Gå til innhold

Personbilsjåfør kjørte på og drepte en lastebilsjåfør - beholdt lappen


Joeal88

Anbefalte innlegg

Joeal88 skrev (37 minutter siden):

Bilbergerne er ikke med på selve kontrollen av kjøretøyene etter ulykker, men ved dette tilfellet så var bilbergeren sammen med de to kontrollørene fra Arendal trafikkstasjon i drøyt 2 timer. Og begge kontrollørene fra biltilsynet fikk tidlig et bilde av at Tesla-sjåføren sannsynligvis kjørte på autopilot i det ulykken fant sted.

Politiet går ikke ut med alle detaljer til pressen i trafikkulykker med dødelig utfall, ihvertfall ikke uten samtykke fra de etterlatte. Og i dette tilfellet så må politiet også ta hensyn til personbilsjåføren, han har også sine rettigheter. Men lastebileieren har all informasjon.

Jeg ville uansett holdt meg for god til å påstå at bilberger hadde rett når informasjonen som er tilgjengelig tilsier at Politiet og Tesla ikke har hatt kontakt engang. https://motor.no/autopilot-nyheter-tesla/politiet-ga-uriktige-opplysninger-til-motor/180723

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hansien skrev (29 minutter siden):

Jeg ville uansett holdt meg for god til å påstå at bilberger hadde rett når informasjonen som er tilgjengelig tilsier at Politiet og Tesla ikke har hatt kontakt engang. https://motor.no/autopilot-nyheter-tesla/politiet-ga-uriktige-opplysninger-til-motor/180723

Jeg skriver bare det at bilbergeren som berget Teslaen vekk fra åstedet og som selv var på plass da kontrollørene fra Arendal trafikkstasjon først gjennomsøkte bilen konkluderte raskt med at Teslaen må ha holdt høy hastighet, og sannsynligvis kjørt på autopilot da ulykken inntraff. Hvordan de kom frem til denne konkusjonen iløpet av 2 timer vet ikke jeg.

Les ovenfor, politiet/vegvesenet gir sjeldent eller aldri ut all informasjon til pressen/offentligheten ved dødsulykker - spesielt ikke hvor den som foråsaket ulykken overlevde. Men lastebileieren får jevnlig informasjon om utviklingen av etterforskingen. 

Swoosh skrev (21 minutter siden):

Bekjente som var tilstede har fortalt meg at lastebilsjåføren ble delt i to, fra livet selvfølgelig. 
Tesla sjåføren hadde visstnok også høy hastighet, dvs over fartsgrensen. Videre hadde ikke lastebilsjåføren satt ut varseltrekant, og som nevnt er det rett etter en tunnel, hvor det faktisk kan være vanskelig å se pga lys. 

Dette kjenner ikke jeg til. Men ifølge et eldre ektepar som var ute og gikk tur med hunden sin og som var på en sti rett ovenfor ulykesstedet, så hørte de 2 kraftige smell da ulykken fant sted.

Lastebilsjåføren satt ikke ut varseltrekant, men han hadde slått på nødblink og varsellys, også hadde tatt på seg en gul sikkerhetsvest og en hvit arbeidshjelm før han begynte og sikre om lasten på nytt.

Endret av Joeal88
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Complexity said:

Om farten var veldig høy så er det jo enda mere usannsynlig at Autopilot var aktivert.
Min Tesla lar meg kjøre i maks 10km\t over fartsgrensen på Autopilot.

Men vet ikke helt hvordan de fungerer på de gamle bilene som har helt annet autopilotsystem.

For all del er eg begrenset til kva eg veit om ioniqs autopilot. Eg veit Tesla har betre visstnok. Korleis er bilen om den vil ein veg men du vil ein anna? I ioniq trenge eg knapt gripe rattet godt for å overstyre autopiloten, og normalt er den vanskelig å eingang merke er aktivt mens eg køyre.

Lenke til kommentar
Joeal88 skrev (3 minutter siden):

Jeg skriver bare det at bilbergeren som berget Teslaen vekk fra åstedet og som selv var på plass da kontrollørene fra Arendal trafikkstasjon først gjennomsøkte bilen konkluderte raskt med at Teslaen må ha holdt høy hastighet, og sannsynligvis kjørt på autopilot da ulykken inntraff. Hvordan de kom frem til denne konkusjonen iløpet av 2 timer vet ikke jeg.

Les ovenfor, politiet/vegvesenet gir sjeldent eller aldri ut all informasjon til pressen/offentligheten ved dødsulykker - spesielt ikke hvor den som foråsaket ulykken overlevde. Men lastebileieren får jevnlig informasjon om utviklingen av etterforskingen. 

  

Joeal88 skrev (1 time siden):

Bilbergeren hadde rett, det er nå bevist at Tesla-sjåføren kjørte på autopilot i det ulykken inntraff.

Ene øyeblikket påstår du det er bevist at Tesla-sjåføren kjørte på autopilot og i neste sier du at de enn så lenge har konkludert med at det er sannsynlig at Teslaen-sjåføren kjørte på autopilot.

