Gå til innhold

Personbilsjåfør kjørte på og drepte en lastebilsjåfør - beholdt lappen


Joeal88

Anbefalte innlegg

Jeg kjenner ikke til veien der, men fra bildet

 http://fvn.no/nyheter/lokalt/i/Joz0x7/51-aaring-fra-arendal-omkom-i-ulykken-paa-e-18

så legger jeg nå merke til at det er nær tunell åpningen. Det er en fare at bilene i tunell ikke ser noe før de er ute av tunellen pga lys forskjell/blending. Dermed så er det fare for at bilføreren ikke rekker å se lastebilen før den er for sent. Hvilket forsterker at lastebilen ikke burde stoppet der.

Null sikt ut av tuneller kan ses når bilen kjører ut av en tunell i denne video (bare en tilfeldig video fra youtube):

Spoiler

 

Kan legge til at opp til 80 km/t så har kanskje bilførere grei mulighet til å unngå hindringer, men det avtar dramatisk med økene fart noe en kan få et inntrykk av ved å se på disse grafene "stopplengder og kollisjonshastighet":

https://www.nullvisjonen-agder.no/2012-12-14-13-10-37/bremselengder.html

Det gjør at det er spesielt krevende for bilførere å kjøre over 80-90 km/t fordi en må se så langt frem.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Svein M skrev (På 4.6.2020 den 9.48):

Jeg kjenner ikke til veien der, men fra bildet

 http://fvn.no/nyheter/lokalt/i/Joz0x7/51-aaring-fra-arendal-omkom-i-ulykken-paa-e-18

så legger jeg nå merke til at det er nær tunell åpningen. Det er en fare at bilene i tunell ikke ser noe før de er ute av tunellen pga lys forskjell/blending. Dermed så er det fare for at bilføreren ikke rekker å se lastebilen før den er for sent. Hvilket forsterker at lastebilen ikke burde stoppet der.

Null sikt ut av tuneller kan ses når bilen kjører ut av en tunell i denne video (bare en tilfeldig video fra youtube):

  Skjul innhold

 

Kan legge til at opp til 80 km/t så har kanskje bilførere grei mulighet til å unngå hindringer, men det avtar dramatisk med økene fart noe en kan få et inntrykk av ved å se på disse grafene "stopplengder og kollisjonshastighet":

https://www.nullvisjonen-agder.no/2012-12-14-13-10-37/bremselengder.html

Det gjør at det er spesielt krevende for bilførere å kjøre over 80-90 km/t fordi en må se så langt frem.

Det er drøyt 70m avstand fra tunnelåpningen til dit hvor lastebilen sto parkert inntil veiskulderen. Flere andre trafikanter hadde skiftet felt i det de passerte vogntoget før Tesla-sjåføren kom. Dette er en relativt kort tunnel og det er godt med lys inne i tunnelen, dessuten så får man god og klar sikt av veien forbi tunnelen i lang tid før man passerer tunnel åpningen. Det er ingen tvil om at Tesla-sjåføren var uoppmerksom/uaktsom før uhellet fant sted.

Det meste tyder nå på at Tesla-sjåføren kommer til å få alvorlige konsekvenser for denne ulykken, etterforskningen av ulykken er bare i startfasen.

Endret av Joeal88
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Joeal88 skrev (På 2.6.2020 den 18.21):

Tesla sjåfører er blant de mest aggressive og mest pågående i trafikken.

Det utsagnet gjelder vel både BMW, Audi og Mercedes også? ? 

Joeal88 skrev (På 3.6.2020 den 14.54):

Til opplysning så kjenner jeg eieren av lastebilen som den omkomne kjørte,

Det er nok forklaringen på hvorfor du bare ser den ene siden av saken ...

Det var en tragisk ulykke, som vi vet av de opplysningene som fremlegger ikke var straffbart av sjåføren av personbilen.

Nå kjenner jeg ikke til hvor lenge personen var ute av bilen, men her måtte man ha satt opp varseltrekant mye lengre bak for å varsle trafikanter. Lastebilen står jo langt inne i veibanen.
 

Uansett, tragisk ulykke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Merko. skrev (3 timer siden):

Det utsagnet gjelder vel både BMW, Audi og Mercedes også? ? 

Det er nok forklaringen på hvorfor du bare ser den ene siden av saken ...

