle K Dal (as seen on TB!) fremdeles ikke i POI-databasen, og de har nå stått der et par år nå!

Det er mulig å søke etter nærliggende ladestasjoner/POI o.l. med "live" data hvis du har koblet bilen til WiFi f.eks. gjennom mobiltelefonen, men så fort du går ut av lista du da får opp så blir alt slettet igjen i stedet for å lagres på SD-kortet. Som knapt nok er halvfullt og utelukkende reservert for kartdata. Fullstendig håpløst opplegg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...