Slik usikkerhet er årsaken til at man gjerne skal holde seg for god til å spekulere og synse i såpass alvorlige ulykker.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Drunkenvalley said:

For all del er eg begrenset til kva eg veit om ioniqs autopilot. Eg veit Tesla har betre visstnok. Korleis er bilen om den vil ein veg men du vil ein anna? I ioniq trenge eg knapt gripe rattet godt for å overstyre autopiloten, og normalt er den vanskelig å eingang merke er aktivt mens eg køyre.

Det er bare å svinge det så tar man over styringen. Eller vippe opp girspaken som også deaktiverer autopilot.

Men var ikke det jeg tenkte på her. Reagerte bare på at sjoføren vistnokk hadde høy fart, noe jeg ikke kan ha med min bil når jeg kjører på Autopilot (max 10km\t over fartsgrensen)

Lenke til kommentar
Just now, Complexity said:

Det er bare å svinge det så tar man over styringen. Eller vippe opp girspaken som også deaktiverer autopilot.

Men var ikke det jeg tenkte på her. Reagerte bare på at sjoføren vistnokk hadde høy fart, noe jeg ikke kan ha med min bil når jeg kjører på Autopilot (max 10km\t over fartsgrensen)

Ville berre bekrefte kva eg forventer, dvs at autopilot har ingen openbar relevanse for denne saken sjølv om den var på. ?

Lenke til kommentar
Hansien skrev (1 minutt siden):

  

Ene øyeblikket påstår du det er bevist at Tesla-sjåføren kjørte på autopilot og i neste sier du at de enn så lenge har konkludert med at det er sannsynlig at Teslaen-sjåføren kjørte på autopilot.

Slik usikkerhet er årsaken til at man gjerne skal holde seg for god til å spekulere og synse i såpass alvorlige ulykker.

Hva jeg mente var at, kontrollørene fra biltilsynet i Arendal mente at Teslaen holdt høy hastighet i det ulykken fant sted og at den sannsynligvis kjørte på autopilot. Hvordan de kom frem til dette vet ikke jeg.

Men det har - ifølge lastebileieren i ettertid vist seg at Tesla-sjåføren kjørte på autopilot.

Lenke til kommentar
Joeal88 skrev (Akkurat nå):

Hva jeg mente var at, kontrollørene fra biltilsynet i Arendal mente at Teslaen holdt høy hastighet i det ulykken fant sted og at den sannsynligvis kjørte på autopilot. Hvordan de kom frem til dette vet ikke jeg.

Men det har - ifølge lastebileieren i ettertid vist seg at Tesla-sjåføren kjørte på autopilot.

Og siden dette er påstand du har i fra en påstått lastebileier, er det fortsatt intet annet enn synsing. Du må huske på at på internett er du en anonym person, så ingen av oss her kan bekrefte at du faktisk er i kontakt med lastebileieren. Og skulle så være reelt så er det helt feil av deg å dele slike opplysninger vilt på nettet når politiet ikke har gått ut med dette offentlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (6 minutter siden):

Ville berre bekrefte kva eg forventer, dvs at autopilot har ingen openbar relevanse for denne saken sjølv om den var på. ?

Tesla-sjåføren var etter alt og dømme ikke oppmerksom nok pga at han kjørte på autopilot.

Drunkenvalley skrev (Akkurat nå):

Citation needed på alle nivå her.

Nei, det er det slettest ikke. Jeg går ikke ut med mer informasjon om ulykken, dvs fordi at ulykken er fortsatt under etterforsking og jeg ønsker ikke spre en masse informasjon om en alvorlig ulykke.

Lenke til kommentar
Hansien skrev (1 time siden):

Og siden dette er påstand du har i fra en påstått lastebileier, er det fortsatt intet annet enn synsing. Du må huske på at på internett er du en anonym person, så ingen av oss her kan bekrefte at du faktisk er i kontakt med lastebileieren. Og skulle så være reelt så er det helt feil av deg å dele slike opplysninger vilt på nettet når politiet ikke har gått ut med dette offentlig.

Jeg kan si det sånn, at lastebileieren er en bekjent av meg. Men jeg ønsker ikke og dele mer informasjon om ulykken, sannsynligvis så får vi alle et svar om hele hendelsesforløpet iløpet av november/desember mnd.

Endret av Joeal88
Lenke til kommentar
Joeal88 skrev (1 time siden):

Tesla-sjåføren var etter alt og dømme ikke oppmerksom nok pga at han kjørte på autopilot

Synsing. 

Sitat

Uvisst om autopilot var i bruk før dødsulykke på E 18

Politiet har ikke klart å finne ut om autopiloten var i bruk da en lastebilsjåfør ble påkjørt av en Tesla ved Torsbuåstunnelen i Arendal.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (6 minutter siden):

Så no driv du med konspirasjonsteori i staden for å akseptere at du enten ljug, hugse feil, eller har blitt ljugd til?

For siste gang. I tilfeller som dette så får både familie og arbeidstakere all informasjon, hvis det er ønskelig. Politiet er varsomme med og gi opplysninger til pressen, spesielt ettersom ulykken fortsatt er under etterforskning. Lastebileieren får all tilgjengelig informasjon i etterforskingen via en advokat fra Norges Lastebileier Forbund.

Endret av Joeal88
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...