Det var en tragisk ulykke, som vi vet av de opplysningene som fremlegger ikke var straffbart av sjåføren av personbilen.

Nå kjenner jeg ikke til hvor lenge personen var ute av bilen, men her måtte man ha satt opp varseltrekant mye lengre bak for å varsle trafikanter. Lastebilen står jo langt inne i veibanen.
 

Uansett, tragisk ulykke.

1. Det gjelder forsåvidt alle bilister, men sjåfører av el-biler og spesielt Tesla-sjåfører er generelt mer hensynsløse og aggressive i trafikken enn hva sjåfører andre bilmerker er. Dette har jeg lagt merke til de siste 5-6 årene. Jeg er kjørelærer og ferder over hele Sørlandet hver ukedag.

2. Jeg ser begge sider av denne saken. Men det finnes ingen god forklaring på hvorfor ikke Tesla-sjåføren så lastebilen/lastebilsjåføren i god nok tid til og skifte fil og evt senke hastigheten, ettersom det var flere andre trafikanter som gjorde det før Tesla-sjåføren (Deriblant 2 andre vogntog).

3. Dette var en tragisk hendelse for begge parter, men det undergraver ikke Tesla-sjåførens rolle i ulykken. Ifølge lastebileieren, så uttalte politiet at de valgte og ikke inndra førerkortet til Tesla-sjåføren fordi de anså at de hadde for lite kunnskap om ulykken da det skjedde. Men politiet skal undersøke denne ulykken grundig og detaljert og de sa at fortsatt var i startfasen av etterforskningen. Men alt tyder på at Tesla-sjåføren kommer til å få store konsekvenser som følge av hendelsen.

4. Lastebilsjåføren skal ha vært utenfor lastebilen i 5-10 min før uhellet inntraff, og flere andre trafikanter passerte vogntoget uten problem (skiftet fil) før Tesla-sjåføren kom til stedet. Lastebilsjåføren glemte og legge ut varseltrekant, men tror du at Tesla-sjåføren hadde lagt merke til en liten varseltrekant når han ikke la merke til at det sto en lastebil med nødblink og varsellys på? samt en person iført gul vest og hvit arbeidshjelm? Snakket med en tømmerbilsjåfør som kjørte forbi stedet kort tid før ulykken skjedde, ifølge han så hadde man god og klar sikt også sa han at det hadde vært mulig for 2 tømmerbiler og passere den parkerte lastebilen med den veibredden som var tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (3 timer siden):

Som jeg skrev tidligere, hvorfor stoppe på "veiskulder" når det er stor plass i midtrabatten
Er ikke lov å kjøre på rabatten, men jeg hadde nok stoppet der uansett om valget var mellom rabatt eller veiskulder

Igjen, hvor stopper politiet når de stanser noen langs veien? eller hvor pleier bergingsbiler og stoppe når de gir assistanse langs veien?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Joeal88 skrev (2 timer siden):

1. Det gjelder forsåvidt alle bilister, men sjåfører av el-biler og spesielt Tesla-sjåfører er generelt mer hensynsløse og aggressive i trafikken enn hva sjåfører andre bilmerker er. Dette har jeg lagt merke til de siste 5-6 årene. Jeg er kjørelærer og ferder over hele Sørlandet hver ukedag.

 

Nei det stemmer ikke. Dette er noe folk innbiller seg. Virker som spesielt kjørelærere innbiller seg slike ting.
Man blir ikke plutselig et rauhål av en sjåfør pga man anskaffer seg en Tesla.

Eksempel, nær familie kjøpte seg en Tesla Model X. De endret ikke adferd i trafikken pga dette..
Se på alle de som kjører i gamle slitte biler hvor mye skader det er på slike biler.. Tenk hvor de har vært oppi :) 

Edit: Har selv 2 biler hvor en av de er elbil. Jeg kjører like "pent" på begge. :) 

Joeal88 skrev (2 timer siden):

2. Jeg ser begge sider av denne saken. Men det finnes ingen god forklaring på hvorfor ikke Tesla-sjåføren så lastebilen/lastebilsjåføren i god nok tid til og skifte fil og evt senke hastigheten, ettersom det var flere andre trafikanter som gjorde det før Tesla-sjåføren (Deriblant 2 andre vogntog).

 
 
 

Så vidt jeg har fått med meg så er forklaringen at bilen gikk på "autopilot" som gjør at sjåføren tydeligvis ikke var så oppmerksom som man burde være i trafikken. Man har jo fått med seg i nyhetene over lengre tid at Tesla-bilene ikke oppdager alle farer, spesielt når biler eller andre objekter står unaturlig til i veibanen.

Uansett så ser du deg nok litt "blind" på situasjonen da du tydeligvis kjenner flere / snakket med flere på den ene siden av saken.
Man kan jo tenke seg at livet til føreren av personbilen nærmest er ødelagt eller fått en sterk påkjenning. Ser ikke for meg at dette var med vilje, så dette er nok utrolig kjedelig for denne personen at noe slikt har oppstått..

Tenker man må være litt forsiktig med å dømme personer før man har 100% fakta på bordet, eller før det er felt en dom. Det kan være små detaljer som ikke vi har fått med oss som kan være "nøkkelen" til hvorfor det skjedde.

Joeal88 skrev (2 timer siden):

Men alt tyder på at Tesla-sjåføren kommer til å få store konsekvenser som følge av hendelsen.

Så langt så tyder det jo på at han ikke får konsekvenser da politiet ikke fratok han førerkortet på stedet.
Men det vil tiden vise dersom de etterforsker saken mer og får mer info om situasjonen.

Joeal88 skrev (2 timer siden):

Lastebilsjåføren glemte og legge ut varseltrekant, men tror du at Tesla-sjåføren hadde lagt merke til en liten varseltrekant når han ikke la merke til at det sto en lastebil med nødblink og varsellys på? samt en person iført gul vest og hvit arbeidshjelm?

 
 
 

Dersom han ikke hadde fokus på veien, så er det nok far for at han ikke ville ha oppdaget varseltrekanten. Kjenner ikke til Tesla-bilene veldig godt, så aner ikke om disse oppdager disse trekanten og informerer sjåføren på et eller annet vis. Det burde de hvertfall kunne gjøre da de ellers kan oppdage vanlige skilt.

Når man kommer fra en mørk tunnel ut mot sterkt sollys, så tror jeg ikke man ser en person i gul vest, hvit arbeidshjem og varsellys på et kjøretøy veldig godt.. Man blir fort blendet av lyset, slik at dette ikke "popper" like godt frem som om man hadde kjørt ute i samme lys over tid. Sånt varierer jo fra lysforhold til lysforhold så ikke alltid man kan sette seg inn i hvordan det ser ut, selv om mange andre trafikanter oppdaget / så dette.

Ellers så kan det være som forumbrukere påpekte, at personbilen kunne ha kjørt bak andre kjøretøy (eks lastebil eller andre som stenger sikten) slik at de fikk byttet fil, uten at personbilen klarte dette i tide. 

Når alt kommer til alt så er det såpass mye som kan ha skjedd som ikke vi er klar over, så da blir det litt feil at man skal hamre løs på personbilen.

Det hadde dog vært meget interessant med videoopptaket fra Tesla-bilen (dog noe før selve treffet av lastebilføreren …).

Du får gjerne sitere / varsle meg når det kommer mer informasjon i saken. Er selv fra Kristiansand, så vil nok se det selv i FVN, men i tilfelle jeg ikke får det med meg så er det interessant å se hva saken ender opp med.

 

Endret av Merko.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Merko. skrev (2 timer siden):

Nei det stemmer ikke. Dette er noe folk innbiller seg. Virker som spesielt kjørelærere innbiller seg slike ting.
Man blir ikke plutselig et rauhål av en sjåfør pga man anskaffer seg en Tesla.

Eksempel, nær familie kjøpte seg en Tesla Model X. De endret ikke adferd i trafikken pga dette..
Se på alle de som kjører i gamle slitte biler hvor mye skader det er på slike biler.. Tenk hvor de har vært oppi :) 

Edit: Har selv 2 biler hvor en av de er elbil. Jeg kjører like "pent" på begge. :) 

Så vidt jeg har fått med meg så er forklaringen at bilen gikk på "autopilot" som gjør at sjåføren tydeligvis ikke var så oppmerksom som man burde være i trafikken. Man har jo fått med seg i nyhetene over lengre tid at Tesla-bilene ikke oppdager alle farer, spesielt når biler eller andre objekter står unaturlig til i veibanen.

Uansett så ser du deg nok litt "blind" på situasjonen da du tydeligvis kjenner flere / snakket med flere på den ene siden av saken.
Man kan jo tenke seg at livet til føreren av personbilen nærmest er ødelagt eller fått en sterk påkjenning. Ser ikke for meg at dette var med vilje, så dette er nok utrolig kjedelig for denne personen at noe slikt har oppstått..

Tenker man må være litt forsiktig med å dømme personer før man har 100% fakta på bordet, eller før det er felt en dom. Det kan være små detaljer som ikke vi har fått med oss som kan være "nøkkelen" til hvorfor det skjedde.

Så langt så tyder det jo på at han ikke får konsekvenser da politiet ikke fratok han førerkortet på stedet.
Men det vil tiden vise dersom de etterforsker saken mer og får mer info om situasjonen.

Dersom han ikke hadde fokus på veien, så er det nok far for at han ikke ville ha oppdaget varseltrekanten. Kjenner ikke til Tesla-bilene veldig godt, så aner ikke om disse oppdager disse trekanten og informerer sjåføren på et eller annet vis. Det burde de hvertfall kunne gjøre da de ellers kan oppdage vanlige skilt.

Når man kommer fra en mørk tunnel ut mot sterkt sollys, så tror jeg ikke man ser en person i gul vest, hvit arbeidshjem og varsellys på et kjøretøy veldig godt.. Man blir fort blendet av lyset, slik at dette ikke "popper" like godt frem som om man hadde kjørt ute i samme lys over tid. Sånt varierer jo fra lysforhold til lysforhold så ikke alltid man kan sette seg inn i hvordan det ser ut, selv om mange andre trafikanter oppdaget / så dette.

Ellers så kan det være som forumbrukere påpekte, at personbilen kunne ha kjørt bak andre kjøretøy (eks lastebil eller andre som stenger sikten) slik at de fikk byttet fil, uten at personbilen klarte dette i tide. 

Når alt kommer til alt så er det såpass mye som kan ha skjedd som ikke vi er klar over, så da blir det litt feil at man skal hamre løs på personbilen.

Det hadde dog vært meget interessant med videoopptaket fra Tesla-bilen (dog noe før selve treffet av lastebilføreren …).

Du får gjerne sitere / varsle meg når det kommer mer informasjon i saken. Er selv fra Kristiansand, så vil nok se det selv i FVN, men i tilfelle jeg ikke får det med meg så er det interessant å se hva saken ender opp med.

 

1. Jeg generaliserer selvfølgelig her, men generelt så er Tesla-sjåfører svært pågående og aggressive i trafikken. Om vi bortser fra unge sjåfører i en BMW eller Audi så finner man ikke noen mer hasardiøse trafikanter enn Tesla-sjåfører, det som er oppsiktsvekkende er at det stort sett er godt voksne menn i 40-50 åra som oppfører seg som noen ville idioter bak rattet i en Tesla. Jeg var selv lastebilsjåfør i 11 år før jeg utdannet meg til kjørelærer, først så var jeg kjørelærer for tunge kjøretøy (buss og lastebil) før jeg for 7 år siden ble kjørelærer kun på klasse B og BE. Og jeg kan ikke telle hvor mange Tesla-sjåfører har tatt idiotiske og farlige forbikjøringer av skolebiler, eller hvor hvor tett inntil de vanligvis ligger andre trafikanter og hvor pågående de som regel er i kø og/eller kolonnekjøring. Det sagt, så finnes det naturlig nok også hensynsfulle Tesla-sjåfører som følger trafikkreglene, forstår trafikkbildet og som er aktpågivende i trafikken.

2. Det er foreløpig ukjent for offentligheten om hvorvidt Tesla-sjåføren kjørte på autopilot eller ikke. Men i følge opplysninger fra bilbergern som berget bilen bort fra ulykkesstedet og som selv var med på undersøkelsen av kjøretøyet på trafikkstasjonen i Arendal så tyder det meste på at han kjørte på autopilot, et annet vitne til ulykken har fortalt at Tesla-sjåføren så ikke ut til og endre kjøreretning før påkjørselen eller senke hastigheten før uhellet var et faktum. Uansett om Tesla-sjåføren kjørte på autopilot eller ikke, så er det ingen tvil overhodet om at han var uoppmerksom. Jeg ser slettest ikke blindt på denne hendelsen her, men vanligvis så hadde trafikanter fått førerkortet inndratt på stedet som følge av lignende hendelser.

3. Årsaken til at hvorfor Tesla-sjåføren ikke fikk førerkortet inndratt på stedet, var ifølge politiet fordi de da ikke hadde nok kunnskap om hvordan ulykken fant sted. Men de opplyste til lastebileieren at de undersøker ulykken grundig og detaljert og at undersøkelsen kommer til og ta tid.

4. Hadde det vært så vanskelig og se lastebilen stå parkert inntil veiskulderen med både nødblink og varsellys på så hadde lastebilsjåføren blitt påkjørt av andre trafikanter før Tesla-sjåføren kom til stedet, men dette skjedde altså ikke. Ellers så vil jeg anbefale deg om og ikke uttale deg om trafikken slik du gjør på dette forumet til politiet og/eller vegvesenet.

Ja, det blir interessant og se hva utfallet av denne ulykken blir. Men hvis ikke Tesla-sjåføren får alvorlige konsekvenser som følge av handlingen så vil det være et hån mot familien til den omkomne.

Endret av Joeal88
Lenke til kommentar
Joeal88 skrev (8 minutter siden):

men generelt så er Tesla-sjåfører svært pågående og aggressive i trafikken

Ikke noe mer enn andre bilmerker, nei.

Joeal88 skrev (8 minutter siden):

eller hvor hvor tett inntil de vanligvis ligger andre trafikanter og hvor pågående de som regel er i kø og/eller kolonnekjøring

 

Dette skyldes i stor grad autopilot, spesielt i rush hvor det er saktegående trafikk, da holder de seg tett opp mot bilen foran. Det gjør også andre biler med tilsvarende autopilot / adaptiv kruskontroll.

Det gjør trafikkflyten mer effektiv enn at folk skal ha mange meter mellom hver bil, noe som er helt unødvendig i saktegående kjøring.

Joeal88 skrev (10 minutter siden):

Men i følge opplysninger fra bilbergern som berget bilen bort fra ulykkesstedet og som selv var med på undersøkelsen av kjøretøyet på trafikkstasjonen i Arendal så tyder det meste på at han kjørte på autopilot,

 

Dette er ikke noe bilbergern kan se, det er kun loggene fra bilen som kan fortelle om sånt, dette må "låses opp" av Tesla.
Så det er isåfall bare synsing fra bilbergeren. Men det er nok vanlig at Teslaer kjører på autopilot på slike veier.

Joeal88 skrev (12 minutter siden):

Ellers så vil jeg anbefale deg om og ikke uttale deg om trafikken slik du gjør på dette forumet til politiet og/eller vegvesenet.

Litt usikker på hva du sikter til her? Uansett så er ikke jeg personen som tar kontakt med alle vitner og involverte i ulykker for å så fortelle om dette på et diskusjons-forum. :) 

Uansett ingen tvil om at du har et "tunnel syn" i denne saken.

Skulle etterforskningen komme frem til at Tesla-sjåføren ikke gjort noe galt så ser jeg ingen grunn til at han skal miste tap av førerrett.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dubious skrev (8 timer siden):

Som jeg skrev tidligere, hvorfor stoppe på "veiskulder" når det er stor plass i midtrabatten
Er ikke lov å kjøre på rabatten, men jeg hadde nok stoppet der uansett om valget var mellom rabatt eller veiskulder

Som du nemmer så er det ikkje lov å stoppe på sperrefelt, så det er ein av grunnane. 

Den andre grunnen er at dersom du stopper på midtrabatten så har du ingen trygg veg bort fra bilen, du må ut i trafikkert veg. 

Stopper du på vegskuldra så kan du klatre ut på passasjersida og på den måten unngå trafikken. 

Den tredje grunnen er at nært midtrabatten så beveger trafikken seg raskare (i begge retningar) på fleirfeltsveg då venstrefeltet blir brukt til forbikøyringar og høg fart medan høgrefeltet blir brukt av saktegåande køyretøy, og køyretøy som har satt ned farta fordi dei skal svinge av. Køyretøy i høgre felt er også meir oppmersomme på farer ettersom det er langs høgre felt det er mest sannsynlig å møte fotgjengarar eller dyr. 

 

Risikoen er med andre ord større på midtrabatten (utanom i heilt spesielle situasjonar). 

 

Lenke til kommentar

Siden Teslaen traff lastebilen først så er saken veldig klar. Han har ikke vært oppmerksom nok. Det er fort gjort om en ser på noe inne i bilen f.eks radioen at en ser av veien i 2-3 sekunder, og da har bilen kjørt ganske mange meter. Det er vel bare maks ca 1 sekund en kan se vekk fra veien. Om det er brukt autopilot eller ikke så er det bilførers ansvar å følge med på veien.

Lenke til kommentar
On 6/2/2020 at 6:21 PM, Joeal88 said:

Tesla sjåfører er blant de mest aggressive og mest pågående i trafikken.

Det kan jeg ikke si at jeg har lagt merke til. Stort sett vil jeg si at de aller mest aggressive kan deles i to grupper, det er de litt eldre som kjører Audi, Bmw eller Mercedes og ofte stasjonsvogn, og de yngre som kjører mindre og gjerne eldre biler.

Jeg har derimot at det tydeligvis finnes to typer sjåfører. Det er bilførere og tesla-sjåfører. Av en eller annen grunn nevnes bilmerket stort sett bare i forbindelse med Tesla. Tydeligvis er det noen som misliker disse folkene spesielt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (6 timer siden):

Hypotetisk så kan en grunn til at vedkommende ikke ble fratatt førerkortet være at personen kjenner politiet og/eller juristene 

Sånn funker nok ikke rettsvesenet ?

Sjåføren av Teslan skal ha vært en mann i 40 årene fra Telemark som jobber som selger, så han sitter nok ikke så høyt i systemet.

Det er så lite som skal til for og skade/drepe seg selv og/eller andre i trafikken. Jeg lærer elevene mine at de må under alle omstendigheter være oppmerksomme, varsomme og ha et langt syn i trafikken.

Endret av Joeal88
Lenke til kommentar

Der forsvant det noen innlegg. Hvorvidt eiere av bilmerke x er bedre/verre enn snittet til å kjøre bil har ingen relevans for denne saken.
Vi setter en strek for Tesla diskusjonen her. Videre OT vil fjernes uten forvarsel.
Tilbakemeldinger tas på PM eller i tilbakemeldinger-kategorien. Dette innlegget skal ikke kommenteres.

 

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Joeal88 skrev (På 6.6.2020 den 8.36):

Men i følge opplysninger fra bilbergern som berget bilen bort fra ulykkesstedet og som selv var med på undersøkelsen av kjøretøyet på trafikkstasjonen i Arendal så tyder det meste på at han kjørte på autopilot

Merko skrev (På 6.6.2020 den 8.53):

Dette er ikke noe bilbergern kan se, det er kun loggene fra bilen som kan fortelle om sånt, dette må "låses opp" av Tesla.
Så det er isåfall bare synsing fra bilbergeren. Men det er nok vanlig at Teslaer kjører på autopilot på slike veier.

Not to say I told you so, but I told you so. 

ARENDAL: – Vi har ikke greid å finne ut om disse systemene ble brukt av sjåføren da ulykken skjedde. Sjåføren sier selv i avhør at han er usikker på om han brukte det, sier politiinspektør Unni Guldberg i Agder-politiet til Motor.

– Har ikke gitt ut data
Guldberg opplyser til Motor at politiet har tatt kontakt med Tesla for å få hjelp til å finne ut om autopiloten var i bruk, uten at dette har ført fram.

– Denne typen biler er svært avanserte, og vi er avhengige av hjelp fra bilprodusenten. Men det har vært problematisk og utfordrende. Tesla har ikke gitt ut data, sier Guldberg til bladet.

https://motor.no/autopilot-nyheter-tesla/politiet-ber-om-hjelp-men-tesla-er-tause/180723

Lenke til kommentar
Joeal88 skrev (På 3.6.2020 den 14.54):

Ethvert kjøretøy som har vært involvert i alvorlige ulykker blir berget inn til nærmeste veitrafikkstasjon hvor biltilsynet i samarbeid med politiet og dvs bilbergerne undersøker hver eneste minste detalj av det tekniske på kjøretøyene. Alle opplysninger jeg har fått/hørt tyder på at Teslan kjørte på autopilot og at Tesla-sjåføren ikke senktet hastigheten før etter at han kjørt på og drept lastebilsjåføren.

Når det skjer en så alvorlig ulykke som dette så er det Politiet som står for rekvirering av Bilberging, opplysninger bilbergingselskapet som har avtale med Politiet er da av minimal sort og skal ikke føre til at skadelidende kan bli gjenkjent i systemene. Det eneste bilbergingsfirmaet får av informasjon er ei kode/saksnr av politiet. Intet navn, intet regnr eller noe annet av opplysning. Til nød kan man være heldig å bli informert om hva slags bil det er, noe som er kjekt i forhold til planlegging av berging(spesielt storbil) og utstyr man skal belage seg på å ta med og ei.

Det eneste bilberger gjør er å berge de skadede bilene og rydder opp og frakter dem til avtalt sted for videre undersøkelse. Dette kan være egne lokaler som bilbergingsfirmaet står for, område kommunen selv disponerer eller et annet egnet sted. Dette får de først lov til etter Vegvesenet/politiet har tatt teknisk undersøkelse av stedet og dokumentert situasjonen godt med biler og annet de trenger/ønsker å ha tilgjengelig for å danne seg et godt bilde av skadeforløpet.

Bilbergere er ikke med på teknisk undersøkelse av en skade.  Uttaler en Bilberger seg om hendelsesforløpet til en ulykke så er det som med hvermansen; synsing.

Joeal88 skrev (På 3.6.2020 den 14.54):

Til opplysning så kjenner jeg eieren av lastebilen som den omkomne kjørte, og jeg har fått noen opplysninger fra han - og av bilbergeren som hentet Teslan fra ulykkesstedet. Itillegg så er jeg kjørelærer, så du trenger ikke å lære meg hvordan sjåfører av motoriserte kjøretøyer skal ferdes i trafikken - eller når man skal være ekstra varsom bak rattet.

Opplysningene lastebileier har er minimale i forhold til hva Politiet sitter med så lenge det pågår en undersøkelse. Og som skrevet over her så har bilberger fryktelig lite å fare med annet enn synsing

Lenke til kommentar
Hansien skrev (6 timer siden):

Når det skjer en så alvorlig ulykke som dette så er det Politiet som står for rekvirering av Bilberging, opplysninger bilbergingselskapet som har avtale med Politiet er da av minimal sort og skal ikke føre til at skadelidende kan bli gjenkjent i systemene. Det eneste bilbergingsfirmaet får av informasjon er ei kode/saksnr av politiet. Intet navn, intet regnr eller noe annet av opplysning. Til nød kan man være heldig å bli informert om hva slags bil det er, noe som er kjekt i forhold til planlegging av berging(spesielt storbil) og utstyr man skal belage seg på å ta med og ei.

Det eneste bilberger gjør er å berge de skadede bilene og rydder opp og frakter dem til avtalt sted for videre undersøkelse. Dette kan være egne lokaler som bilbergingsfirmaet står for, område kommunen selv disponerer eller et annet egnet sted. Dette får de først lov til etter Vegvesenet/politiet har tatt teknisk undersøkelse av stedet og dokumentert situasjonen godt med biler og annet de trenger/ønsker å ha tilgjengelig for å danne seg et godt bilde av skadeforløpet.

Bilbergere er ikke med på teknisk undersøkelse av en skade.  Uttaler en Bilberger seg om hendelsesforløpet til en ulykke så er det som med hvermansen; synsing.

Opplysningene lastebileier har er minimale i forhold til hva Politiet sitter med så lenge det pågår en undersøkelse. Og som skrevet over her så har bilberger fryktelig lite å fare med annet enn synsing

Bilbergeren hadde rett, det er nå bevist at Tesla-sjåføren kjørte på autopilot i det ulykken inntraff. Etterforskingen av ulykken pågår enda, og havarikommisjonen utfører etterforskingen i samarbeid med politiet. Det er også klart at personbilsjåføren kjørte over tillat fartsgrense da ulykken inntraff, og at han ikke visste hva han hadde kjørt på før etter ulykken var et faktum. Itillegg så er det også klart at 4 trafikanter passerte lastebilen før Tesla-sjåføren kom til stedet, blant annet en tømmerbil. Arbeidstakere har krav på og få alt av informasjon ved en arbeidsulykke, og lastebileieren har ukentlig kontakt med en advokat fra Norges Lastebileier Forbund som følger etterforskingen. Mye tyder på at personbilsjåføren kommer til og bli straffedømt som følge av ulykken, men han skal ha slitt psykisk etter ulykken. Lastebileieren er tydelig på at han ikke bærer noe nag mot Tesla-sjåføren, men at han vil ha rettferdighet.

Bilbergerne har tilgang til mer informasjon enn hva du ser ut til og tro.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Joeal88 skrev (9 minutter siden):

Bilbergeren hadde rett, det er nå bevist at Tesla-sjåføren kjørte på autopilot i det ulykken inntraff. Etterforskingen av ulykken pågår enda, og havarikommisjonen utfører etterforskingen i samarbeid med politiet. Det er også klart at personbilsjåføren kjørte over tillat fartsgrense da ulykken inntraff, og at han ikke visste hva han hadde kjørt på før etter ulykken var et faktum. Itillegg så er det også klart at 4 trafikanter passerte lastebilen før Tesla-sjåføren kom til stedet, blant annet en tømmerbil. Arbeidstakere har krav på og få alt av informasjon ved en arbeidsulykke, og lastebileieren har ukentlig kontakt med en advokat fra Norges Lastebileier Forbund som følger etterforskingen. Mye tyder på at personbilsjåføren kommer til og bli straffedømt som følge av ulykken, men han skal ha slitt psykisk etter ulykken. Lastebileieren er tydelig på at han ikke bærer noe nag mot Tesla-sjåføren, men at han vil ha rettferdighet.

Bilbergerne har tilgang til mer informasjon enn hva du ser ut til og tro.

Jeg har verken sagt  noe for eller i mot hvem som har rett av hva som er sagt. Jeg valgte bare å skrive litt mer detaljert av hva en bilberger får som informasjon og hva hans jobb på et skadested er og hvorfor en bør ta alt som kommer fra andre enn politiet selv som synsing frem til det motsatte er bevist. Jeg har selv jobbet som bilberger, så jeg er godt innforstått med hva man kan få med seg av informasjon og ikke når man er på skadestedet, men erfaring tilsier at man ikke dermed har fått med seg alt for å danne et fullstendig bilde av ulykken. 

E: Jeg har ikke tilgang på artikkelen, men i overskriften her fremkommer det at politiet fortsatt ikke vet. Hvor har du fått denne nye opplysningen fra? https://www.fvn.no/nyheter/lokalt/i/56VoB1/uvisst-om-autopilot-var-i-bruk-foer-doedsulykke-paa-e-18

Endret av Hansien
Lenke til kommentar
Hansien skrev (15 minutter siden):

Jeg har verken sagt  noe for eller i mot hvem som har rett av hva som er sagt. Jeg valgte bare å skrive litt mer detaljert av hva en bilberger får som informasjon og hva hans jobb på et skadested er og hvorfor en bør ta alt som kommer fra andre enn politiet selv som synsing frem til det motsatte er bevist. Jeg har selv jobbet som bilberger, så jeg er godt innforstått med hva man kan få med seg av informasjon og ikke når man er på skadestedet, men erfaring tilsier at man ikke dermed har fått med seg alt for å danne et fullstendig bilde av ulykken. 

E: Jeg har ikke tilgang på artikkelen, men i overskriften her fremkommer det at politiet fortsatt ikke vet. Hvor har du fått denne nye opplysningen fra? https://www.fvn.no/nyheter/lokalt/i/56VoB1/uvisst-om-autopilot-var-i-bruk-foer-doedsulykke-paa-e-18

Bilbergerne er ikke med på selve kontrollen av kjøretøyene etter ulykker, men ved dette tilfellet så var bilbergeren sammen med de to kontrollørene fra Arendal trafikkstasjon i drøyt 2 timer. Og begge kontrollørene fra biltilsynet fikk tidlig et bilde av at Tesla-sjåføren sannsynligvis kjørte på autopilot i det ulykken fant sted.

Politiet går ikke ut med alle detaljer til pressen i trafikkulykker med dødelig utfall, ihvertfall ikke uten samtykke fra de etterlatte. Og i dette tilfellet så må politiet også ta hensyn til personbilsjåføren, han har også sine rettigheter. Men lastebileieren har all informasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...